Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Hvordan lager dere råstekte poteter? Jeg synes avogtil mine blir litt tørre....
Gjest nextlife Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Synes de blir best i stekeovnen, jeg. Legger skiver av poteter lagvis med ønsket krydder, salt og olje i ei ilfast form, legger på lokk eller aluminiumsfolie og steker det i ovnen.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Hvordan lager dere råstekte poteter? Jeg synes avogtil mine blir litt tørre.... Skjær dem opp i båter, legg dem i ildfast form, ta over olivenolje og krydder. Stek i ovnen i en times tid. (ca 200 grader)
Gjest Eurydike Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Jeg synes også at typen poteter er avgjørende, og liker mandelpoteter best. Vender dem i olje (solsikkeolje gir bedre stekeskorpe enn olivenolje etter min smak), salt, pepper og evt urter som timian eller rosmarin, og steker i langpanne dekket med bakepapir ved 225 grader i ca. 35 min. Jeg synes også potetbåtene får best konsistens og blir lettere og sprøere når de har ligget litt i kaldt vann først.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 I tillegg til tipsene her synes jeg det er godt å hive oppi et par fedd hakket hvitløk, og gjerne steke med noen halve cherrytomater eller andre tomater med god smak. (jeg har forresten ikke pleid å dekke formen, men om man steker båter framfor et tynt lag skiver - som går fortere - er det nok lurt så de ikke blir helt harde og seige utenpå.
Gjest Eurydike Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Jeg synes også at typen poteter er avgjørende, og liker mandelpoteter best. Vender dem i olje (solsikkeolje gir bedre stekeskorpe enn olivenolje etter min smak), salt, pepper og evt urter som timian eller rosmarin, og steker i langpanne dekket med bakepapir ved 225 grader i ca. 35 min. (jeg har forresten ikke pleid å dekke formen, men om man steker båter framfor et tynt lag skiver - som går fortere - er det nok lurt så de ikke blir helt harde og seige utenpå. Ser at formuleringen min kan misforstås her - jeg har bakepapir i bunnen av langpannen for at potetene ikke skal sette seg fast, ikke over potetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå