Gå til innhold

Handle smartere....HVORDAN? her er min handleliste....Kom å se......

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bertha_*
Skrevet (endret)

Ok jenter, dette er min handleliste fra forige onsdag, på Rema 1000.

I min tråd ang at vi har taatt oss vann over hodet så sier så mange at vi skulle greie oss bra. Og tilogmed med mindre.

Men her er min handleliste, en sånn ukes innhandling. Vi pleier det.

Aliminiumsfolie-up&go unisex-pepsimax4pk-pepsimax4pk-ketshup-ostestakelet-

svinestakelet-bacon-tykklefse smurt-rensemiddel kaffetrakter-

fine rundstykker-frutti fruktmos-tomatsuppe m/makk-store reker-store reker-karbonadedeig-karbonadedeig-toalettpapir-

rund multigrain-pasta penne rigate-gulerot i beger-fiskepudding-familieskinke-jubelsalami-nektarin i kurv-mager prim-kjøttpølse-leverpostei god og mager-primula baconost-kjøttpølse-norvegia-pizzafyll-spagetti-synnøve brunost-honning melon-vannmelon-appelsin-grønne epler-tannkrem-kiwi-nypotet-annanas-melk ekstra lett 4 liter-

røde druer-pizzaost-blåbærbiola 2 liter-appelsinjuice-grønne druer-havrefras-grandiosa 2 stk.

totalt 1525 kroner.

Legg merke til at her er ingen lyspører, ingen såper, vaskemiddler, ingen sjokolade, steiker, godteri potetgull, kjeks

og andre usunne ting.

Brød? Jeg baker brød selv........

Hvordan spare her da???

Har vert på en del andre butikker, men euroshopper og first prise mat, spseielt kjøtt og slikt er ikke spiselig, synes jeg...strimlet svinekjøtt fra euroshopper er så fult i fett, at for meg som er på slankern, så er det ikke mulig.........

og first price skinke pålegg, masse fett i, store biter...

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_bertha_*
Skrevet (endret)

Ok, her er handlelista fra uke FØR den i sta:

6hansa pilser-pepsimax4pk-pepsimax4pk-mack3barberhøvel-

se og hør-jif engangsmop-asan intimsåpe-balsam-fine rundstykker-shampo,elvital-nivea rollon-lano dusjsåpe-barberskum-shampo-barnetannkrem-italiensk salat-store reker-store reker-2liter apelsinjuice-mana blå juice-

3 liter skummet melk-akrell på tube-snarkokt macaroni-karbonadedeig 2 stk-nakkekoteletter-baconost-servelat-familieskinke-macaroni-

kjøttpølse-kjøttpølse-up&gounisex-

matfløte1boks-rsengrøt5 minutt2stk-tomatsuppe-spagettisaus-pizzafyll-biovitt-

2lyspærer25w-2 geandiosa...........

totalt: 1487,-

Stoppet på KIWI å kjøpte frukt og gønt siden det skal være rimelig:

poteter-kålrot-gulerot-ananas-purre-vannmelon-røde epler-gul løk2 stk-paprikamix-jordbær-grønne epler-hvitløk-grønne druer-røde druer.....totalt 341,-

Ergo, 1828,-

Hva er "tull, luksus, og sløsing" her???

Seriøst jenter..........jeg trenger hjelp!!!!

Ingen snop og godteri eller sånt her heller............

Endret av Yvonne
Gjest Gjest_bertha_*
Skrevet
trenger du strengt talt alt der?

Eh....trenger.... tja......hva er det som du mener jeg ikke skal ha?

Jeg har en 2 åring, som jeg vil ære bli sunn, og spise frukt og grønt................

Skrevet (endret)
.

Legg merke til at her er ingen lyspører, ingen såper, vaskemiddler, ingen sjokolade, steiker, godteri potetgull, kjeks og andre usunne ting.

....men 2 4-pakninger med brus? på en uke?

Endret av Dizzy
Gjest alenemor
Skrevet
Aliminiumsfolie-

up&go unisex-

pepsimax4pk-pepsimax4pk-

ketshup-

ostestakelet-

svinestakelet-

bacon-

tykklefse smurt-

rensemiddel kaffetrakter-

fine rundstykker-

frutti fruktmos-

tomatsuppe m/makk-

store reker-store reker-

karbonadedeig-karbonadedeig-

toalettpapir-

rund multigrain-

pasta penne rigate-

gulerot i beger-

fiskepudding-

familieskinke-

jubelsalami-

nektarin i kurv-

mager prim-

kjøttpølse-

leverpostei god og mager-

primula baconost-

kjøttpølse-

norvegia-

pizzafyll-

spagetti-

synnøve brunost-

honning melon-

vannmelon-

appelsin-

grønne epler-

tannkrem-

kiwi-

nypotet-

annanas-

melk ekstra lett 4 liter-

røde druer-

pizzaost-

blåbærbiola 2 liter-

appelsinjuice-

grønne druer-

havrefras-

grandiosa 2 stk.

totalt 1525 kroner.

Her er det jeg ville kuttet helt:

brus (vann er billigere, bedre og sunnere)

ostestakelet

svinestakelet (disse to vet jeg ikke næringsinnholdet på, må jeg innrømme, men tviler på at det står i stil med prisen)

tykklefse smurt

fine rundstykker (vanlig brød er greit som tilbehør til middag til vanlig, og mer næringsrikt)

pizzaost (billigere å rive norvegia selv til pizza'n)

havrefras (dette er frokostblanding, er det ikke? Dårlig næring med høyt sukkerinnhold, vil jeg tro)

frutti fruktmos

appelsinjuice

Dette ville jeg vurdert prisen på, og sett etter tilbud på i reklameaviser:

alt av frukt og grønt, pasta, pålegg og kjøttvarer

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det høres litt dyrt ut, men f eks frukten kan vel være ganske dyr om den er helt utenfor sesong, melon, ananas o.l er ofte nokså dyrt? Man kan spare mye på å hovedsaklig kjøpe frukt og grønnsaker som er i sesong og priset greit.

Ferdigprodukter som 5 min.risgrøt og pizzafyll osv er også ofte endel dyrere enn å lage dem selv - det får bli en prioriteringssak om du synes dere har tid/kunnskap/lyst til å bruke noen ekstra minutter på å lage slikt fra bunnen - i hvert fall noen av tingene.

Ellers er det forholdsvis mye kjøtt på menyen hos dere, det blir vel også litt dyrt - spis kylling oftere, og/eller ha noen vegetarmåltider innimellom, f eks vegetarpizza, suppe etc.

Jeg lurer også på om dere pleier å få spist opp alt dere kjøper av pålegg og frukt? Kanskje det er bedre å kjøpe mindre av gangen av slikt og heller fylle på akkurat det i løpet av uka om det trengs? Det er dyrt å kaste mat.

Gjest Gjest
Skrevet
totalt: 1487,-

Og her ville jeg kuttet:

6hansa pilser-

pepsimax4pk-pepsimax4pk

se og hør-

jif engangsmop-

asan intimsåpe-

fine rundstykker

2liter apelsinjuice-

mana blå juice-

biovitt-

- og igjen vurdert om ting kunne skaffes billigere på tilbud på andre butikker.

Skrevet

Har du en såkalt innvandrerbutikk i nærheten, er det jo billige grønnsaker og frukt der. Og tips til sunn frokostblanding som holder og metter en stund er å kjøpe havregryn, linfrø, solsikkekjerner og rosiner. Kjempegodt! Øl og brus ville jeg også kuttet ut, evt bare brukt som kos i helgen.

Skrevet

Jeg ser handlelister som vitner om mange raske, til dels fete og dyre middager. (Ostesteaklet, svinesteaklet, Grandiosa og pizzafyll).

Mye dyrt drikke som fint kan ersattes med vann, f.eks. juice, brus, øl og Biola.

Veldig mange sorter pålegg! (Spiser virkelig en famile med to voksne og ett lite barn opp alt dette på en uke?)

En del frukt/grønt som er helt utenfor sesong og derfor svinedyrt på denne årstiden som f.eks. melon og nypotet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det var litt uoversiktlig når du ikke har skrevet det under hverandre. Har sett på den første handlelisten din.

Du sier at du ikke vil spise billige produkter -nei vel, men det hadde du spart mye penger på. Mye av det er faktisk bra, og du hadde sikkert ikke smakt forskjell hvis du ikke hadde sett embalasjen :)

Prøv også å være flink til å se etter tilbud i andre butikker dere kjører forbi/bor i nærheten av, jeg handler sjelden kjøtt til fullpris siden jeg handler på tilbud og fryser det ned :)

Men uansett:

8 Pepsi max er mye, og veldig unødvendig.

Karbonadedeig er dyrt, vil du ikke spise vanlig kjøttdeig fordi du er på slanker'n, så kjøp kjøttdeig av svin. Kyllingkjøttdeig er ofte på tilbud.

Du har handlet minst 9 forskjellige påleggstyper, det er mye!

Du har også handlet minst 9 forskjellige typer frukter, det er også mye!

Her burde du greie å kjøpe mindre og dermed spare inn en del. Det er ofte dyrere å kjøpe frukt og grønnsaker i beger enn i løsvekt, dette bør du sjekke.

Gjest Gjest
Skrevet

Brus er jo helt unødvendig.

Dere spiser veldig mye kjøtt - hva med å kutte ut noen kjøttmiddager og lage vegetarretter med bønner og linser i stedet - metter like godt, og er mye sunnere og billigere.

Ellers kjøper dere mye "dyr" frukt (som ikke er i sesong) - ananas, melon, druer, nektarin - prøv å kjøpe frukt og grønt som er rimeligere. Gulrot i beger er som oftest dyrere enn poser...

Ostesteaklet og svinesteaklet aner jeg i grunnen ikke hva er, men jeg tipper det ikke er det rimeligste (eller sunneste) middagsalternativet du kan velge...Syns ellers det er mye halvfabrikata etc på listen din - tomatsuppe kan du lage sunnere og billigere selv hvis du gidder, hjemmelaget pizza kan lages både bedre og billigere og sunnere enn grandiosa...

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Honningmelon, vannmelon, kiwi, ananas og druer er sesongfrukt, som jo er fraktet langt, og dessuten både lite holdbart, veldig dyrt, og ikke så veldig sunt. Mange tenker at frukt automatisk er sunt, men endel frukt er mer eller mindre sukkerbomber, og de jeg har listet opp, hører til i den kategorien.

Ellers:

Ferdigprodukter er dyre, og ikke spesielt sunne. Lag pizzasaus og pastasaus selv fra grunnen av i stedet. Kjøp ost i store forpakninger; det står seg brukbart, og revet ost kan dessuten fryses. Havrefras koster definitivt mer enn det smaker, og er heller ikke særlig sunt. Hva med å enten kjøpe Firkorn (usøtet), og heller tilsette litt nøtter og rosiner selv? Både billigere og sunnere.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Det er mye på handlelista di jeg aldri ville kjøpt. Feks den mana juicen er jo dritdyr. Men det er allerede ramset opp av noen andre, de samme tingene som jeg ville kuttet ut.

Kjøper du f.eks first price eller andre billigmerker av pasta? Det merker man jo ingen forskjell på.

Har du prøvd first price brus uten sukker? Var kjempeskeptisk. Her drikker vi egentlig kun pepsi max, men nå har vi gått over til first price brus. Koster 4, 90 for 1,5 liter. Mot ca 16 hvis du kjøper pepsi max. Merker ingen forskjell på de jeg!

Ting som jif engangsmop har jeg aldri tatt meg råd til selv, og syntes du fint kan finne andre alternativer.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kjøper utrolig mye usunn, feit mat og ferdigprodukter - og sånt er faktisk dyrt. Det er billigere å faktisk lage maten selv.

Skrevet
Har vert på en del andre butikker, men euroshopper og first prise mat, spseielt kjøtt og slikt er ikke spiselig, synes jeg...strimlet svinekjøtt fra euroshopper er så fult i fett, at for meg som er på slankern, så er det ikke mulig.........

Men hva tror du de svine- og ostesteakletene du kjøper er laget av? ;) Hvis du både skal slanke deg og spare penger, må du rett og slett revurdere idèen om at middag = stekt kjøtt! Det finnes utallige middagsretter som er basert på andre råvarer enn kjøtt og hvor man evt. kan bruke kjøtt som smakstilsetning.

Skrevet
Honningmelon, vannmelon, kiwi, ananas og druer er sesongfrukt, som jo er fraktet langt, og dessuten både lite holdbart, veldig dyrt, og ikke så veldig sunt. Mange tenker at frukt automatisk er sunt, men endel frukt er mer eller mindre sukkerbomber, og de jeg har listet opp, hører til i den kategorien.

:Nikke:

Ferdigprodukter er dyre, og ikke spesielt sunne. Lag pizzasaus og pastasaus selv fra grunnen av i stedet.

Jepp! Så vidt jeg husker fra den andre tråden jobber du vel også bare 50% og med mindre du gjør det fordi du er ufør på noe vis, burde du har rikelig anledning til å kjøpe inn mye og lage store porsjoner av ting når du finner noe billig. Kraftbein og lapskauskjøtt er eksempler på slike matvarer. Tomater på boks fra Europris fungerer helt greit i pastasaus osv. For ikke å snakke om gryteretter basert på erter og linser. Billig fisk blir grei fiskegrateng osv. Alt dette er retter som tar lang tid å lage, men hvis du gjør dette et par ganger i uken, har du snart mange nok retter i fryseren til at dere kan spise rask og billig mat hver dag.

Skrevet

og first price skinke pålegg, masse fett i, store biter...

Du har faktisk ikke råd til å være kresen! Og i tillegg virker det som om dine vaner står litt i veien for hva du klarer å ha et realistisk syn på.

Jeg skjønner ikke hva du tenker, når du selv sier du er fattig og har det veldig trangt, og så kjøper du deg ØL? Smurt tykklefse?

Mange av tingene du har kjøpt finnes det billigere alternativer til, og mye av det du har kjøpt er luksusvarer du kan unne deg når dere har litt ekstra. Og ja, jeg er kanskje kjip og streng som sier dette, men de fleste her er jo enig.

Kutt balsam. Kjøp shampo på tilbud. Grove rundstykker er billigere enn fine. Kjøp de First Price produktene som er gode, f. eks banene (du vil ikke merke forskjell).

Prøver ikke å være ekkel med deg her, for jeg er selv i en veldig trang økonomisk situasjon. Derfor blir jeg litt oppgitt når jeg ser hva du bruker penger på og så velger du å klage over at du er fattig etterpå.

Gjest Gjest_bertha_*
Skrevet

Men herregud da.... kjære vene, jeg trodde jeg handlet heilt normalt og supersunt jeg....

Men ta risengrøt, en pk koster 14, men hva koster det å lage den selv da?

Har noen ganger forsøkt å leve etter Grete Roede prinsipp, og handle inn og lage hennes mat, men det er dyrt det.

mannen ønsker en 6-pk pils til helgen...er det virkelig for luksus å regne?

Pepsi...eneste jeg drikker....avhengig.... min last.

Svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig, det er mere kalorier i det enn i karbonade deig......har aldrig tengt over om det er prisforskjell....vet den er dyrer enn vanlig kjøttdeig, men tenker pytt, 2 ganger pr uke.....

Druer, er det sukkerbomber???

Å gud, jeg gjør hva jeg kan for å hindre min datter i å bli tjukk.....

Havrefras, det er kun min datter som spiser dette, trodde det var sunt jeg, men nøkkelhullmerke ol, hun spiser 1 skål havrefras med biola hver morgen.

Har forsøkt med havregrøt, og andre ting men hun nekter.

SUPERtakknemmelig på tilbakemeldinger.....problemet er vel at jeg før vi bygde aldrig tenkte over pris, jeg kjøpte det eg ville ha, reflekterte aldrig over det.

Litt av

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...