Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke så mye å skrive om... Skjer ikkke så mye spennende her, og dagene går bare i ett. Og så er jeg sliten etter jobb, så det er ikke alltid jeg gidder å skrive så mye, men er oftere og leser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel skrive under på det Scheherazade. Ikke så mye som skjer her. Var til kontroll på onsdag igjen, som vanlig alt flott. Ny kontroll om to uker og da med ultralyd igjen. Fra uke 34 blir det ukentlige kontroller, så det er tydelig at man er veldig gravid nå. Formen er veldig bra. Skulle jeg hatt noe å klage på ville det være halsbrann, så jeg tenker at hvis det er på toppen av klagelisten min har jeg det i grunnen bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har uplanlagt endt opp med data-fri i to døgn! :fnise:

Ikke så mye som skjer her heller. Jeg HATER nettene, og har det øverst på klagelista mi... :sjenert: Begynner å bli veldig klar for å få kroppen for meg selv igjen snart..

Tirsdag skal vi på fødselsferberedende samtale hos jordmor, det blir spennende. Kontroll i samme slengen. Samboeren skal være med på dette, og det er noe jeg ser fram i mot, hvert fall!! ;) Gleder meg til at han skal få ta mer del i hva jeg egentlig går igjennom.

Ellers er det ganske vanvittig å tenke på hvor nær jeg er! 5 uker igjen til termin, dvs at han KAN være her om bare tre uker.... :sjokkert: Samtidig så kan det jo fortsatt ta sju uker da...! ;) Uansett, så dreier det seg om kort tid! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes tiden raser av gårde nå. Bare et ensifret antall uker igjen. :sjokkert: Jeg har i grunnen belagt meg på at jeg blir igangsatt på termindato. Jeg regner ikke med han kommer av seg selv før termin (selv om det er ganske vanlig for sånne som meg), så da får jeg heller ta det som en gledelig overraskelse hvis fødselen faktisk starter av seg selv. Det er i allefall et lite hell i uhellet at jeg i allefall kan se på den datoen som endelig.

Jeg er veldig spent på hvordan det blir med jul når man har en nyfødt i hus. Jeg håper formen min er så bra at jeg får gjort julebaksten i forveien, og jeg vet at familien hjelper til med matlaging, og så kan man jo krysse fingrene for at vi får en såpass rolig gutt at jeg i det minst får spist julemiddag i fred. :ler: En ting er i hvertfall sikkert: det blir en annerledes jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var dere jo! :)

Jeg er egentlig innstilt på å føde når som helst, men er ikke klar i hodet ennå. Skal på en samtale på sykehuset denne uka, og håper det løser seg litt da. Har tenkt på hva jeg er redd for, og det jeg frykter mest er nok å ha så vondt at jeg får panikk. Har ikke hatt epidural før, men vurderer å be om det nå (selv om jeg nok føler det som litt nederlag). Har som regel hatt raske fødsler, så det er ikke sikkert jeg rekker å få satt det, heller. Har dere tenkt på smertelindring?

Nettene sliter jeg også med. Har kraftig søvnunderskudd nå, og det tærer på humøret mitt - og de rundt meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arakna; Er jo greit sånn sett med deg da, at du vet at det hvert fall ikke blir noe senere enn termindatoen! :jepp:

En annerledes jul er helt klart at det blir, for oss alle! ;) Jeg er glad jeg har termin såpass tidlig i november, og at jeg da seinest føder en god måned før julaften. Da har vi rukket å komme hjem fra sykehuset og blitt litt kjent før julaften plutselig er der.. ;)

Når det gjelder julebaksten så tar jeg det veeeeeldig med ro.. Har aldri hatt "alle sju slag" og kommer absolutt ikke til å ha det i år heller. Vi bruker å få ei stor kransekake av stemoren til samboeren. Kanskje jeg prøver meg på å lage brune pinner eller noe sånt selv i tillegg. Dem er vel enkle og greie, og holder seg lenge, eller.....?

Julemiddagen har jeg heller ingen ting med, heldigvis.. :gjeiper: I år skal vi feire jul hos mamma og pappa, noe jeg er veldig glad for... :sjenert: Ser for meg at det blir mye mer avslappende og triveligere å være der og ha det rolig og fredelig i mine vante juletradisjoner, enn å være hos svigerfar eller svigermor.. :sjenert:

*Mim*; Ja strengt tatt så kan vi jo faktisk straks føde når som helst! ;) Rart å tenke på...

Når det gjelder smertelindring, så kommer det fortsatt an på hvilket sykehus jeg skal føde på. Jeg skal til kontroller nå på tirsdag og neste torsdag (16.), og da blir det avgjort. Hvis jeg får føde på det nærmeste lokale sykehuset, så blir det nesten garantert bare lystgass. Der setter de ikke epidural. Får evt lindring i modningsfasen med varmt badekar og kanskje akupunktur, men jeg er ikke helt sikker. Får nærmere informasjon om dette på tirsdag! :)

Må jeg til det større sykehuset som er lenger unna er det vel åpent for alle medisinske muligheter. Men jeg tenker vel helst at jeg vil klare meg uten epidural. Samtidig ser jeg det ikke som noe nederlag hvis jeg må ha det. Er nok åpen for det meste og tar ting som det kommer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei jenter... Skriver nesten aldri her jeg :sjenert: .. bare blitt litt sånn, men jeg leser og følger me! :Nikke:

Nå skal jeg spør om noe, og det er fedrekvoten, driver på med søknader osv i disse dager og lurer på hvordan dere har løst det? Tar dere ut fedrekvoten? når og hvordan?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å prøve meg uten kjemisk smertelindring i allefall, men kan godt ha f.eks. akupunktur. På Riksen har de heldigvis også lystgass, det ville vel vært det første jeg prøvde utover naturlig smertelindring. Veldig greit å ha flere muligheter i allefall. Rent personlig er jeg mer bekymret for å f.eks. forlenge fødselen eller mulige negative effekter av epidural enn selve smertene, men der er vi jo forskjellige. Jeg har i allefall full forståelse for at man kan være redd for smerter og samtidig også ikke ønske epidural, men man kan jo bestemme seg for å se det an og få løfte om at de er raskt på pletten med epidural skulle det bli for ille. Jeg synes i allefall ikke du skal se det som noe nederlag å få epidural, det du velger må du velge for din egen skyld og ut fra dine behov der og da.

Monica85: Jeg er litt glad i julekaker jeg da. :sjenert: De fleste småkaker holder seg heldigvis godt, også brune pinner, så for en gangs skyld er det ikke utenkelig at jeg begynner med baksten allerede i november. På en god dag kan man jo få unna mange sorter på en gang, men om man f.eks. tar én sort om dagen skal det jo ikke så mange bakedagene til før det meste er unnagjort. Problemet her er ikke å ikke ha lyst til baking, handling og matlaging, men om jeg i det hele tatt får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal så absolutt ta ut fedrekvoten, ja, syns det er viktig at også pappa'n får litt tid sammen med ungen alene! :jepp:

Samboeren kommer til å ta ut fedrekvoten til sommeren, siden jeg ikke har noen fast jobb og går på skole. Da er det store sjanser for at jeg får full jobb alle seks ukene, siden det er ferieavviklingstid. Vil hvert fall satse på å jobbe 80% da! Men av økonomiske grunner satser jeg vel på 100%..

Vi har sånn ca bestemt hvilke uker det blir også. Mest sannsynlig blir det tre uker fedrekvote, en uke ferie for faren (da får jo jeg permisjonslønn denne uka), deretter tre uker fedrekvote igjen. Den uka faren tar ut ferie, har jo jeg permisjon, og får dermed en fri-uke midt i arbeidsperioden. Det blir sikkert også godt for meg, mot å PLUTSELIG gå på seks uker i 100% stilling... :sjenert:

Har ikke skrevet noe om dette i søknaden til NAV, da de sa på tlf at hvis det ikke var helt bestemt, så trengte vi ikke skrive noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Vi skal ta ut kvoten ja. Mannen tar to uker mens jeg tar to uker ferie, så deler vi de siste 8 ukene av permisjonen 50 % oss i mellom slik at det blir 6 uker på ham til sammen. Så får jeg en myk start på jobb også. Vi tar 54 uker med 80 % lønn.

Har dere tenkt noe på hvor babyen skal sove på dagtid? Vi har to etasjer og tenkte det er greit med en dagseng eller noe slikt i 1. etasje, men det er litt trangt i stuen så det blir ikke lett å få plass til en vugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt noe på hvor babyen skal sove på dagtid? Vi har to etasjer og tenkte det er greit med en dagseng eller noe slikt i 1. etasje, men det er litt trangt i stuen så det blir ikke lett å få plass til en vugge.

Jeg er ganske usikker på dette selv. Vi har tre etasjer, med soverommene i tredje. Så avhengig av hva vi gjør mens han sover på dagtid kan det jo fort bli en del flying i trapper. Det er god plass til en vugge i stuen, men jeg er veldig usikker på om en dagseng i det hele tatt er nødvendig, altså om dette i det hele tatt vil bli brukt eller om det blir en støvsamler? Jeg har sett for meg at han sover ute på dagtid (frisk luft + at barn gjerne sover bedre ute). Det blir sjelden kaldere enn -10 her vi bor så det burde jo gå greit, og de få dagene han må sove inne kan han jo sove i sengen sin (jeg vet enkelte er i mot å sove i "nattseng" på dagtid, men jeg ser ingen grunn til at det skulle være noe problem). :klø: Ikke så mye hjelp med dette innlegget er jeg redd, men jeg fikk i allefall luftet hva vi tenker. :fnise:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt at han sover i vogna på dagtid. Ellers har vi senger i de fleste rom, og så lenge de er knøttsmå er det jo ikke noe problem å la dem sove der de sovner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagtid tenker jeg å la ham sove i vogna. Helst ute, men det kommer jo helt an på temperatur og vær, og sikkert også etter hva jeg er "klar" for.. Sover han inne på dagen, så får han sove i vognbagen! :) Vi har jo kjøpt kombivogn, og kan da bare ta ut bagen og la han sove i den hvor som helst. Praktisk! :jepp: Da har han jo også sine vante plasser; vognbagen på dagtid (uansett om den er i vogna ute, eller om den står for seg selv inne), senga på soverommet på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg spør om noe, og det er fedrekvoten, driver på med søknader osv i disse dager og lurer på hvordan dere har løst det? Tar dere ut fedrekvoten? når og hvordan?

Vi skal selvsagt ta ut fedrekvoten ja. Her blir det vel overlapp i juli, og så begynner jeg i jobb ca. 1 august, så tar samboeren min de siste tre-fire månedene. I november/desember blir det vel litt triksing med ferie og fri, slik at det forhåpentligvis blir barnehage over jul.

Vi har fått vuggen som ble laget da samboeren min og søsteren var liten, den står i stuen. Den passer nok ikke i så mange måneder, men vi har alt på ett plan, så det går fint å sove i sengen på dagtid.

Tenkte jeg kunne ta meg sammen og gå på et sånt gravid-treff eller noe, jeg kjenner jo egentlig ingen som har baby samtidig, så det kan jo bli lange dager om jeg ikke blir kjent med noen. Men virker som om nesten alle treff er på dagtid, er det så vanlig at man skal være sykemeldt nå? :klø: Selvsagt er det mange grunner til det i såfall, men det er jo litt kjedelig dersom de som er i jobb aldri kan være med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et langt innlegg i går, men så sviktet nettet da det skulle postes :(

I helga har vi vært på fjellet og på en gåtur langt fra bilvei, høyt oppe over tregrensa, i snødriv og tett tåke , trodde jeg en liten stund at vannet hadde gått.

Det ville blitt litt av en fødselshistorie og ikke minst nedtur = nedstigning i dette tilfelle!

Vi skal ta ut mer enn 6 ukers fedrekvote. Hvor mye, når og hvordan vet vi ikke ennå.

Har dere bestemt etternavn på barnet? Vi er ikke gift og er ikke helt enige. Sambo foreslo at jeg kunne få bestemme fornavnet på babyen (noe som da blir et navn han også liker, men ikke har som nr 1 på lista) mot at han skulle få bestemme etternavn på oss alle TRE.

Jeg er mye mer følsom enn vanlig. Og i følge legekontrollen i dag trenger jeg tilskudd av jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bestemt etternavn på barnet? Vi er ikke gift og er ikke helt enige. Sambo foreslo at jeg kunne få bestemme fornavnet på babyen (noe som da blir et navn han også liker, men ikke har som nr 1 på lista) mot at han skulle få bestemme etternavn på oss alle TRE.

Vi er gift, men har beholdt hver våre etternavn, så vi kommer aldri til å hete det samme alle tre uansett. Vi har ikke bestemt hva barna skal hete ennå. Vi har begge uvanlige etternavn, så vi kan ikke engang bruke argumenter som "vi tar det som er mest sjeldent". Tror nok den diskusjonen blir liggende til navnepapirene må fylles ut. Samboeren din er jo litt sleip da ;), for det han i praksis sier er jo at barna får hans etternavn (det ville jo ikke være noen annen grunn til å kunne bestemme navnet selv) og du ville neppe velge et fornavn han ikke kan fordra (noe han sikkert vet også), så det er vinn-vinn for ham. Men skjønner at det er en vanskelig diskusjon, så en eller annen form for kompromiss må man jo komme til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Samboeren din er jo litt sleip da ;), for det han i praksis sier er jo at barna får hans etternavn (det ville jo ikke være noen annen grunn til å kunne bestemme navnet selv) og du ville neppe velge et fornavn han ikke kan fordra (noe han sikkert vet også), så det er vinn-vinn for ham. Men skjønner at det er en vanskelig diskusjon, så en eller annen form for kompromiss må man jo komme til uansett.

Han er så sleip at han vet det selv og at det dermed tipper over til tull :) Legg merke til at JEG også da ville fått hans etternavn -og kun det- ikke bare barna! Og fornavnet jeg ønsker har han sagt flere ganger at "det blir nok det", men kanskje med et dobbeltnavn i tillegg. Så han vet det definitivt selv at en sånn avtale ville gått VELDIG i hans favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår får samboerens siste etternavn.. Jeg prøvde en liten periode å overtale til å bruke det + mitt, men det var ganske uaktuelt for samboeren. Etternavnene våre passer kanskje ikke såååå godt sammen... :sjenert: MEN, er vel en vanesak det også! ;)

Uansett så er det ganske enkelt å greit med bare ett etternavn da! Så jeg ser det ikke som noe spesielt nederlag heller, at vi har bestemt oss for ett etternavn, og at det er hans.

Og jeg har fått litt større bestemmelse rundt fornavnet da! ;) Men det er jo selvfølgelig et navn vi begge liker, men kanskje ikke samboerens ønske nr 1.. Strengt tatt så er det vel ikke mitt ønske nummer 1 heller, men et navn jeg liker veldig godt, og som defnitivt er høyt opp på lista! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liksom alltid bare tenkt at barnet skal ha min samboer sitt etternavn. Vet ikke helt hvorfor, litt gammeldags kanskje. Men jeg syns HELT KLART at mitt etternavn er det fineste. Vi har begge kjedelige -sen navn, men hans er egentlig direkte stygt. Hehe...

Idag sa han at jenten vår skulle få mitt etternavn siden det var det fineste. Så da har jeg altså skjønt at han syns mitt er det fineste også... Vi har aldri snakket om det før egentlig.

Så da blir det nok mitt navn. Selvom jeg føler at det blir feil på en måte... Vet ikke helt hvorfor, men syns bare hun skulle hatt pappaen sin sitt.

Synd vi ikke kan ha begge. Men to -sen navn blir litt too much syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bare er student så mister vi fedrekvoten, men sambo skal ta ut permisjon så det går jo greit. Irriterer meg likevel siden sambo må starte å ta ut permisjon innen 12 uker etter fødselen, mens fedrekvoten kunne han ha utsatt til senere (og den krever ikke at mor er ute i "aktivitet" slik som vanlig permisjon gjør...).

Vår lille baby skal sove i en slyngevugge i stua, blir nok noe soving ute i vogna også, men det kan bli veldig kaldt her vi bor (riktignok har de to siste vinterene vært veldig milde, men jeg minnes det var 25 minus over lengere tid for noen år siden så...).

Ang navn så skal småtten få mitt navn, og sambo bytter til samme navn i forbindelse med bryllupet neste år (han kan bytte før, men jeg tror han kommer til å vente). Jeg har vært klar på at jeg ikke bytter til hans vanvittig vanlige sen-navn og at jeg ikke ønsker at våre barn skal ha det når de faktisk har mulighet til å få mitt navn (35 andre som heter). For min del så kunne han beholdt sitt, men han har lyst til at vi skal ha et familienavn. Vi vurderte å ta et felles familienavn, og jeg trodde egentlig at vi kom til å ende opp på det... Men så har han nå bestemt seg for å ta mitt, så da blir det det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...