Gå til innhold

Gilde med bakterier - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke spis Gildes familieskinke.

Jeg prøver å unngå å forhåndsdømme noen, men har blitt rimelig skeptisk til Gildeprodukter etter haugpølse med e-coli, lammelår eller hva det var med avføring på - og nå skinke med listeria. Er de andre produsentene like usikre, eller har jeg rett i mitt inntrykk av at det omtrent bare er Gilde som står for skandalene innenfor norsk kjøttproduksjon?

Er du like skeptisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg blir skeptisk! Akkurat denne økonomipakningen med familieskinke spiser ungene masse av. :tristbla: Vi bor heldigvis ikke i det aktuelle området, men vet ikke om man er trygg for det... Kommer nok ikke til å kjøpe den skinka igjen med det første.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, jeg blir skeptisk! Akkurat denne økonomipakningen med familieskinke spiser ungene masse av. :tristbla:

Datteren min spiste massevis av haugpølse under e-coli-perioden. Hun hadde akkurat overlevd hjernehinnebetennelse, og jeg følte veldig med dem som mistet 4-åringen sin etter e-coli-smitte - og så, etter lang tid med lemfeldig etterforskning, klarte Mattilsynet til slutt å finne ut at haugpølsen var en av smittekildene. Jeg var helt fra meg da jeg fant en pakke med et av produksjonsnumrene de advarte mot halvveis oppspist i kjøleskapet :tristbla:

Med livsfarlig smitte som gjorde mange syke så gikk de ikke bredt ut og stanset omsetning av alle produkter de fant grunn til å være mistenksomme mot, men sjekket heller ett og ett produkt mens de fremdeles var i omsetning. Jeg kjøper ikke Gildeprodukter lengre, og er sterkt skeptisk til Mattilsynets kompetanse når det gjelder tilsyn med matproduksjon (som etter navnet å dømme bør være et av deres viktigste arbeidsområder...)

Skrevet

Jeg er ikke skeptisk. Har krydret familieskinke og spesialsalami i kjølen nå og spiser det uten problemer.

Skrevet

Det at Gilde måtte trekke tilbake kjøtt som inneholdt e-coli er forsåvidt greit - slikt kan hende, men at de klarte å sende ut et nytt e-coli-infisert parti med kjøtt få dager etter er intet mindre enn en skandale.

Skjønner forresten ikke at de ikke sperrer varene sine på lager inntil lab-resultatene er klare? Koliforme bakterier påvises etter en dag, så det skulle vel ikke være det store problemet??

Gjest Gjest
Skrevet

Akkurat listeria er jeg ikke bekymret for ettersom det stort sett bare er farlig for folk som har alvorlig svekket immunforsvar og fostre (og muligens små barn, og selvsagt gravide pga faren for fosterdød). Men jeg synes også det burde vært sånn at man sjekket bakterieinnholdet FØR varen dro ut på markedet. Forresten kan listeria vokse til ulovlig antall etter at produktet har kommet ut i butikken, men det er vel ikke det som har skjedd her.

Skrevet

Her ble det tatt i internkontroll. Det er tatt en vareprøve av produktet i løpet av produksjonen. Det skjæres, pakkes og distribueres veldig mye pålegg i løpet av en dag og det tar gjerne litt tid før en får svar fra labprøven som er tatt.

Det fine er at alt pålegget kan spores mtp. når det er produsert og hvor ved å se på hhv. lotkoden og eftanummeret. Dermed kunne det gis beskjed til dem som hadde kjøpt inn skinke av dette partiet.

Det er hvertfall bedre at dette oppdages i internkontrollen i forhold til at det oppdages etter et utbrudd av sykdom.

Skrevet

Det er en selvfølge at Gilde har flest problemer, det er jo et stort konsern med mange produksjonsenheter. Ikke dermed gitt at matproduksjonen er tryggere hos de mindre produsentene. Når det ikke går galt oftere enn det gjør, gjør de veldig mye sikker produksjon. Jfr mykostsaken som drepte på sykehus for litt siden, fra et lite gårdsmeieri som hadde fulgt alle forholdsregler, ifht TINE meierier.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg tenker som så at siden Gilde har hatt så mye problemer, og søkelyset på seg fra media, må de ha skjerpet kontrollen. Derfor tror jeg at det tryggeste man kan spise nå er Gildes produkter. De våger ganske enkelt ikke å ta sjansen på en til e-coli krise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...