Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Strekkmerker da, jenter?

Jeg har *bank i bordet!* ennå ikke fått noen. Men vet jo at det fortsatt er 7,5uker til termin, så nok av tid å få det på... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende nok har det ikke dukket opp noen her heller! *bank i bordet og touch wood* Overraskende fordi jeg allerede har strekkmerker anmass, gikk nemlig veldig mye opp i vekt på veldig kort tid for endel år siden... :sjenert:

...men 9 uker til termin og masse tid til å få det på såh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker har jeg fra før... De har blitt rødere, men ikke særlig flere, tror jeg. Synes for øvrig magen min er helt stappa og sprengt. Ikke så enormt diger, men helt spent, liksom. Skjønner ikke at det kan bli plass til noe mer baby inni der. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller ikkje fått nokon strekkmerker. Krysser fingrane for at eg slepper unna. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen strekkmerker her heller, men jeg har i grunnen ikke regnet med at de evt skulle komme allerede. Trodde det var mest vanlig å få en del senere. Mamma har ingen strekkmerker, så jeg håper jeg har arvet de gode genene fra henne.

Ellers var det kontroll med ultralyd i dag. Som forrige gang ligger gutten akkurat på gjennomsnittet, god blodgjennomstrømming i navlestrengen og godt med fostervann, og alt bra med meg også. Fremdeles ingen vektøkning (har faktisk gått ned et halvt kilo siden forrige kontroll) og resten er stabilt. Jordmor var nesten overrasket over at jeg igjen ikke har noe å klage over, men hun mente det positivt, for hun kom med en kommentar om at enkelte klager over det meste. :fnise: Sikkert ikke alltid lett å være jordmor.

Så, det var det for i dag. To uker til neste kontroll, fire uker til neste ultralyd. I uke 34 begynner jeg med ukentlige kontroller, så jeg får nyte "friukene" mens jeg har dem. :)

Jo, jeg har faktisk én liten plage, som en balanse til alt det andre ;) : halsbrann om natten. Enkelte netter synes jeg at jeg knasker syrenøytraliserende hele tiden, men stort sett er det greit likevel. Jeg er fornøyd så lenge jeg har noe som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes for øvrig magen min er helt stappa og sprengt. Ikke så enormt diger, men helt spent, liksom. Skjønner ikke at det kan bli plass til noe mer baby inni der. :klø:

Haha, akkurat som jeg skulle skrevet det selv!! :fnise:

===============

Kontroll hos lege i morgen, og fra og med nå skal jeg vel til kontroller annen hver uke. De siste par ukene er det kanskje hver uke? :vetikke:

Må si jeg er spent på både BT, urin og HB i morgen.. :sjenert: Og ikke minst lurer jeg på om hun finner ut av hvordan lillegutt ligger nå!! :jepp: Jeg er nemlig overbevist om at han har snudd seg med hodet ned i løpet av den siste uka.... Ikke at jeg egentlig kan si det, for jeg aner jo ikke, men det føles sånn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos jordmor og snakket om amming... Hun er jo koselig, og det var jo forsåvidt nyttig - men det hele var litt sært og blir litt for "dallete" for meg egentlig... Jeg har lest det heftet hun refererte til, jeg har lest rundt på nett, det er en selvfølge at jeg skal amme (så framt det lar seg gjøre selvsagt) og... Jeg vet ikke jeg, synes bare det blir litt vel... :sjenert:

Jaja, jeg skal nå til henne og snakke om fødselsforløp om 4,5 uke... Det er sikkert nyttig og hun er jo trivelig, det er jo ikke det.

Hun måtte lete etter fosterlyd i dag... jeg ble ikke redd, for småtten begynte å sparke med engang hun satte i gang - og det tok jo ikke så lang tid før hun fant lyden... litt lavere fosterlyd i dag, 148 slag (mot 152-154-160). H*n ligger med hodet opp, dvs, akkurat under timen i hvertfall, det er så mye dytting og styring inne i magen og sparkene kommer i alle retninger så jeg tror ikke h*n akkurat har funnet roen enda nei ;) H*n har jo enda noen uker igjen på å legge seg til rette heldigvis.

SF-målet var høyere når hun målte enn når legen målte på mandag (30 mot 27) - men følger samme kurve som det målet hun fikk sist, så jeg stoler vel mest på henne ;) Ellers slapp jeg å gå på vekta siden de veide meg på mandag, slapp å sjekke blodtrykk siden de sjekket det på mandag (130/70), og både hb og urin så helt flott ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare inn å oppdatere litt før jeg regelrett stuper i seng.

Vi rundet 29 uker idag (ja, tickeren er fremdeles feil) og var på 3D-ultralyd idag. Hadde egemtlig bestemt oss for å la det være, men... tilfeldighetene ville det annerledes.

