Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å bruke de i brød. Ei vennine sier de må ligge natten over, behøver de virkelig så lenge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg pleier bare å helle over litt varmt vann (tevann-varmt fra mikroen) og la det stå 10-15 minutter. Jeg pleier å blande havregryn og linfrø, men det går like fint med bare linfrø.

Skrevet

har havregryn og, kanskje jeg skal teste ut det og? Har du ei god oppskrift da?

Skrevet

Bruker også masse linfrø i brødene... men har aldri lagt dem i vann... Hvorfor skal man det liksom?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker ingen fast oppskrift, men til tre brød bruker jeg ca. 3 liter mel, derav 1 liter hvetemel. Resten kan være en blanding av sammalt hvetemel, rugmel (ikke for mye, ellers blir deigen så vanskelig å jobbe med), spelt, dvs. det du har. Jeg bruker å blande havregryn og havregryn i et halvlitermål (ikke helt fullt, det må være nok plass til vannet). Tilsett litt salt (1 ts), litt sukker eller honning (1 ss), melk eller vann til passe deig. En pakke gjær holder.

Gjest Gjest
Skrevet
Bruker også masse linfrø i brødene... men har aldri lagt dem i vann... Hvorfor skal man det liksom?

Brødene mine blir veldig tørre hvis jeg ikke bløtlegger linfrøene. Da suger de opp for mye væske fra deigen.

Skrevet

ja, nå skal jeg prøve. Har i både linfrø, havregryn og solsikkefrø :) Er første gang jeg prøver meg på å lage brød fra bunn. Er så enkelt å kjøpe disse 1-2-3 pakkene. Skal bli morsomt å se resultatet, når jeg i tilegg tar det på feelingen. Har tenkt å bruke hvetemel, rugmel (både fint og grovt) og grovbakst mel... Skal bli spennende!

Skrevet

Ok. Det problemet har ikke jeg. Brødene mine blir vanligvis saftige og gode - men så har jeg i utgangspunktet en rimelig bløt deig da - så da får de vel sugd den væsken de trenger.

Har bakt 16 brød i dag :kokk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...