Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Gjest *Mim*

Jeg skulle veldig ønske det fantes et tilbud om Aktiv fødsel-kurs i nærheten her. :tristbla: Ville gjerne lært mer om pust og avspenning.

Har funnet ut at det som har funket best på meg er å fokusere innover, puste, telle bakover og lukke øynene. Hadde forestilt meg at jeg ville være veldig aktiv, men det var bedre for meg å være rolig og lukke meg litt inne. Jeg har heller ikke lyst på epidural, men lystgass vil jeg gjerne ha. Det har vært fint å bruke før. :)

Jeg er litt redd for å føde ut et veldig stort barn. Stort sett (bortsett fra en tidlig fødsel), har de økt i størrelse, og sistemann var fem kilo og veldig bredskuldret. Han skadet seg litt på veien ut, og selv om jeg ikke fikk noen men etter å ha presset ham ut (det var faktisk deilig!) har jeg ikke lyst til å føde noe særlig større barn. Siden vi vet det er en gutt, er detjo også sjanse for at han er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Concertina: Jeg kunne godt tenke meg akupunktur også. De er heldigvis flinke til det på Riksen. Og så har de lystgass der også (ikke alle sykehus som har det virker det som), og det har jeg ikke noe i mot å prøve skulle jeg føle behov for det. Det er jo litt vanskelig å si på forhånd uansett. Jeg har ikke lyst til å "låse" meg før jeg vet hvordan en fødsel er, men samtidig tror jeg det kan være lettere hvis jeg faktisk er forberedt på at jeg kan og ønsker å klare det uten medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mim*: Stort barn er jeg bittelitt bekymret for selv, siden det ikke er uvanlig når man er diabetiker. Jeg vet jo ikke hvor lett eller vanskelig det vil være for meg å kontrollere blodsukkeret etterhvert når insulinbehovet bare øker og øker. Nå får jeg jo heldigvis hyppige UL mot slutten, med vektestimering, så de lar ham ikke bli for stor før de setter i gang, evt tar keisersnitt, men klart det er noe å tenke på, for ut må han jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann hadde jeg den instillingen at jeg skulle føde naturlig og uten epidural osv.. og jøss om jeg klarte det også :tommelsmil: Men fader å jeg angret.

Denne gangen skal jeg ha ALT man kan få av smertestillende, epidural også! helst keisersnitt! :fnise:

Jeg skal foressten ha en Teutonia spirit vogn! Den har tre hjul og det er et must for meg! Det er duovogn...vi bor på sørlandet og pleier jo ha milde vintre og vi kommer til å trille en del.. så vil ha bagdel.

Forrige gang hadde jeg kombivogn og jeg var ikke fornøyd. Endte opp med å kjøpe ny sportsdel, fordi kombivogna ble for stor og tung og ikke noe fin syns jeg.

Gleder meg så til å handle inn utstyr! det er så utolig gøy!

Endret av theamoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang hadde jeg kombivogn og jeg var ikke fornøyd. Endte opp med å kjøpe ny sportsdel, fordi kombivogna ble for stor og tung og ikke noe fin syns jeg.

Men duovogn pleier jo vanligvis å være tyngre enn kombivogn. Spririt er f.eks. tyngre enn Mistral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg syns det er så vanskelig å sette seg inn i denne vognverdenen, jeg.... Duo, kombi, merker, tyngde, 3-hjul, 4-hjul............ :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men duovogn pleier jo vanligvis å være tyngre enn kombivogn. Spririt er f.eks. tyngre enn Mistral.

Jeg skal på død og liv ha en trehjuling jeg da.... det lovte jeg meg selv etter sist firehjuling..... :sjenert:

mens andre trives med firehjuling selvfølgelig! Vi er jo forskjellige!

Huff, jeg syns det er så vanskelig å sette seg inn i denne vognverdenen, jeg.... Duo, kombi, merker, tyngde, 3-hjul, 4-hjul............ :sjenert:

:ler: er du forvirret i forvirringsjungelen Monica85! skjønner jeg godt! Jeg har da tilbrakt noen timer på nettet før jeg bestemte meg! Ikke lett i det hele tatt!

kan anbefale deg Barnevognguiden.no

og deretter Barnevogndebatten på Din baby. no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Jeg hadde trehjuling sist, og var ikke fornøyd med det. Som du sier, Theamoren, er vi forskjellige. Vi kommer til å trille i snø og ulendt terreng, og søsknene har helt sikkert lyst til å trille noen turer, så for oss er det viktig at vogna er solid og stabil.

Har kjøpt sengesett og dyne i dag. :) Og flere gulpekluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært og handlet litt til småtten, var innom Ikea for å kjøpe hyller til kjellern og da kunne vi like gjerne plukke opp noen småtterier. Så nå har vi fått opp kommoden som skal inneholde småttens klær og utstyr, tenkte det var greit å få på plass den før vi begynner å få gaver etc. Også handlet vi litt småtterier som kluter, håndkle og sengesett (må syes om for å passe, men jeg likte det). :-D

Har sittet og regnet litt på prisen på ekstrautstyr til vogna vi liker, tenkte det burde lønne seg å bestille fra Tyskland. Men så er det en nettbutikk i Norge som importerer, og de har faktisk ikke så ille priser - er bare 600 kr dyrere enn å importere selv. Vogn er mye billigere, men jeg har ikke lyst til å ta sjangsen, er så mye stress om noe går galt. Bilsete er også endel billigere, så samlet så er det kanskje litt å spare, men det er liksom ikke så mye at det forandrer økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concertina: Man sparer en del på å bestille fra Tyskland ja. Jeg satt og regnet på det her om dagen, men jeg er så skeptisk med tanke på hvis noe går galt, samtidig som det helt klart frister å spare litt penger. Men det er en nettbutikk som selger enkelte vogner (bl.a. Mistral, men ikke Prestige dessverre) og de var en god del billigere enn å kjøpe i vanlig butikk. I tillegg holder de til på Bekkestua i Bærum, så man kan hente selv (og spare porto), for ikke å snakke om at hvis noe går galt så har man noen i nærheten å henvende seg til.

Ellers var jeg på kontroll i går. Gikk kjapt og greit denne gangen også. Alt bra med meg, og jeg fikk nok en gang høre hjertelyden til den lille, som lå på 160. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana: var nettopp den nettbutikken jeg tenkte på... Tilleggsutstyret er endel billigere der enn i vanlige butikker (utifra de prisene jeg har funnet rundt om på forum/andre nettbutikker), så det er spørs om vi ikke kjøper vogn i vanlig butik (siden de ikke har Prestige) og alt ekstrautstyret der (var som sagt bare 600 kr i forskjell i forhold til å kjøpe i Tyskland) - og når man i tillegg kan hente selv :)

Godt å høre at alt står bra til med den lille og med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: er du forvirret i forvirringsjungelen Monica85! skjønner jeg godt! Jeg har da tilbrakt noen timer på nettet før jeg bestemte meg! Ikke lett i det hele tatt!

kan anbefale deg Barnevognguiden.no

og deretter Barnevogndebatten på Din baby. no

Takk for tips!!! :) Er fryktelig forvirrende alt dette her.... Er så mye å sette deg inn i, at jeg kjenner jeg bare gir opp....! :fnise:

Har sittet og regnet litt på prisen på ekstrautstyr til vogna vi liker, tenkte det burde lønne seg å bestille fra Tyskland. Men så er det en nettbutikk i Norge som importerer, og de har faktisk ikke så ille priser - er bare 600 kr dyrere enn å importere selv. Vogn er mye billigere, men jeg har ikke lyst til å ta sjangsen, er så mye stress om noe går galt. Bilsete er også endel billigere, så samlet så er det kanskje litt å spare, men det er liksom ikke så mye at det forandrer økonomien.

Hvilken nettbutikk....?

===================================

Apropo forvirring og greier....jeg tenker så fælt på hvilket bilsete og hvilken vogn nå om dagen, at jeg hadde mareritt om bilsetene!!! :dåne:

Kom hjem fra nattevakt, la meg, og drømte om bilseter....de fløy rundt omkring meg, og merkene flakset mot meg og kjempet om å vinne min "tillit", slik at jeg skulle velge akkurat DET setet.....fysj.... :ler:

Må nok snart bare kjøpe et sete, så jeg får det ut av verden... Får holde øynene oppe i tilfelle noen tilbud!! :)

Står nå mellom Maxi Cosi Cabriofix, eller BeSafe sitt babysete. Eneste er at jeg har hørt BeSafe-setet er litt tungt, så jeg er spent på å finne ut HVOR tungt. Heller da kanskje mest mot Maxi Cosi setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana: var nettopp den nettbutikken jeg tenkte på... Tilleggsutstyret er endel billigere der enn i vanlige butikker (utifra de prisene jeg har funnet rundt om på forum/andre nettbutikker), så det er spørs om vi ikke kjøper vogn i vanlig butik (siden de ikke har Prestige) og alt ekstrautstyret der (var som sagt bare 600 kr i forskjell i forhold til å kjøpe i Tyskland) - og når man i tillegg kan hente selv :)

Godt å høre at alt står bra til med den lille og med deg :)

Ja, tilleggsutstyret var også billigere. Tenkte f.eks. at vi like godt kunne ha Teutonia dunpose siden den passer i vognen og har også hørt fra andre som har den at de er fornøyde. I butikkene må man kjøpe soft- eller hardbag separat. Mens på denne nettbutikken får man vognen inkludert softbag til lavere pris enn vognen alene koster i butikken, så det er klart man blir fristet. I tillegg ser jeg at bilstol med base koster også koster flere hundre kroner mindre enn i de vanlige butikkene. At det er 12 ukers levering på vognen er ikke så ille siden vi har god tid uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal vel mest sannsynligvis også ha Bugaboo-vognen, av den enkle grunn at den er veldig liten sammenslått, og veier bare 9 (?) kg, med andre ord glimrende for liten bil og trapper. Utseende og den slags må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg så mye om, syns Bugaboo ser litt rar ut fordi bagen er så lav/nær bakken, men ellers er den fin. Vet ikke med farge ennå, syns egentlig ikke Bugaboo har så mange fine farger heller. :) Oldeforeldre har insistert på å betale, så greit sånn sett.

Bilsete så vi kjapt på for en stund siden, da ble vi anbefalt et nytt fra BeSafe, med en ekstra "stang" bak eller noe, husker ikke helt. Har ikke bestemt oss ennå, har jo bare snakket med en butikkperson hittil. Heldigvis var det Isofix i bilen, så den saken er grei. Isofix ble visst vanlig fra cirka år 2000, vår er 2002-modell.

Jeg har også fått litt havesyke på Stokke-sengen, egentlig litt ironisk med tanke på at jeg syns den var horribel dyr første gang jeg så den, men nå syns jeg den er så fin... Merker at det er fort gjort å la seg rive med ja... Og jeg får plutselig ikke skatteoppgjøret før i oktober heller, skummel tid å få 20 000 på tenker jeg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest *Mim*

Nå begynner knøttet i magen virkelig å bli aktiv! Både søsknene og pappan har kjent han sparke, og jeg kan se det på utsiden av magen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For babyen kan jo ikke ta til takke med noe mindre enn den Britiske kongefamilien. ;)

Nei ærlig talt ;) Også får du glatt brukt opp skattepengene og, tror den vogna der koster rundt 18.000 elns ;)

Nå begynner knøttet i magen virkelig å bli aktiv! Både søsknene og pappan har kjent han sparke, og jeg kan se det på utsiden av magen også. :)

Åh! Så koselig! Her sparkes det mest akkurat når jeg er på vei til å sove eller midt på natta... Så uansett så resulterer det i at jeg våkner, snill den der krabaten i magen ja! :fnise: Her om natta lekte h*n tamtamtromme på blæra mi, jaja ;) Og de få gangene det har truffet rett i forhold til at jeg har kjent det på utsiden (ikke mange gangene, jeg har jo morkaka foran så den tar nok av for endel spark), så har sambo stort sett sovet. Men, satser på at småtten sparker hardere framover, så får nok min kjære og kjenne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Så koselig! Her sparkes det mest akkurat når jeg er på vei til å sove eller midt på natta...

Samme her. Den lille er tydelig mest aktiv sent på kvelden, og rundt sengetid. Han er nok et B-menneske som moren sin. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de få gangene det har truffet rett i forhold til at jeg har kjent det på utsiden (ikke mange gangene, jeg har jo morkaka foran så den tar nok av for endel spark),

Skal ikke morkaka ligge foran på magen da.....??? Eller hvor er det den ligger...?

============================

Her er det fult liv og røre i magen!! Kjenner spark hver dag, kjenner det også på utsiden, og noen ganger kan jeg se det også. Og i dag tidlig fikk jeg to ribbeinsspark!!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...