Coxy Skrevet 22. september 2008 Forfatter #841 Del Skrevet 22. september 2008 Ellers vasker jeg i dag klærne til lillegutten! :rødme: Er veldig koselig med alle de små plaggene, men samtidig veldig rart.. Uvirkelig at han snart er her. For det er jo faktisk under 7 uker til termin nå... Går fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 22. september 2008 #842 Del Skrevet 22. september 2008 Det er mindre plass tilmat enn vanlig, merker det godt, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 22. september 2008 Forfatter #843 Del Skrevet 22. september 2008 Også lungekapasiteten....!!! Fyttigrisen, jeg gleder meg til å få plass til lungene mine igjen. Blir jo anpusten av ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 22. september 2008 #844 Del Skrevet 22. september 2008 Oh yes, jeg føler meg nesten astmatisk noen ganger. Hveser og hiver etter pusten etter å ha gått trappa eller bøyd meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. september 2008 #845 Del Skrevet 22. september 2008 Kjenner meg igjen i det med lungekapasitet ja. Vi bor på tre etasjer, og fra å kunne spurte opp alle trappene på en gang uten problemer føler jeg meg litt som en hvalross når jeg er på toppen. Mannen bare ler av meg og tror ikke han helt skjønner at det ikke handler om kondisjon i disse tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 22. september 2008 Forfatter #846 Del Skrevet 22. september 2008 Samboeren ler av meg når jeg kler av meg til natta. Han syns det er skikkelig show å se på hvordan jeg træler og puster og peser for å få av meg bukser og sokker og greier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 22. september 2008 #847 Del Skrevet 22. september 2008 *Mim*: Godt å høre at noen synes vi er flinke Venninnene mine himler med øynene og ler av meg bak ryggen min. Synes det er greit å komme med konkrete ønsker, er begrenset hvor mye klær en liten strengt tatt trenger... min svigermor spurte heldigvis etter ønskeliste, så hun har kjøpt både babybjørn-vippestol og babygym på loppis i helga. Begge deler i god stand og trenger bare en liten vask så er de helt ok. Jeg synes også dere er flinke! Har vurdert det selv, uten at avgjørelsen er tatt. Tror det blir papirbleier den første tiden når alt er nytt også kan vi heller kjøpe noen tøybleier etterhvert. Jeg har også kjøpt babybjørn vippestol brukt til 200kr. Den er ensfarget mørkeblå og var litt falmet. Jeg vasket trekket og farget det og nå ser den helt ny ut. Anbefales Papirbleier også her, har ikke engang vurdert tøybleier. Antakelig bare av enkle grunner som at jeg syns liksom det er greit å kaste bæsjen, jeg... Ikke så fryktelig keen på å ta fatt på brukte bleier å vaske de liksom... Bæsjen ligger i ikke rett i tøybleia og følger med inn i vaskemaskinen, om du trodde det. Det blir visst brukt noe rispapirgreier(?) som kastes i do, slik at selve bleia bare inneholder tiss. Vet om flere som bruker tøybleier som mener at det ikke er mer jobb, men at det blir et par ekstra vaskemaskiner + bretting osv, det MÅ det jo bli. Synes dette er et veldig bra miljøtiltak som burde fått god støtte og som flere burde brukt. Meg selv inkludert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. september 2008 #848 Del Skrevet 22. september 2008 Synes dette er et veldig bra miljøtiltak som burde fått god støtte og som flere burde brukt. En god del kommuner gir faktisk økonomisk støtte til de som vil bruke tøybleier (verdt å sjekke ut for de som er interessert). Kanskje dekker det ikke et fullt "sett" med tøybleier gjennom spedbarnstiden, men det dekker såpass at man kan få prøvd tøybleier skikkelig og hvis man får konvertert noen er det jo haugevis med avfall spart for kommunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 22. september 2008 Forfatter #849 Del Skrevet 22. september 2008 Bæsjen ligger i ikke rett i tøybleia og følger med inn i vaskemaskinen, om du trodde det. Det blir visst brukt noe rispapirgreier(?) som kastes i do, slik at selve bleia bare inneholder tiss. Vet om flere som bruker tøybleier som mener at det ikke er mer jobb, men at det blir et par ekstra vaskemaskiner + bretting osv, det MÅ det jo bli. Vet at det er noe innlegg som kastes! Men likevel, stå å vaske opp brukte bleier... Nei, huff... Det ender vel kanskje med at "det gidder jeg ikke".... Så da er det kanskje bare latskap som er grunnen her også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 22. september 2008 #850 Del Skrevet 22. september 2008 En god del kommuner gir faktisk økonomisk støtte til de som vil bruke tøybleier (verdt å sjekke ut for de som er interessert). Kanskje dekker det ikke et fullt "sett" med tøybleier gjennom spedbarnstiden, men det dekker såpass at man kan få prøvd tøybleier skikkelig og hvis man får konvertert noen er det jo haugevis med avfall spart for kommunen. Stemmer det, er en liste over kommuner som tilbyr støtteordning for tøybleier her. Hvor mye de støtter og hvordan de støtter er litt forskjellig, men jevnt over rundt 400-1000 kr pr bleiebarn. Klart at det lønner seg for kommunene - de slipper jo unna med mindre avfall. Generellt sett er småkommunene mye flinkere på dette enn de større... Men sånn er det jo med alt, de store kommunene har jo feks ikke like god kildesortering som småkommunene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariblom Skrevet 22. september 2008 #851 Del Skrevet 22. september 2008 Ser at det er flere her som skal begynne med tøybleier. Jeg har nå kommunisert litt med innehaveren av Bleieboden, og funnet ut hva som blir mitt valg: Det første ca. halve året blir det kinesiske prefold bleier. Kjøper en garnpakke for nyfødte fra Nøstebarn, så jeg kan strikke ullbukser å ha utenpå. Jeg begynte med tøybind til meg selv for maaange år siden, og synes det var helt fantastisk i forhold til engangsbind. Så det må jo bare være mer behagelig for baby også, med tøybleier - tenker jeg iallfall da Kommer også til å kjøpe en stk. All in One One size bleie, da det er denne jeg tenker å bruke fra ca. 1/2 års alder. Da kan jeg teste den ut frem til jeg kjøper Det der med bæsj er forresten ikke noe problem. Jeg skiftet på en baby en gang som brukte tøybleier, og det lå et lite rispapir inne i bleia som bæsjen lå på. Var bare å kaste papiret m/bæsjen i do, og så stod man igjen med en bleie som bare var litt tissevåt. Men - ingen som har noen tanker rundt voksipose/lammeskinnspose/dyne+pute da? Mari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 22. september 2008 #852 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg sitter og peser og stønner i sofaen akkurat nå, og jo mer jeg tenker på det, jo mindre luft syns jeg at jeg får. Kan nesten ikke huske hvordan det var å puste før. Her blir det papirbleier, har ikke lyst til å pådytte samboeren min noe han er litt skeptisk til. Vi får heller ta miljøkampen et annet sted. Vi så først på en lammeskinnspose, men så endte vi opp med en brukt Voksi-pose fra Finn istedenfor. Tenker kanskje å kjøpe et lite lammeskinn og en liten dyne også, men tror ikke det blir før babyen er født, vi ser an temperaturen først! Det er ikke så kaldt i Bergen om vinteren, så det er mulig at Voksi-pose blir litt for mye noen ganger, men samtidig blåser det jo ofte veldig surt, slik at det blir kaldt likevel. Når han er for gammel til bagdelen, fikk vi også med en vognpose som hører til vognen av de vi kjøpte vognen hos, så vi har jo den muligheten også. Og det er stadig folk på jobben som ikke har fått med seg at jeg skal i permisjon, og som ikke klarer å skjule overraskelsen når jeg sier at det er to måneder til termin. Jeg jobber i åpent landskap, så det er jo mange jeg bare sier hei til i korridorene uten å snakke så mye med. Virker som om det er mange som ikke har sett det på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 22. september 2008 Forfatter #853 Del Skrevet 22. september 2008 Ganske kaldt hos oss også om vinteren, i tillegg til at vi MÅ ha vinduet litt oppe for å få inn frisk luft... Ellers får samboeren skikkelig hodepine. Sprinkelsenga står lengst unna vinduet , og vi har kjøpt dundyne. Blir det for kaldt i rommet, får vi bruke ull-pysj, votter og lue. Evt kjøpe et lite lammeskinn å legge i senga. Og jeg skal kjøpe ei varmeflaske å legge i senga litt før lillemann skal legge seg, slik at det ikke blir kaldt å komme i senga. Men jeg tror egentlig ikke dette skal bli noe problem. Tenkte å kjøpe lammeskinnspose til å bruke i vogna, men etter litt vurderinger fram og tilbake kjøpte jeg en brukt Ullkorga voksipose på finn.no. To år gammel og like fin som ny! Har også kjøpt vogndyne, som blir til innebruk det første halvåret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 23. september 2008 #854 Del Skrevet 23. september 2008 Men - ingen som har noen tanker rundt voksipose/lammeskinnspose/dyne+pute da? Mari Vi har brukt voksipose til tre små, og har vært veldig fornøyd med den. Nå har den nytt trekk og er klar til bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 24. september 2008 #855 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg lurer på det samme, Mariblom. Jeg hadde tenkt til å bruke saueskinn og dyne, men har fått kommentaren av fler om at det er best med pose, uten at jeg fikk helt forklaring på hvorfor. Ser at det kan bli en glippe mellom skinnet og dynen og at det ikke er like tett/lunt rundt hodet, men er det et reelt problem? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å sy egen vognpose av en dyne, men nå lurer jeg på om jeg vil ha saueskinnspose i steden for. Det er ikke så kaldt her jeg bor og jeg har lyst til å ha gode reguleringsmuligheter. Særlig når babyen er bitteliten vil jeg heller ha mulighet til å bruke "lag på lag" med tepper, enn én kjempevarm pose. Nå mens jeg skriver skjønner jeg derfor at jeg vil ha både dyne (helt til starten når det sikkert ikke er så kaldt) og pose til det blir kaldere. Men dynepose (med saueskinn under) eller saueskinnspose? Hva har dere andre tenkt? Det er mange valg som skal tas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 24. september 2008 #856 Del Skrevet 24. september 2008 Sist uke var jeg skikkelig støl i den ene leggen og fikk krampe en natt. I dag har jeg fått massasje på bena og fått løst opp flere knuter og andre vonde punkt. Ikke bare godt mens det sto på, men deilig totalt sett. Tror det har en bra effekt mot åreknuter, hovne bein, kramper og andre styggedommer, så har lyst til å gjøre det flere ganger. Betalte 290kr for 30 min hos en muskelterapeut(?) og anbefaler det til andre med "beinplager". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. september 2008 #857 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt vi bare skulle ha lammeskinn i bunnen og vinterdyne, spesielt siden jeg tviler meget sterkt på at det blir trilleturer vinterstid, vi tar heller bilen slik vi pleier. Men så kom jeg på at gutten nok kommer til å sove ute på dagtid også om vinteren, og da virket det mest praktisk med pose? I såfall tenkte vi Teutonia dunpose (skal ha Teutonia vogn). Jeg er egentlig litt usikker. Det er ikke spesielt kaldt her vi bor ("kaldt" er vel relativt), så vidt jeg husker er det bare én mnd med gjennomsnittstemperatur under 0 grader. I tillegg skal vi ha softbag til kombivognen, og i følge de jeg har spurt som har dette så er denne bagen veldig lun slik at de aldri har hatt behov for annet enn lammeskinn og dyne vinterstid, og det er jo ikke bra om det er for varmt i vognen heller. Så konklusjonen er at jeg ikke aner om vi skal ha vognpose i tillegg til lammeskinn og dyne, som vi uansett skal ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 24. september 2008 Forfatter #858 Del Skrevet 24. september 2008 HVOR kaldt har dere det egentlig på soverommet da, jenter?? :klø: Syns det høres fryktelig varmt ut, jeg, med dynepose/voksipose i senga på natta... Den største "feilen" mange gjør er vel rett og slett å gjøre det for varmt for barna... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 24. september 2008 Forfatter #859 Del Skrevet 24. september 2008 ja, altså... Hmm... Snakker vi i senga eller i vogna her nå egentlig??!! Til vogna har jeg kjøpt Ullkorga Voksipose til utendørsbruk, og ellers bare ei vanlig dyne og flanellslaken til innendørsbruk i bagen. Inne kan det jo godt bli nok med bare et helseteppe eller noe på dagtid også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 24. september 2008 #860 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Tror nok de mener vogna. Hehe... Selv har jeg kjøpt Odenwalder mucki vognpose. Den er vann- og vindtett og stor nok til å bruke til barnet er ca 2 år, og det er jo kjempegreit å putte barnet i pose når det sitter i sportsdel iallefall. Tenker det blir lunt og deilig for den nyfødte oppi en god pose i bagdelen også. Men har kjøpt dyne også. Men den tenkte jeg å bruke mest når vi er inne på kjøpesentre og slikt. Vi har hund, så her blir det turer i all slags vær. Endret 24. september 2008 av SummerJoy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå