kiri Skrevet 5. juli 2008 #481 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg skal innrømme at jeg har en del fordommer mot de som bruker 60 000kr på barneutstyr. Ikke de som virkelig har så god råd og som "ikke merker" om det koster 20 eller 60 eller skal ha en skokk med unger og dermed gjør det som en investering, men mot alle de andre som gjør det uten å ha økonomi til det (for dem er det faktisk en hel del av). For meg vitner dette om lite selvtillitt/dårlig selvbilde på foreldrerollen. At man da går for at "min lille gullklump skal bare ha det beste av det beste" og underforstått tenker "da har jeg i alle fall bevist at jeg er en god forelder og ingen kan si noe på at jeg ikke vil gjøre alt for mitt barn." Det er helt sikkert ikke alle som tenker sånn, men jeg vet om noen og de ser også ned på/kan slenge kommentarer om andre som kjøper brukt/arver og som prioriterer anderledes. Hilsen frøken fordomsfull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #482 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg har sittet og lest litt på BiM, noen som lurte på hvor mye penger man må regne å bruke på utstyr og ei som svarta at de hadde brukt 60.000 (!!) på førstemann Jeg fatter ikke hvordan det er mulig engang... Jeg ser jo at vi sikkert klarer å komme oss over 20.000 inkl noen møbler til barnerommet etc, og det uten å kjøpe vogn selv OG vi har noe arvet, men likevel... Jeg tror vi har tatt høyde for det aller meste vi trenger, og det er langt fra 20.000 til 60.000! Er jo noen som går over stokk og stein og kjøper ALT nytt, og bare det dyreste av det dyre og det beste av det beste.. Bare tull, spør du meg.... Om man ikke får arve noe av noen, så er det faktisk en god del som er HELT greit å kjøpe pent brukt til halv pris. Og man MÅ ikke velge det dyreste heller. Jeg vet om ei som kjøpte ALT brukt på finn.no; hun brukte totalt 3000/4000kr....!!!!! Så det ER muligheter for å begrense seg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juli 2008 #483 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er nok ikke vanskelig å bruke 60 000, og mer til, hvis man virkelig vil. Kjøper man det dyreste dyre av alt, bare merkeklær osv så blir det fort ganske store summer, men tror nok de aller fleste bruker langt under. Jeg vet ikke hva vi havner på til slutt, men ser jo at bilstol og barnevogn alene nærmer seg 10 000, så vi får ikke akkurat problemer med å bli kvitt penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 6. juli 2008 Forfatter #484 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Hva slags bilstol tenker dere å kjøpe/leie de første månedene??? Og tenker dere til babysetet og ha med eller uten base? Jeg har lest og studert undersøkelser og priser, og funnet ut av jeg ønsker en Maxi Cosi Cabriofix til min nyfødte. Men så har jeg også hørt om at Gjensidige skal ha veldig gode bilsete-avtaler. Skal undersøke det litt.. I tillegg har jeg også hørt mye godt om "Be Safe"-setene. Endret 6. juli 2008 av Monica85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 6. juli 2008 #485 Del Skrevet 6. juli 2008 Tror vi ender opp med Maxi Cosi Cabriofix vi og, kjenner flere som har anbefalt det og det er visst et av de letteste setene på markedet, mest sannsynlig med base. Høres bare mer lettvint ut, og med tanke på at det er vinter og snøvær så høres det greit ut å kunne sette setet på plass ganske fort Har sett litt på Gjensidiges løsninger, men jeg er skeptisk til å leie bilsete... man vet jo ikke hvordan det er blitt behandlet før... Akkurat på sikkerhet så har jeg ikke lyst til å spare, så her blir det nok nye seter gjennom hele oppveksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 6. juli 2008 #486 Del Skrevet 6. juli 2008 Tror vi ender opp med Maxi Cosi Cabriofix vi og, kjenner flere som har anbefalt det og det er visst et av de letteste setene på markedet, mest sannsynlig med base. Høres bare mer lettvint ut, og med tanke på at det er vinter og snøvær så høres det greit ut å kunne sette setet på plass ganske fort Har sett litt på Gjensidiges løsninger, men jeg er skeptisk til å leie bilsete... man vet jo ikke hvordan det er blitt behandlet før... Akkurat på sikkerhet så har jeg