Stor baby som allerede har lagt seg med hodet ned. Ifølge legen er det lite sannsynlig at hun endrer posisjon. Ja, nettop - HUN !!! :babyjente:

Frem til nå har alle undersøkelser tydet på en gutt, men det er altså helt sikkert en jente, og pappa'n er ekstatisk.

Det var en fantastisk opplevelse !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jente, Angelhoff.

Jeg har ikke strekkmerker ennå, men så har jeg heller ikke blitt så veldig stor. Huden er nokså stram, så jeg ser ikke bort i fra at det skjer noe på den fronten de siste 12 ukene. Det er vel mest på slutten de kommer??

Denne uka har jeg vært så trøtt! Er ikke stolt over min arbeidsprestasjon, for å si det sånn...

Også har jeg blitt skikkelig støl i den ene(!) leggen. Trente i går og prøvde å tøye bra ut, uten at det hjalp. Veldig fornøyd med at jeg kom meg på trening igjen etter sikkert tre ukers opphold. Nå har jeg en stillesittende jobb, så burde absolutt vært der oftere.

Lærte i går av fysioterapeuten som har timene at de som gjør knipeøvelser i hele svangerskapet har en enklere fødsel i form av at utdrivingsfasen er kortere, man er mer "tøybar" og man revner mindre og kommer seg lettere enn de som ikke gjør øvelsene. Gjett hvem som sitter her og kniper? Det er vel ikke for sent selv om man ikke har gjort det de første 28 ukene :sjenert:

Ellers har jeg lagt på meg 8,5 kg. Vil ikke si at det er for lite, så har lyst til å bli strengere igjen på at jeg ikke skal spise sjokolade ol på jobb. Det har sklidd ut når det er tilgjengelig i resepsjonen nede..

Hvordan er dere andre med vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke for sent selv om man ikke har gjort det de første 28 ukene :sjenert:

*kremt kremt*

Kanskje jeg også skulle begynne med sånt. Jeg sier ikke nei til raskere og lettere fødsel jeg altså. :sjenert:

Hvordan er dere andre med vekt?

Jeg har fremdeles ikke rikket av flekken på -1 kg. Det plager ikke meg, men jeg merker at når folk spør og jeg svarer så er reaksjonene ganske annerledes enn de var i begynnelsen. Det rare er jo at SF-målet mitt følger den røde streken perfekt og vekstestimering på UL viser også en veldig gjennomsnittlig gutt, så det er ingen tvil om at både han og magen vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 uker, og har lagt på meg 6kg siden jeg ble gravid. De siste tre kontrollene har jeg stått stille... Men veksten på babyen er bra! ;) Han ligger forresten med hodet ned! :hoppe:

Og i går hentet jeg apotek-pakka. Var da jammen litt fint i den, synes jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liste over terminer

*Mim*: 2.november :babygutt:

SummerJoy: 8.november :babyjente:

Mariblom: 8.november :babygutt:

Monica85: 9.november :babygutt:

Mirabella76: 10.november :babyjente:

Scheherazade: 18. november :babygutt:

Concertina: 22.november :babysmokk:

latte: 24.november

Daiquiry: 4.desember :babyjente:

Revenka: 4.desember :babygutt:

Ullah: 5.desember :babyjente:

Angelhoff: 6.desember :babyjente:

Arkana: 7.desember :babygutt:

kiri: 12.desember :babyjente: (?)

Eeyore: 16.desember

theamoren: 23.desember :babyjente:

===============================

Noen som mangler på lista..? Noe som er feil? Har Eeyore og latte vært på UL, resultat? Eller er de ikke her lenger....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så kom jeg i prat om termindatoen/uke+dagene med jordmor i går. Hun så på papirene mine fra UL-dagen, og hun var helt enig med meg med at det er dag feil i en eller annen retning. Så idag er jeg:

- enten 33 uker med termin 9.november

- eller 33+1 uker med termin 8.november

Men siden man utfra UL-papierene ikke ser om det egentlig er termindatoen eller uka+dag som jordmor har fastsatt som den korrekte, og det tross alt bare en en dag fra eller til, så gjorde ikke jordmor i går noen ting med det. Og da lar jeg tickeren og termindatoen min bare være som det er her også... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klokka er halv fem på morgenen, og jeg sitter oppe fordi jeg som vanlig ikke får sove. Er så utrolig sliten nå av ikke å få sove om nettene - blir så urolig i kroppen, særlig beina, og baby sparker og turner noe voldsomt der inne så det er umulig å finne en behagelig liggestilling. Har prøvd med støtteputer osv. osv. men hjelper ikke.

Ellers ingen strekkmerker, og får vel ingen heller - i og med det er så kort tid igjen. Halsbrannen blitt mye bedre (så og si forsvunnet helt) etter at jeg oppdaget de der tyggetablettene på apoteket. Har veldig lite plager, men begynner å føle meg rimelig stor, tung og "klumsete" nå - og kjenner at jeg gleder meg veldig til baby kommer!

Et spørsmål: Det er noen her inne som sier de er på UL hver 4 uke nå mot slutten, kontroll hver uke osv. Er dette vanlig? Jeg har bare vært på UL en gang under hele svangerskapet, og det var ca. uke 19. Etter det har jeg vært på kontroll til jordmor ca. hver 4 eller 5 uke, og i tillegg en gang til lege for å ta blodprøver. Jeg trodde ikke det var vanlig med noe særlig mer, men har inntrykk av at andre sendes både hit og dit, på kontroller og UL og undersøkelser - til fysioterapeut etc.

Mari :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Det er noen her inne som sier de er på UL hver 4 uke nå mot slutten, kontroll hver uke osv. Er dette vanlig?

Det er nok meg, og nei det er ikke vanlig hvis man er en frisk gravid. Jeg har imidlertid type 1 diabetes, og blir derfor fulgt tett opp. Så jeg har kontroller annenhver uke (hver uke fra uke 34) på poliklinikken på sykehuset jeg skal føde på. Og fra uke 24 er det UL hver fjerde uke, bl.a. for å sjekke veksten til barnet siden man har noe høyere sjanse for å få store barn når man har diabetes. Litt "overkill" er det nok, men samtidig betyr det at evt problemer blir fanget opp tidlig og det har også ført til at diabetikere i Norge er blandt de som har færrest komplikasjoner i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare vært på en ultralyd.

Jeg har lagt på meg 12 kilo hittil, og setter ny verdensrekord hver gang jeg går på vekta. :forvirret: Er ikke så stressa av det egentlig, det er mest mage og pupper, ikke noe rundere enn før jeg ble gravid ellers. Men jeg pleier ikke å gå noe særlig ned av amming, så det kan bli tøft å gå ned igjen. Den tid den sorg - nå konsentrerer jeg meg om å spise sunt og variert, med mye frukt og grønt.Er fornøyd med at jeg ikke trenger å ta jern, jeg har vært blodfattig i de fire foregående svangerskapene.

Strekkmerker kan komme de siste ukene. Husker som i går den natta jeg sto opp og så de første strekkmerkene på magen - et par uker før termin. Som nittenåring synes jeg det var forferdelig, men de ble nesten borte etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er halv fem på morgenen, og jeg sitter oppe fordi jeg som vanlig ikke får sove. Er så utrolig sliten nå av ikke å få sove om nettene - blir så urolig i kroppen, særlig beina, og baby sparker og turner noe voldsomt der inne så det er umulig å finne en behagelig liggestilling. Har prøvd med støtteputer osv. osv. men hjelper ikke.

Ellers ingen strekkmerker, og får vel ingen heller - i og med det er så kort tid igjen. Halsbrannen blitt mye bedre (så og si forsvunnet helt) etter at jeg oppdaget de der tyggetablettene på apoteket. Har veldig lite plager, men begynner å føle meg rimelig stor, tung og "klumsete" nå - og kjenner at jeg gleder meg veldig til baby kommer!

Et spørsmål: Det er noen her inne som sier de er på UL hver 4 uke nå mot slutten, kontroll hver uke osv. Er dette vanlig? Jeg har bare vært på UL en gang under hele svangerskapet, og det var ca. uke 19. Etter det har jeg vært på kontroll til jordmor ca. hver 4 eller 5 uke, og i tillegg en gang til lege for å ta blodprøver. Jeg trodde ikke det var vanlig med noe særlig mer, men har inntrykk av at andre sendes både hit og dit, på kontroller og UL og undersøkelser - til fysioterapeut etc.

Mari :)

Huff, jeg også er litt våken om nettene... Men jeg gidder ikke stå opp jeg da, holder senga! :fnise:

I dag er jeg grusomt øm i hele venstre ribbeinsrekke, enten at de har ligget i klem i natt, eller at gutten har sparka skikkelig på dem..

Puter og slikt hjelper ikke meg heller!

Strekkmerker kan nok fort komme bare en uke eller to før termin også de!! :jepp: Vet om mange som har fått det såpass sent... :sjenert:

Hva slags tabl tar du for halsbrannen? Jeg synes det blir verre og verre nå.... Og det er jo skikkelig...blæ!! Grusomt...vondt!

1 UL og kontroller ca en gang i måneden gjennom hele svangerskapet (bortsett fra litt mer siste 1-2mnd) er det som er vanlig! :) De som har flere kontroller og UL'er enn det, har vel som oftes "tilleggsproblemer" og blir nøyere fulgt opp. Noen blir sendt på en ekstra UL fordi de er bekymret for babyen sin, om alt er i orden. Men du har nok da et helt normalt svangerskap, uten ekstra komplikasjoner! :jepp: Fysioterapaut kan man bli sendt til ved f.eks bekkenløsningsplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...