Gjest Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Nå har det seg slik at jeg og sambo skal på blizzards store messe som arrangeres på Porte de Versailles Exposition Center. Har sett litt på fly på finn, regner med at vi drar ned torsdagen den 26 og hjem igjen mandag den 30. Flyet kom på 2776,- Fant ikke noe særlig billigere enn det ettersom vi ikke drar hjem klokka halv åtte om morran på mandag. Og flyet lander da på Charles De Gaulle. Men det jeg da trenger litt hjelp til nå. Hva er den enkleste måten å komme seg fra flyplassen til paris på? Og gjerne billigste. Og såklart, hotell da. Har sett litt på det som ligger rett ved siden av. http://www.finn.no/finn/travel/hotel/objec...mp;areaId=25131 Men noen som har vært der før? Evt vet noe om det? Alltids greit å vite litt om hvordan hotellene er. Om det er et dårlig hotell så er jeg ikke så kresen på de andre. Egentlig prøver jeg å holde det å billig som mulig (vi får mest trolig ikke tid til annet enn å sove der ettersom vi skal tidlig opp alle dagene) også vil jeg gjerne ha internett tilgang (avhengig ) Men ettersom vi har nesten to fulle dager (halve torsdag og hele fredag) til å gjøre hva vi vil så lurer jeg på hva som er spennende å få med seg når man er i paris. Sambo har nemlig ikke vært der før, og jeg var der når jeg var liten. Veldig fint om noen kan hjelpe meg. Er ikke bare bare å finne fram på et sted man ikke vet hvor noe er.
Gjest Paris-fan Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Hei. Jeg kjenner ikke til hotellet du spør om, men det ser ut som om det ligger i utkanten av sentrum, i 15.arrondissement. Paris er inndelt i ca.20 områder som er nummerert i et slags sneglehusmønster hvor nr. 1 er innerst og så blir det litt lenger unna selve sentrum jo lenger mot 20 man kommer. Men det er enkelt å komme seg rundt i Paris så lenge man er nær en metrostasjon, og det ser det ut som om det er (man er stortsett alltid nær en metro i Paris). Når du skal fra CDG og inn til byen, kan du ta RER linje B. Iom at jeg ikke vet akkurat hvor hotellet ligger, vet jeg ikke hvor det er best for dere å gå av, men stasjonen Chatelet-Les Halles er iallefall ganske stor og et knutepunkt for mange linjer videre. RER er raskt og greit og koster ikke mye, men det er litt styr å finne ut hvor den går fra på flyplassen. Det er ok skiltet, men de gangene jeg har tatt den, har jeg måtte lete litt allikevel, men det er jo bare å spørre. Du må sannsynligvis ta et sånn slite gratis-tog fra terminalen og til RER, og da gjelder det å gå av på riktig sted, men det er ikke vanskelig altså. Persom man har litt tid i Paris, er det jo fint å bare gå rundt og føle litt på stemningen. På en måte er det jo gøy å få med seg Eiffeltårnet, men samtidig er det ofte så lang kø der at jeg synes det går med uforholdsmessig mye tid der.... Andre ting som kan anbefales: -Ta metroen til Louvre og gå derfra opp Champs Elysees til triumfbuen. Selve Louvre er imponerende og overveldende. Hvis dere ikke går inn på musees, er det fint bare å se bygningen utenfra også,ikke minst de omstridte men flotte glasspyramidene utenfor. -Orsay museet (Musee d'Orsay) er fint og ikke så omfattende som Louvre. Malerier av Van Gogh, Monet, Rembrandt. Ligger ikke langt fra Louvre, langs Seinen. -Ta en båtur på Seinen. Mange båtturer går fra Pont Neuf (bro ikke langt fra Notre Dame). -Ta metroen til Sacre Coeur og Montmartre-området. -Rusle rundt i Latinerkvarteret. Ta metroen til St.Michel. da er du midt i Latinerkvarteret. Mange turister, men også mange kafeer etc og ikke langt fra Luxembourghagen. -Dra til Versailles. Veldig imponerende. Personlig synes jeg hagen er flottest, men det er jo kanskje verdt å få med seg speilsalen også. Lei sykler og sykle rundt i det enorme området. Det går lett en hel dag i Versailles, men det er verdt det!! God tur! Paris er nydelig!!!!
Gjest Badiane Skrevet 21. mars 2008 #3 Skrevet 21. mars 2008 Som gjesten over sier, ligger det hotellet du linker til helt på bygrensen, og det er derfor ikke noe fint sted å bo når man først er i Paris. Det er ikke akkurat så mye å finne på rundt der! Jeg ville heller satset på et hotell som ligger langs metrolinjen som går til konferansestedet, f.eks. på Montparnasse, selv om det for såvidt ikke akkurat er det mest spennende området i Paris. Men det er i det minste sentralt, og et veldig bra utgangspunkt for severdigheter og shopping.
Kjetil E Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 Selve Versailes er egentlig ikke Paris men en forstad. Som dog er en del av Stor-Paris belligende litt syd for selve Paris hvis jeg husker rett. I Versaile er det forøvrig veødig pent. (dog lenge siden jeg var der 1990) Og jeg vil jo absolutt annbefal et besøk på Solkongens slott som jo er den store severdiheten i Versailes. Charles de Gaulle ligger forøvrig nord for Paris altså på andre siden. Orly ligger betraktlig nærmere. Sjekk eventult fly til Orly. Går direkte fra Oslo men husker ikke hvilket selskap i farten.
Gjest Badiane Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Selve Versailes er egentlig ikke Paris men en forstad. Som dog er en del av Stor-Paris belligende litt syd for selve Paris hvis jeg husker rett. I Versaile er det forøvrig veødig pent. (dog lenge siden jeg var der 1990) Og jeg vil jo absolutt annbefal et besøk på Solkongens slott som jo er den store severdiheten i Versailes. Konferansestedet ligger ikke i byen Versailles, men i Porte de Versailles, som er den utkjørselen det er mest naturlig å bruke fra Paris dersom man skal i den retningen. Porte de Versailles ligger dermed i Paris, men altså helt på bygrensen.
Kjetil E Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Konferansestedet ligger ikke i byen Versailles, men i Porte de Versailles, som er den utkjørselen det er mest naturlig å bruke fra Paris dersom man skal i den retningen. Porte de Versailles ligger dermed i Paris, men altså helt på bygrensen. Oki er som sagt noen år siden jeg var i Paris. Men som sagt vil på det sterkeste annbefale et besøk på slottet i Versailes. En annen ting som kan være vært å få med seg er Pompidou-senteret (er ikke sikker på om det er skrevet rett). Selv om du ikke er særlig inntresert i moderne kunst er selve senteret med sin nokså spesielle arkitektur en opplevelse i seg selv. Og det går ann å ta de utendørs rulletrappene opp til kafeen på toppen uten å besøke utstillingene. Så vil jeg påstå at den fineste utsikten ikke er hverkren fra Eifeltårnet eller Montpernasse men derimot fra toppen av kuppelen på Sacreceur kriken. Den store hvite kirken som ligger på toppen av kunstnerkvarteret. (husker ikke navnet i farten) du kan ikke unngå å se kirka den ses fra stort sett hele Paris.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2008 #7 Skrevet 23. mars 2008 Så vil jeg påstå at den fineste utsikten ikke er hverkren fra Eifeltårnet eller Montpernasse men derimot fra toppen av kuppelen på Sacreceur kriken. Den store hvite kirken som ligger på toppen av kunstnerkvarteret. (husker ikke navnet i farten) du kan ikke unngå å se kirka den ses fra stort sett hele Paris. Sacre Coeur ligger i Montmartre-området. Du akn ta metroen til enten Abbesses eller Pigalle. Kjempefint område, men litt creepy på kveldstid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå