Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 hei.. helt rent hypotetisk... hvis dere hadde blitt voldtatt av en venn, som truer med å gjøre det igjenn, sier at dere er ment for hverandre, at han elsker deg, osv.. hvis denne vennen er så psyk at du ikke hadde turt å anmelde han i frykt for hva han kan gjøre med deg når han får vite at du har anmeldt.. hva hadde du gjort da?
Mann 42 Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 hei.. helt rent hypotetisk... hvis dere hadde blitt voldtatt av en venn, som truer med å gjøre det igjenn, sier at dere er ment for hverandre, at han elsker deg, osv.. hvis denne vennen er så psyk at du ikke hadde turt å anmelde han i frykt for hva han kan gjøre med deg når han får vite at du har anmeldt.. hva hadde du gjort da? Dette er en tåpelig problemstilling, og jeg skjønner ikke helt meningen med å stille slike hypotetiske spørsmål. Det er en uløselig situasjon du har satt opp. Jeg ville sørget for bevis og gått til politiet. Hvis jeg var en kvinne, altså. Og dersom han hadde kommet etter meg i respons på dette, så ville han være skyldig i en ganske grov forbrytelse i og med at han angriper en aktør i rettssak. Det er det mange års fengsel for.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Dette er en tåpelig problemstilling, og jeg skjønner ikke helt meningen med å stille slike hypotetiske spørsmål. Det er en uløselig situasjon du har satt opp. Jeg ville sørget for bevis og gått til politiet. Hvis jeg var en kvinne, altså. Og dersom han hadde kommet etter meg i respons på dette, så ville han være skyldig i en ganske grov forbrytelse i og med at han angriper en aktør i rettssak. Det er det mange års fengsel for. Det er hyggelig at du ser på dette som en tåplig problemstilling. men i den situasjonen jeg er oppi nå, så er ikke problemstillingen tåplig for meg i det hele tatt. å ha dette problemet -ja, det er tåplig, skulle gjerne vært uten det. kall det tåplig så mye du bare vil, men du burde kanskje tenke deg om før du sier slikt? dette er et rent hypotetisk spm for deres del, men for meg er det et dette et forferdelig og reelt problem.
Gjest Emera Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Dette er en tåpelig problemstilling, og jeg skjønner ikke helt meningen med å stille slike hypotetiske spørsmål. Det er en uløselig situasjon du har satt opp. Jeg ville sørget for bevis og gått til politiet. Hvis jeg var en kvinne, altså. Og dersom han hadde kommet etter meg i respons på dette, så ville han være skyldig i en ganske grov forbrytelse i og med at han angriper en aktør i rettssak. Det er det mange års fengsel for. Skjønner hva du mener. Men dette er virkelig nok for noen. Det er ikke for ingenting at mørketallene er store når det gjelder voldtekter, for å holde ut igjennom en slik prosess er steintøft. Å bevise voldtekt er ikke lett. Ofte er det ord mot ord, og det skal litt til for å få en voldtektsforbryter sperret inne i mange år. Mange voldtatte lever i redsel for hva som kan skje når forbryteren kommer ut fra fengsel, enten det er etter noen måneder eller to år. Så jo, det er en uløselig situasjon, det kan du ha rett i.
Mann 42 Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Det er hyggelig at du ser på dette som en tåplig problemstilling. men i den situasjonen jeg er oppi nå, så er ikke problemstillingen tåplig for meg i det hele tatt. å ha dette problemet -ja, det er tåplig, skulle gjerne vært uten det. kall det tåplig så mye du bare vil, men du burde kanskje tenke deg om før du sier slikt? dette er et rent hypotetisk spm for deres del, men for meg er det et dette et forferdelig og reelt problem. Da burde du gå til politiet. Du presenterte forøvrig ikke spørsmålet ditt som et personlig problem. Du begynte med "sånn helt hypotetisk" og holdt resten av innlegget i en lett og slentrende tone. Så jeg hadde litt vanskelig for å ta det på alvor. Du burde gå til politiet. Som jeg sa, så er det en meget alvorlig forbrytelse å true eller angripe en part i en rettsak, og det vil si deg, dersom du anmelder.
Mann 42 Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Skjønner hva du mener. Men dette er virkelig nok for noen. Det er ikke for ingenting at mørketallene er store når det gjelder voldtekter, for å holde ut igjennom en slik prosess er steintøft. Å bevise voldtekt er ikke lett. Ofte er det ord mot ord, og det skal litt til for å få en voldtektsforbryter sperret inne i mange år. Mange voldtatte lever i redsel for hva som kan skje når forbryteren kommer ut fra fengsel, enten det er etter noen måneder eller to år. Så jo, det er en uløselig situasjon, det kan du ha rett i. Problemet her er jo ikke den ene voldtekten isolert, men frykten for represalier dersom hun anmelder. Men det finnes det altså også lover for. Og vold eller trusler i slike sammenhenger får man mye strengere straffer for enn voldtekten i seg selv.
Gjest Pax Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 I mitt tilfelle fortalte jeg at hvis han nærmet seg meg igjen, skulle jeg ødelegge karrieren hans. Hørte ikke noe mer.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Da burde du gå til politiet. Du presenterte forøvrig ikke spørsmålet ditt som et personlig problem. Du begynte med "sånn helt hypotetisk" og holdt resten av innlegget i en lett og slentrende tone. Så jeg hadde litt vanskelig for å ta det på alvor. Du burde gå til politiet. Som jeg sa, så er det en meget alvorlig forbrytelse å true eller angripe en part i en rettsak, og det vil si deg, dersom du anmelder. selvfølgelig presenterer jeg spørsmålet så upersonlig som mulig. jeg vil ikke at eventuelle folk jeg kjenner inne her skal kjenne meg igjenn, og i tillegg så er ikke dette så veldig lett å snakke om. jeg syns du virker utrolig bastant og ufølsom og vil helst ikke at du skriver til meg med mindre du har råd til hva jeg kal gjøre.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 I mitt tilfelle fortalte jeg at hvis han nærmet seg meg igjen, skulle jeg ødelegge karrieren hans. Hørte ikke noe mer. han har ikke noe karriere å miste
Gjest Pax Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 han har ikke noe karriere å miste Er han arbeidsledig? De fleste har en jobb. Ta fram din pschycho-side, true med å henge opp lapper i nabolaget om hva han har gjort. (å bare true om slikt kan være effektivt nok, tror jeg) Legg en i postkassa hans som en smakebit.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 Er han arbeidsledig? De fleste har en jobb. Ta fram din pschycho-side, true med å henge opp lapper i nabolaget om hva han har gjort. (å bare true om slikt kan være effektivt nok, tror jeg) Legg en i postkassa hans som en smakebit. joda, han ha jobb, men den er helt ny.. han er en sånn en som bytter jobber hele tiden og bryr seg ikke om jobben... hvis han mister den, så skaffer han seg bare ny, uten problemer.. :/ hm.. pschycho-side? jeg vet ikke om jeg har en sånn en jeg.. jeg er så fantasiløs når det kommer til å være slem med folk.. har du flere tips? jeg vet ikke om jeg tør å nærme meg nabolaget hans.. jeg tør nesten ikke å gå ut i det hele tatt..
Leo Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 Hvis du ikke mener å kunne bevise voldtekt, så må du i det minste være tydelig på at du ikke vil ha noe med fyren å gjøre. Fortsetter han å kontakte deg, så lar du være å svare og oppsøker han deg hjemme eller truer deg på åpen gate, så ringer du politiet med en gang. Uansett, synes jeg du bør ta en prat med politiet. Selv om du ikke anmelder, har de lang erfaring og kan helt sikkert gi deg noen gode råd om hvordan du skal opptre og hvordan de kan hjelpe deg. Politiet driver bl.a. med en god del forebyggende tiltak som går ut over det vi tradisjonelt tenker på med anmeldelse, rettsak og dom.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 Hvis du ikke mener å kunne bevise voldtekt, så må du i det minste være tydelig på at du ikke vil ha noe med fyren å gjøre. Fortsetter han å kontakte deg, så lar du være å svare og oppsøker han deg hjemme eller truer deg på åpen gate, så ringer du politiet med en gang. Uansett, synes jeg du bør ta en prat med politiet. Selv om du ikke anmelder, har de lang erfaring og kan helt sikkert gi deg noen gode råd om hvordan du skal opptre og hvordan de kan hjelpe deg. Politiet driver bl.a. med en god del forebyggende tiltak som går ut over det vi tradisjonelt tenker på med anmeldelse, rettsak og dom. Det har skjedd flere ganger, og beviser har jeg massevis av.. De ligger hos legevakten i form av bilder av skader på kroppen min og dna på meg og klær.. Men jeg er så redd for hva han kan gjøre hvis jeg anmelder og saken blir henlagt.. politiet henlegger jo så mye for tiden.. jeg er egentlig på jakt etter noe jeg innerst inne vet ikke fins.. en løsning som får han til å ligge una Nu.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #14 Skrevet 18. mars 2008 Neppe en holdbar løsning, men er flytting aktuelt? Er ikke helt uvanlig å flytte pga jobb ol, så kanskje det kan være en løsning for dette problemet også.
Leo Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 Det har skjedd flere ganger, og beviser har jeg massevis av.. De ligger hos legevakten i form av bilder av skader på kroppen min og dna på meg og klær.. Men jeg er så redd for hva han kan gjøre hvis jeg anmelder og saken blir henlagt.. politiet henlegger jo så mye for tiden.. jeg er egentlig på jakt etter noe jeg innerst inne vet ikke fins.. en løsning som får han til å ligge una Nu. Hvordan i all verden har han fått anledning til å voldta deg flere ganger med mindre han overfaller deg på åpen gate? Selv om dette ikke er din skyld og ingen har rett til å voldta noen, så må jo det mest åpenbare tiltaket være holde seg på lengst mulig avstand fra vedkommende. Hvis bevisene er så overveldende som du skriver her, så skal det mye til før politiet henlegger saken. Skulle de likevel finne på å gjøre det, kan de gjøre ganske mye likevel hvis de anser at din versjon av historien er sannsynlig og troverdig. (Det kan den godt være selv om bevisene ikke anses for å være holdbare i en rettssak) F.eks. kan de innkalle fyren til avhør og forklare ham et par småting i samme slengen. Du kan få voldsalarm og han kan bli ilagt besøksforbud.
Gjest ts Skrevet 18. mars 2008 #16 Skrevet 18. mars 2008 Hvordan i all verden har han fått anledning til å voldta deg flere ganger med mindre han overfaller deg på åpen gate? Selv om dette ikke er din skyld og ingen har rett til å voldta noen, så må jo det mest åpenbare tiltaket være holde seg på lengst mulig avstand fra vedkommende. Hvis bevisene er så overveldende som du skriver her, så skal det mye til før politiet henlegger saken. Skulle de likevel finne på å gjøre det, kan de gjøre ganske mye likevel hvis de anser at din versjon av historien er sannsynlig og troverdig. (Det kan den godt være selv om bevisene ikke anses for å være holdbare i en rettssak) F.eks. kan de innkalle fyren til avhør og forklare ham et par småting i samme slengen. Du kan få voldsalarm og han kan bli ilagt besøksforbud. han er en veldig manipulerende person. og når han står på døra mi og venter på meg når jeg kommer fra jobb så fryser jeg helt til. klarer ikke å rope, stikke av, eller noe. så det har blitt en vane at han river fra meg veska, tar nøkkelen min, og drar meg inn i huset. jeg er en veldig liten jente. veier ikke mer enn 4o kilo og eier ikke en eneste muskel, så jeg har ikke så mye å stille opp med.
Amalie_85 Skrevet 18. mars 2008 #17 Skrevet 18. mars 2008 Vel, du kan jo alltid la det være og håpe han slutter. Aldri si det til noen, håpe at du klarer å takle det og legge det bak deg, eller så kommer det til å slite deg ut! Ikke la det her bare være, det tror jeg virkelig ikke er lurt. Og ikke tro at han kommer etter deg, la politiet ta seg av han. Lykke til. Kan virkerlig tenke meg at det ikke er lett
Gjest Cath. Skrevet 18. mars 2008 #18 Skrevet 18. mars 2008 Her må du nok både "finne frem din indre psykopat", alliere deg med venner og eller familie som kan følge deg hit og dit og i tillegg kontakte politiet. De har som sagt litt kompetanse på området og kan finne noe som kan forebygge skumle situasjoner senere. Tenk på at han kan ødelegge for flere enn deg.. selv om det selvfølgelig er veldig, veldig ille det du har blitt utsatt for. Kanskje han kan bli dømt til å flytte ut av kommunen, i tillegg til annen straff? Jeg vet om en sak der det skjedde, og det var også en som jevnlig forbrøt seg mot den krenkede parten.
Gjest Casey Skrevet 19. mars 2008 #19 Skrevet 19. mars 2008 hei.. helt rent hypotetisk... hvis dere hadde blitt voldtatt av en venn, som truer med å gjøre det igjenn, sier at dere er ment for hverandre, at han elsker deg, osv.. hvis denne vennen er så psyk at du ikke hadde turt å anmelde han i frykt for hva han kan gjøre med deg når han får vite at du har anmeldt.. hva hadde du gjort da? Hvis du har valget mellom å leve i frykt og ikke anmelde - og leve i frykt og anmelde - er valget da vanskelig?
Gjest Elfrida Skrevet 19. mars 2008 #20 Skrevet 19. mars 2008 Hvis du har valget mellom å leve i frykt og ikke anmelde - og leve i frykt og anmelde - er valget da vanskelig? Veldig godt poeng. Selv om han ikke skulle bli dømt kan politiet hjelpe deg med andre ting - skjult adresse og telefonnummer, voldsalarm, legge besøksforbud på dette mennesket blant annet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå