Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Ja, det er i grunnen fascinerende hvor ulikt vi reagerer på graviditet. Ikke bare med tanke på vekt og størrelse på magen, men f.eks. det at noen blir veldig dårlige (Mamma var f.eks. kvalm helt fra start til slutt med oss begge, gikk ned 10 kg en uke og måtte legges inn på sykehus, mens jeg har sluppet fullstendig unna.), mens andre knapt nok merker at de er gravide. Så det er i grunnen litt "prøv og se"-prosjekt, for det er fullstendig umulig å forutsi hvordan man vil ha det som gravid, og man kan til og med ha det svært ulikt fra svangerskap til svangerskap.

Jeg setter pris på å ha det så bra. Og etter siste kontroll føler jeg meg veldig heldig også. Da jordmor spurte hvordan jeg har det og jeg sa at alt var veldig bra, sa hun at det var så godt med sånne som meg som sa det hver gang, så jeg fikk inntrykk av at mange har en god del plager. Man vet jo aldri hva som skjer videre, så jeg får nyte det her og nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det VARMT!

Når det gjelder vekt så er vel en del av vektøkningen at man skal ha noe å tære på til tiden hvor vi ikke er like godt i stand til å skaffe føde (sett i fra steinalderperspektiv). For min del håper jeg at jeg legger på meg så mange kilo at ammingen tar bort ca 5 kg av de jeg hadde fra før :fnise:

Jeg har lest boka "Resten av livet" og anbefaler den til alle førstegangsgravide. Herlig sommerlektyre hvor vi følger en nybakt mor i hennes nye rolle, om det ikke akkurat var den dypeste filosofi, så gir det et innblikk i hva som venter oss.

Jeg kjøpte boka hos narvesen. Forfatterene var et norskt søskenpar.

Naboen har besøk og barna (og mora) er tydeligvis ikke helt fornøyde i varmen. Det er ikke absolutt alt jeg gleder meg til :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også varmt, men jeg syns bare det er deilig. Spesielt når vi har altan!

Jeg har lagt på meg i underkant av tre kilo nå, vekten stod vel stille til uke 20, men de tre siste ukene har det vært en forandring. Både jordmor og legen min har vært veldig på at jeg ikke må være redd for å legge på meg, virker som om de tror det er mange som er redd for det? Jeg tenker iallfall ikke på det, det forsvinner vel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel heller mange er redd for å legge på seg for mye. Jeg har ingen ønsker om å legge på meg mer enn "det anbefalte" i allefall, men ville ikke gå så langt som å si at jeg er redd for det akkurat.

kiri: Ja, det er varmt. *puh* Nå er det i grunnen perfekt temperatur ute, svalt og herlig slik sommerkvelder skal være. Men det var ganske fælt tidligere i dag. Tror vi skal være glad vi ikke er høygravide midt på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akkurat høygravid, men har jo passert 25 uker nå, og det er helt forjææævli å være meg i varmen nå.... Klarer ikke være i sola i det hele tatt, det er for varmt i skyggen også, så det beste er å sitte inne i et svalt rom eller sitte i bil med aircondition...... :sjenert: Plagsomt....

Men det er jo jammen ingen mellomting på varmen i Norge lenger da!!! Enten er det småkjølig med litt regn, eller så er det fullstendig tropevarme.....

Når det gjelder vekt, er jeg at den oppfatning at så lenge jeg lever helt som normalt, så får vekta bare bli som den blir. Ingenting jeg får gjort med det uansett, og hvis jeg skulle tenke på å slanke meg litt, så er absolutt IKKE nå da jeg er gravid det rette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes varmen er fæl selv som ugravid. :sjenert: Så denne tilstanden her hjelper ikke akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :)

ikke vært her på en stund men her er jeg altså igjen.

VARMT! Og hodepine til de grader, men elelrs så er formen bedre nå som kvalmen er borte. Gått opp 3 kilo ca så langt og er spent på hvor tung jeg blir...

Jeg har en jente i magen, med termin satt den 5 desember. Endrer noen det i første innlegg?

Kjøpt BB vippestol, TFK joggster twist barnevogn i sort, Lammy XL vognpose og masse annet stæsj. Gøy å bygge rede!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Jeg har kjøpt babybay seng og tummy tub, og bittelittegranne klær. Har også bestilt en babybjørn sele. Vi monterte opp sengen i går, må jo ha den klar :fnise: Kjekt å ha et sted vi kan legge klærne og slikt fremover til vi får kommode til lillebabyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :)

ikke vært her på en stund men her er jeg altså igjen.

VARMT! Og hodepine til de grader, men elelrs så er formen bedre nå som kvalmen er borte. Gått opp 3 kilo ca så langt og er spent på hvor tung jeg blir...

Jeg har en jente i magen, med termin satt den 5 desember. Endrer noen det i første innlegg?

Kjøpt BB vippestol, TFK joggster twist barnevogn i sort, Lammy XL vognpose og masse annet stæsj. Gøy å bygge rede!! :hoppe:

Der var du ja!! :) Koselig å høre fra deg! :)

Skal endre på terminlista! :hoppe:

Arti å bygge rede, ja! :) Altså, jeg har jo strengt tatt ikke kjøpt inn noe ennå da...men er veldig på kikker'n og gleder meg til og handle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også så herlig at det endelig har regnet litt!! :)

Kommende pappaen kjøpte kommode til babyen for en stund siden og det blir sakte men sikkert fylt opp med klær, sko, kluter, pledd osv. :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var virkelig deilig med litt regn og tordenvær i går, men det er jo egentlig fremdeles ganske varmt.

Her har vi fremdeles ikke kjøpt noe mer enn litt klær rett etter UL og bestilt det som har lang bestillingstid, men fra neste helg er det sommerferie så da blir det nok en del innkjøp tenker jeg. Synes det er greit å kunne ta det når vi har fri, men vi har jo ikke hastverk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var greit med litt regn i går, men det er lummert og fuktig ute i dag så så veldig mye bedre er det ikke ;)

Vi har ikke handlet stort mer enn den kommoden og småstæsjet på IKEA som vi kjøpte for noen uker siden, i tillegg har jeg shoppet etpar bodyer og ei lue, ikke akkurat noe å hoppe i taket for ;)

Drar på ferie til uka, så jeg tror ikke det blir noe særlig med shopping før vi kommer hjem igjen, men da bør vi vel starte skal vi slippe å handle alt på en og samme lønning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, ja her også...skulle liksom fordele innkjøpene på lønningene....også har vi ikke kjøpt noe ennå.... :sjenert: Og bare tre lønninger igjen før termin!!! :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt så mye her heller, men er i tenkefasen nå! Vi har vært på Reflex nå i sted, og sett på seng, bilsete, vognpose i barnevognen og stellebord. Må regne ut hvor mye penger det blir... Bare sengekant, madrass og dyne blir jo litt, nærmest 400 per ting. Men så søte babysengene er i butikken, oppredde med fint sengetøy, himmel og pynteputer!

Fikk vite at når man kjøper for 10 000 på Reflex, får man gavekort på 1000. Det er jo noe iallfall. Vi skulle jo også spre litt på lønningene, men det var før jeg fikk skattepenger i oktober. Nå blir vi jo plutselig rike da. Men har lyst å kjøpe noe før det! Merker jeg er blitt veldig giret på shopping siste ukene... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bare sengekant, madrass og dyne blir jo litt, nærmest 400 per ting. Men så søte babysengene er i butikken, oppredde med fint sengetøy, himmel og pynteputer!

Mange butikker selger sengepakker hvor man får seng med madrass, dyne, pute, sengekant og sengesett til alt fra kanskje 1500 og oppover. Så det trenger ikke være spesielt dyrt, og dyrere senger betyr ikke at babyen sover bedre. ;)

Egentlig er jeg litt overrasket over hvor mye penger mange legger i noe som seng. Stokkesengen f.eks. synes jeg har en pris langt over hva man faktisk får i forhold til en annen seng, for ikke å snakke om diverse dyre vugger som barnet kan sove i noen måneder før den er for stor. Jeg forstår kjøp av dyrere bilstoler (går på sikkerhet) og vogner (skal tross alt brukes jevnlig og kanskje til dels heftig bruk, og bør tåle en del), men en seng? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg litt overrasket over hvor mye penger mange legger i noe som seng. Stokkesengen f.eks. synes jeg har en pris langt over hva man faktisk får i forhold til en annen seng, for ikke å snakke om diverse dyre vugger som barnet kan sove i noen måneder før den er for stor. Jeg forstår kjøp av dyrere bilstoler (går på sikkerhet) og vogner (skal tross alt brukes jevnlig og kanskje til dels heftig bruk, og bør tåle en del), men en seng? :klø:

Tja, og ja. Jeg tenker at vi skeier ut på noen ting, mens andre ting kjøper vi billigste modell. For eksempel blir det nok Ikea veggstellebord og ikke Brios, en tusenlapp i forskjell der, selv om hyllene til Brio virket mer praktiske. Men seng er er ting vi skeier ut litt, ikke fordi det er akkurat sengen, men fordi det er her vi har vanskeligst for å bestemme oss, og så er det så mye fint. :rødme: Vi har sett på Stokke-sengen, jeg syns den er veldig fin og svigerinnen har den og skryter masse. Men, jeg er helt enig i at 6500 er veldig mye penger for en seng, og når man kjøper til den prisen, sier man på en måte at det er en pris man er villig til å betale. Ting koster jo det markedet er villig til å betale. Men vi har lyst på en liten seng til å begynne med, en som kan trilles mellom stuen og soverommet og hvor ene siden kan tas ned for å ha ved siden av sengen. Har halvveis bestemt oss for bedside crib hos Reflex, og så heller kjøpe en grindseng fra Ikea når den blir for liten. Sengen i seg selv syns jeg var sånn halvdyr, 1700, men ser jo poenget i at vi må ha to typer madrasser, to sprinkelbeskyttere, to dyner, to sengesett osv.

En seng skal jo brukes jevnlig den også! ;)

Så min kommentar er vel at jeg syns babyutstyr er fryktelig dyrt, det er lett å la seg rive med, og mye betaler man for merkene, men jeg syns det er OK å skeie ut på noen ting, og heller kjøpe andre ting rimeligere. Alt utstyr i dyreste modell blir jo litt voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lett å la seg rive med, og mye betaler man for merkene, men jeg syns det er OK å skeie ut på noen ting, og heller kjøpe andre ting rimeligere.

:Nikke:

Er det forresten flere enn meg som bærer lavt? Den stakkars blæra mi får gjennomgå daglig og det kan være til dels ubehagelig at han mesteparten av tiden sparker nedover framfor andre steder. :forvirret: Hadde kanskje forventet han ville flytte seg litt rundt etterhvert, men sånn har det vært siden jeg begynte å kjenne spark. Tydelig at han liker seg der nede i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten flere enn meg som bærer lavt? Den stakkars blæra mi får gjennomgå daglig og det kan være til dels ubehagelig at han mesteparten av tiden sparker nedover framfor andre steder. :forvirret: Hadde kanskje forventet han ville flytte seg litt rundt etterhvert, men sånn har det vært siden jeg begynte å kjenne spark. Tydelig at han liker seg der nede i allefall.

Jeg tror jeg bærer både høyt og lavt jeg!!! :fnise: Men er vel tydelig at det blir mindre og mindre plass der inne, kanskje...

De siste ukene har jeg kjent mer og mer press nedover, samtidig som sparkene også blir kraftigere og kraftigere oppover. Når jeg tenker etter, så tror jeg kanskje jeg kjenner mer til sparkene oppover når jeg sitter, og føler nedpress mot blæra når jeg går/står oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...