Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Interessant link!

Så det lønnar seg altså å ta den kortaste permisjonen med 100% lønn, sjølv om ei tar ulønna permisjon dei siste vekene - slik at permisjonen likevel blir like lang som om ein hadde valgt 80% lønn og fått lenger permisjon? (Knotete forklart, eg veit...).

Ja!

Det har noe med at 80%*12 blir mindre enn 100%*10.

En ting som irriterer meg med sånne artikler er at de utelukker (i alle fall ikke nevner med et ord) at det samme gjelder for moren. Det hadde jo holdt med én setning!

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant link!

Så det lønnar seg altså å ta den kortaste permisjonen med 100% lønn, sjølv om ei tar ulønna permisjon dei siste vekene - slik at permisjonen likevel blir like lang som om ein hadde valgt 80% lønn og fått lenger permisjon? (Knotete forklart, eg veit...).

Ja, man får ganske enkelt like lang permisjon som ved 80%, men med mer penger. Den eneste "ulempen" er at man da selv må ha kontroll på at man har penger igjen til de ukene man har ulønnet permisjon, men det er det jo vel verdt mot en del tusenlapper ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at systemet er slik. Kvifor velger ikkje alle då kortare permisjon, med 100% lønn? Er det fordi folk flest ikkje veit om at det lønnar seg, sjølv når ein tar ulønna permisjon den siste perioden?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor velger ikkje alle då kortare permisjon, med 100% lønn? Er det fordi folk flest ikkje veit om at det lønnar seg, sjølv når ein tar ulønna permisjon den siste perioden?

Jeg tror nok det rett og slett er dette som er grunnen. Det er ikke noe man hører mye om, NAV vil neppe frivillig foreslå noe som de selv taper penger på. På den annen side er det jo ikke vanskelig å finne ut av, men jeg tror de fleste bare synes det er enklere å følge standarden.

Men husk at pappapermisjon også er noe relativt nytt (og det er jo den som gjør at det blir en slik forskjell i utbetaling), så det tar jo litt tid før folk finner ut av slikt.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at pappapermisjon også er noe relativt nytt (og det er jo den som gjør at det blir en slik forskjell i utbetaling), så det tar jo litt tid før folk finner ut av slikt.

Hvorfor det?? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det?? :klø:

Fordi hvis du velger den lange permisjonen med 80% lønn så får også mannen din 80% av sin lønn i pappapermisjonen. Prosentsatsen gjelder for dere begge. Forskjellen er altså 20% av fars lønn i de 6 pappaukene. De forklarer det i linken jeg la ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det rett og slett er dette som er grunnen. Det er ikke noe man hører mye om, NAV vil neppe frivillig foreslå noe som de selv taper penger på. På den annen side er det jo ikke vanskelig å finne ut av, men jeg tror de fleste bare synes det er enklere å følge standarden.

Dersom eg tar 44 veker permisjon med full lønn, så er vel fedrekvoten inkludert i desse vekene? Altså at min del av permisjonen berre vil bli på 38 veker, sidan fedrekvoten er på 6 veker.

Kan eg då, når mannen min begynnar på fedrekvoten i 39ende veke av permisjonstida, ta mine 5 veker med ferie? På den måten får eg jo utvida permisjonstida mi, og samtidig få vera heime mens mannen min tar ut fedrekvoten (minus den siste veka han er heime). Og så kan eg ta nokre veker med ulønna permisjon etterpå, dersom eg vil det.

Vil me då, viss me gjer det slik, koma bedre ut lønnsmessig, enn om eg hadde tatt 54 veker permisjon, med 80% lønn?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg tar 44 veker permisjon med full lønn, så er vel fedrekvoten inkludert i desse vekene? Altså at min del av permisjonen berre vil bli på 38 veker, sidan fedrekvoten er på 6 veker.

Kan eg då, når mannen min begynnar på fedrekvoten i 39ende veke av permisjonstida, ta mine 5 veker med ferie? På den måten får eg jo utvida permisjonstida mi, og samtidig få vera heime mens mannen min tar ut fedrekvoten (minus den siste veka han er heime). Og så kan eg ta nokre veker med ulønna permisjon etterpå, dersom eg vil det.

Vil me då, viss me gjer det slik, koma bedre ut lønnsmessig, enn om eg hadde tatt 54 veker permisjon, med 80% lønn?

Du kan ta ferie mens mannen din har pappapermisjon. Og du kan ta ulønnet permisjon etterpå. Det eneste kravet er så vidt jeg vet at det må tas i direkte sammenheng med fødselspermisjon. Og da får dere sammenlagt mer utbetalt enn om dere hadde valgt 80% lønn over lengre tid. Men jeg er altså overhodet ingen ekspert på dette, så det beste er å sjekke at dette er i orden først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at systemet er slik. Kvifor velger ikkje alle då kortare permisjon, med 100% lønn? Er det fordi folk flest ikkje veit om at det lønnar seg, sjølv når ein tar ulønna permisjon den siste perioden?

Det står på NAVs sider om foreldrepermisjon ved fødsel, en liten setning som sier noe sånt som at man må være obs på at samlet utbetaling ved 80% er mindre enn ved 100%. Men ja, det er ikke veldig utbrodert akkurat.

Man ser det egentlig ganske lett:

La oss anta lønning 400 000 på både mor og far, far tar bare 6 ukers permisjon og antar 52 uker i året.

400 000 / 52 = 7692 kroner i ukeslønn.

Med 100% i 44 uker- 7692*44= 338 448 kroner utbetalt

Med 80% i 54 uker - 7892*0,8*54= 332 294 kroner utbetalt 6154 i forskjell

Hadde mor hatt 300 000 og far 400 000:

Mors ukelønn: 300 000/52 = 5770.

100%: 5770*38 + 7692*6 = 219 260 + 46 152 = 265 412 utbetalt

80%: 5770*,8*48 + 7692*,8*6 = 221 568 + 36 921 = 258 489 utbetalt - 6932 i forskjell

(Med forbehold om regnefeil, gikk veldig fort i svingene her. ;) )

Iallfall, det er jo bare til å regne på det. Man ser jo, og som artikkelen Arkana linket til forklarte, forskjellen blir større jo mer far tjener og jo mindre mor tjener.

---

Vi er vel litt utradisjonelle, begge tjener over 6G og arbeidsgiver dekker over 6G, og jeg tjener mest. Da blir ikke forskjellen så stor, men det blir likevel noen tusenlapper. Uansett blir det litt triksing med ferie og ulønnet permisjon for å utsette barnehagestart til januar neste år. Jeg skal i permisjonsmøte med sjefen på onsdag, så da får jeg høre litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ferie mens mannen din har pappapermisjon. Og du kan ta ulønnet permisjon etterpå. Det eneste kravet er så vidt jeg vet at det må tas i direkte sammenheng med fødselspermisjon. Og da får dere sammenlagt mer utbetalt enn om dere hadde valgt 80% lønn over lengre tid. Men jeg er altså overhodet ingen ekspert på dette, så det beste er å sjekke at dette er i orden først.

Viss det er slik som du seier, så trur eg jammen at me gjer det på denne måten! Eg treng jo heller ikkje å bestemma meg enda for om eg vil ta ein periode med ulønna permisjon etter at permisjonstida er over, eller om eg begynner å jobba igjen med ein gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, *Mim*.. Eller rettere sagt, jeg orker ikke, finner ikke energien til å sette meg inn i det der nå.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært og sett på vogn. Litt av en jungel og mye å sette seg inn i! Er veldig i tvil om jeg ønsker en vogn som er "stor bagvogn" OG en annen sporty trille etter hvert, eller en kombi.

Ulempen med kombi/duo er at om man oppdager svakheter underveis (altså ting man ikke liker med vogna) så skal man ha den i så lang tid. Synes det er så mange som kjøper kombi, men som likevel ender opp med å kjøpe en lettere vogn etterhvert, eller en ny vogn til barn nummer to.

I og med at vi får vinterbarn synes jeg også det er fint at vogna ikke er av det "lille spinkle slaget". Samtidig synes jeg det er litt "voldsomt" med de store firehjuls dypvognene. Lett skal det ikke være.

Har dere bestemt dere for vogn?

Synes det er så utrolig mange valg vi må ta i denne perioden her. Og det vansklige er jo at som førstegangsforeldre vet vi ikke hva det faktiske behovet er. Vogn, annet utstyr, permisjon og for ikke snakke om bil...

Ellers er det min andre dag tilbake på jobb. Kan ikke si at jeg gløder av motivasjon... Trøsten er at det betyr at jeg har hatt en ferie hvor jobben har vært koblet helt ut og det er jo nettopp meningen med ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel litt utradisjonelle, begge tjener over 6G og arbeidsgiver dekker over 6G, og jeg tjener mest. Da blir ikke forskjellen så stor, men det blir likevel noen tusenlapper. Uansett blir det litt triksing med ferie og ulønnet permisjon for å utsette barnehagestart til januar neste år. :)

Gøy å oppdage at vi har mye til felles, Scheherazade :) Jeg tjener også mest hos oss og mener vi totalt tjener ca like mye som dere (fra det du skrev i dagboka mi). Forskjellen blir nok at jeg tviler på om noen av våre arbeidsgivere dekker det over 6G. Det er jo ikke enormt mye det er snakk om, men penger er det likevel.

Etter en uke med hjemmeferie ser jeg skikkelig fram til permisjon. Jeg har lyst på hele pakka selv og helst enda litt til, men vil samtidig at sambo skal være mer hjemme enn de 6 ukene. Tror det er veldig sunt for vårt forhold og ikke minst hans forhold til barnet. Men egoisten i meg vil altså ha alt selv :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært og sett på vogn. Litt av en jungel og mye å sette seg inn i! Er veldig i tvil om jeg ønsker en vogn som er "stor bagvogn" OG en annen sporty trille etter hvert, eller en kombi.

Ulempen med kombi/duo er at om man oppdager svakheter underveis (altså ting man ikke liker med vogna) så skal man ha den i så lang tid. Synes det er så mange som kjøper kombi, men som likevel ender opp med å kjøpe en lettere vogn etterhvert, eller en ny vogn til barn nummer to.

I og med at vi får vinterbarn synes jeg også det er fint at vogna ikke er av det "lille spinkle slaget". Samtidig synes jeg det er litt "voldsomt" med de store firehjuls dypvognene. Lett skal det ikke være.

Synes det er så utrolig mange valg vi må ta i denne perioden her. Og det vansklige er jo at som førstegangsforeldre vet vi ikke hva det faktiske behovet er. Vogn, annet utstyr, permisjon og for ikke snakke om bil...

Ellers er det min andre dag tilbake på jobb. Kan ikke si at jeg gløder av motivasjon... Trøsten er at det betyr at jeg har hatt en ferie hvor jobben har vært koblet helt ut og det er jo nettopp meningen med ferie.

Kommer til å gå for samme løsning som for 15 år siden - den funket godt den gang og tilfredstillte de behovene vi hadde. Var ikke særlig bemidlet, og overtok en kombivogn etter et nabobarn. I tillegg kjøpte jeg etterhvert en trille som var grei å bruke i byen, og veldig plassbesparende i bil, og på buss/t-bane.

Mest glad var jeg nok i kombivognen, og den var jo også super å ta seg en høneblund i for en 2-åring.

Overgangen fra vogn til ingen vogn, var jeg imidlertid ikke forberedt på. Plutselig måtte man jo slepe rundt på alt man før hadde stappet i vognen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake til permisjonssaken.

Konklusjonen blir at man uansett får mer penger utbetalt om man tar 100% lønn og fri etterpå, tilsvarende om man skulle hatt permisjon i 54 uker. Dette gjelder uansett kjønn og hvor mye de ulike partene tjener.

Ulempen er at man da må legge av penger selv til de ukene man ikke får noe utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha en Teutonia Mistral med softbag. Vi skal nok ha en lettere trille e.l. etterhvert, men det er ikke fordi jeg forventer at kombivognen svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spørsmål eller generell usikkerhet rundt hva som er lurt eller mest lønnsomt å foreta seg rundt permisjon kan jeg anbefale en telefon til JURK (Juridisk Rådgivning for Kvinner) telefon: 22 84 29 50 (mandag-onsdag 9-15, tirsdag 17-20) ellr JUSS-BUSS (www.jussbuss.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha en Teutonia Mistral med softbag. Vi skal nok ha en lettere trille e.l. etterhvert, men det er ikke fordi jeg forventer at kombivognen svikter.

Jeg mente ikke at selve vognen skal bli ødelagt, men at vi som førstegangsforeldre ikke klarer å se alle behovene vi har før vi har fått barn. Eller at vi oppdager negative ting ved vognen først etter å ha brukt den en stund. Og at kombivogner ofte kan bli litt tunge eller at de har en del som "passer best" og at de skjelden er ideelle til hele vognperioden.

Men det er min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...