Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Hei, vi lyst på fårikål som en av påskemiddagene. Får man kjøpt fårikålkjøtt nå? Er det noen som vet hvor i tilfelle. Er det annet lammekjøtt jeg kan bruke, og er tilberedningsmåten den samme i tilfelle? Tusen takk for all hjelp, kanskje jeg klarer å redde freden i heimein i påska.
Tusenfryd Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Det er vel sånn sett ikke "får-i-kål-sesong" - men hvorfor ikke. Vi spiser jo alle andre varianter av bæ i disse dager. Det kan godt hende du finner noen pakker i frysedisken også. Du kan bruke annet lammekjøtt og tilbereder det på samme måte.
pusla Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Det bør gå fint det, faren min har alltid laget fårikål til en dag i påska han. Fast tradisjon hos oss. Hvor han har fått taki kjøttet er jeg ikke sikker på, men det er altså fullt mulig. Det finnes jo masse lammekjøtt nå, iallefall! Også er det jo så godt
Gjest Badiane Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Du kan bruke skivet lammelår, og det bør det ikke være for vanskelig å få tak i. Jeg mener at jeg nylig så en annonse for en kjede som hadde dette på tilbud akkurat nå, var det ICA Maxi, tro? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Det er ikke vanskelig å få tak i fårikålkjøtt nå, men det er forholdsvis dyrt (79 kr kiloen på Prix, tror jeg) og har sikkert ligget i fryseren lenge. Om du finner ferskt kjøtt med bein er det kanskje bedre på smak. Det er ikke sesong nå, men ser ikke noe problem i å lage det nå. Det eneste er vel at kålen er litt dyrere enn på høsten. Jeg har selv noen poser fårikålkjøtt fra i høst liggende i fryseren
Gjest Eurydike Skrevet 19. mars 2008 #6 Skrevet 19. mars 2008 Det er ikke vanskelig å få tak i fårikålkjøtt nå, men det er forholdsvis dyrt (79 kr kiloen på Prix, tror jeg) og har sikkert ligget i fryseren lenge. Om du finner ferskt kjøtt med bein er det kanskje bedre på smak. Det er ikke sesong nå, men ser ikke noe problem i å lage det nå. Det eneste er vel at kålen er litt dyrere enn på høsten. Jeg har selv noen poser fårikålkjøtt fra i høst liggende i fryseren Det finnes vel ikke ferskt lam nå, i betydningen nyslaktet? Det som tilbys av "ferskt" lam i kjøttdiskene er i virkeligheten opptint. I Storbritannia opererer man med betegnelsen "spring lam", dvs små lam slaktet om våren, men i Norge slaktes lam om høsten, når de er betydelig større/eldre. Hvis noen vet noe annet og mer her, vil jeg forresten gjerne høre om det.
skrue Skrevet 19. mars 2008 #7 Skrevet 19. mars 2008 Hei, vi lyst på fårikål som en av påskemiddagene. Får man kjøpt fårikålkjøtt nå? Er det noen som vet hvor i tilfelle. Er det annet lammekjøtt jeg kan bruke, og er tilberedningsmåten den samme i tilfelle? Tusen takk for all hjelp, kanskje jeg klarer å redde freden i heimein i påska. I Oslo. Så det senest på Ultra/CC-vest i går. Ellers pleier jeg ofte å blande inn litt "bedre" kjøtt også. Lammekoteletter f.eks.
Gjest Gjest TS Skrevet 19. mars 2008 #8 Skrevet 19. mars 2008 Tusen takk for alle forslag. Det løste seg ved at jeg kjøpte en stor lammestek med bein. Fikk de bak disken til å dele denne opp i 3 deler. 2 av delene brukes i fårikålgryta i dag, og den siste og beste delen har vi som stek senere. Så nå blir det fårikål i dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå