Gjest tippehøne Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Jeg vet disse emnene kommer hele tiden, men jeg trenger noen gode tips. Jeg er ikke av de slankest her i verden, men har alltid sett normal ut. Min vanlige vekt ligger på ca 62. Men det siste året har bydd på en blanding mellom trøstespising for ulike grunner og rett og slett for lite trening og usunt kosthold. Så resultatet har da blitt en vekt på nærmere 75 kilo og da en BMI på over 27 - Altså overvektig!! Det rare er at jeg fremdeles ikke ser veldig tjukkere ut enn jeg gjorde. Ja, det er litt mer enn det pleide og mye mer vapsete. Men jeg til og med legen min stusset litt da han veide meg sist. Så da blir jeg jo litt bekymret, hva er det som veier som veier som mye og hvor er det?! Å ha tonnevis med fett liggende inne langs organer og greier kan jo ikke være bra? jeg har ikke fått målt fettprosenten min enda, men jeg tror jeg må det. saken er altså da den at jeg vil ikke ha det sånn som dette lengre. Jeg vi tilbake til sånn jeg var, komme i form og jeg vil sørge for at helsen er slik den skal være. Jeg trener kickboxing noen ganger i uken, og går på turer. Men det er maten jeg sluter med. Jeg kan begynne veldig bra om morgenen og spise en sunn frokost og pakke en god matpakke. Men når man kommer i kantinen er det lett for å bytte ut den sunne matpakken med en baguett og greier ig greier. Så jeg prøver, men feiler litt for ofte. Så nå vil gå inn for dette her på ordentlig, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte... Noen som har noen gode forslag og tips til en trengende sjel?
Annikken Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Det virker som du er godt på vei når det gjelder motivasjon - det er ofte halve jobben! :-D Som du sier, spis en sunn frokost, smør matpakke. Spis mye frukt og grønt, planlegg gjerne maten din god tid i forveien så du unngår søppelmat og raske karbohydrater. Spis mye proteiner og sunt fett (fisk, nøtter, avocado...) Tren. Helst mye! 3-4 ganger i uka setter i gang systemet. Tung styrketrening får faktisk rimelig fart på vekta! Men kardio er også bra selvsagt. En kombinasjon er nok det beste. Siden du sier du har lagt på deg mange kilo men ikke ser det så godt på kroppen, så vil du nok ikke kunne se forskjellen på vekta med det første. Først vil musklene dine øke, bli tyngre og erstatte fettet, og SÅ vil du oppleve vektnedgang. Ikke bruk vekta som fokus - ta bilder, bruk målebånd eller et klesplagg for å måle framgangen. 27 er ikke "overvektig" nødvendigvis. Jeg har en naturlig høy kroppsvekt, og har en BMI på nesten 26. Men å kalle meg overvektig ville nok være sterkt overdrevet - jeg har oppnådd en relativt flat mage de siste månedene. Og jeg har fått noen sterke og muskuløse lår og bein, og jeg digger dem Og de utgjør nok sitt til vekta. Først i det siste har jeg opplevd vektnedgang etter 2,5 måneders trening. I starten lå jeg en halv kilo under startvekta - den siste uka har jeg ramlet ned en kilo. Så det tar tid før vekta beveger seg - men det betyr ikke at man ser bra ut og føler seg sterk og sunn
Gjest tippehøne Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Takker for gode tips! ja, motivasjon er ihvertfall definitivt på plass. Det er godt å vite at jeg ikke nødvendigvis er supertjukk selv om BMIen er så høy. Skal ta bilde og måle meg på søndag og da skal det "bedre livet" begynne Jeg antar at det er letter å se forskjell om jeg ikke fokuserer sånn på vekta. Det er jo faktisk det jeg ser i speilet og får plass i i klærne som motiverer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå