Gå til innhold

hun 13 han 14

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Sønnen min er 14 (snart 15) og har en kjæreste på 13 (snart 14).

Har nettopp funnet de i senga hans sammen. Jeg er litt sjokket, men fattet.

Er dette tidlig, eller er det vanlig? Jeg må snakke med de når de kommer ned, men hva skal jeg si???????

Hilsen mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres nå ut som de leker på ganske like villkår i hvertfall:)

men du må vel ta en seriøs prat med dem om ansvar og prevansjon. tror ikke du har så mye du skule sagt i forhold til hva de gjør men du kan nå prøve. om du ønsker det og tror det nytter.

Gjest Gjest
Skrevet
Er dette tidlig, eller er det vanlig? Jeg må snakke med de når de kommer ned, men hva skal jeg si???????

Du har i hvert fall gjort det eneste rette så langt. Det enhver ansvarlig forelder ville gjort. Kastet seg rundt og postet på KG fortere enn svint. Håper du rakk det før de fikk kledt på seg :jepp:

Skrevet
Du har i hvert fall gjort det eneste rette så langt. Det enhver ansvarlig forelder ville gjort. Kastet seg rundt og postet på KG fortere enn svint. Håper du rakk det før de fikk kledt på seg :jepp:

Saklig kommentar...

Skrevet

He he, god tid har jeg. De har ikke kommet ned enda, de er sikkert ganske urolige de også. Mest flaut var det jo for de.

Jeg vet at de kan gjøre dette hvor de vil, det kan jeg ikke stanse de i. De kan jo bare gå hjem fra skolen når alle andre er på jobb. Hvis de vil være sammen så er det enkelt å få til. Men jeg lurte bare på om det var vanlig å være sammen når de er så unge.

Gjest Gjest
Skrevet
He he, god tid har jeg. De har ikke kommet ned enda, de er sikkert ganske urolige de også. Mest flaut var det jo for de.

Jeg vet at de kan gjøre dette hvor de vil, det kan jeg ikke stanse de i. De kan jo bare gå hjem fra skolen når alle andre er på jobb. Hvis de vil være sammen så er det enkelt å få til. Men jeg lurte bare på om det var vanlig å være sammen når de er så unge.

Det er nok ikke så uvanlig dessverre. Og hvis de ikke har kommet ned så lenge etterpå så kanskje de er igang med runde to :fnise: Fra spøk til alvor, hvis de kommer ned og ikke har rømt ut vinduet så sjekk at de har prevensjon eller send dem til legen fortere enn svint.

Skrevet

litt arti for oss andre da:P få en oppdatering da?:)

Skrevet

hvis jeg hadde grepet min sønn i å bryte norsk lov skal jeg love deg at det ville ha fått konsekvenser for ham

Skrevet
hvis jeg hadde grepet min sønn i å bryte norsk lov skal jeg love deg at det ville ha fått konsekvenser for ham

Det er da vel strengt tatt ikke det er snakk om..

Den seksuelle lavalder er ikke satt for å gjøre det ulovlig for en 14 og 15-åring å ha sex hvis begge ønsker det, men den er satt for å beskytte de under 16 mot overgrep.

Skrevet

Og hva slags konsekvenser ville det vært?

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge ikke en av dem gjorde noe mot den andres vilje har det ikke skjedd noe lovbrudd.

Skrevet

Det er litt tidlig, men ikke uvanlig tror jeg. Bare ta en prat med dem om prevansjon og la det deretter ligge. De er nok minst like flaue som deg.

Det hadde i alle fall jeg vært.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke unormalt at de begynner så tidlig. Jeg synes du burde snakke med dem, og også med jentas foreldre. Jentas foreldre bør følge henne til legen slik at hun kan få begynt på p-piller, det at de er gamle nok til å ha sex betyr ikke at de er gamle nok til å se/ta konsekvensen av det de gjør. Man "vet" man kan bli gravid, men er likevel såpass ung at man lett tenker "men det skjer ikke meg" og dermed fortsetter med ubeskyttet sex.

Skrevet
litt arti for oss andre da:P få en oppdatering da?:)

Ikke så mye som skjer, han har tydeligvis kalt inn et arsenal av venner. Ikke så lett å finne en mulighet til å få snakket med de nå. Føler ikke at jeg kan rope de ned her til "forhør". Hører de ler og snakker.

Jeg føler jeg må si noe. Jeg ble så paff at jeg bare smalt døra igjen da jeg så de. Hvordan få sånne bilder ut av hodet?

Skrevet

Og der du selv linker til står det; Men loven er primært beregnet på å beskytte barn under den angitte alder mot seksuelle overgrep og utnyttelse fra voksne, og derfor vil man ofte se gjennom fingrene med at to mindreårige har sex når det ikke bærer preg av utnyttelse, men er et uttrykk for ungdommelig utprøving.

Skrevet

seksull lavalder: 16 år

kriminell lavalder: 15 ÅR

dersom min fjortenårige sønn har samleie med en jente på tretten bryter han norsk lov, men kan ikke straffes av domstolen fordi han er under den kriminelle lavalder

det betyr at jeg som forelder må ta ham fatt

Skrevet
seksull lavalder: 16 år

kriminell lavalder: 15 ÅR

dersom min fjortenårige sønn har samleie med en jente på tretten bryter han norsk lov, men kan ikke straffes av domstolen fordi han er under den kriminelle lavalder

det betyr at jeg som forelder må ta ham fatt

Men jeg vet jo ikke om de har hatt samleie. Jeg vet ikke alle detaljer om dette her. Synes det var litt for dramatisk å dra fram paragrafer og kriminell lavalder.

hm.

Skrevet

jeg mener du antydet at du tok de på fersken?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å straffe to jevnbyrdige mindreårige for å ha sex eller drive med seksuelle handlinger - dette er tross alt noe de bør ha et normalt forhold til om ganske få år, og da er det ikke riktig om de skulle forbinde sex med noe skammelig.

Men en prat om blomster, bier, prevensjon og det å passe på at partneren også har positive følelser rundt det de driver med er nok på sin plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...