Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det vanlig å få en UL til mot slutten? Jeg har ikke fått tilbud om det... Kunne også tenke meg å vite babys vekt. Mannen min var 5,5 kg. + 54 cm lang da han ble født. Håper ikke baby likner på pappaen sin på akkurat det punktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å få en UL til mot slutten? Jeg har ikke fått tilbud om det... Kunne også tenke meg å vite babys vekt. Mannen min var 5,5 kg. + 54 cm lang da han ble født. Håper ikke baby likner på pappaen sin på akkurat det punktet...

Det er nok ikke så vanlig dersom alt ser bra ut, eneste grunn til at jeg kanskje får en UL (jeg vil ikke ha, avbestilte faktisk timen jeg hadde privat for noen uker siden...) er at sf-målet mitt muligens har flatet ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hatt sen ultralyd før, fikk mast meg til vekstestimering fordi jeg har født store babyer før, den siste var 5 kg og 55 cm lang. Nå ser det ikke ut til at knøttet blir like stor, heldigvis.

Jeg har sovd godt i natt! Ny verdensrekord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til jordmor igjen i dag, og skal høre litt om dette med fødselsvekt - om hun kan anslå noen vekt på baby. Guud! Jeg vil ikke ha baby på 5,5 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke spesielt vanlig å ha flere UL'er enn den ordinære, så fremt ikke det er noe som bør sjekkes nærmere. Noen av oss har jo risikosvangerskap som fører til flere UL, men det er ikke noe å trakte etter selv om mange nok tenker at UL er bare kos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du stemplet som normal? :)

Jeg er vel stemplet som normal, ja! :ler: Alt ser hvert fall helt normalt ut til en vanlig hodeleie-fødsel! :jepp:

Så mange kontroller dere får da.. Jeg også vil vite hva babyen min veier nå... :sjenert:

Grunnen til at jeg fikk den ekstra UL'en i går, er rett og slett fordi jeg måtte, siden jeg har ønske om å føde på fødestua her. Der er det ingen barneleger, gynekologer eller spesialister av noe slag, og dermed sjekker de veldig nøye før man blir godkjent for å føde der. Man må ha hatt et problemfritt svangerskap, ungen må ligge i hodeleie, ungen får ikke overstige noe særlig over 4kg på førstegangsfødende (4,5kg er uansett maksvekt)... Alt må ligge an til at det blir en en helt normal fødsel uten komplikasjoner.

Selvfølgelig kan det jo skje uforutsette ting underveis, man vet jo aldri hvordan en fødsel går. Hvis så skjer, blir jeg sendt i amulasne til et annet større sykehus.

Det er tre "typer" sykehus i forhold til fødsel;

- fødestue (jordmorstyrte, uten spesialister.)

- fødeavdeling (på "vanlige større" sykehus, med vakthavende fødselslege, barneleger, osv.)

- den øverste typen er slike sykehus som St.Olavs, Ullevål, osv som har alt av spesialister tilgjengelig til enhver tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke hatt ekstra UL dersom jeg fikk velge, det er mest stress og ikke noe særlig å se heller. Jeg ble henvist pga lavt SF-mål, da er det rutine med ul for vekstestimering.

Endelig helg! Har sett frem til fredagen hele uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg trodde, at man normalt ikke fikk noe ekstra UL og sånn, men syns det var så mange av dere som hadde fått, så begynte å lure litt på om jeg hadde gått glipp av noe...

Får trøste meg med at det sikkert er en god grunn til at jeg ikke får noe ekstra da, at alt ser bra ut mener jeg.. :)

God helg til alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente plutselig i morges at det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal bli mamma om bare noen uker! :overrasket: Litt skrekkslagen faktisk... Hva vet vel jeg om et sånt lite nurk? Føler meg ikke helt klar enda rett og slett, ikke er alt klart her hjemme heller, så jeg håper h*n har tenkt å holde seg i magen i noen uker til... :sjenert:

...vel, andre har klart dette før oss, og det inkluderer mange som har et dårligeere utgangspunkt enn det vi har, så det går vel bra, er bare litt skummelt å vite at vi faktisk skal ha ansvaret for en liten baby :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka
Kjente plutselig i morges at det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal bli mamma om bare noen uker! :overrasket: Litt skrekkslagen faktisk... Hva vet vel jeg om et sånt lite nurk? Føler meg ikke helt klar enda rett og slett, ikke er alt klart her hjemme heller, så jeg håper h*n har tenkt å holde seg i magen i noen uker til... :sjenert:

...vel, andre har klart dette før oss, og det inkluderer mange som har et dårligeere utgangspunkt enn det vi har, så det går vel bra, er bare litt skummelt å vite at vi faktisk skal ha ansvaret for en liten baby :fnise:

Samme tanke har slått meg. Av og til får jeg en sånn "hva har vi gjort" følelse... Rett og slett litt småpanikk. Tenker at jeg vet ikke hvordan man holder en baby eller hvordan man steller en baby :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært innom sykehuset... kom hjem i går kveld etter et døgn på sykehus.

Da jeg satte meg ned på torsdag ettermiddag, hadde jeg kjent kynnere hele dagen, og utpå ettermiddagen/kvleden fikk jeg flere på rad, 4-5 iløpet av en halv time.

Ringte føden, fordi jeg rettog slett var engstelig. De ville at jeg skulle se det llitt ann og ringe om det ikke avtok. Etter ca 2 timer var det like galt og da ringte jeg og dro opp.. fikk registreing og de sjekka evnt åpning, men heldig vis ikke noe.

Har født de 2 andre barna i ca rundt uke 36, og er nå 34+4.

Fikk sprøyte med Bricanyl, for å stoppe kynnere..

Og ble på føden natta over.. og ny registrerng av hjertelyd og kynnere i går morges..

var dere hele dagen, lege så på meg før jeg dro hjem i går ettermiddag. Innvendig UL viste at det var åpning innenfor slimproppen...

Så nå ligger jeg her hjemme...på sofa, skal ikke gjøre NOE... ikke gå my heller...

Snille samboer og ungene er såå flinke at.. duller skikkeig med fruen i huset..

Regner med at det ikke er lenge til det skjer noe... håper tirsdagen kommer fort, for da er jeg i uke 35. og trenger ikke reise til prematuravd på et annet sykehus..

Spennede tider jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi, oi latte!!! På tide med :popcorn: da skjønner jeg. Blir nok du som setter startskuddet for november/desember-klubben! :jepp:

Jeg går og lurer på når det skal skje noe her. Veit jo at det egentlig er litt tidlig å begynne å vente ennå, men jeg kan bare ikke noe for det... :fnise: Er ikke sånn at jeg allerede er utålmodig og syns at det MÅ skje NÅ. Men jeg veit jo at nå har jeg kommet til et tidspunkt når det "strengt tatt kan skje når som helst"...! Og da svirrer tankene da... NÅR begynner jeg å kjenne at noe er på gang? HVORDAN? Hvilken dag blir det? Skjer det mens samboeren er på jobb? På kvelden, natta? Hvordan blir fødselen? Er det glatt da vi må dra av sted? Burde vi egentlig skiftet til vinterdekk nå...? Kommer vannet til å gå? PLUTSELIG, eller sivende litt og litt? Får jeg masse rier med en gang? Kommer jeg til å kjenne det mest i magen eller ryggen? Kommer jeg til å merke at slimproppen går?

Hehe, huff ja...merker at det nærmer seg! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente plutselig i morges at det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal bli mamma om bare noen uker! :overrasket: Litt skrekkslagen faktisk...

Har fått litt samme tanker selv den siste tiden. Det er så naturlig å gå gravid, og at dette har direkte sammenheng med at vi faktisk skal få et lite menneske å ta vare på har ikke helt gått opp for meg, det er to fullstendig separate ting. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kjente plutselig i morges at det begynner å gå opp for meg at jeg faktisk skal bli mamma om bare noen uker! :overrasket: Litt skrekkslagen faktisk...

Det er så naturlig å gå gravid, og at dette har direkte sammenheng med at vi faktisk skal få et lite menneske å ta vare på har ikke helt gått opp for meg, det er to fullstendig separate ting. :fnise:

Jeg skriver under disse to...

Leste et hefte/bok om amming i dag som vi har fått i "lekse" av helsesøster å lese før neste time der. Merker at mitt forhold til amming er "det skal jeg og det kommer til å gå helt fint". Så leser man side opp og side ned om hva som kan skje og hvorfor og hvis ungen blir lagt til brystet feil så kan ditt og datt skje. Eller mer motsatt: såre brystvorter, brystbetennelse +++ skyldes at ungen ligger feil.

I min tidligere verden kunne man ikke gjøre så veldig mye feil, så lenge man fikk ungen til å suge :sjenert: Nå derimot skjønner jeg at det er litt av en kunst. Både fordi det er så innmari mye info om det (hefte var på nesten 40 sider) og "press" med denne ammingen. Skjønner godt at de som ikke får til å amme føler det som et nederlag.

Vi har forresten bestemt navn. Eller sambo har. Han synes nå at vi skal gå for navnet som alltid har vært min favoritt :) Ulempen hans har vært at det er et navn som mest er brukt som kallenavn og folk dermed ikke har hørt om/ser på som et "ordentlig" navn.

Også kommer det som er så typisk: nå blir JEG litt i tvil...

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiri: det heter dattera til et vennepar, veldig søtt og passer så fint på tulla deres, så for meg er det absolutt et "ordentlig" navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt navn, kiri! :rødme:

Jeg lever nok fortsatt litt i den "jeg skal fullamme og det kommer da til å gå helt bra"-verdenen.... :sjenert: Tror jeg bare blir i den verdenen til det motsatte er bevist også, orker ikke gå å bekymre meg unødvendig... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

En annen ting vi har diskutert er om det er for søtt. I mine ører er det ikke for sukkersøtt, men kan også være ei søt, men samtidig tøff-røff jente.

Er dette helt feil i andres ører? Eller ser dere for dere en prinsesse med paljetter og rosa tyllskjørt?

Interessant hva man legger i navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...