Gå til innhold

Sikring av basseng i hagen

Anbefalte innlegg

Gjest Hysterisk?
Skrevet

Hei.

Jeg har to døtre på 7 og snart 4 år. Begge to leker fint med nabojenta på 6 år. De er som regel ute rundt huset vårt og i hagen vår, og jeg holder et øye med de. Men så vil de av og til over i nabojentas hage, og der har de altså et gedigent svømmebasseng med fjorårets vann i, uten noen form for sikring. Jeg følger da etter, og blir stående der i hagen som en annen badevakt, for å passe på at de ikke går bort til bassenget. Foreldrene til denne jenta kommer sjelden ut, men i følge moren "følger de med hele tiden". Jeg har ymtet frempå om det bør være en form for sikring, for strengt tatt har de jo ansvar om nabounger drukner i deres basseng selv om de ikke er hjemme, stemmer ikke det? På dette svarer de at joda vi skal gjøre noe med det blablabla..

Jeg kunne jo selvsagt nektet ungene mine å gå bort i hagen deres, men synes det er litt kjipt i forhold til nabojenta. Samtidig har jeg bedre ting å ta meg til enn å stå i naboens hage og være barnevakt - da vil jeg heller være i min hage og luke samtidig!

På den annen side kan jeg jo bare gi beskjed om at "nå er de i hagen deres - holder du et øye med de?" men siden det først og fremst er snart 4-åringen som trenger å passes på så føles det litt feil. Dessuten ville jeg aldri følt meg 100% trygg..

Jeg kjenner at dette begynner å irritere meg, hva ville dere gjort? Forlangt at bassenget sikres? Det er det jeg er fristet til å gjøre nemlig, men vet ikke om jeg da er veldig hysterisk.....

Hilsen hønemor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å tilby seg å betale for sikringen?

Det er du som plages av dette, så da vil du sikkert strekke deg langt for å få til en løsning.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg hadde aldri latt ungene mine leke i en hage med et usikret basseng. Og hvis jeg ikke hadde hatt tid til å være badevakt, måtte de finne et annet sted å gå. Så enkelt er det.

Når det gjelder vann er jeg veldig forsiktig. Det er en viss sjanse for at ungene skal falle ut i bassenget, og faller de først uti, er det nokså stor sjanse for at de drukner hvis de ikke kan svømme.

Skrevet

Du kan med loven i hånd kreve at naboen sikrer bassenget sitt på forsvarlig måte. Følgende er hentet fra plan- og bygningslovens §83, 1. ledd:

Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven skal sikres etter reglene i vannressursloven.

Hver enkelt kommune har egne regler for hvilke tekniske spesifikasjoner som gjelder og for å få vite mer om dem, kan du ringe plan- og bygningsetaten i din kommune. Typisk er det at alle dammer/basseng som er dypere enn 20 cm. skal sikres og at gjerdet rundt må være skikkelig fundamentert og minimum 1,5, meter høyt.

Følger ikke naboen gjeldene regler om sikring, vil de kunne bli stilt til ansvar hvis et barn faller i bassenget deres og skader seg eller drukner.

Skrevet
Du kan med loven i hånd kreve at naboen sikrer bassenget sitt på forsvarlig måte. Følgende er hentet fra plan- og bygningslovens §83, 1. ledd:

Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven skal sikres etter reglene i vannressursloven.

Hver enkelt kommune har egne regler for hvilke tekniske spesifikasjoner som gjelder og for å få vite mer om dem, kan du ringe plan- og bygningsetaten i din kommune. Typisk er det at alle dammer/basseng som er dypere enn 20 cm. skal sikres og at gjerdet rundt må være skikkelig fundamentert og minimum 1,5, meter høyt.

Følger ikke naboen gjeldene regler om sikring, vil de kunne bli stilt til ansvar hvis et barn faller i bassenget deres og skader seg eller drukner.

Dette høres bra ut. Men hvordan skal en som forhelder håndtere dette ? Veldig få ønsker å komme i konflikt med naboen, og når naboen har barn i samme alder er det enda vanskeligere.

TS: Kan det være en ide å vente enda noen månder (til det blir "bade vær") og deretter kontakte teknisk etat i kommunen. Litt sånn bare får å hinte til dem og eller spørre om råd ?

Skrevet (endret)
Dette høres bra ut. Men hvordan skal en som forhelder håndtere dette ? Veldig få ønsker å komme i konflikt med naboen, og når naboen har barn i samme alder er det enda vanskeligere.

En utskrift av nevnte lovbestemmelse i postkassen evt. en diskret telefon til plan- og bygningsetaten hvis det ikke skjer noe?

Men det beste er selvfølgelig å snakke ordentlig med naboen etter at man har sjekket hvilke lokale bestemmelser som gjelder, gjerne sammen med en utskrift av dem og lovbestemmelsen som regulerer dette.

Endret av Leo
Skrevet

Jeg hadde ikke sluppet mine barn i nærheten av den hagen. Hadde glatt tatt en fight med naboen for at en ulykke skulle skje. Barn er lynkjappe og det tar bare noen få minutter så er ulykken et faktum.

Gjest Hysterisk?
Skrevet

Takk for svar!

Vi lar aldri ungene gå i hagen deres uten at vi er med, bare så det er sagt. Jeg prøver jo å oppfordre dem til å være i vår hage, men synes jo det er litt viktig for nabojenta at de er der av og til også. Og bassenget er et sånt av plast, som du må klatre opp i. De kan ikke ved et uhell dette uti ved at de f.eks. løper. Men unger er jo nysgjerrige og man vet aldri..

Tror jeg kommer til å spørre om de kan tømme bassenget i første omgang-hva er vitsen med å ha ekkelt vann fra i fjor oppi der?? Når det er en potensiell fare for ungene, og det uansett må skiftes før sesongen?? Så får vi ta det som det kommer når sommersesongen er her. Kanskje de begynner å komme ut med kaffe og wienerbrød når jeg står der og passer på, det hadde jo vært noe. Jeg hadde ikke hatt noe imot å være i naboens hage om jeg kunne ha slått av en hyggelig prat med naboene, men hittil har jeg vært temmelig ensom og kald der ute, og det er jo litt kjipt!!

Igjen - takk for svar. Det er greit å vite at jeg KAN komme med loven i hånd, selv om jeg helst vil unngå det.

Hilsen Hønemor

Gjest Gjest
Skrevet

Og hva med badestamper? de er da mer enn 20 cm vann i. en unge har ikke tjangs om det ramler med hue først

Gjest Bolledeig
Skrevet

For alle oss som har lest Freakonomics vet vi at det er en større fare for små barn å være i et hus/hage med svømmebasseng en et med usikrede skytevåpen. Jeg ville aldri latt mine unger nærme seg en sånn hage, og jeg synes ikke du er det spor hysterisk som ikke syns noe om det.

Skrevet
Og hva med badestamper? de er da mer enn 20 cm vann i. en unge har ikke tjangs om det ramler med hue først

Nei, og reglene gjelder da også badestamper og hagedammer. Det spiller egentlig ingen rolle hva man kaller det, så lenge overflaten er over en viss størrelse og dybden over 20 cm.. (Jeg drømte egentlig om en grunn hagedam med fisk i, men etter å ha satt meg inn i regelverket, har jeg droppet ideen...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...