Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tnita
Skrevet

Jeg har ny laptop (Hatt den i ca 2-3 uker nå) Og nå når jeg sitter med den på fanget, har kun IE på, og så går vifta hele tida! Den starter, for så å slutte, så er det opphold på noen sekunder, så er den på igjen. Skal da ikke være sånn? Nå er ikke jeg noe datageni så kanskje må ting forklares veldig enkelt og evt detaljert. Men hva er årsaken? Er det noe galt med den? Den skal da vel gå som en drøm når den er så ny. Eller? hva kan være årsaken? Noen eksperter der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D kan faktisk være så enkelt som att den ikke får kvittet seg med den varme lufta.Prøv å ha den stående på bordet, da får den bedre tilgang til luft. Kanskje d hjelper.

Skrevet

Ha den på en bordplate eller noe liknende! pc'en klarer ikke kvitte seg med varmen når den i tillegg til sin egen varme får varme fra din kropp...

Man skal heller aldri ha laptoper på fanget pågrunn av stråling!

Gjest Tnita
Skrevet

Der lærte jeg noe nytt... Skal ikke en ha den på fanget pga stråling? Og jeg som syntes det var så greit å ha den der. Trodde "alle" satt med den på fanget, jeg. Prøver å slette endel filer nå, som kanskje tar litt plass. Men likevel... I begynnelsen satt jeg med den på fanget og den ble så varm at jeg nesten brente meg - uten at vifta gikk. Det er en HP. Har kjørt virusscan med Norton, var ingen virus. Er bare så redd det skal bli noe galt med den da den er helt ny.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ha den på fanget, men du må holde luftveiene under laptopen åpne. Titt under og merk deg hvor vifta og luftinntaket befinner seg. Luftinntaket ser ut som riller. Disse to områdene bør hvertfall ikke være helt dekket.

Gjest Gjest
Skrevet

Gå inn i Setup-programmet på maskinen (trykk F10 når HP-logoen vises akkurat når du slår den på). På en av menyene der inne er det et valg som heter "Fan always on while on AC power". Sjekk at den er deaktivert. Hvis ikke vil viften gå hele tiden når maskinen er tilkoblet strømforsyningen.

Gjest Tnita
Skrevet

Ok, skal sjekke det ut! Tusen takk for gode tips! Sitter nå med laptopen og vifta går ikke i det hele tatt! Så det var sikkert ett eller annet tidligere idag. :)

Skrevet

Nå, erm, husker jeg ikke helt hvordan det er med PC, men det finnes vel et program som viser hvilke prosseser som kjører og hvor mye cpu de tar. har hatt endel stress med vifte-støy selv og etter å kikka på det har jeg sett at det er Opera som drar all CPUen, særlig med flash-sider åpne

Gjest Tnita
Skrevet

Ok, så da kan det være noe så enkelt som at en har flere vinduer åpne?

Skrevet
Nå, erm, husker jeg ikke helt hvordan det er med PC, men det finnes vel et program som viser hvilke prosseser som kjører og hvor mye cpu de tar. har hatt endel stress med vifte-støy selv og etter å kikka på det har jeg sett at det er Opera som drar all CPUen, særlig med flash-sider åpne

Det er ctrl+alt+delete->taskmanager/oppgavebehandling. Her kan man se prosessene og bruk av CPU.

Ellers ser jeg du har fått råd om vifta. Noen pc`er er verre enn andre på dette, men irriterende er det uansett.

Skrevet

2 ting:

Norton er blant de dårlige antivirusene. At norton ikke fant noe betyr ikke at du ikke har. Legg inn avg antivirus og gjerne et antispyware program, husker ikke helt om avg sitt er gratis, men ad-aware sitt er. Avg antivirus er også gratis. Første treff på google.

IE er å be om virus. Dra ned opera eller firefox. Begge tar også mindre minne og henger ikke like lett, noe som også kan hjelpe på en treig pc.

Ta en titt her : http://frittfram.netfreehost.com/viewforum...forum=frittfram

Hjelper ikke det heller så mulig noe er løst inni slik at det rister eller neo sånt? Lite minne og mye "dritt" som kjører kan fort få vifta til å jobbe livet av seg, så sats på å rydde på pcen først.

Skrevet

Hvis du skal ha den i fanget, så får du kjøpt (eller laget) ei sånn liten pute med ei plate på. De bordene er fine til frokost på senga, kryssord i sofaen etc.

Kjør gjerne AVG sitt antispionvareprogram (gratis) eller andre adware programmer, og kvitt deg med fjas. Kanskje det er på tide å kjøre chkdisk, diskopprydning og defragmentering? Det blir mindre utregninger for prossessoern, og hopping for harddisken, når den finner alt på samme sted. Og er maskina så ny som du sier, så kan du jo kjøpe ei billig lagringsbrikke/pinne med readyboost, og spare litt maskinkraft der.

Men det behøver ikke å ta så lange tiden før ei laptop fylles av hybelkanin, når man sitter i vinterbunad med genser og ull og sånn. men du ser jo fort om det er synlig støvsamling, når du kikker inn lufteåpningene til vifta. Kanskje også ei mer stillegående vifte eller kjøleribbe til prossessor kan være hjelp i?

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Som alle andre her skriver, laptopen bør ikke ligge i fanget. Dette pga dårlig utlufting, varme fra kroppen, stråling etc. I tillegg går vifter i laptops mer enn vifter i stasjonære rett og slett fordi komponentene i en laptop sitter tettere og avgir varme til hverandre. Dermed blir maskinen generelt varm og viften går oftere og mer intenst. Du kan som sagt motvirke dette ved å ha den stående på et bord eller et "brett med pute under". Husk også å sjekke rillene under (viften(e) sitter der) for støv, og bruk evt trykkluft (fåes kjøpt i små kanner på bl.a. databutikker) for å fjerne det.

Noen ganger er det et problem med sensoren i vifta, noe som betyr at den setter igang å gå uten at det er for varmt i maskinen. Hvis du etter lang tid føler at du bruker maskinen riktig, og vifta likevel RASER avgårde kan det være et poeng å ringe HP support og høre med dem om de kan hjelpe deg med å feilsøke (i for eks. system setup error log) for å finne ut om vifta går mer enn den skal.

Men første råd fra meg, som fra mange andre her er, en laptop skal (ironisk nok) ikke være i fanget ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...