Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Takk for svar dere! :)

Arkana: Jeg tenkte kanskje at det var de med f.eks diabetes eller andre kroniske ting som ble spesielt fulgt opp - både gjennom hele svangerskapet og særlig mot slutten. Det er jo kjempefint at man får denne spesielle oppfølgingen så man er trygg på at alt går som det skal for babyen :)

Monica85: Først kjøpte jeg en flaske med noe hvit guffe man skulle drikke (hvit flaske på apoteket), og det smakte helt pyton - og jeg syntes ikke det hjalp noe særlig heller. Så var det en dag da det kjentes som om hele halsen skulle brenne opp, og jeg var tom for den hvite guffen. Dro på apoteket, og fant noen tyggetabletter som heter Novaluzid mint. Det brant noe sinnsykt da jeg stod på apoteket for å betale, og jeg kastet meg over tablettene med en gang jeg kom ut. Tygde en tablett, og vipps så var all halsbrann borte. Tablettene smaker helt ok også :)

Angående strekkmerker - hm.... Da får jeg vel fortsette å smøre og smøre, da. Har smurt med ulike oljer etc. helt siden uke 6, så jeg holder vel ut i noen uker til :) Men iallfall ikke noe tegn til strekkmerker enda :)

Er det forresten vanlig å få tilbake svangerskapskvalme mot slutten av svangerskapet? Jeg har merket de siste ca. 2 ukene at jeg plutselig blir så kvalm/svimmel om morgenene igjen. Slitsomt...

Mari :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg smører meg fet krem flere ganger i uka jeg også, men jeg tror nok at hvis strekkmerkene er ment for å komme, så kommer de uansett hvor mye man smører..... :sjenert: Men er vel verdt et forsøk, skader ikke å prøve, hvert fall!! Også er det jo lov å håååååpe at man slipper! :jepp:

Jeg har også følt meg mer småkvalm og uvel igjen av og til de siste par ukene.. Vet ikke hva det egentlig kommer av, jeg.. Men har bare antatt at det sikkert har med svangerskapet å gjøre, og at det helt sikkert er normalt... :sjenert:

I dag er jeg sååå vanvittig øm i hele venstre side på magen, og spesielt på et punkt ved noen ribbein!! Lurer på om han har sparket skikkelig så det er ømt etter det, eller om jeg har liggi gæli i natt, eller hva... Litt småplagsomt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg aldri kvalm i utgangspunktet da, men jeg har merket den siste uken at det skal lite til før jeg får et snev av kvalme og/eller brekninger. Det kan være så enkelt som å bøye seg ned for å ta på sokker eller at tannbørsten forsvinner litt for langt bak i munnen. Litt ubehagelig, men kvalmen går over på et par minutter så jeg håper det ikke blir mer enn som så.

Når det gjelder utstyr nærmer vi oss mål. Vi mangler stellebord (finner aldri et jeg er fornøyd med), lammeskinn, vogndyne og en del kjedelige småting som amme-BH'er og kluter.Vogn og bilstol er bestilt for lenge siden, og er ventet om 2-3 uker. Har bestilt stelleveske på nett for to uker siden, litt usikker på hvorfor den ikke er sendt ennå siden den er på lager og de har godkjent betalingen, så må kanskje mase litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk absolutt alt utsyret i boks nå! :strix: Mangler bare å montere senga, regner med vi gjør det i morgen. Ellers er det bare å få vasket alt, klærne, kluter, håndklær, sengeklær og sånn... Så mangler vi bare at gutten kommer! :rødme:

Forresten, hvorfor må man egentlig vaske alt før førstegangsbruk....? Jeg vasker da aldri noe før jeg skal bruke det selv, hvis jeg har kjøpt noe til meg selv.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvorfor må man egentlig vaske alt før førstegangsbruk....? Jeg vasker da aldri noe før jeg skal bruke det selv, hvis jeg har kjøpt noe til meg selv.... :sjenert:

Det samme lurer eg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del kjemikalier i klær som voksne og barn vanligvis fint tåler, men babyhud er såpass sensitiv at de kan reagere på det. Jeg vasker i allefall klærne en gang, men har sett innlegg på andre forum hvor enkelte visstnok vasker både to og tre ganger og ved ett tilfelle var det en som sa hun la klærne i fryseren over natten for å være sikker på at alle bakterier var døde. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kjempetrege og har nesten ingenting i hus... Har fått vogna på plass da, og har seng og vognpose fra før. Ellers så har jeg handlet inn noen yderst få plagg, noen kluter, litt bleier og det er vel det... :sjenert: Må vel sette i gang med shoppinga snart, men jeg venter på engangsstønaden så jeg tror ikke det blir før den kommer på konto.

Svigermor har vært på loppis i dag og kjøpt babybjørn vippestol og babygym, så da har vi nå det også i hus. Begge deler trenger bare en liten vask så fungerer de finfint :) De har visst tenkt å kjøpe bilsete til oss, så det kommer nok i hus snart det og!

Jeg smører bare magen avogtil, har ikke fått noen strekkmerker enda - det er underhuden som sprekker så allverdens kremer kan ikke hjelpe uansett ;)

Det er fordi babyen har mye mer sensitiv hud enn oss, og det er mye fargestoffer, støv etc i klærne/kluter som kan irritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var og kjøpte badebalje, stelleveske, madrass, speil til bilen, badestol og dyne til sengen i dag. Selve sengen hadde de ikke på lager, men har bestemt oss for en hvit seng man kan ta ned siden litt på. Så da begynner det å bli en orden på ting! Iallfall av det vi trenger/har tenkt å kjøpe før babyen kommer.

Jeg smører heller ikke magen, bruker ikke fuktighetskrem til kroppen engang. Har ikke noe tro på at det hjelper, og uansett er magen min "ødelagt" av operasjonsarr, så det bryr meg egentlig ikke så veldig om det skulle dukke opp et strekkmerke eller fem.

Jeg er så lei av mammabukser! Prøvde alle kjolene de hadde på H&M, Lindex og Match i dag, de aller fleste passer fint selv om de ikke er mammakjoler fordi de fleste har skjæring under puppene. Mye kjoler med mønster, men balansen mellom stilig og "grandma" er nesten ikke-eksisterende, så endte opp med en safe i grått. Nå trenger jeg kanskje en mamma-strømpebukse til, men tenkte å prøve en ullstrømpebukse jeg har liggende først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste eg har kjøpt til babyen foreløpig, er klede. Ingenting anna! :sjenert:

Grunnen er at det ikkje er så lenge sidan eg flytta inn i leiligheten til mannen min, rett etter at me gifta oss i sommar. Og enda har ikkje han klart å rydda plass til meg i skuffer og skap, slik at det meste av mine ting fortsatt står i kassar og bossekkar! I tillegg er leiligheten ganske liten, slik at me ikkje har plass til masse babutstyr, så lenge eg ikkje har fått på plass mine ting.

På onsdag reiser mannen min på jobb i Nordsjøen, og blir vekke i 2 veker. Når han kjem heim igjen, så blir det storhandel! Då er det så kort tid igjen til termin, at me berre blir nødt til å koma i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-ha...Jaja, jeg skal nå vaske klærne og de andre tekstilene. Men EN gang får holde!!! Det er da grenser for hvor hysterisk man trenger å bli også da.. Det er nå MIN mening.... :sjenert:

Imponert over at du har klart å la være å kjøpe noe særlig utstyr hittil, Mirabella76!! :jepp: Tror jeg hadde blitt småhysterisk og nervøs for å få ting unnagjort hvis jeg ikke hadde kjøpt noe nå..... :fnise: Så jeg er glad jeg er ferdig! :jepp: Litt pga tyngden og at jeg blir fortere sliten nå også. Merker at det er omtrent ingenting som skal til før jeg er utkjørt nå...

Men så har jeg i tillegg en god stubb å kjøre for å komme dit jeg kan handle slikt utstyr også da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-ha...Jaja, jeg skal nå vaske klærne og de andre tekstilene. Men EN gang får holde!!! Det er da grenser for hvor hysterisk man trenger å bli også da.. Det er nå MIN mening.... :sjenert:

Imponert over at du har klart å la være å kjøpe noe særlig utstyr hittil, Mirabella76!! :jepp: Tror jeg hadde blitt småhysterisk og nervøs for å få ting unnagjort hvis jeg ikke hadde kjøpt noe nå..... :fnise: Så jeg er glad jeg er ferdig! :jepp: Litt pga tyngden og at jeg blir fortere sliten nå også. Merker at det er omtrent ingenting som skal til før jeg er utkjørt nå...

Men så har jeg i tillegg en god stubb å kjøre for å komme dit jeg kan handle slikt utstyr også da!!

Kjem garantert ikkje til å vaska babykleda meir enn ein gang, eg heller. Enig med deg i at det virkar overdrive og ein smule hysterisk, å vaska kleda opptil fleire gangar før babyen får ta dei i bruk.

Me er kanskje litt seint ute med handlinga, eg innrømmer det. :sjenert: Men samtidig så stressar eg ikkje så veldig med det heilt enda. Formen er bra fortsatt, og eg reknar med at eg ikkje føder før termin. Me bur også midt i byn. Dessuten har mannen min fri i 10 veker i strekk når han kjem heim frå jobb i Nordsjøen om litt over 2 veker, så då har me god tid til å få gjort unna alle innkjøpa. Trur det skal gå bra, eg. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok helt sikkert bra, Mirabella76! :jepp: Er nok bare meg som er en smule mer hysterisk etter å få kontroll og alt i orden i god tid...!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er heller ikke på langt nær i boks. Jeg sitter dag ut og dag inn og lurer på hva i all verden vi skal gjøre med tanke på soving/holde varmen + hvilke tøybleieløsning vi skal velge. Mannen min er ikke så veldig interessert - men har lovet å sette av en time til planlegging denne uka :)

Soving/holde varme:

Vi bor høyt oppe (ca. 1000 m), og det blir kaldt her vinterstid.

Vi har en vogge som vi tenker at baby skal ligge å sove i.

Tenker tre alternativer:

1. Kjøpe dyne + pute for å ha i vogga

2. Kjøpe en voksipose som vi kan ha i vogga og i tillegg ta med når vi skal ut i vogn, i bilen, til byen - ja hvor som helst.

3. Kjøpe en lammeskinnspose til samme bruk som voksipose (noen sier de er mer fornøyd med lammeskinnspose til de minste)

Hvis vi velger dyne+pute (og evt. et lammeskinn som "laken"), da får vi jo ikke tatt med noe av dette når vi skal ut i bil, til butikken etc. Men samtidig: En voksipose/lammepose får man jo ikke brukt sammen med bilsete. Har lett etter varme vinterdresser for baby (fra nyfødt til ca. 5 mndr), men finner bare for litt eldre babyer. Eneste jeg fant som kunne være aktuelt var en kjørepose fra Ellos som virket ok, men den virket ikke så veldig varm akkurat...

Ellers tenker jeg å kjøpe en tykk ullfleece babydress med tett hette fra Nøstebarn. Men er dette nok når det blir vinter og kaldt?

-----

Når det gjelder bleier så tror jeg at jeg har bestemt meg for å ta noen telefoner til leverandører + spørre litt...

----

Huff så mange ting man må ta stilling til. Jeg har jo ikke peiling - min første lille baby dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bleier så tror jeg at jeg har bestemt meg for å ta noen telefoner til leverandører + spørre litt...

Vi skal og bruke tøybleier :) Jeg har fått masse tips og råd på tøybleieforumet til Tett inntil, så hvis du ikke har vært innom der så anbefales det i hvertfall! Tror vi kommer til å handle det meste via bleieboden.no, de har hvertfall de bleiene jeg ønsker å teste ut (og visstnok veldig god service, rask levering osv), i tillegg så har jeg handlet noe brukt via Tett inntil og brettebleier på Jysk. Vi kommer nok til å bruke brettiser for det meste i begynnelsen, men tenker å ha noen lommebleier i str s (har kjøpt brukt) og teste ut noen varianter av formsydde. Etterhvert så antar jeg at det blir lommebleier på dagtid og formsydde m/ulltrekk på natta, men jeg aner jo ikke helt hva jeg går til :fnise:

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke dere er som bruker tøybleier! :) Jeg er så pysete på bæsj, og brekker meg lett, så jeg kommer nok til å velge papirbleier, som er lettvint for oss. Greit når man er en del på farten også.

Jeg vasker alle babyklærne før bruk, nå vasker jeg en voksipose som jeg arver etter søsteren min. Har tenkt til å være litt frekk og ønske meg en vippestol av moren og/ eller søsteren min. Like greit at jeg sier fra hva vi trenger i stedet for at de kjøper klær - det har vi faktisk ganske bra med nå. Eller forresten - en varm utedress mangler vi ennå.

Det er voldsomt turnshow i magen i dag! Sitter og ser på at magen buler i alle retninger. :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Mim*:

Godt å høre at noen synes vi er flinke ;) Venninnene mine himler med øynene og ler av meg bak ryggen min, og jeg har enda ikke fortalt mamma at vi skal bruke tøybleier - jeg gidder ikke diskusjonen på forhånd (hun har vanvittig mye meninger ;)), så det får hun finne utav når småtten har kommet ut :ler:

Synes det er greit å komme med konkrete ønsker, er begrenset hvor mye klær en liten strengt tatt trenger... min svigermor spurte heldigvis etter ønskeliste, så hun har kjøpt både babybjørn-vippestol og babygym på loppis i helga. Begge deler i god stand og trenger bare en liten vask så er de helt ok. Også får vi visst bilsete m/base, det er visst tilbud over grensa så de skulle visst shoppe det på fredag :) Føler oss veldig heldige, og det er alltids godt å spare litt penger, blir dyrt nok uansett!

Småtten har sparka mye helt oppe under ribbeina i dag, så jeg øyner sjangsen for at h*n legger seg rette veien snart... Riktignok så har h*n god tid enda, så jeg stresser absolutt ikke :) men veldig morsomt når magen bare rister og buler, da blir jeg virkelig minnet på at det er en liten baby der inne... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten tatt mot til meg og ringt fødeavdelingen i dag. Gruer meg stadig mer til fødsel, og føler meg helt dum som gjør det. Jeg har jo født førten ganger før og har hatt fine fødsler. Jeg snakket med en jordmor som var sååå hyggelig og forståelsesfull, vi satte opp en samtaletime, og hun ville gjerne hjelpe på alle måter. Var vanskelig å få avsluttet samtalen, så hjelpsom og støttende som hun var. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det også papirbleier. Ingen god unnskyldning engang, bare ren latskap, jeg gidder ikke lage ekstraarbeid for oss. :sjenert:

Er det forresten bare meg som synes at magesekken føles uendelig liten for tiden? Jeg klarer bare små porsjoner mat om gangen og synes jeg føler meg stappmett lenge etterpå. Kan ikke tenke meg at dette blir noe bedre med det første heller, det er vel ikke før etter uke 34 at magen skal synke litt så jeg har ennå en del uker igjen til å få mindre magesekk. Hjernen min forstår visst ikke helt dette, for jeg kan sitte og tenke på mat jeg har lyst på, men føle meg nesten kvalm av metthet, eller forsyne meg godt av middagen fordi jeg er så sulten for så å la en tredel ligge igjen.

Her er det også daglige show i magen, og jeg synes det er både morsomt å koselig å ta seg tid til å se hvordan magen buler og spretter og beveger seg. Og så er det gøy når man kan kjenne utenpå at det faktisk er en fot som dytter utover, så han begynner tydeligvis å bli stor der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirbleier også her, har ikke engang vurdert tøybleier. Antakelig bare av enkle grunner som at jeg syns liksom det er greit å kaste bæsjen, jeg... :sjenert: Ikke så fryktelig keen på å ta fatt på brukte bleier å vaske de liksom... Men det er nå bare meg, flott at det er andre med andre meninger og lyster! :jepp:

Jeg kan være både sulten og stappmett på en gang, og andre ganger kan jeg være så mett at det gjør helt vondt. Nesten så jeg ikke klarer å bevege meg.. Får nesten ikke plass til mat, selv om jeg tar på små porsjoner kan fort nesten halvparten ligge igjen. Enda her har nok magen sunket litt allerede... Hodet på gutten ligger helt nede rett over symfysebeinet, og flere har sagt det til meg, at nå ser de at magen har sunket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...