Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Soving/holde varme:

Vi bor høyt oppe (ca. 1000 m), og det blir kaldt her vinterstid.

Vi har en vogge som vi tenker at baby skal ligge å sove i.

Tenker tre alternativer:

1. Kjøpe dyne + pute for å ha i vogga

2. Kjøpe en voksipose som vi kan ha i vogga og i tillegg ta med når vi skal ut i vogn, i bilen, til byen - ja hvor som helst.

3. Kjøpe en lammeskinnspose til samme bruk som voksipose (noen sier de er mer fornøyd med lammeskinnspose til de minste)

Hvis vi velger dyne+pute (og evt. et lammeskinn som "laken"), da får vi jo ikke tatt med noe av dette når vi skal ut i bil, til butikken etc. Men samtidig: En voksipose/lammepose får man jo ikke brukt sammen med bilsete. Har lett etter varme vinterdresser for baby (fra nyfødt til ca. 5 mndr), men finner bare for litt eldre babyer. Eneste jeg fant som kunne være aktuelt var en kjørepose fra Ellos som virket ok, men den virket ikke så veldig varm akkurat...

Ellers tenker jeg å kjøpe en tykk ullfleece babydress med tett hette fra Nøstebarn. Men er dette nok når det blir vinter og kaldt?

Var det ikke dette som var starten på temaet...? Vogge - da er det vel innendørs....? :klø:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ha misforstått hva som ble spurt om, men jeg snakker i allefall om i vognen. I sengen har jeg aldri tenkt på å bruke pose, og det til tross for at vi liker det relativt kjølig på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da. Ville ikke latt babyen ligge i voksipose inne i vugga.

Mariblom: Du må da ha det utrolig kaldt inne om du vurderer noe sånt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, var det jeg som førte oss litt på villspor her eller? ;) Jeg mente også i vognen, i sengen har vi kjøpt lammeskinn fra Nøstebarn som mor er usannsynlig misunnelig på, og en Høie-dyne.

Jeg drakk akkurat en ganske så kald smoothie, bommet litt med mengden dypfryste bær (stort hull og tung pose...) så det ble vel nesten is. Iallfall, det fikk babyen til å ta helt av i magen! Kan han kjenne at han fikk noe kaldt i hodet eller? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nok vant til kalde doser innimellom, siden jeg er avhengig av isbitene mine. Han er stille nå, men det har faktisk hendt jeg har tenkt over at han blir aktiv av det. Kan jo hende de merker det?

Har vært hos jordmor i dag. Alt vel med babyen, og SF-målet holder seg høyt og fint. Men jeg har gått ned 100 gram... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje det er fostervannet som blir kaldt om man drikker noe kaldt? Er usikker jeg. Men er jo iallefall slik at fostervannet smaker søtt, om man spiser noe søtt, derfor reagerer ofte babyene på dette.

Andre som sliter med matlysten for tiden? Ugh, må tvinge ned maten. Virker som det ikke er noe plass til mat liksom... Brød har plutselig begynt å smake som papp og skorpene smaker svidd.

Eneste som frister for tiden er sjokolade og melk :sjenert:

Ja, også fårikål. Hehe....

Flott at alt ser bra ut *Mim*. Jeg var hos jordmor for første gang i går. Fikk ikke time før... Men det var ikke noe spesielt syns jeg. Hun pratet en del om amming da, det var ganske interessant. Også kjente hun hvordan babyen lå, den lå med hodet ned og beina opp. Men det har jeg egentlig kjent en god stund nå.. Spark i ribbeina, og hikking, masssse hikking helt nederst i magen. ;)

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som sliter med matlysten for tiden? Ugh, må tvinge ned maten. Virker som det ikke er noe plass til mat liksom... Brød har plutselig begynt å smake som papp og skorpene smaker svidd.

Eneste som frister for tiden er sjokolade og melk :sjenert:

Det er ikke noe i veien med matlysten her. Tvert i mot føles det som jeg kunne spist store deler av dagen (i allefall om kvelden, jeg har alltid vært en "kveldsspiser"). Problemet er at hos meg, som hos deg, er det liten plass i magen for tiden. Så hjernen og magesekken er ikke enige. Jeg kan sitte og tenke på hva jeg har lyst på, men kjenne at jeg er ubehagelig mett. Har heldigvis begynt å lære meg å lage bare små porsjoner middager til meg selv, for jeg klarer ikke å spise opp alt. I grunnen ganske frustrerende, for det er så mye jeg har lyst på.

Jeg spiser jevnlig lunsj ute med en god venninne, og jeg strever alltid fælt med å finne noe på menyen som kommer i relativt små porsjoner. :fnise: Jeg synes det er litt kjipt å betale mye for mat som jeg bare klarer å spise halvparten av, og dessert ute på café/restaurant kan jeg omtrent bare glemme for tiden.

Så fint at alt var bra på kontroll Mim. Og så 100 g ned da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat, ja. Haha.. :fnise:

Jeg kan være mett og sulten på samme tida.

Får bare ned små, små porsjoner.

Føler ikke den samme sultfølelsen som før lenger, den er annerledes...

Etter måltider kan jeg være skikkelig VONDT STAPPMETT! Så mett at jeg nesten ikke klarer bevege meg, og jeg føler at magen skal sprekke når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest (tror det var på "tell trivselen") at en måte å vekke babyen på er å drikke noe kaldt. Vet ikke hva som skjer, men tydelig at det merkes.

Skal dere ha sånn hengekøye eller leandervugge el?

Hva med lekegrind?

Jeg kjenner stikk/murringer foran på bekkenet. Det er 11 uker til termin og jeg vil IKKE ha bekkenløsning den siste tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lekegrind?

Har tenkt litt på hengevugge, men samtidig tenkte jeg at han skulle sove ute på dagtid og da blir jo hengevuggen litt overflødig. Når disse vuggene i tillegg er så små at de bare kan brukes noen måneder føles det veldig bortkastet, så må tenke litt mer på det.

Lekegrind skal vi ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planer om verken leandervugge, hengekøye eller noen annen vugge for den saks skyld. Syns det får da være måte på hvor mange soveplasser ungen egentlig trenger...... :sjenert: Han får sove i sprinkelsenga om natta, og i vognbagen på dagtid, enten ute eller inne.

Lekegrind har jeg så vidt tenkt litt på, men ikke tatt noen avgjørelse på ennå. Kan man bruke reiseseng som "lekegrind"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha lekegrind. Har en svær hund, så tenker det må være greit å legge babyen der når jeg skal på badet osv. Så vet jeg at den ligger trygt. Syns også det ser så koselig ut. Skal ha en fin hvit en... Må vel også være et greit sted for baby og sove på dagtid.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da. Ville ikke latt babyen ligge i voksipose inne i vugga.

Mariblom: Du må da ha det utrolig kaldt inne om du vurderer noe sånt? :klø:

*ler* Neida, SÅ kaldt har vi det ikke... Temperaturen ligger jevnt rundt 20 grader her, med litt kaldere på soverommet når vi skal sove. Det er bare det at jeg er totalt uerfaren, og veldig redd for at baby skal fryse. Hehe... Men nå har vi bestemt oss for å legge et lite lammeskinn i vugga, og bruke dyne oppå der igjen.

Grunnen til at jeg spurte om voksipose osv. er at jeg prøver å finne en løsning for å holde baby varm når vi skal til butikken etc. Selv må jeg jo ta på meg sånn "scooterdress" når det er på det kaldeste her, men finner ingen god løsning til baby som også er kompatibel med sikkerhetsbelteordningen i bilsetet. Det blir nok ikke noe særlig å ta med vogn til butikken, for det er så mye snø her om vinteren at jeg tror det vil bli vanskelig bare å få vogna fra huset og ned til bilen. Så vi må nok gå for bæreslynge nå i begynnelsen når vi skal noe sted, så får vi ta fram vogna til våren igjen.

Men altså, jeg må finne et opplegg så baby ikke fryser når vi kjører i kald bil ca. 4 mil til butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er da ikke kaldt på soverrommet, Mariblom!! :riste: V har det ofte adskillig kaldere på vårt soverom! ;) Optimal temperatur for baby på soverrommet er vel ca 17-18 grader eller noe sånn..? :klø: Blir det kaldere enn det på soverommet våres, får vi bare bruke ull-pysj, votter og lue.. Vi MÅ ha oppe vinduet, ellers får samboeren hodepine da han våkner... :sjenert:

Husk på at bilen blir varm etter hvert også da, så ikke babyen blir overopphetet da dere er på kjøretur! ;) Start bilen noen minutter før dere reiser, så den ikke er totalt isfrossen da dere setter dere inn. Men hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med andre som har hatt små barn i området der du bor, og høre hva slags løsning de brukte på vinterstid.

Men jeg må bare spørre, hvor i huleste er det du bor hen da??!! Laaaangt oppi nord..? Så mye snø at det blir trælete med vogna, vanvittig kaldt og 4 MIL til nærmeste butikk??!! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Monica85: *ler* Nei, da - bor ikke langt i Nord. Bare langt oppå fjellet. Kom ca. 4 meter snø her i fjor vinter, og vi har et godt stykke å gå fra huset til bilen. Men det blir nok å starte bilen noen minutter før vi drar, så den er godt oppvarmet. Vi kan nå en butikk som er to mil unna (altså 4 mil tilsammen), men foretrekker å handle i den som ligger enda lenger unna pga. det er mye billigere der og bedre utvalg på en del ting. Er nok ingen andre rundt her med små babies, så det er nok ingen å spørre hva de gjør. Men vi finner nok ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 meter snø :sjokk:

Det er kanskje det dobbelte av hva vi har på hytta, det!

Ang lekegrind så er jeg usikker på om jeg vil ha/har behov for det. På den ene siden har vi ikke et direkte behov ved at vi har hund eller eldre søsken eller så, men har hørt at det skal være veldig kjekt likevel om man skal hente posten, ta en dusj, støvsuge eller annet husarbeid. Om ungen skal godta å være der nytter det som oftest ikke å starte når ungen har lært å krabbe, men at man må gjøre det til "ungens plass" fra den er liten. Jeg synes også at det er bittelitt gulvkaldt hos oss og da passer det bedre med en liggeplass som ikke er helt nede på gulvet når ungen er liten.

På en annen side vet jeg ikke hvor mye jeg kommer til å klare og "gå fra" ungen og dermed hva det faktiske behovet er.

Jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig til å gå hjemme i permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lekegrind?

Vi har bestilt Slyngevugge, i hovedsak for å bruke som soveplass på stua, men tenker vi lager en krok i soveromstaket også hvis det viser seg at Småtten foretrekker å sove i denne framfor senga... Den er vel strengt tatt unødvendig, men jeg synes den ser så herlig ut, så det er vår luksusgjenstand ;) I tillegg så kan den brukes som reiseseng siden den er så lett og leveres med dørklemme.

Lekegrind ser jeg ikke at vi har behov for med det første, kjenner ingen som har lekegrind så jeg har egentlig ikke tenkt tanken engang. Kan se behovet om man har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...