Gå til innhold

Når godteri har blitt en del av det daglige kostholdet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nesten skummelt, men sånn er det. Jeg spiser godteri hver dag. Det har rett og slett blitt en del av mitt daglige kosthold. Hva kan jeg gjøre for å slutte? Jeg har prøvd SÅ mange ganger, men det virker ut som at jeg ikke har viljestyrke nok.. jeg er ikke noe spesielt tykk. er 160 og veier ca 59 kilo.

Er det vanlig at man får kjempe lyst på godteri etter at man har spist mat? Det er nemlig da jeg sjesser på godteri som verst.. Trodde blodsukkeret stabiliserte seg mer etter at man hadde spist.. Sånn har det vært de siste 4 månedene.. I oktober/november veide jeg 53 kilo.. så har gått opp en del, og mistenker at det er på grunn av den fæle godterispisinga mi..

Videoannonse
Annonse
Gjest Tnita
Skrevet

Når man spiser mye sukker og søtt, blir magen "vant" med det og det formerer seg mer av en type sopp, candida, i magen som gjør at du får det søtsuget. Prøv å drikke ekstra glass med vann og erstatt godteriet med nøtter, rosiner og tørket frukt istedet.

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til søtsug skyldes først og fremst ustabilt blodsukker. Ved å erstatte sukkeret med rosiner, frukt (inkl. tørket frukt) osv. som inneholder høy GI, er man like langt. Man må finne erstatninger med lav GI..... Har du ikke kjennskap til GI bør du søke litt rundt på nettet, hvor det står utrolig mye info.

Skrevet
Grunnen til søtsug skyldes først og fremst ustabilt blodsukker. Ved å erstatte sukkeret med rosiner, frukt (inkl. tørket frukt) osv. som inneholder høy GI, er man like langt. Man må finne erstatninger med lav GI..... Har du ikke kjennskap til GI bør du søke litt rundt på nettet, hvor det står utrolig mye info.

Så jeg bør holde meg unna rosiner, nøtter o.l?

Jeg søkte på GI på google.. fikk liksom opp bare ting som "GI overgriperne hjelp" osv.. Hva er det forkortelse for?

Gjest Gjest
Skrevet

Da søker du på Glykemisk Indeks, derav GI.

Nøtter inneholder ikke høy GI, men derimot utrolig mange (sunne) kalorier, så vær litt obs.

Skrevet

Jeg skjønner problemet ditt. Selv har jeg all mulig tilgang til snop på jobb. For noen uker siden betemte jeg meg for å slutte med (u)vanen å spise snop med en gang lysten melder seg.

Jeg starta med en rensekur, Biodrain, og da blir det litt dumt å spise sjokolade og sånn. Kuren hadde blitt vel bortkasta da. I tillegg sørger jeg for å spise skikkelig med mat til frokost. Søtsuget mitt forsvinner i alle fall endel når jeg spiser nok mat. Jeg har tillatt meg å spise godteri i helgene, men det har ikke blitt så enormt med snoping faktisk. Jeg hadde ikke så lyst på snop som jeg hadde trodd. Det ble til at jeg kjøpte me renn jeg spiste.

Så alt i alt har det gått forbausende enkelt så langt. Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å sprekke. Målet mitt er å gå ned noen kilo og blir der. *tenke på bikinisesong*

Skrevet
Jeg skjønner problemet ditt. Selv har jeg all mulig tilgang til snop på jobb. For noen uker siden betemte jeg meg for å slutte med (u)vanen å spise snop med en gang lysten melder seg.

Jeg starta med en rensekur, Biodrain, og da blir det litt dumt å spise sjokolade og sånn. Kuren hadde blitt vel bortkasta da. I tillegg sørger jeg for å spise skikkelig med mat til frokost. Søtsuget mitt forsvinner i alle fall endel når jeg spiser nok mat. Jeg har tillatt meg å spise godteri i helgene, men det har ikke blitt så enormt med snoping faktisk. Jeg hadde ikke så lyst på snop som jeg hadde trodd. Det ble til at jeg kjøpte me renn jeg spiste.

Så alt i alt har det gått forbausende enkelt så langt. Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å sprekke. Målet mitt er å gå ned noen kilo og blir der. *tenke på bikinisesong*

Hva er biodrain? Jeg er flink til å spise meg mett, men allikevel sitter jeg der med det evige søtsuget. Så bra at du klarer å holde deg unna godteri, i wish i could.

Skrevet

Søk på BioDrain i Google eller i forumet, så finner du endel info. Det er urtetabletter som virker utrensende på kroppen. Etter hva jeg har lest på forumet så har folk varierende erfaringer.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det enkleste (og billigste) er å fjerne ALT godteri hjemme, og la være å kjøpe. Det er forferdelig mye enklere å ikke spise noe som ikke er tilgjengelig. Å ha godteri liggende nærmest for å "trene viljestyrken" er bare latterlig i mine øyne. Målet må være å gjøre det enklest mulig for seg selv, med mindre jeg har gått glipp av noe et sted.

Mange får søtsug etter middagen. En lett dessert (fruktsalat, fruktgrøt uten sukker, kesam med fun light eller likn) kan være en grei kompensasjon. Det er mye mindre kalorier i 100 gram eple enn i 100 gram smågodt, uavhengig av GI. Søtsuget sitter ofte like mye i hodet som i kroppen mtp ustabilt blodsukker. Ellers gir selvfølgelig et kosthold med mest mulig langsomme karbohydrater, protein og fett mindre søtsug, fordi det også trigges av blodsukkersvingninger.

Oppsummert

1) Kast ut godteriet

2) Lett dessert for å kneble søtsuget om kvelden

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Mange gode tips her. :)

Prøv også å bli mer bevisst på det du gjør. Når du skal til å spise drittmat, tenk da igjennom om du egentlig har lyst på, eller bare gjør det av gammel vane. Da jeg gikk litt ned i vekt hadde jeg et par enkle teknikker; 1) Jeg lot meg selv få lov til å spise det jeg hadde lyst på ETTER å ha spist et skikkelig måltid først og 2) Jeg så for meg at fettet la seg godt rundt lårene (høres litt sykelig ut, men shit au :ler: ), og visualiserte frem hvordan jeg ville se ut. Så er det enkelt; jeg VIL se slik ut, jeg SER sånn ut - og hvis jeg spiser denne sjokkisen så fortsetter jeg å se sånn ut, mens hvis jeg lar være er jeg på god vei til å se slik ut.

Det handler om å endre vaner ved hjelp av tankene. Hvis jeg lar meg få lov til å ikke tenke, spiser jeg hele Narvesen bare fordi jeg spiser uten å tenke over hvorfor. Når man er det mer bevisst, er det også lettere å kjenne etter når man er mett, og om det kanskje er et annet behov man egentlig har, som man lar være å løse fordi man er opptatt med å "spise det vekk".

Gjest Gjest
Skrevet

Det beste rådet er å ikke ha snop i huset, da blir man ikke fristet til å småspise.

Jeg for min del har kuttet ut masse:

Sluttet å kjøpe kjeks - det var etter at jeg snakket med en venn som jobbet på Sætre og fortalte meg hvor mye farlig fett de bruker i samtlige kjeks.

Sluttet å lage vafler og kaker - kun ved spesielle anledninger.

Til dessert har vi enten (litt) is eller frukt .. fruktsalat er veldig godt.

Kjøper aldri chips lenger .. kun litt nøtter.

Spiser lav-GI-mat - det tar bort lysten på søtt etter måltidet.

Ingen har behov for vafler og kaker i tide og utide .. så for oss funket det greit å fjerne dette .. .

Gjest Tigress
Skrevet

Eg kjenner igjen problemet. Eg et berre sunn mat, stort sett lavglykemisk og har på mange måtar eit ideelt kosthald. Men, etter middag er eg søtsugen som berre fy. Eg trur ikkje det sit i hovudet på meg, eg er eigentleg ikkje så glad i søt mat. Løysinga for meg er som regel å drikke søt saft utan sukker, som til dømes Fun Light eller liknande. Eg likar ikkje å drikke kunstige søtningsmedel, men for meg har det blitt det einaste som fungerer. Å ete til dømes epler fungerer ikkje for meg, eg er for mett etter middag til det.

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Ja, det gjør jeg og. Har Cola Zero stående for å kunne dempe søtsuget hvis det kommer i løpet av uka. Funker bra for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Litt mørk sjokolade kan gjøre mye for å kurere godtesug syns jeg. Den inneholder lite sukker, så den bidrar ikke til å holde godtesuget oppe heller.

Skrevet

etter middagen kan jeg, hvis søtsuget melder seg skikkelig, ta fram Heistad glele. Lavkalori dessert. Det er 15kcal pr dl ferdiglaget gelé. Vendt meg til å spise det uten vaniljesaus til og med!

Du har fått mange gode og fine råd. Du må bare starte i dag. Ikke i morgen.

Lykke til.

Skrevet

Trikset er å helt slutte helt å kjøpe og spise snop. Det er bare vanskelig i den første "avrusningsfasen", men etter en stund forsvinner også godtesuget. Hvis du derimot spiser mye sukker en dag, så får du lyst på det dagen etterpå også. Det er i hvert fall min erfaring!

Jeg får også litt søtsug etter en god middag, da hjelper det å pusse tennene. Ellers tyr jeg til Confectas lavkalori-kakaoer og sukkerfrie pastiller.

Skrevet
Ellers tyr jeg til Confectas lavkalori-kakaoer og sukkerfrie pastiller.

Hvor mye kalorier er det i den? Og hvor kan man få tak i det? Aldri hørt om Confecta jeg. Og jeg bare eeeelsker kakao.... :fnise:

Gjest Huldali
Skrevet

Lag deg en kopp te etter du har spist.

Varm drikke metter litt og te er søtt og godt (bruk sukketer og ikke sukker).

Puss tennene etter du har spist, ingenting smaker godt med nypussede tenner.

Ta en tyggis.

Ikke kjøp inn noe godteri.

Belønn deg selv med et nytt plagg el lignende hvis du klarer en uke uten godis.

Tenkt på hvor flink du er hvis du lar være å spise godis etter et måltid og vær stolt over hver eneste gang du klarer å la være!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mye kalorier er det i den? Og hvor kan man få tak i det? Aldri hørt om Confecta jeg. Og jeg bare eeeelsker kakao.... :fnise:

Tror det er Regia som også har en kakao uten sukker. Den inneholder kun 40 kcal. per porsjon.

Confecta synes jeg derimot smaker litt mer kunstig, men har til sin fordel bare 19 kcal. per porsjon.

Fås i hvertfall på ICA, Meny, Ultra og andre store butikkjeder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...