ikke lyst til å spare, så her blir det nok nye seter gjennom hele oppveksten. Helt enig på alle punkt! Godt poeng det med vinter og raskhet! Men vi var sammen med et vennepar i dag som sa at de ikke hadde ny nok bil til å ha base, at base kun passer til nyere biler. Vi skal kjøpe ny bil, men ikke helt ny, noen som vet hvor ny bilen må være for at den skal ha utstyret, eller hva det nå er som kreves, for å kunne sette inn base? Det varierer sikkert fra merke til merke, men.. Jeg er også skeptisk til å kjøpe/leie brukte bilseter, men i følge sambo (som er siving og kan mye om plastkomponenter) skal man lett kunne se/merke dette på et bilsete. Noen som vet noe om dette? Hørte forresten reklame på radioen i dag at det var 1000kr i avslag på Maxi Cosi bilstol på Barnas Hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 6. juli 2008 #487 Del Skrevet 6. juli 2008 Helt enig på alle punkt! Godt poeng det med vinter og raskhet! Men vi var sammen med et vennepar i dag som sa at de ikke hadde ny nok bil til å ha base, at base kun passer til nyere biler. Vi skal kjøpe ny bil, men ikke helt ny, noen som vet hvor ny bilen må være for at den skal ha utstyret, eller hva det nå er som kreves, for å kunne sette inn base? Det varierer sikkert fra merke til merke, men.. Jeg er også skeptisk til å kjøpe/leie brukte bilseter, men i følge sambo (som er siving og kan mye om plastkomponenter) skal man lett kunne se/merke dette på et bilsete. Noen som vet noe om dette? Hørte forresten reklame på radioen i dag at det var 1000kr i avslag på Maxi Cosi bilstol på Barnas Hus. Det finnes to typer baser, sikkert ikke til alle seter, men hvertfall Maxi Cosi og en god del andre: vanlig base som du fester med 3-punktssele og base som du fester med isofix-feste (nyere biler har som oftest isofix). Vet ikke hvilken vi ender opp med, vi har foreløpig ikke noen bil med isofix, men vi vurderer å kjøpe ny bil før småtten kommer ut... Vel, Maxi Cosis isofixbase kan også brukes med 3-punktssele så det er vel en mulighet for at det blir den med isofixbase. Det er vel heller ikke bare plasten det kommer an på, tror det også går på selene... uten at jeg helt vet så mye om det, annet enn det jeg har lest rundt om på nettet. 1000 kr i avslag må vel være inkl base tenker jeg... siden setet ordinært koster 1599 Men et godt tilbud er det absolutt, dumt man ikke har penger akkurat nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daiquiry Skrevet 6. juli 2008 #488 Del Skrevet 6. juli 2008 I dag kjente vi liv, skikkelig!!!! :juhu: Det var utrolig digg og kjempe koselig....Vi har også bestemt oss for vogn, det blir en izi Travel, de ser både fine ut og virker veldig praktiske... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 6. juli 2008 #489 Del Skrevet 6. juli 2008 Åh så kos å kjenne liv. Føles jo veldig godt når man ikke tenker på babyen og så plutselig får man noen påminnelser om at den ligger der i magen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. juli 2008 #490 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Eg og har lyst på Maxi Cosi-bilsete. Me endar vel kanskje opp med det i bilen til kjæreste min, for det er nok den bilen me kjem til å bli bruka mest når me har med oss veslejenta. Og så kjem eg sikkert til å låna eit bilsete av søstera mi, som eg har i min bil. Endret 6. juli 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. juli 2008 #491 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg har ikke noe problem med tanken på å leie seter fra Gjensidige eller andre forsikringsselskaper, de jeg har sett som har gjort dette får helt nye seter hver gang. Det som derimot gjør at vi ikke velger den løsningen er rett og slett prisen. Det koster 4000 per barn, og da får man den aller siste stolen til odel og eie. Dette er helt greit hvis man bare skal ha ett barn, men straks man skal ha flere enn ett blir dette betydelig dyrere enn å kjøpe stol helt ny selv, rett og slett fordi at når man kjøper selv kan man bruke den første stolen igjen til de neste barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 6. juli 2008 #492 Del Skrevet 6. juli 2008 Uff, jeg synes det er kjedelig å kjøpe bilsete... Vogn derimot, vil jeg gjerne ha snart. Har lyst på Brio Duo Edge, men vurderer å kjøpe brukt på finn. Mange fine der. Har også bestemt meg for å kjøpe en Brio baby sitter trio. Vi har brukt vippestolene mye til barna - har spist mange middager mens jeg vogget vippestolen med foten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
theamoren Skrevet 7. juli 2008 #493 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei Damer! Lurer på når dere fikk brev med UL time? husker dere? Håper ikke de har glemt meg... venter sååå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. juli 2008 #494 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg fikk i uke 8, nesten to uker etter første legetime. Men nå skal jeg føde i Oslo, hvor det er flere sykehus å velge mellom, så da er det vanlig at man får brev og datoer mye tidligere enn steder hvor man automatisk vet hvor man skal føde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 7. juli 2008 #495 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei Damer! Lurer på når dere fikk brev med UL time? husker dere? Håper ikke de har glemt meg... venter sååå Jeg fikk et par - tre uker før, tror jeg. Ventet veldig, og endte med å ringe sykehuset. Da hadde de sendt innkallingen samme dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daiquiry Skrevet 7. juli 2008 #496 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg husker ikke helt nøyaktig, men jeg tror det var et par uker etter at jeg var på den første kontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 7. juli 2008 #497 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Eg var på første svangerskapskontroll hos lege i veke 12. Ho lovte då at ho skulle senda henvisning til UL med ein gang. Då eg var hos jordmor ca i veke 15, spurte ho om eg hadde fått innkalling til UL. Då eg sa at eg ikkje hadde fått det enda, sjølv om legen hadde sagt at ho skulle senda henvisning for mange veker sidan - ringte jordmora til Kvinneklinikken for å sjekka det opp. Det viste seg då at legen min hadde gløymt å henvisa meg til UL! Så jordmora sendte ei henvisning med ein gang, og då kom brevet i posten etter ei vekes tid! Eg anbefaler deg heilt klart å ringa sykehuset for å etterlysa innkalling til UL, for det er faktisk mulig at legen har gløymt å henvisa deg! Endret 7. juli 2008 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
theamoren Skrevet 7. juli 2008 #498 Del Skrevet 7. juli 2008 Ok da ringer jeg i morgen tenker jeg! Når handler dere vogn da? Vi rekker vel 2009 modellene... tenke jeg skulle høre i butikken når de kom. Men vi skal til sverige i august så er kanskje lurt å kjøpe der også..... vi får se rett og slett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. juli 2008 #499 Del Skrevet 7. juli 2008 Når handler dere vogn da? Vi vet egentlig hva vi vil ha, så mulig vi bestiller allerede i sommerferien i august. Har ikke tenkt så mye på det egentlig. Vi vurderte Sverige også, men synes det blir upraktisk hvis noe er galt med vognen eller den trenger reparasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 7. juli 2008 #500 Del Skrevet 7. juli 2008 Vi vet egentlig hva vi vil ha, så mulig vi bestiller allerede i sommerferien i august. Har ikke tenkt så mye på det egentlig. Vi vurderte Sverige også, men synes det blir upraktisk hvis noe er galt med vognen eller den trenger reparasjon. Som er hva da? *nysgjerrig* Vi har tittet litt rundt på nettet, og har egentlig en favoritt (Teutonia Prestige), men vi må nok ut og titte litt og prøvekjøre vogner før vi bestemmer oss helt. Uansett så kjøper vi nok selve vogna i Norge, til tross for at det er noe dyrere, men det er enklere i forbindelse med evt reperasjon OG man har 5 års reklamasjonsrett. Tenker dog å bestille bagdelen og alt ekstrautstyret fra Tyskland, har regnet på det og det koster rundt 500 kr mer for bagdel+alt utstyr (solskjerm, hjultrekk vognforlenger, hjultrekk, vindnett, overgang til bilsete, myggnett) og frakt/moms/tollbehandlingsgebyr enn det koster for kun bagdelen i Norge. Regner med at vi nok bestiller vogn i august engang, må bare snakke litt med de kommende besteforeldrene som har sagt de skal betale den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå