Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Vi kommer til å velge en 4-hjuls kombivogn. Enten Brio eller Simo, de er herlige å trille begge to, hvert fall de nyere modellene.

Tenker at det sikkert er greit å kjøpe en lett trille som blir liten sammenslått etter hvert, kanskje til våren 2010...? :klø: NÅR får vi se an behovet..

Det jeg ser på som utrolig fint med kombivogna, er at man så lett kan ta ut bagen og bruke det som en bærebag. Ser for meg det som veldig greit at bagen da bare kan tas ut og tas med hvor det måtte være, hvis babyen sovner og jeg skulle hatt han med inn en plass. Bagen kan jeg jo også bruke som soveplass inne den første tida, da det blir litt for kaldt å sette den lille nyfødte ut i vogna. Så blir hvert fall guttungen vant til å ligge i vognbagen sin! ;)

*tanker fra en uerferen, snart førstegangsmamma*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere bestemt dere for vogn?

Synes det er så utrolig mange valg vi må ta i denne perioden her. Og det vansklige er jo at som førstegangsforeldre vet vi ikke hva det faktiske behovet er. Vogn, annet utstyr, permisjon og for ikke snakke om bil...

Ja, vi har bestemt og kjøpt! Var utrolig effektive i går, på en time hadde vi både vogn med masse ekstrautstyr og bilsete med fullt utstyr. Kom over et godt pakketilbud på Finn, så da slo vi til istedenfor å angre. Det ble en Bugaboo Camelon på oss, det var enten den eller ny bil (har liten bil...), med sort base og beige trekk, og fikk også med et sort trekk. Så nå har vi vogn med nesten alt ekstrautstyr bortsett fra koppholder. :fnise: Vognen ser helt ny ut, selv om den er brukt, det eneste er et bitemerke i håndtaket til bagen. Så vi er veldig fornøyde, spesielt siden mormor og morfar betaler nesten hele gildet.

Det er ikke lett å vite nei. Bugaboo-en er en kombivogn, så får vi se hvordan det blir. Føler nesten vi er i mål med utstyr plutselig, mangler seng og stellebord av store ting. Ellers avventer vi til ungen er født og ser an behovet, ting som ammepumpe, babycall, ammepute osv blir nok eventuelt etter fødselen.

Gøy å oppdage at vi har mye til felles, Scheherazade :) Jeg tjener også mest hos oss og mener vi totalt tjener ca like mye som dere (fra det du skrev i dagboka mi). Forskjellen blir nok at jeg tviler på om noen av våre arbeidsgivere dekker det over 6G. Det er jo ikke enormt mye det er snakk om, men penger er det likevel.

Etter en uke med hjemmeferie ser jeg skikkelig fram til permisjon. Jeg har lyst på hele pakka selv og helst enda litt til, men vil samtidig at sambo skal være mer hjemme enn de 6 ukene. Tror det er veldig sunt for vårt forhold og ikke minst hans forhold til barnet. Men egoisten i meg vil altså ha alt selv :lur:

Haha, ja, vi er nok litt like. Jeg fikk "kranglet" meg til at arbeidsgiver dekker over 6G fordi Tekna-advokaten sa at lønnsystemet mitt slår veldig dårlig ut for kvinner hvis ikke. Og samboer jobber i staten, så den er grei. Det er jo bare til å høre? Man må være litt tøff i blant, og det er jo relativt vanlig.

Jeg teller også ned til permisjon, mest fordi det er dødperiode på jobb, og jeg kjeder meg litt (mye). Skal fortsatt dele permisjonen slik at samboer tar de siste 4-5 månedene. Vi får se hvordan det blir, er vel vanlig å tenke litt egoistiske tanker, men man må jo bare bevare gangsynet. :)

Snart helg nå! :hoppe:

Endret av Scheherazade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døperiode på jobb ja... I dag har vært min andre dag etter ferien og skal si jeg har vært minimalt motivert. Synes jeg bare har kjedelige arbeidsoppgaver nå og de må jeg få ferdig for å bli flyttet til en annen kjedelig jobb. Man SKAL jo være umotivert for jobb rett etter ferien, men dagen i dag har virkelig vært lang og mangelen på effektivitet slår inn på min samvittighet.

Jeg sover også dårlig om natten nå. Våkner mange ganger og ser på klokka. Har gjort det en stund, men det har ikke plaget meg så lenge jeg kan sove så lenge jeg vil, men nå som jeg må være på jobb kl 7 merkes det godt.

I dag har jeg regnet ut at det er 66 arbeidsdager igjen til jeg skal ut i permisjon. Eller nøyaktig 3 mnd til siste arbeidsdag. Vil legge noen flere reiseplaner for høsten og putte inn feriedager for å få tiden til å gå fort. På en annen side vil jeg ikke ha så aktiv fritid at jeg ikke får hvilt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en tur på fødeavdelingen i dag. Fikk magesmerter, stikninger og merkelig tyngde i underlivet. Legen mente hun fant høy fosterlyd og sendte meg altså til sykehuset. Heldigvis ingen fødsel på gang, men livmorhalsen var myk og langt framme - men ingen åpning. Mulig jeg har urinveisinfeksjon, det kan jo forklare stikningene. Har slappet av i ettermiddag og har heldigvis ikke vondt lenger.

Litt skummelt å være på fødeavdelingen, kjente jeg ble helt på gråten da jeg kom inn dit. Men jordmødrene og legen var flotte og ga meg trygghet. Mulig jeg kommer til å klare å føde likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at alt var bra *Mim*, men skummelt når man kjenner noe som ikke er som det skal være. Du får prøve å ta det med ro slik at du forhåpentligvis slipper slike opplevelser igjen.

Ellers var jeg på kontroll i dag. Denne gangen med ultralyd. Ventingen tok sin tid, så det var godt mannen min var med. Alt var i allefall i skjønneste orden med både meg og den lille. Det var passe mengde fostervann og han utvikler seg akkurat slik han skal og er helt presis den størrelsen han skal være på denne tiden. :) Fire uker til neste ultralyd. Jeg føler virkelig at jeg har kommet ganske langt i svangerskapet når jeg nå er over på tiden med ultralyd annenhver kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så skummelt, *Mim*! Men enda godt at alt gikk bra!! :) Du får ta det med ro så det ikke blir verre igjen. Sykemeldt nå, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt det gikk bra *mim*.

Rar å tenke på at "gjengen vår" faktisk kan føde nå!

Vi får håpe det er en stund igjen, men det er godt å ha i bakhodet at det ofte går bra med prematurbarn.

Faren min ble født to mnd for tidlig en kald vinterdag hjemme på gården og han var så liten at han fikk plass i en skoeske. Dette er 70 år siden og han bærer ikke preg av det. Tenk så godt vi stiller i dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det gikk bra *mim*, du får ta det med ro framover så holder nok lillegutten seg på plass i magen fram til han er klar for å komme ut :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at det var en skremmende opplevelse *Mim*. Som flere nevner her, er det en liten trøst i å vite at det helst vil gå godt med den lille utenfor magen nå. Det at du ikke hadde tegn på åpning, er jo et godt tegn - vi vil jo alle helst vente litt til ...

Har noen funderinger rundt 3D-ultralyd.

Vi hadde egentlig bestemt oss for å bestille 3D-ultralyd rundt uke 30. Ingen spesiell årsak, utelukkende nysgjerrighet.

Nevnte dette for jordmor denne uken, og hun ble ganske stram i maska. Mente at dette var et kommersielt tiltak for å få fastsatt kjønnet med større sikkerhet, og dermed vite om man skal gå for blått eller rosa.

Vi har vært på ultralyd flere ganger allerede, p.g.a. blødninger og har fått vite at det sannsynligvis er en gutt, og at alt ser bra ut. Vi har takket nei til fostervannsprøve (for å f.eks. utelukke Downs) - vi vil selvsagt ha barnet uansett.

3D-ultralyden har altså ingenting med blått og rosa eller eventuell sykdom å gjøre.

Noen som har erfaring med dette?

Mener dere at det er en nødvendig uting, eller en hyggelig opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er jo noe man betaler for selv, hvor man ikke tar opp en time fra noen som virkelig trenger det, og så lenge man selv føler at man får noe ut av det, så hvorfor ikke? Jeg personlig synes ikke 3D UL-bilder er spesielt fine, og når jeg i tillegg har hatt/skal ha til sammen 7-8 UL i løpet av svangerskapet synes jeg at jeg får mer enn dekket behovet for å se ham og vite at alt er bra. Så ja, det er jo i grunnen helt unødvendig, men det er også en rekke andre ting vi gjør og kjøper her i livet, noen ganger er det godt å gjøre ting ene og alene for hyggens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt til å ta 3D-ultralyd, men vet ikke om jeg gidder. Vil heller bruke de pengene til noe til babyen, tenker jeg. Men noen uting kan jeg ikke si jeg synes det er.

Jeg tar det rolig, i dag har jeg nesten bare sovd... Men det er begrenset hvor rolig man får tatt det med hus og fire barn. Er aktivt sykmeldt, og har vært det en stund. Det har fungert noenlunde greit, men jeg legger kanskje litt press på meg selv - skulle gjerne ha jobbet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har takket nei til fostervannsprøve (for å f.eks. utelukke Downs) - vi vil selvsagt ha barnet uansett.

Så flott! Verden trenger flere sånne som deg! Si dette til flest mulig mennesker.

Selv skulle jeg ønske at jeg var som deg, men er det absolutt ikke :sjenert:

(Jeg fikk ekstra oppfølging (ultralyd i uke 12 på rikshospitalet). Det er ikke Downs jeg er redd for, men alt det andre, men så viste det seg at det var jo mest Downs jeg mest ble sjekket for..)

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott! Verden trenger flere sånne som deg! Si dette til flest mulig mennesker.

Selv skulle jeg ønske at jeg var som deg, men er det absolutt ikke :sjenert:

(Jeg fikk ekstra oppfølging (ultralyd i uke 12 på rikshospitalet). Det er ikke Downs jeg er redd for, men alt det andre, men så viste det seg at det var jo mest Downs jeg mest ble sjekket for..)

Vi er alle forskjellige, og kanskje hadde jeg tenkt og følt annerledes om jeg var yngre. Av og til kan det nok handle om ressurser.

Jeg er snart 40, og da er det visst standard rutine å tilby fostervannsprøve. Vi hadde imidlertid allerede snakket om det hjemme, og var heldigvis enige om at det var unødvendig. Det er ikke slik at vi ønsker oss et barn med f.eks. Downs Syndrom, men det er mest for barnets skyld. (Det er vanskelig å være menneske, og oftest enda vanskeligere om man har "spesielle behov".)

Ingen av oss ville imidlertid blitt lei oss for å få et barn med Downs, og vil vært like stolte over det barnet som vi er over vårt funksjonsfriske barn. Men, som sagt - jeg mistenker at det handler om ressurser. Vi føler begge at vi ville hatt tilstrekkelig med tid, mulighet og erfaring for å gi et funksjonshemmet barn gode oppvekstvilkår.

(håper nå inderlig at ingen blir provosert over dette innlegget ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns all sparkingen og turningen inni magen av og til faktisk kan være litt ubehagelig i blant...??? En sjelden gang nesten på grensen til å være litt vondt....?

Når (det jeg tror at er at) gutten snur seg på tvers i magen, slik at jeg på et punkt får rompa ut på ene siden av magen og hodet på andre siden, så syns jeg rett og slett det er fryktelig ubehagelig... :sjenert: Og av og til da det strammer til litt og han gir meg en skikkelig spark rett ut foran på magen, så har det noen ganger gjort rett og slett litt vondt. Føles som at han sparker så hardt at huden plutselig prøver å tøye seg mer enn mulig, og det sprenger og gjør vondt i et par sekunder.

Ellers har jeg i dag hatt ordentlige smerter nederst i ryggen. Merker at det blir tyngre, ja... Og jeg er ganske svai i ryggen i utgangspunktet, så mulig at det forverrer det litt...?

Usj, dette ble nesten litt "klage-innlegg"... :sjenert: Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta det som et sunnhetstegn, Monica85. Jeg kjenner ikke kraftige spark, men jeg kan kjenne litt ubehagelig press mot deler av magen av og til.

I dag har jeg kjøpt mye gravidklær :) Følte meg ikke vel på jobb i dag i de store graviditetsklærne jeg har og fant ut at jeg må ha noe mer. Jeg er ikke vant til å se ut som et telt, jeg som alltid har vært høy og slank...

Var innom det som nå er byens eneste ( :( )utsalgssted av mammaklær og der er det ikke så mye og velge i og litt dyrt. Kjøpte én skjorte for 300kr. Søkte på finn når jeg kom hjem og kjøpte så en pose med gravidklær (ca 15 plagg) + en ubrukt vinterjakke til baby for 300kr!! Det er en del av klærna jeg ikke kommer til å bruke, men med pakketilbud som dette gjør ikke det noe. Noe var sommerklær som jeg kanskje får bruk for neste gang. De klærna jeg likte minst kan eventuelt brukes hjemme. Skal sette meg ved symaskinen en dag og finjustere for å få noe litt mer passe og vaskemaskinen går nå med farging av et par plagg.

Veldig fornøyd!

Anbefales!

Vil gjøre det samme med barneklær når jeg kommer så langt. Kjøpe en pakke brukt og suplere med det jeg ønsker av nye klær. Sjekket finn nå og mye fine merkeklær og andre klær som nesten er ubrukt til salgs.

Dette får være et av mine miljøbidrag :tommelsmil:

I kveld skal vi på kino. Helgene framover er også fylt opp av planer. Skal til Trondheim, Mjøsa, Valdres, Kragerø, får besøk, konfirmasjon, 30-årslag, Telemark og kanskje en tur til København eller Stocholm, Kristiansand og Fredrikstad. Etter en kjedelig uke på jobb er det godt å ha noe å se fram til! Håper det bare ikke blir for mye, men kun gjør at høsten går fort. Jeg vil fylle opp mitt sosiale liv før vi blir mer bundet hjemme. Få en solid dose, liksom.

Er det noen som vet hvor man kjøper "finkjoler" (til konfirmasjon), badedrakt og treningsklær for gravide?

Jeg må få skryte av at jeg har vært på gravidtrening TO ganger denne uka OG gått tur (har også fått en mye mer stillesittende jobb..) Gravidtrening er virkelig noe å anbefale siden vi trener mye bekken og andre muskler som er spesielt viktig for oss. Her er treninga av fysioterapeuter.

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forstår godt at det var en skremmende opplevelse *Mim*. Som flere nevner her, er det en liten trøst i å vite at det helst vil gå godt med den lille utenfor magen nå. Det at du ikke hadde tegn på åpning, er jo et godt tegn - vi vil jo alle helst vente litt til ...

Har noen funderinger rundt 3D-ultralyd.

Vi hadde egentlig bestemt oss for å bestille 3D-ultralyd rundt uke 30. Ingen spesiell årsak, utelukkende nysgjerrighet.

Nevnte dette for jordmor denne uken, og hun ble ganske stram i maska. Mente at dette var et kommersielt tiltak for å få fastsatt kjønnet med større sikkerhet, og dermed vite om man skal gå for blått eller rosa.

Vi har vært på ultralyd flere ganger allerede, p.g.a. blødninger og har fått vite at det sannsynligvis er en gutt, og at alt ser bra ut. Vi har takket nei til fostervannsprøve (for å f.eks. utelukke Downs) - vi vil selvsagt ha barnet uansett.

3D-ultralyden har altså ingenting med blått og rosa eller eventuell sykdom å gjøre.

Noen som har erfaring med dette?

Jeg hadde også bestemt meg for å ta 3D. Av ren nyskjerrighet. Men så leste jeg en del artikler om ultralyd, og hvor de sier at de faktisk ikke vet 100% om det er fullstendig trygt eller ikke. Det er jo f.eks påvist at guttefostre som har opplevd mange UL er oftere venstrehendt enn de som ikke har opplevd mange UL. Det tilsier at det kan ha en viss påvirkning på fosteret. Om enn uskyldig, så ja...

Det var nok til at jeg ikke ville ha 3D likevel. Det får holde med de man eventuelt MÅ ta. Og hvem vet om jeg må ha flere ULer fremover..vil ikke bruke av "kvoten" på ren "pleassure."

Men så fikk jeg en helt fantastisk opplevelse på den ordinære også da. Fikk faktisk en del 3D bilder derfra også så jeg var veldig fornøyd med det. Tenkte det fikk holde. Vi får vente med å se babyen flere ganger til den kommer ut.

Jordmoren så også kjønnet veldig godt, så da fikk vi jo svar på det også :)

Er det bare meg som syns all sparkingen og turningen inni magen av og til faktisk kan være litt ubehagelig i blant...??? En sjelden gang nesten på grensen til å være litt vondt....?

Jeg syns også det kan være litt ubehagelig. Hvis babyen sparker nedover så er det nesten vondt. Kvepper til innimellom. Vet ikke helt hva hun treffer der nede, men noe som er ømt er det. Hehe... Kjennes omtrent ut som hun skal sparke en fot ut der nede eller noe...

Men når jeg kjenner sparkene oppe i magen syns jeg ikke det er vondt. Det er bare deilig, massasje fra innsiden. Hehe...

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ekstra ultralyd så tenker jeg helt likt som SommerJoy. Jeg har tatt det tre ganger til nå og synes ikke det gjør noe, men at det skal brukes når det trengs og ikke bare for kosens skyld. Så får vi se om psyken min trenger det etterhvert..

I dag har vi sett på vogn igjen. Blir kanskje en Quinny Freestyle på oss. Sambo er så skeptisk til tre hjul, men denne ble godkjent. Om vi skal ha kombi/duo synes jeg denne er det beste alternativet, så får det ikke hjelpe at det er et veldig lite originalt kjøp.

Var i en barnebutikk i Horten som er kjent for stort utvalg av vogner og rimelige priser. Vi ble i hvertfall overrasket over at vogna kosta under 5000kr for kombi og 3000kr for bare sportsvogna (uten at jeg har sett andre priser..)

Det sies også at innehaverne fra India lar deg prute. Om andre her bor/er i nærheten kan det være verdt en tur. Her er kampanjesiden: http://www.kodial.no/lavpristekstil.htm

I dag har jeg kjøpt de fire første julegavene :nisse: og funnet ut hva den femte skal være. Vil være ferdig med det i god tid før termin (12/12). Det må jo være nokså mye tid både før og etter jeg ikke har energi/lyst til å tenke på julegaver. Nå skal det legges til at jeg har stor familie og det er i tillegg greit å ta mange av gavekostnadene nå før babykostnadene setter inn for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og vært og tittet på vogn og bilsete i dag, synes det er en jungel der ute... Men jeg tror vi faktisk ender opp med det vi hadde tenkt på forhånd - Maxicosi cabriofix med easyfix base og Teutonia Prestige Duo.

Synes basen til Maxicosi var praktisk med at man kan bruke den både med isofix (som vi har i bilen) og med belte om man ikke har isofix. Kjekt om besteforeldre eller tante skal "låne" småtten litt. Og akkurat dette er det visst ikke andre som har.

Vi hadde på forhånd sagt at vi hvertfall vil ha fire hjul og vendbart styre, og av de vi så på så var Teutoniaen den vi begge likte best: den var lettere, ble mindre sammenleggbar og jeg synes sportsdelen så best ut på den. Eneste jeg er litt skeptisk til er størrelsen på bagvogna, den er mindre enn endel andre (feks simo/emmaljunga), men samtidig så er det mulig å kjøpe vognforlenger slik at sportsvogna kan brukes som dypvogn... Og med tanke på at småtten ikke kommer til å trenge plass til vinterpose mer enn 4-5 måneder så går det vel strengt tatt greit? :klø:

Julegaver har jeg begynt å tenke på jeg og, så spørs om ikke det blir shopping av slikt snart... Det er ingenting jeg har tenkt å vente med til november ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, tvilar på at det blir nokon julegavehandel på meg før termin i midten av november! :sjenert: Klarar liksom ikkje å finna motivasjonen til å ordna slikt så tidleg, når eg veit at det fortsatt er lenge igjen til jul... Så enten får eg ta julegavehandelen med babyen på slep, eller så får eg overlata handelen til mannen min. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...