Gjest Hilde K S Skrevet 19. mars 2008 #41 Skrevet 19. mars 2008 Hei Frosk, hvis alt dette er usunt og uten næring, har du sju mer næringsrike middagsforslag som kan friste ts (og oss andre)? Ta en titt på ukesmenyene her inne.
Gjest Piper Skrevet 19. mars 2008 #42 Skrevet 19. mars 2008 Å si at man er barnslig bare fordi man ikke liker noe, blir for dumt for meg. Selvfølgelig har man lov til å kjøpe ting man liker, selv om man har dårlig økonomi og er på slankeren. Man må ikke kjøpe ting man ikke liker, bare fordi enkelte her inne mener det er barnslig å ikke like de tingene. På den andre siden er jeg enig i at man bør lære barn å spise grønnsaker, selv om de voksne ikke liker de tingene. Det kan godt være barna liker det, selv om de voksne ikke gjør det. Ellers er jeg enig i at det var ikke bare sunne alternativer i de handlekurvene der. Ville heller kjøpt flere epler og appelsiner, fremfor å kjøpe så mange ulike typer frukter. En uke kan dere kanskje holde dere til tre ulike frukter, så kan dere kanskje variere det i neste uke. Men TS har som jeg har fått med meg ca 10 000 å bruke på mat, klær osv, og da bør man kanskje ikke bruke opp nesten 8000 på mat og drikke. Men prioriterer dere det fremfor nye klær ol, burde dere kunne handle slik hver uke. Dere kan fortsatt spare ca 2000 hver mnd, og det er ikke alle som kan. Mitt beste tips er å droppe å kjøpe pizzaost, for du sparer en del på å raspe den selv.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #43 Skrevet 19. mars 2008 Hadde jeg handlet dette hadde jeg valg annerledes - spesielt om jeg skulle spare og i tillegg var på slankern. Det ser ikke ut til at dere har spesielt gode matvaner. Punkt for punkt: Et veldig godt svar, Frey! Her kom du med gode alternativer
Aobakle Skrevet 19. mars 2008 #44 Skrevet 19. mars 2008 Hei Eg syns TS er tøff som legg ut sine handlelister her på forumet, det kan ikkje vera lett å få så masse kritikk (sjølv om den er sakleg og velbegrunna) på sine matvaner. Håper TS klarer å ta til seg alle dei gode råda ho har fått, og ikkje mister motet. Mitt beste tips for billig og sunn mat er linser, kikerter, vanlige grønne erter og bønner. Har forståelse for at det er kjipt å bytta ut kjøtt med belgfrukter, særleg om ein er glad i og vant med kjøtt. Men det går ann å blanda. Her er to eksempel på mat eg ofte lagar og som eg trur er billig og sunn: Kjapp chilli con carne Kyllingkjøttdeig 1 boks tomatbønner 1 boks hermetiske tomater 1 liten boks mais 1 raud paprika 2 små eller 1 stor løk 2 fedd kvitløk Krydder, for eksempel ein pose tacokrydder eller eit halvt glass salsa frå first Price (dyrt, men lettvint), eller paprikapulver, chilli og spisskummen frå krydderskapet. Steik kjøttdeig, løk og kvitløk i litt olje. Ha i grønsakene og krydder, kok i ti minutt. Server med ris. Linse- og løksuppe Finhakka løk, ca 1 stk per porsjon) Gule eller raude linser, ca i neve per porsjon (grønne går ann, men er ikkje så godt i denne suppa) Buljong Steik løken i litt smør til den er brun, men ikkje brent. Ha i passe mykje vatn og buljong, du kan ta i meir seinare om du ikkje hadde i nok, og linser. Kok i 20-30 minutt, til linsene er møre og har gått litt i oppløysing. Smak til med salt, pepper og kanskje litt spisskummen viss du er like glad i det som eg er Server med rundstykker eller ostesmørbrød. Dessutan så er havregraut noko eg anbefalar på det varmaste. Sunt, billig og godt. Særleg med litt nøtter i, eller med rosiner, eple eller banan. For ikkje å gløyma kanel, det er godt på. Men dropp smør og sukker på. Ha heller litt ekstra salt i grauten eller et et eit par salte nøtter etterpå viss du saknar salt eller feitt.
Gjest Eurydike Skrevet 19. mars 2008 #45 Skrevet 19. mars 2008 Bare en liten kommentar ang. frukt: Mange kommenterer at frisk ananas er dyrt. Dette stemmer vanligvis, men akkurat i januar/februar er både pris og tilgjengelighet på frisk ananas god, fordi den da åpenbart er i sesong ett eller annet sted i verden (Karibien?). På samme måte som appelsiner er billige og gode akkurat nå. Jeg har flere ganger de siste ukene sett ananas på tilbud til 10 kr stykket.
Rosenrød Skrevet 19. mars 2008 #46 Skrevet 19. mars 2008 Lag grønnsakslapskaus med masse gode rotgrønnsaker (billig) og med litt kjøtt eller pølser oppi. Er enig med de som etterlyser mer grønt i kostholdet deres!
Gjest Gjest_bertha_* Skrevet 19. mars 2008 #47 Skrevet 19. mars 2008 Huff, jeg må vel bare innse at jeg har ett kosthold som er heilt på bærtur......... Men ærlig talt, jeg trodde pannekaker med flesk var en vanlig alminnelig akseptert middag.........?? Ser enkelte reagerer på at vi ikke leiker div. Vel, jeg har aldrig vert vant til erter, bønner og linser og slikt. Og de gangene jeg har fått det servert så synes jeg ike det er godt. Mannen min liker ertestuing til kjøttkakene, men personlig liker jeg ikke det. Vi bruker da en del grønnsaker, vi har også middager som feks: Kjøttkaker i brun saus med poteter, gulerøtter og brokkoli og blomkål. Pølse i hvit saus med potet gulerot brokkoli og blomkål. Laksefilet (Ja av og til har tilogmed vi det) med kvit saus, poteter, gulerot , brokkoli, og blomkål. Nakkekoteletter med saus, poteter, gulerøtter, brokkoli og blomkål. Kjøttsuppe med grønnsaker og pølse. Men heilt seriøst får jeg mer pes for kostholdet vårt enn jeg forventet. Jeg må si jeg trodde vi hadde ett temmelig vanlig kosthold jeg. Og blir overasket når enkelte her inne neste mener det er rart vi er oppegående så mye usunn dritt vi spiser..........huff. Jeg har som tidligere nevnt forsøkt meg på en del oppskrifter fra grete roede, men føler jeg må kjøpe så masse ingredienser, at det er lettere å ta en pose knorr spagettisaus, eller en pose gryterett............ Trodde gryterett på pose, var en vanlig middag jeg......... Men jeg ser at jeg nok må prøve bli mer bevist på hva ting koster, se etter tilbud ol.... Men dere som sier vi er så usunne, kom med hva dere har spist til middag den siste uken da............... Venter spent!! TS
Nilma Skrevet 19. mars 2008 #48 Skrevet 19. mars 2008 Men dere som sier vi er så usunne, kom med hva dere har spist til middag den siste uken da...............Her kan du se mange eksempler på ukemenyer.
Kahlan Skrevet 19. mars 2008 #49 Skrevet 19. mars 2008 10. Har dere ikke en ok fryser: kjøp en! Da kan du handle mye av det som er på tilbud. Fryser finner du brukt på finn til en rimelig penge - investering som lønner seg i lengden. Nei, dere har ikke dårlig råd - bare dårlige vaner. Er ikke alle som har plass til fryser...
Gjest Morgan le Fay Skrevet 19. mars 2008 #50 Skrevet 19. mars 2008 At noe er vanlig, betyr ikke nødvendigvis at det er sunt. Den jevne nordmann og -kvinne har nok ikke nødvendigvis så veldig høy bevissthet ang. hva som er sunt og ikke. Personlig er jeg for eksempel glad i pastaretter, men da bruker jeg speltspagetti (tåler hvete dårlig), og kan for eksempel ha følgende tilbehør: *Tunfisk, artisjokkhjerter pesto, kapers og pinjekjerner. *Laks, valnøttkjerner og brokkoli *Kyllingfilet, spinat, gorgonzola og pinjekjerner *kyllingfilet, tomat, aubergine, squash og oliven. Ellers kan du jo forsøke deg på wok, eller ulike gryteretter laget mer eller mindre fra grunnen av. Jeg pleier av og til å lage bolognaise-saus basert på kjøttdeig, løk, hvitløk, tomater på boks, revne gulrøtter og/eller sellerirot. Dette gir dessuten minimum to middager av en pakke kjøttdeig, og er supert å fryse. Laks i form i ovnen med diverse grønnsaker går også raskt, og er sunt. Eller wok med seifilet, smårettbacon, purreløk og potetbiter. Bare noen forslag. Hos oss er det som oftest slik at vi forsøker å basere middagen rundt grønnsakene, og bruker kjøtt eller fisk mer som tilbehør enn som kjerne. Vi spiser nesten aldri annet kjøtt enn kyllingfilet, og spiser fisk flere ganger pr. uke, og jeg er også fan av tunfisk som kan brukes til så mangt.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #51 Skrevet 19. mars 2008 når vi handler for en uke så tenker jeg på middager, som feks: Mandag=pannekake og flesk. Pannekaker i seg selv er ikke særlig sunne, i hvert fall ikke hvis de er laget med fint hvetemel. Men med mye fyll, gjerne inkludert sopp, potetbiter eller annet av grønnsaker, spiser man jo mindre pannakake og mer "mat". Tirsdag=tomatsuppe med pølse og egg. Bra om den er hjemmelagd! Toros tomatsuppe inneholder nesten ingenting man trenger, og bare en bitteliten andel tomat sammenliknet med salt, smakshevere og karbohydrat (sukker). Da blir det eneste sunne med middagen egget. Hjemmelagd suppe kan du lage av tomatpure, hermetiske og/eller friske tomater, buljong/kraft, evt hvetemelsjevning og melk Onsdag=gryterett fra toro med ris og brød. Ok, men hvis du bruker karbonadedeig i "alle" Toro-gryterettene blir det dyrt. Jeg skal ikke mene noe om hvor sunt storfekjøtt er, men tror man har godt av å variere både med type kjøtt og mengde. Om du lager gryteretter selv har du mulighet for å utnytte billig kjøtt og får kanskje brukt opp grønnsaker. Torsdag=risengrynsgrøt med smør og kanel - tja, ikke fullverdig middag i mine øyne, men greit nok en gang i blant. Mange spiser jo grøt en gang i uka tradisjonelt. Fredag=Fiskepudding med pasta og potet. - Bedre med rein fisk (se på fiskeinnholdet i produktet i hvert fall). Paste og potet gir mye karbohydrater, jeg ville i hvert fall brukt fullkornpasta, men det gjør du kanskje. Grønnsaker til? Lørdag=hjemmelaet pizza, - ok Søndag=spagetti, med knorr saus og karb.deig. ok, men hvor er grønnsakene eller salaten? Generelt synes jeg ikke det er nødvendig å spise "tungt" kjøtt så godt som hver dag, i hvert fall trenger det ikke utgjøre hoveddelen av måltidet.
Gjest Frosk Skrevet 19. mars 2008 #52 Skrevet 19. mars 2008 Hei Frosk, hvis alt dette er usunt og uten næring, har du sju mer næringsrike middagsforslag som kan friste ts (og oss andre)? Hvis du leser det første innlegget mitt, så ser du at jeg, i likhet med mange andre her, blant annet foreslår å lage mer mat selv i stedet for å bruke halvfabrikata, å erstatte noe av kjøttet med fisk / belgfrukter - og selvfølgelig å bruke mer grønnsaker. Du finner masse forslag til rimelige & sunne middagsretter i diverse tråder her på forumet.
Frey Skrevet 19. mars 2008 #53 Skrevet 19. mars 2008 Er ikke alle som har plass til fryser... Det er sant, men nå har ts nettopp bygd seg et hus og da har man normalt plass til det.
Gjest Gjest_bertha_* Skrevet 19. mars 2008 #54 Skrevet 19. mars 2008 Ja nå har jeg gått igjennom den der ukesmeny tråden, og jeg må si der var det mye fremment......... Det aller meste som står der har jeg aldrig spist, og aldrig har jeg fått det servert hjemme heller............ Men mange fine forslag da, får prøve meg med noe nytt....
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #55 Skrevet 19. mars 2008 Generelt synes jeg ikke det er nødvendig å spise "tungt" kjøtt så godt som hver dag, i hvert fall trenger det ikke utgjøre hoveddelen av måltidet. Jeg kan forresten liste opp det jeg husker av middager for ca en uke tilbake: I går: kokt kyllinglår i skiver, med karri, eple og løk. Ris kokt med erter og løk, og tomat- og rødløksalat. forigårs: Ops, burger var på shopping. mandag: pai/quiche med spinat, hvitløk og tomat (burde brukt sammalt mel i deigen og hatt salat til) søndag: Saltkjøtt av lam (forholdsvis lite kjøtt... mye lammekjøtt er forresten ganske fett, og fettet ikke særlig sunt), hjemmelagd kålrotstuing og saus, poteter. lørdag: husker ikke? fredag: jordskokksuppe med grovt rugbrød til, og et par skiver spekeskinke. Kan lage tilsvarende suppe med poteter. torsdag: hmmm... husker ikke, men vi har spist lammekoteletter med (mye) grønne bønner og portvinssaus én dag, og kylling i kokosmelkcurry med ris en annen dag. Wok med strimlet kylling- eller svinekjøtt og mye grønnsaker er det også nokså vanlig at vi spiser. Generelt pleier vi ikke spise så ofte lam, men har endel i fryseren jeg vil få brukt opp. Dessuten spiser vi for lite fisk, synes jeg (litt tilfeldig at det ikke var noen fiskeretter... men ofte spiser vi ikke fisk mer enn en gang i uka uansett...). Jeg synes ikke alle middagene deres høres ille ut, men dere kan helt sikkert kutte ned på mengden kjøtt, og inkludere grønnsaker hver dag.
Kahlan Skrevet 19. mars 2008 #56 Skrevet 19. mars 2008 Skjønner ikke at vi lever så usundt. Trodde seriøst at vi handlet heilt vanlig jeg. Jeg er oppvokst med slik mat. Vi liker ikke fisk. Og mannen liker ikke kylling. Jeg liker jo kylling, men da liker jeg best kylling ris og masse bernesaus. Grønnsaker som tomat, agurk, og slikt liker vi ikke. når vi handler for en uke så tenker jeg på middager, som feks: Mandag=pannekake og flesk, Tirsdag=tomatsuppe med pølse og egg, Onsdag=gryterett fra toro med ris og brød, Torsdag=risengrynsgrøt med smør og kanel, Fredag=Fiskepudding med pasta og potet, Lørdag=hjemmelaet pizza, Søndag=spagetti, med knorr saus og karb.deig. Er dette såååå ille altså? Jeg gikk også rundt å sa at jeg ikke liker tidligere, men så oppdaget jeg at det finnes mangemåter å tilberede ting på som faktisk jeg synes er helt greit eller til og med godt! Jeg er også vokst opp med den typen mat, men det betyr ikke at den er sunn!
RedFox81 Skrevet 19. mars 2008 #57 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Nei, TS, du har ikke SÅ dårlige og usunne matvaner, tror de er nokså vanlige. Men du spurte om råd hva som kunne kuttes, og folk gjerne svarer at det usunneste/dyreste kan gjerne kuttes. Forresten, kom på enda en ting "God og mager" svinnekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er billigere enn karbonadedeig, og ihvertfall ikke mindre sunne. Vi spiser nokså vanlig (ikke spesielt sunt), men mye billig - studenter som nettopp begynte å jobbe og er vant til å spare. For eksempel, istedenfor å kjøpe dolmio pastasaus kan man lage sin egen, basert på tomater på boks uten skinn +krydder , det er mye billigere, 4 kr mot 19. Vanlige middager her: pasta, lasagne, taco, løvstek i pita, fiskepinner med pommes fritt/potet båter, gratinerte poteter med pølser, fiskegrateng med grønnsaker, kyllingfilet med ris, wok med ris, gratinerte nachos, og veldig sjeldent - biff med barnais og ris. Ikke spesielt sunne eller billige middager, men kan bli billigere hvis man tenker pris når man handler. Samtidig må du ikke presse deg til å kjøpe alt det billigste! For eksampel, jeg kjøper ikke det billigste dopapir, og synes at fiskegrateng fra firstprice er forferdelig, men saft fra firstprice er god, billigste fiskegrateng fra rema (landlord?) er fin, samme gjelder billigste kaffe fra rema, og billig merke fra Kiwi - Ultra (vaskepulver, oppvaskmiddel) er ikke bare billigere enn Omo/Blenda men har også vunnet som beste vaskepulver. Her. Altså, sammendrag. Du må selv vurdere hva du kan spare på, og hva er uakseptabelt for deg å spare på. Rett og slett bruke prøve og feile -metoden. Endret 19. mars 2008 av RedFox81
Tabris Skrevet 19. mars 2008 #58 Skrevet 19. mars 2008 Hvis du kjøper litt mindre kjøtt og litt mer grønnsaker, og har f.eks en vegetarrett en til to ganger i uka, så vil du spare penger på det (i tillegg til at det er bedre for helse og miljø). Mindre ferdigprodukter, mindre pålegg og mindre brus. Ja, det å kjøpe brus og øl er luksus, og i en periode kan det være at man ikke har råd til det, eller kanskje at man kjøper litt mindre enn det man er vant til av det. Din handleliste er ikke overvettes usunn, nei, og antagelig ganske normal. Men som andre sier, når du lurer på hva du kan endre, så får du nå av mange tips om akkurat det.
Gjest Frosk Skrevet 19. mars 2008 #59 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Men dere som sier vi er så usunne, kom med hva dere har spist til middag den siste uken da............... Venter spent!! Nå har jeg vært ute og reist og ikke laget mye mat den siste uken, men her er i allefall de siste middagene jeg har laget: *Kikertgryte (hermetiske tomater, løk, hvitløk, paprika, grønnsakbuljong, diverse krydder, squash, kikerter) servert med brød *Wok med Quornbiter (Quorn er laget av sopp), paprika, vårløk, sukkererter, mais og gulrot - med ris til *Vegetarburger (av soya) med brød og salat (mais, tomat, paprika, rødløk, agurk, isbergsalat, ruccola) I dag blir det sannsynligvis lapskaus av potet og rotgrønnsaker og røde linser. Endret 19. mars 2008 av Yvonne
ashera Skrevet 19. mars 2008 #60 Skrevet 19. mars 2008 Vi bruker da en del grønnsaker, vi har også middager som feks: Kjøttkaker i brun saus med poteter, gulerøtter og brokkoli og blomkål. Pølse i hvit saus med potet gulerot brokkoli og blomkål. Laksefilet (Ja av og til har tilogmed vi det) med kvit saus, poteter, gulerot , brokkoli, og blomkål. Nakkekoteletter med saus, poteter, gulerøtter, brokkoli og blomkål. Kjøttsuppe med grønnsaker og pølse. Dette er greie middager, men dersom du er på slanker'n er det ikke så gunstig med saus ofte. Da får man i seg mye fett. Ellers er det ikke uvanlig, men nokså usunt, å spise mye posemat. Da tenker jeg spesielt på saltinnholdet (du har et lite barn) og krydderblandingene, som ofte er tilsatt MSG (monosodiumglutamat som utløser hodepine hos mange). Ha heller basisvarer som ris (kjøp store poser jasmin eller basmati på innvandrerbutikk), buljong eller fond (flytende buljong) og frosne grønnsaker i huset. Pannekaker er grei mat en gang i uka, men i kombinasjon med alt det andre du nevner, skjønner jeg at folk henger seg litt opp i akkurat dette. Steaklets, f.eks. er blandingsprodukter som krever mye fett i stekingen, og er ikke spesielt sunt. Rent kjøtt som i koteletter er godt. Kjøp koteletter i stort på tilbud, de er gode å steke i ovn, gjerne i römertopf sammen med grønnsaker og poteter, da slipper du stekefett. Eksprimenter med urter og krydder og oppdag mye smaker. Her har du oppskrift på to gode supper: TOMATSUPPE 1 løk 1 båt hvitløk (kan sløyfes) 2 ss olivenolje 2 bokser tomater 2 bokser vann buljong/fond dosert til væskemengden 1 dl helmelk urter etter smak (basilikum, oregano og timian er godt) Hakk løk og hvitløk og fres i olje til mykt. Ha i tomater og vann og urter. La koke 10 minutter. Ha i melk til slutt og kok opp. Server med kokte egg og grovt brød. Dersom du synes suppa blir klumpete, kjør den i blender. Variant: Tacosuppe - tilsett en porsjon kjøttdeig med tacokrydder i stedet for melk og urter, samt en boks hermetisk mais. GRØNNSAKSUPPE I pose frossen lapskausblanding (koster 11 kroner eller noe sånt) 1 l vann + kyllingbuljong/fond til vannmengden Kok opp vann og ha i buljong/fond. Ha i kjøttboller som du lager slik: Rør kyllingkjøttdeig med et egg, litt salt, kvernet pepper, 3 ts timian og 2 ss hvetemel). Legg røren teskjevis i suppa. la bollene trekke på kokepunktet i 15 minutter. Ha i de frosne grønnsakene og varm suppa så lenge at disse blir møre. Som alle andre supper er denne enda bedre om den får stå en stund og så varmes opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå