Gå til innhold

Nov/des-2008-klubben!

Coxy

Anbefalte innlegg

Jeg sover godt om natten ja. Må opp en eller to ganger jeg også, men det går heldigvis greit å sovne igjen selv om jeg enkelte netter prøver å tvinge meg selv til å sove over det og nekte å kjenne at det er ubehagelig. :fnise: Det er et lite ork selv om man blir vant til det.

Hadde noen begynnende leggkramper en stund også, men fikk tips om å ta kalsiumtabletter (og jeg spiser/drikker godt med melkeprodukter fra før) og har ikke merket mer etter det heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må som oftes opp for å tisse en gang hver natt. Det har jeg måttet lenge... Er noen netter jeg slipper, men da er jeg helt sprengt 5-6-tida om morgenen!! :fnise:

Ellers sliter jeg med bekkenet mitt om natta, jeg da... Får vondt i hele hoftepartiet når jeg ligger på sidene, og jeg kan jo bare glemme å ligge på magen eller ryggen.

Klarer ikke huske sist jeg hadde en goood, lang natt uten å våkne.....Og det kan jeg vel strengt tatt bare glemme hvert fall det kommende året også! ;)

Kan vel si det sånn at jeg begynner å bli vant til å bli vekt på nettene nå! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover stort sett greit, må opp en gang på natta på do, men det begynner jeg å bli vant til nå. Største problemet er egentlig at Småtten våkner opp etter at jeg har vært på do slik at det å sovne igjen er til tider litt verre, h*n går fra rolig og stille til full action på under et minutt! :fnise:

Leggkramper har jeg hatt etpar ganger, vondt! Jeg drikker egentlig ikke melk, men har blitt flinkere til å spise yoghurt, tvinge i meg et glass melk innimellom og spise mer ost enn jeg var før...

Vi har forresten fått vogna i hus så nå føles det hele enda litt mer realistisk! :jepp: Og i dag spurte svigermor hva vi ønsket oss, hun mente at siden "mormor" hadde kjøpt vogna så måtte "farmor" bidra med noe annet. Så på oppfordring så sendte jeg henne ei liste over ting som vi trenger, så får vi se hva det blir til. Sier absolutt ikke nei til litt stæsj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må vanlegvis opp 1-2 gangar i løpet av natta, for å gå på do - og det synst eg er slitsomt. Har aldri trengt å stå opp om natta for å gå på do, før eg vart gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som Concertina, blir vekket i to-tiden av at jeg må på do, og så er det fullt kaos i magen slik at jeg blir liggende en stund etterpå. Sikkert ikke mer en et kvarters tid da, men det føles veldig lenge for det om! ;)

Ingen plager med bekken eller noe slikt, og magen er jo ganske diskre, så jeg klarer fint å sove på ryggen og siden. Men jeg har et godt sovehjerte også til vanlig.

Jeg ryddet i krydderskuffen i dag, prøvde å merke alle glassene med merkelapper med innhold. Det var noen jeg ikke helt skjønte hva inneholdt, så da måtte det lukting og smaking til. Tenkte selvfølgelig ikke i det hele tatt da jeg tok en solid smak av noe som selvsagt viste seg å være malt piri-piri... Huff, det var vanvittig sterkt, bøttet nedpå en halv kartong Biola, men likevel fikk jeg ganske mye pustebesvær. Tror lillegutten ikke helt levde seg inn i traumet jeg gjennomgikk - han sparket vanvittig mye og syns visst mamma var kjempemorsom. Kan jeg skylde på pre-ammetåke, mon tro? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må som oftes opp for å tisse en gang hver natt. Det har jeg måttet lenge... Er noen netter jeg slipper, men da er jeg helt sprengt 5-6-tida om morgenen!! :fnise:

Det ER jo natta det, Monica... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers sliter jeg med bekkenet mitt om natta, jeg da... Får vondt i hele hoftepartiet når jeg ligger på sidene, og jeg kan jo bare glemme å ligge på magen eller ryggen.

Klarer ikke huske sist jeg hadde en goood, lang natt uten å våkne.....Og det kan jeg vel strengt tatt bare glemme hvert fall det kommende året også! ;)

Monica, når du ligger på siden; legg en stor, fast pute mellon bena. Ikke bare mellom knærne, men helst en som er så stor at den kan ligge fra skrittet og helt ned til føttene. (På Ikea selger de puter som er veldig bra for dette; lange, runde, "pølse-puter".) Det benet du ikke ligger på, bør ligge så mye i "vater" fra hofta som mulig. Legg også en mindre pute under magen, da får du god støtte.

Dette fungerer veldig bra for meg, og jeg ligger stort sett godt om natta. Litt ekstra styr blir det når man skal snu seg, men ... det er det verdt. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER jo natta det, Monica... ;)

:fnise: Jo, det er jo forsåvidt nesten det! ;) Men samboeren må stå opp ca 05.40, så har blitt vant til at 5-6-tida er morgenen...! :gjeiper:

Monica, når du ligger på siden; legg en stor, fast pute mellon bena. Ikke bare mellom knærne, men helst en som er så stor at den kan ligge fra skrittet og helt ned til føttene. (På Ikea selger de puter som er veldig bra for dette; lange, runde, "pølse-puter".) Det benet du ikke ligger på, bør ligge så mye i "vater" fra hofta som mulig. Legg også en mindre pute under magen, da får du god støtte.

Dette fungerer veldig bra for meg, og jeg ligger stort sett godt om natta. Litt ekstra styr blir det når man skal snu seg, men ... det er det verdt. :Nikke:

Takk for tips! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer veldig livaktig om nettene også. Drømmene henger i langt utover dagen. Ganske kult, synes jeg. :)

Har hatt vonde og kraftige kynnere i helga, men det har heldigvis roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica: Rimelig likt vi... Jeg har termin 8. november, og venter også en gutt :)

Hei!! :vinke:

:velkommen: hit! :blomst:

Fører deg opp på terminlista foran! ;)

....hmm....men da stemmer vel ikke tickeren din helt...?

Endret av Monica85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....hmm....men da stemmer vel ikke tickeren din helt...?

Det gjør faktisk ikke din heller. ;)

8. november er en lørdag, det vil si at Mariblom skifter uke på torsdager og var da 31 uker på torsdag i forrige uke og er 31+4 i dag. Du som har termin dagen etter er da 31+3. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør faktisk ikke din heller. ;)

8. november er en lørdag, det vil si at Mariblom skifter uke på torsdager og var da 31 uker på torsdag i forrige uke og er 31+4 i dag. Du som har termin dagen etter er da 31+3. :)

Akkurat dette har jeg stusset veldig på, for tickeren min stemmer helt nøyaktig etter UL-papirene!!! Men etter UL-papirene så har jeg da 40+3 uker langt svangerskap, og det er jo en dag for mye.... :sjenert:

På babyverden sine nettsider, så måtte jeg da altså registrere meg med termin 8.november, for å få tickeren til å stemme overens med ukeantallet som UL-papirene tilsier.

Det jeg kanskje skal fram til, er at jeg egentlig tror min rette termin er 8.november. I forhold til hvilken uke+dag jeg var da jeg var til UL. Men har liksom ikke tatt opp dette med legene, da de sikkert vil bagatellisere veldig en dag fram eller tilbake.. Strengt tatt så ER det jo en liten bagatell også, ungen kommer vel da han vil uansett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje min ticker stemmer heilt heller. Fekk laga tickeren ut frå min eigen utrekna termin, som var 9. november. Men så fekk eg ny UL-termin 10. november, og dermed er vel tickeren min ein dag feil?

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lurt litt på dette med termin i forhold til både ticker og det som ble sagt på UL. Skjønner ikke helt at jeg har termin 8 november, som er en lørdag, når jeg bytter uker på torsdager - og 40 fullgåtte uker ville da gitt en termin på torsdag 6 november. Men som det ble sagt ovenfor her, så tror jeg ikke leger etc. er så nøye på en dag frem og tilbake - og jeg kommer ikke til å be om å få utregnet ny termin slik at den kan stemme bedre overens med min ticker på nettet.... :Hehe:

Noe som er litt pussig, da - det er at jeg går over i ny uke på torsdager, og nå er jeg i uke...hm... var det ikke 31? Uansett, hvis jeg teller uker tilbake, så kommer jeg til nøyaktig den dagen baby ble unnfanget - for jeg vet nemlig at det var en torsdag + hvilke dato det var (men det har jeg ikke sagt til lege eller jordmor, har bare sagt i forhold til siste mens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste tickere som blir brukt er amerikanske, og de teller et svangerskap som 40 uker. Man må derfor skrive inn en litt annen termin enn man egentlig har for at tickeren skal telle riktig antall uker, så det er mange som blir forvirret der. I tillegg teller den da to dager for lite i forhold til hvor mange dager som er igjen.

Da jeg var på ordinær UL satte jordmor først terminen (som var den samme dagen jeg selv gikk ut fra) og så regnet hun ut antall uker/dager i forhold til det. Nå mente hun jeg var en dag kortere på vei enn jeg selv mente, til tross for at vi var enige om termindato. Jeg skjønte at det var fordi hun brukte det hjulet de har, som ikke tar hensyn til at noen år (slik som i år) er skuddår. Så jeg har jo gått gravid en dag lenger enn jeg ville gjort i ikke-skuddår, men merkelig nok var hun overhodet ikke enig. Det har uansett ingenting å si, siden jeg fremdeles står med samme termin i papirene, og alle andre leger og jordmøre på sykehuset har regnet på samme måte som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at jeg har termin 8 november, som er en lørdag, når jeg bytter uker på torsdager - og 40 fullgåtte uker ville da gitt en termin på torsdag 6 november.

Et "norsk svangerskap" ER 40 uker + 2 dager, så termin 8.november stemmer nøyaktig med at du idag, tirsdag er 31+5 uker på vei! :jepp: Og altså ukeskifte på torsdager.

De aller fleste tickere som blir brukt er amerikanske, og de teller et svangerskap som 40 uker. Man må derfor skrive inn en litt annen termin enn man egentlig har for at tickeren skal telle riktig antall uker, så det er mange som blir forvirret der. I tillegg teller den da to dager for lite i forhold til hvor mange dager som er igjen.

Da jeg var på ordinær UL satte jordmor først terminen (som var den samme dagen jeg selv gikk ut fra) og så regnet hun ut antall uker/dager i forhold til det. Nå mente hun jeg var en dag kortere på vei enn jeg selv mente, til tross for at vi var enige om termindato. Jeg skjønte at det var fordi hun brukte det hjulet de har, som ikke tar hensyn til at noen år (slik som i år) er skuddår. Så jeg har jo gått gravid en dag lenger enn jeg ville gjort i ikke-skuddår, men merkelig nok var hun overhodet ikke enig. Det har uansett ingenting å si, siden jeg fremdeles står med samme termin i papirene, og alle andre leger og jordmøre på sykehuset har regnet på samme måte som meg.

Når jeg endret på tickeren min den dagen jeg hadde vært på UL, så skrev jeg inn både hvor langt jeg var på vei OG termindatoen. Dermed ble den korrekt, i forhold til UL-papirene! :jepp:

Da jeg var på UL kunne JM se utfra målingene hun gjorde at jeg var nøyaktig 16+4 uker på vei. Husker ikke helt, men tror hun også brukte hjulet... Og da skrev hun ned termindato 9.november. Dette var en mandag.. Rakk jo ikke tenke over sånt da, men så jo det fort etterpå, at det måtte bli feil. At terminen da egetnlig bør være 8.november.

Haha, skuddår, ja!!! Det har jeg neimen ikke tenkt på...!! :ler: Men de der hjulene, syns de blir feil hele tiden, jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skuddår, ja!!! Det har jeg neimen ikke tenkt på...!! :ler:

Hver eneste lille dag teller vet du. :sjenert:

Litt utenom, men egentlig litt ufattelig at man begynner på 282 dager, og nå er jeg godt nede i et tosifret antall gjenværende dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...