Gå til innhold

Råstekte poteter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan lager dere råstekte poteter? Jeg synes avogtil mine blir litt tørre....

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Synes de blir best i stekeovnen, jeg. Legger skiver av poteter lagvis med ønsket krydder, salt og olje i ei ilfast form, legger på lokk eller aluminiumsfolie og steker det i ovnen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan lager dere råstekte poteter? Jeg synes avogtil mine blir litt tørre....

Skjær dem opp i båter, legg dem i ildfast form, ta over olivenolje og krydder. Stek i ovnen i en times tid. (ca 200 grader) :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg synes også at typen poteter er avgjørende, og liker mandelpoteter best. Vender dem i olje (solsikkeolje gir bedre stekeskorpe enn olivenolje etter min smak), salt, pepper og evt urter som timian eller rosmarin, og steker i langpanne dekket med bakepapir ved 225 grader i ca. 35 min.

Jeg synes også potetbåtene får best konsistens og blir lettere og sprøere når de har ligget litt i kaldt vann først.

Gjest Gjest
Skrevet

I tillegg til tipsene her synes jeg det er godt å hive oppi et par fedd hakket hvitløk, og gjerne steke med noen halve cherrytomater eller andre tomater med god smak.

(jeg har forresten ikke pleid å dekke formen, men om man steker båter framfor et tynt lag skiver - som går fortere - er det nok lurt så de ikke blir helt harde og seige utenpå.

Gjest Eurydike
Skrevet
Jeg synes også at typen poteter er avgjørende, og liker mandelpoteter best. Vender dem i olje (solsikkeolje gir bedre stekeskorpe enn olivenolje etter min smak), salt, pepper og evt urter som timian eller rosmarin, og steker i langpanne dekket med bakepapir ved 225 grader i ca. 35 min.

(jeg har forresten ikke pleid å dekke formen, men om man steker båter framfor et tynt lag skiver - som går fortere - er det nok lurt så de ikke blir helt harde og seige utenpå.

Ser at formuleringen min kan misforstås her - jeg har bakepapir i bunnen av langpannen for at potetene ikke skal sette seg fast, ikke over potetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...