Bellybutton Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Vi skal i neste uke hente vår første hest. Vi har alt vært å prøvet den og har naturligvis fått svar på det meste vi har lurt på. Men i forbindelse med selve overtakelsen, lurer jeg på om det er ting jeg burde huske. Har aldri kjøpt eller solgt hest før, burde vi skrive en kontrakt? Hva bør den evt inneholde? Burde man ha en klausul på evt tilbakesalg dersom det går galt med kjemien til hesten? I tillegg, er det vanlig å forsikre hesten? Hvor mye koster det om trent? Regner med det er som med bil, man vurderer etter verdien, men sånn i forhold til en hobby hest, som ikke er renraset, hva bør jeg forvente det koster å forsikre, og hva innebærer det da? På forhånd takk
Gjest Chili Pepper Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 Det er så lenge siden jeg har kjøpt og solgt hester at jeg husker ikke stort av detaljene, men jeg ville bare si JA! Du må skrive kontrakt!
rangi Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Vi skal i neste uke hente vår første hest. Vi har alt vært å prøvet den og har naturligvis fått svar på det meste vi har lurt på. Men i forbindelse med selve overtakelsen, lurer jeg på om det er ting jeg burde huske. Har aldri kjøpt eller solgt hest før, burde vi skrive en kontrakt? Hva bør den evt inneholde? Burde man ha en klausul på evt tilbakesalg dersom det går galt med kjemien til hesten? I tillegg, er det vanlig å forsikre hesten? Hvor mye koster det om trent? Regner med det er som med bil, man vurderer etter verdien, men sånn i forhold til en hobby hest, som ikke er renraset, hva bør jeg forvente det koster å forsikre, og hva innebærer det da? På forhånd takk Gratulerer med hesten:) Ja, det er absolutt lurt å skrive kontrakt. Jeg har brukt NRYFs (Norsk RytterForbund)standardkontrakt når jeg har solgt/kjøpt hest. Tilbakesalg er nok lite aktuelt, vil jeg tro. Jeg hadde iallfall ikke solgt min hest til noen som krevde en slik klausul, da det som regel er en god grunn til at man selger. Jeg solgte f eks min gamle hest pga overgang til annen hest. MAn kan ikke gardere seg mot at det går galt med kjemien, da får dere nesten bare selge den igjen. Ang forsikring, så avhenger det, som du skriver, av verdien på hesten. Hvis kjøpesummen er 20 000, er det vanlig å tegne dødsrisikoforsikring på 20 000. I tillegg kan du velge ulike veterinær/sykdomsforsikringer. Jeg betalte ca 900 kr for forsikring på min gamle hest, det var inkl 25 000 dødsrisiko og utvidet veterinærforsikring hos Agria. Mitt beste råd ang forsikring er å skrive en liste til seg selv over hvilke situasjoner man vil være forsikret i, også ringe de forskjellige forsikringsselskapene for å få et tilbud. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Hei ! Jeg håper du har hatt en veterinær til å vurdere hesten + tatt bøyeprøve av den? Fort gjort å kjøpe katta i sekken selv om selger sier at "den aldri har vært halt". Det er lurt å skrive kontrakt for kjøp/salg. NRYF sine kontrakter er fine. Skal du ha hesten på prøve bør du skrive kontrakt for den perioden også. Jeg anbefaler deg å veterinærforsikre hesten. Får den f.eks. kolikk en helg kommer regningene fort opp i mange tusen ! Skal du forsikre hesten over en viss sum så må det foreligge veterinærattest. Ring og hør med forsikringsselskap.
heny Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 jeg anbefaler deg å få røngtensjekk på beina til hesten før du kjøper den også. jeg kjøpte meg hest. hvor det viste seg at hesten hadde trøtthetsbrudd. noe som ikke kunne bli vist på en bøyeprøve. når det gjelder tilbakesalg så er det ofte vanlig å kunne ha førsterett på å kjøpe hesten tilbake om nåværende kjøper ønsker å selge hesten ved en senere anledning. (jeg har det på flere av hestene jeg har solgt opp gjennom tidene) når det gjelder å forsikre hesten så er det lurt. man forsikrer utifra hva hesten kan av ferdigheter (dressur/sprang/trav gode avlslinjer (ikke i dette tilfellet da) osv) jegh ar alltid forsikret hestene mine 10 000 høyere enn hva den reelle verdien er. det er fordi jeg er skeptisk på forsikringselskapene og de er vannvittig sære på å gi ut forsikringspenger. nryf sine kontrakter er fine å bruke om man er uerfarne. lykke til med kjøpet...
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 I forhold til forsikring av hest: Vi fikk til en billig avtale ved å tegne forsikring der vi har hus/bil/hytte-forsikring (Gjensidige). Bare et tips! Hvis du ikke har samlet de andre forsikringene dine er nok Agria det beste alternativet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå