Gå til innhold

Pleier du å lese innholdsfortegnelsen på matvarer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange av dere som pleier å lese innholdsfortegnelsen på matvarer.

Hvorfor leser dere dem eller hvorfor leser dere dem ikke?

Synes dere de er forståelige?

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili Pepper
Skrevet

Jeg pleier å lese hva maten inneholder ja, siden jeg er interessert i å få i meg sunn mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Leser alle varedeklarasjoner, alltid. :)

Har et barn med cøliaki, så det er en nødvendighet.

Noen innholdsfortegnelser er enklere og mer oversiktlige enn andre, men etter en stund blir det en rutine, og jeg synes nå de vanligvis er forståelige.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja. Av flere grunner. To av de er at jeg har matallergi og diabetes. Ellers er jeg opptatt av å få i meg sunn mat.

Gjest Badiane
Skrevet

Jeg leser alltid innholdsfortegnelsen, da jeg vil vite eksakt hva jeg kjøper. Mesteparten av handlevognen min består imidlertid av rene råvarer. Når jeg kjøper ting som leverpostei, majones og pølser, velger jeg de med mest mulig rene råvarer, og minst mulig stivelse, tilsetningsstoffer og andre mystiske ingredienser.

Gjest Frosk
Skrevet

Ja. Jeg er vegetarianer og prøver å unngå mest mulig av animalske tilsetningsstoffer - det er faktisk helt utrolig hvor mange matvarer de putter kokte dyrekadavre (gelatin) og knuste insekter (E120) i, for eksempel... ;)

Gjest Gjest_Påskegjest_*
Skrevet

Ja, jeg leser innholdsfortegnelser fordi jeg ikke tåler melk (laktose). Dette har forverret seg de siste årene, så jeg har måttet kutte ut flere og flere matvarer som inneholder melk, og har blitt flink til å skanne innholdsfortegnelser. Jeg skal ikke påstå at jeg forstår alle de kryptiske ordene, men jeg vet iallfall hvilke jeg bør unngå.

Gjest Gjest
Skrevet

Ganske ofte. Det begynte da jeg var så uheldig å titte på servelat sin :tristbla: , feig ja.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg les dei. Eg vil helst ikkje ete mat som er for mykje prosessert eller som har masse ekstra fyllstoff for å drøye maten.

Skrevet

Jeg leser de ja. Mest for å se hvor mange kalorier det er i maten dessverre. Er helt umulig å ikke lese.

Men også fordi jeg er opptatt av sunn mat. Ikke for mye salt og mest mulig "rene" produkter.

Skrevet

Ja, jeg må jo det, for å ikke få i meg noe jeg er allergisk mot, eller animalske produkter.

Skrevet

Jeg leser noen ganger, men det meste jeg kjøper er rene råvarer. Jeg har en matallergi og lager mat til flere med allergi og intoleranser, så da må mange grupper av varer sjekkes. I tillegg sammenligner jeg lignende varer, som brød og ferdigprodukter opp mot hverandre, i forhold til saltinnhold, fett, sukker, tilsetningsstoffer, grovhetsgrad i mel, billige fyllmaterialer osv, når jeg kjøper produkter utenom det vanlige. Jeg er på ingen måte fanatisk sunn, liker bare ikke å bli "lurt" som forbruker, jeg vil vite når jeg spiser "møkk" :D

Skrevet

Ja, det gjør jeg alltid. Utrolig hvor mye rart mat kan inneholde. I tillegg er jeg opptatt av fettinnhold, hvor mye proteiner osv det er i maten jeg spiser.

Skrevet

Jeg leser alt for sjelden, men var nettopp en tur i kjøleskapet for å sjekke. Fikk ingen store overraskelser egentlig, men så vet jeg heller ikke hva alt betyr, og heller ikke hva jeg bør styre unna, bortsett fra e-stoffer og høy fett/salt/sukkerinnhold.

Gjest *Ulla*
Skrevet

Jeg gjør det, for å vite hva jeg får i meg.

Skrevet (endret)

...

Endret av Fren
Gjest Chili Pepper
Skrevet
Jeg pleier å lese hva maten inneholder ja, siden jeg er interessert i å få i meg sunn mat.

Her skryter jeg nok på meg litt mer enn jeg kan stå for, når jeg tenker meg om. Jeg sjekker sammensetning av fett, karbs og protein - veldig mye av det andre har jeg ikke peiling på hva er.

Gjest Gjest
Skrevet

Tja, ikke på fast basis, men innimellom gjør jeg det. Dessuten prøver jeg å ha et sånt ca overblikk over hva ulike typer varer inneholder. Men jeg kjøper mest rene/nesten rene råvarer, så da gidder jeg ikke være så striks om en og annen pakke med kjøttboller eller ferdigpizza inneholder ting som ikke er bra for meg om jeg hadde spist dem jevnlig. Samtidig skulle jeg vel ønske det fantes flere gode alternativer av slike ting også, feks med mer kjøtt framfor stivelse, som brukte en definert olje (f eks solsikke) framfor "vegetabilsk olje" som gjerne er palmeolje osv. Da ville jeg valgt det beste alternativet i disse tilfellene også.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg finleser innholdsfortegnelsen på både matvarer og produkter til hud og hår. På grunn av allergi hos to av oss i familien er dette av største viktighet. (hvem kan egentlig tenke seg at det er ansjos i pizzasausen, liksom?)

Leser jo også for å finne ut om varen er sunn, eller kanskje full av sukker og herdet fett. Når det gjelder matvarer prøver vi derfor å holde oss til rene råvarer, og heller lage mesteparten av maten fra grunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...