Gå til innhold

Butikktyveri og bot

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ble tatt for butikktyveri på mandag. Jeg fikk bot, men husket ikke om den var på tre tusen. Var litt sjokkert og jeg har aldri stjelt noe før. Kommer nok aldri til å gjøre det igjen heller, var flaut og ydmykende. Da det skjedde fikk jeg bare et innfall, vil ikke unnskylde meg men nå lurer jeg på størrelsen på boten?

Videoannonse
Annonse
Gjest annen gjest
Skrevet

Vet du hvorfor du prøvde å stjele noe? Synes det er viktigere å få svar på enn hvor stor boten er.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var et innfall og noe mer har jeg ikke å svare. Men det var fint jeg ble tatt, for det frister ikke å gjøre det flere ganger. Har aldri stjelt noe før. Kun mandag og da ble jeg tatt. Jeg lurer på størrelsen på boten for den skal jo betales. Kan man få den delt opp i avdrag?

Gjest StockDama
Skrevet

Ring ditt nærmeste politikontor? de har nok oversikten

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer an på hvor mye du stjal for, og om du eventuelt er veldig ung.

Gjest Gjest
Skrevet

Etter naskeribestemmelsen (§ 391 a) i straffeloven kan man få bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler for naskeri. Tyveribestemmelsen (§ 257) sier dersom man er blitt tatt for tyveri, vil man kunne få straff i form av bøter eller fengsel i inntil 3 år.

Forskjellen mellom nasking og butikktyveri defineres ut i fra verdien på det som er blitt stjålet. Naskeri er en forseelse, altså mindre alvorlig enn et tyveri, som er en forbrytelse. Grensa er går på rundt 3000 kroner. I grensetilfellene er det politiet som definerer om lovbruddet var nasking eller tyveri. Dette vil gi konsekvenser for hvor stor straff man kan få.

Så TS: Hva stjal du, noe som hadde verdi under 3000,-? Da blir du tiltalt for nasking = lavere straff. Stjal du noen som var verdt mer enn 3000,-? Da kan du bli tiltalt for tyveri = høyere straff.

Som du skjønner er det umulig for noen her på KG å si hva slags bot du får. Vi vet jo ikke ha du har gjort og hvor alvorlig politiet mente at det var.

Men uansett: Du får dette på rullebladet ditt.

Hvis du er mellom 15 og 18 år:

du kan bli straffet med bøter

du blir registrert som straffet person, men i enkelte tilfeller kan du være heldig å bare få påtaleunnlatelse (det vil si at du er skyldig, men får ingen straff denne gangen)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du ikke har nok penger til å betale boten nå, må du kontakte politiet og spørre om de kan hjelpe deg med en realistisk nedbetalingsplan. Det værste du kan gjøre er å ikke betale uten å si ifra. Da kan det bli rettsak og det får mye større konsekvenser for deg. Du får det på rullebladet og kan kanskje ikke få jobber hvor det trengs sikkerhetsklarering. Det er mulig nasking bare blir stående på rullebladet en begrenset periode. Det viktigste er at du aldri må gjøre det igjen. Det virker som du lærte noe av det ihvertfall. Håper det ordner seg for deg. :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet
Ble tatt for butikktyveri på mandag. Jeg fikk bot, men husket ikke om den var på tre tusen. Var litt sjokkert og jeg har aldri stjelt noe før. Kommer nok aldri til å gjøre det igjen heller, var flaut og ydmykende. Da det skjedde fikk jeg bare et innfall, vil ikke unnskylde meg men nå lurer jeg på størrelsen på boten?

ja og få noe sånt på rulebladet er jo noe å vise frem da....

Gjest Gjest
Skrevet

Må en vise fram rullebladet sitt i alle sammenhenger da? Jeg nasker titt og stadig, men har aldri blitt tatt. Er blitt ganske så dreven etterhvert. Hva var det som var så ydmykende? Hvorfor gikk du ikke bare? Var det noen som holdt deg igjen fysisk? Hva om du hadde sparket vedkommende i balla? Jeg ble holdt igjen EN gang, og det var skikkelig ekkelt. Da var jeg 21 og det var en ganske sterk vekter på over 180 som holdt meg (jeg er 1.60) Jeg spente rett og bein på ham og løp!! Fy F som jeg hadde hjertet i halsen.. :ler: Men jeg tviler på at jeg hadde blitt så flau om politiet hadde kommet....

Skrevet

Verdien var ikke stor, men jeg er over 18 år og måtte skrive under på noe før jeg fikk gå. Det ble ikke noen anmeldelse men jeg glemte å spørre hvor stor boten blir. Jeg ville bare bli ferdig og komme meg ut igjen.

Nå vet en venninne hva jeg har gjort fordi jeg måtte fortelle det til noen. Jeg fikk ikke bare en klapp på skulderen, men hun forstår at det var en engangsforeteelse. Jeg prøver å si til meg selv at det bare var en liten ting sett i en større sammenheng, men jeg har problemer med å forstå hvorfor jeg gjorde det. Jeg kommer aldri til å sette mine ben på det samme kjøpesenteret igjen og aldri til å gjøre noe så dumt igjen.

Gjest Gjest_Caro_*
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen standardbot men at den blir satt i forhold til inntekten din.

Sånn som når man får bot fordi man kjører for fort. Da får man bot som er en slags prosent av hva man tjener. Dette fordi det skal "svi" like mye for en som tjener mye som for en som tjener lite.

Faren min ble tatt i fartskontroll og det var slik at om han ikke kunne (eller ville) betale boten så kunne han få fengsel istedenfor. Dvs enten betale bot på 5000 eller få 5 dagers fengsel. Det var noe sånn. Kanskje det er slik med bot for nasking/tyveri også? Du kan velge mellom bot og fengsel, og kan du ikke betale så må du i fengsel...?

Gjest Gjest
Skrevet
Verdien var ikke stor, men jeg er over 18 år og måtte skrive under på noe før jeg fikk gå. Det ble ikke noen anmeldelse men jeg glemte å spørre hvor stor boten blir. Jeg ville bare bli ferdig og komme meg ut igjen.

Nå vet en venninne hva jeg har gjort fordi jeg måtte fortelle det til noen. Jeg fikk ikke bare en klapp på skulderen, men hun forstår at det var en engangsforeteelse. Jeg prøver å si til meg selv at det bare var en liten ting sett i en større sammenheng, men jeg har problemer med å forstå hvorfor jeg gjorde det. Jeg kommer aldri til å sette mine ben på det samme kjøpesenteret igjen og aldri til å gjøre noe så dumt igjen.

OK, du skrev under på "noe". Leste du ikke dette "noe" slik at du vet hva du skrev under på????

Det kan være at du da skrev under på at du "vedtok forelegget" dvs. at du innrømmet hva du hadde gjort og at du godtok boten/straffen.

Du vil da få tilsendt blankett for innbetaling av boten.

Forsømmes betalingen, kan boten drives inn ved tvangsfullbyrdelse.

(dvs. at det gjøres direkte trekk på lønn via din arbeidsgiver eller at de tar pant i dine eiendeler)

Jeg vet jo ikke om det var forelegget du undertegnet på. Kanskje det var noe annet og du får forelegget sendt i posten. Hvis du da ikke godtar forelegget blir saken bragt inn for domstolene. Du kan da dømmes til å betale en bot eller en subsidiær fengselsstraff dersom boten ikke betales. Fengselsstraffens lengde står i forhold til botens størrelse.

Gjest Gjest
Skrevet
Må en vise fram rullebladet sitt i alle sammenhenger da?

Nei ikke i alle sammenhenger. Og man viser heller ikke rullebladet sitt :) Det er snakk om politiattest (vandelsattest) og det finnes tre typer:

- en "vanlig"

- en "uttømmende" og

- en 'begrenset' attest

I den uttømmende finnes absolutt alle opplysninger om dine eventuelle lovbrudd - uansett hvor lenge siden disse er begått. Denne kreves om du f.eks. søker

opptak til Politihøgskolen,

arbeid i politiet,

arbeid i kriminalomsorgen og

arbeid i et godkjent vaktselskap

ved søknad om adgangskort til norsk lufthavn

(da er det Luftfartstilsynet som skal ha attesten)

om man ønsker å adoptere barn

Vanlig politiattest kreves ved søknad om

drosjeløyve

å få transportløyve (kjøre lastebil, el)

om du skal ta flysertifikat

arbeid i brannvesenet

å få delta som soldat i internasjonale fredsoperasjoner

advokatbevilling

arbeid i barnehager og skoler

å arbeide som sjåførlærer

å være støttekontakt

å bli godkjent som Statsautorisert eiendomsmegler

firmaattest (handel med utlandet, EØS-reglene)

I begrensede politiattester opplyses det kun om noen saker:

Begrenset politiattest betyr at politiet opplyser om kun de lovovertredelsene som har en klar sammenheng med jobb eller tiltak som er grunnen til at man vil få innsyn i en politiattest.

Det er ikke slik at det alltid må stå ”intet å bemerke” på en politiattest for at man skal kunne bli 'klarert' i strengere saker. Det vil alltid bli vurdert om det som står på attesten er en hindring for å få en jobb eller lignende.

Mottaker av attesten skal få vite om det står noe i politiets strafferegistre, hva lovovertredelsen var (hvilken lov og paragraf) og straffereaksjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Sikker på at du ikke kommer til å gjøre det igjen? Mange beskriver det som en slags rus det er lett å bli avhengig av. Innse hvor heldig du var som ikke ble anmeldt og gjør alt du kan for at det ikke skal skje igjen. Hva er vitsen med å kaste bort mulighetene sine i et land hvor ingen trenger å stjele...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette ... du ble ikke anmeldt, men du fikk bot? Jeg trodde anmeldelse var en forutsetning for bot, jeg. Og en anmeldelse ville jo aldri kunne ført til noen strengere reaksjon enn en bot i en så liten sak som dette uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...