Gå til innhold

Hva skal jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren
Skrevet

I månedsovergangen til mai, kommer det en liten valp inn hos meg og samboeren min. Jeg har aldri hatt hund før, og er derfor litt usikker på hva jeg trenger av utstyr og slikt.

Hvordan er det med vaksiner, dressurkurs ol, vetrinærbesøk osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå er det en stund siden jeg hadde valp men husker ikke om det var to i starten hvis ikke de dere kjøper valen av har fikset dette da. det er valpe vaksiner. etter det så er det vaksine på din hund en gang i året.

valpekurs bør dere melde dere på hvis dere ikke er helt sikkre på hva dere skal. da får dere lært det valpen skal vite og så kan du gå slike kurs oppover med deres hund for sosialisering og for å lære mere.

du kan bestille time eller hvis den dyrlegen dere kommer til å bruke har dropp inn så kan du bruke det. er ikke så mye å si om det,man reiser dit hvis dyret er sykt eller må klippe klør,tømme kjetler hvis det trengs. osv

utstyr: bånd, vann og mat skål, refleks vest hvis dere går om kvelden. børster, seng hvis dere vil at hunden skal trenes til det. bur til inne hvis dere trenger det og til bil for sikkerheten.

det er sikkert mere men det er vel det som jeg tenker på først og fremst.

dette er det jeg ville ha fikset til min hund.

lykke til med valpen :)

Skrevet

Klørne bør man lære seg til å klippe på egenhånd. Det blir dyrt om man skal fly til dyrlege en gang i måneden for dette. Altså må en klotang på handlelista. Det er lurt å venne valpen til dette helt fra den er liten. Klipp en liten mm en gang i uka slik at den venner seg til det. Du trenger ikke klippe hver gang hvis det ikke er behov for det, men ta på labbene, klem på dem og klørne og lag en kosestund av det. Be oppdretter om å vise dere hvordan kloklippen gjøres.

Er det en rase som krever endel pelsstell er det lurt å begynne tidlig med det og, igjen for tilvenning. Hvis det er det så spør oppdretter om råd ang utstyr til dette.

Ellers ville jeg kjøpt:

Regulerbart halsbånd (valper vokser raskt)

Kobbel (da ikke fleksibånd, man har mindre kontroll, lina kan ryke og det er vanskeligere å lære valpen å gå pent i bånd)

Vann og matskål

Leker ville jeg ikke brydd meg så mye om å kjøpe på forhånd. Ta gjerne valpen med på shopping i dyrebutikker for sosialiseringen sin del (som er veldig viktig) og da blir det alltids kjøpt nok da.

Valpekurs er et must hvis dere ikke har flere hunder (sosialisering) og stor kunnskap om hund. Selv har jeg hatt hund i flere år og trener lydighet, men likevel tar jeg med nye hunder på valpekurs - og jeg lærer noe nytt hver gang.

Når det gjelder vaksiner så snakk med oppdretter da det er forskjellige praksiser ang vaksinering. Om valpen er ferdigvaksinert ville jeg likevel tatt den med til vet ved ca 12 ukers alder for en sjekk. Finn deg da en vet du trives med som du kan bruke i mange år.

Noe av det viktigste dere gjør når valpen er liten er sosialisering. Ta valpen med overalt. Stikk en tur på kjøpesenteret og slå ihjel en liten time på parkeringsplassen der for å venne den til lyder og situasjoner. Dra til byen med bussen for å se på livet der en lørdag. Hils på andre hunder, men kun dersom du har sjekket med eier på forhånd om at hunden er snill med valper. Kort sagt: la den oppleve mest mulig, og aldri trøst den om den synes noe er skummelt - da forsterker dere bare frykten.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Canis.no er et bra hundeforum, vil anbefale dere å lese/delta i forumet der :) Ellers behandle valpen med kjærlighet, omtanke og tålmodighet!! :) Ikke at dere ikke kommer til å gjøre det, men mangen hundeiere, ferske som erfarne tror at det og ta tak i hunden er måten og oppdra den på.. Det er det ikke!

Anbefaler at dere kjøper inn litt bøker om hundehold, feks "fra valp til voksen". Den selges på canis.no sin nettbutikk.

Det blir noen travle måneder på dere, men det er verdt det!:) Min hund er nå 1 år, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg fikk henne :D Har vært utrolig mye arbeid og trening, men absolutt verdt det!:)

Skrevet

Vaksine: Valpen skal vaksineres ganske fort etter at dere har fått den, ved ca. 12 ukers alder. Da får dere vite når han skal ha resten.

Ormkur: Valpen bør få en kur ganske raskt etter at dere har fått ham (senest en måned etter at dere har fått ham, mener jeg det er.)

Valpekurs er veldig lurt pga. sosialisering og at du skal få jobbet litt sammen med valpen din. Dressurkurs er nok også å anbefale siden dere ikke har hatt hund før.

Utstyr: Ikke for mange leker, valpen bør holde seg til maks to som kun er hans. Om han får for mange, kan han fort tro at alt er hans og dermed gå løs på sko og lignende.

Ellers er det kjekt med reisebur om dere har bil, sele, kobbel, refleksvest, valpesjampo, børster, skåler.. Tja.. Tror dere i grunnen finner ut av det etter hvert hva dere trenger.

Ellers vil jeg helt klart anbefale dere å kjøpe en bok om hunden fra valp til voksen. Selv har jeg brukt en som er spesielt om min rase (kjente ikke rasen jeg har nå fra før av), men det er sikkert mange bra bøker der ute som du kan få anbefalt. Kjekt å lese om noen triks i forhold til dressur, renslighet osv.

Lykke til! :)

• 2 måneder senere...
Gjest redd valp
Skrevet

Søkte på sosialisering og da kom jeg over denne tråden.

Har lest littom temaet og alle sier som under:

Kort sagt: la den oppleve mest mulig, og aldri trøst den om den synes noe er skummelt - da forsterker dere bare frykten.

Men hva skal man egentlig gjøre når valpen blir redd? Ingen av bøkene jeg har lest sier noe annet enn at man skal overse den, men er det noe særlig da?

Har også lest at man kan fjerne den fra situasjonen til valpen er trygg før man konfronterer den på nytt?

Finner ikke noen gode svar på dette. Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg å klarere dette.

Skrevet

Du trenger ikke gjøre noe, bare fortsett med det dere holder på med og lat som ingen ting. F eks valpen her syntes busser som passerer når vi er ute og går tur er dritskumle. Ved å skjerme henne for disse ville jeg bekreftet for henne at dette er farlig. Jeg bryr meg derfor hverken om bussen eller henne men går bare videre. Busser er nå ikke lenger like skumle.

Men det er ikke dermed sagt at jeg utsetter hunden for fare selvfølgelig. Kommer det en ukontrollert svær voksen hund flyende mot oss så går jeg i mellom slik at hun ikke skal få en ubehagelig opplevelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for oppklaringen :)

Da er det bare å legge lokk på morsinstinktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...