Gå til innhold

Å hilse på folk

Fremhevede innlegg

Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)

....E

Endret av VictoriaSecret
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er dårlig folkeskikk, jeg. Det skader jo ikke å hilse og være blid mot andre! Prøver å lære barna mine det så det blir naturlig for dem også...

Skrevet

Enig i at det er vanlig folkeskikk! Jeg jobber også på et sted hvor det stadig er nyansatte. Jeg håndhilser alltid, forteller dem hvem jeg er og hvilken stilling jeg har, så de kjenner meg til neste gang. Spør også litt om hvem de er etc. Reagerer også på at de andre ansatte enten bare nikker og sier hei eller ikke hilser i det hele tatt, enda de mest sannsynlig vil få med den nyansatte å gjøre ganske snart.

Jeg var i hvertfall veldig takknemlig for at folk tok godt i mot meg da jeg var ny! Har også fått tilbakemeldinger på at de nyansatte setter pris på det.

Mye av det bunner nok i usikkerhet og sjenerthet hos de som ikke hilser - men såpass synes jeg man bør gjøre for de nye på arbeidsplassen. Det bedrer jo miljøet betraktelig!

Gjest GossipGirl
Skrevet
Enig i at det er vanlig folkeskikk! Jeg jobber også på et sted hvor det stadig er nyansatte. Jeg håndhilser alltid, forteller dem hvem jeg er og hvilken stilling jeg har, så de kjenner meg til neste gang. Spør også litt om hvem de er etc. Reagerer også på at de andre ansatte enten bare nikker og sier hei eller ikke hilser i det hele tatt, enda de mest sannsynlig vil få med den nyansatte å gjøre ganske snart.

Jeg var i hvertfall veldig takknemlig for at folk tok godt i mot meg da jeg var ny! Har også fått tilbakemeldinger på at de nyansatte setter pris på det.

Mye av det bunner nok i usikkerhet og sjenerthet hos de som ikke hilser - men såpass synes jeg man bør gjøre for de nye på arbeidsplassen. Det bedrer jo miljøet betraktelig!

Godt å høre at jeg ikke er alene om å mene dette. Når sant skal sies, er ofte de som kommer inn like ille da. Til dags dato har jeg aldri opplevd at en ny person har hilst på meg. Jeg pleier å smile, presentere meg, og snakke litt om løst og fast. Vanlig folkeskikk, spør du meg, men ettersom så å si ingen andre enn jeg gjør det, kan en begynne å lure...

Skrevet

Jeg kan godt forstå at de nye er mer reserverte fra å hilse - de kjenner jo ingen og er på ukjent grunn. Derfor mener jeg det er de "gamle" som bør ta initiativet. Synes jeg da, mulig andre synes jeg er rar som iler til for å hilse så fort det kommer noen nyte...

Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)
Jeg kan godt forstå at de nye er mer reserverte fra å hilse - de kjenner jo ingen og er på ukjent grunn. Derfor mener jeg det er de "gamle" som bør ta initiativet. Synes jeg da, mulig andre synes jeg er rar som iler til for å hilse så fort det kommer noen nyte...
Endret av VictoriaSecret
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, folk burde lære seg vanlig folkeskikk. Er vel omtrent bare i Norge vi ikke ser det som en selvfølge.

Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)
Jeg er helt enig med deg, folk burde lære seg vanlig folkeskikk. Er vel omtrent bare i Norge vi ikke ser det som en selvfølge.

.

Endret av VictoriaSecret
Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg er enig med deg, Gossip girl. Å hilse på hverandre er ikke mer enn normal folkeskikk. Likevel har jeg registrert at det er mange som lar være.

Egentlig tror jeg det ofte er sjenanse som er årsaken til at man ikke hilser. Likefullt bør man skjerpe seg når anledningen krever det.

En annen ting jeg har lagt merke til i den lille byen hvor jeg bor, er at det ikke er vanlig å presentere andre for hverandre. Hvis jeg er sammen med en venninne og møter en bekjent av henne, er det sjelden jeg blir presentert for henne. Det er en skikkelig uting. Jeg sørger alltid for å presentere ukjente for hverandre; enten bare fordi det er høflig eller aller helst fordi man skal inkludere alle i en samtale. En fin gest for både den man er sammen med og den man møter. Den fordomsfulle delen av meg tror dette er et særegent fenomen på mindre plasser.

Skrevet

Enig med Helen også! Jeg forsøker alltid å introdsere folk for hverandre hvis jeg går sammen med venninner og møter på noen kjente. Har nesten aldri opplevd at noen har gjort det samme for meg... Men så bor jeg i en liten by, så det er kanskje noe i det Helen sier?

For meg vitner slike ting om forknytthet og sjenanse snarere enn manglende folkeskikk (men likevel oppfattes det som småfrekt) - men noen ganger må man bare ta seg sammen og overvinne egen sjenanse.

Skrevet

:klappe::klappe::klappe:

Skrevet (endret)

Veldig enig; det er viktig å hilse og det er viktig å introdusere folk for hverandre! Men jeg syns også det er greit at jeg selv tar initiativ til å hilse hvis jeg og en venninne møter hennes venn tilfeldig. Jeg er ikke avhengig av at jeg blir introdusert, selv om det er det høfligste. Jeg er imidlertid ikke enig i at det med å ikke introdusere er et småstedsfenomen. Jeg syns faktisk ikke at folk fra utkanten er påfallende mindre høflige enn folk som er født og oppvokst i Oslo eller en av de andre "store" byene våre. Hvis jeg skal være fordomsfull rundt fenomenet tror jeg det har mer å gjøre med sosioøkonomisk bakgrunn.

Endret av Kosemose
Gjest Casey
Skrevet
En ting jeg virkelig reagerer på, er kollegaer som ikke hilser på folk. Her jeg jobber kommer det ofte nye folk innom, men det er sjelden de gjør mine til å hilse på andre. Er det bare meg, eller er dette dårlig folkeskikk? Jeg hilser alltid på folk jeg ikke har sett før, om ikke annet enn for å ønske velkommen. Har lagt merke til at mange ikke gjør det, og det forundrer meg veldig.

Folk burde absolutt hilse på hverandre. Et smil, nikk og/eller en hilsen er ikke for mye forlangt.

Skrevet

Kan være at de som ikke hilser er veeeeldig sjenerte, uten at de nødvendigvis ser slik ut. For sånne er det veldig skummelt å hilse, hvis man ikke er sikker på å få et hils tilbake. Har bodd i blokk med slike folk, som helst snek seg ut oppgangen når de var sikker på å ikke møte noen, og når de traff noen, lot de som at du var usynlig. Da er det veldig morsomt for meg å si "HEI!", hehe, bringer dem helt ut av likevekt jeg...

Gjest Gjest
Skrevet
En ting jeg virkelig reagerer på, er kollegaer som ikke hilser på folk. Her jeg jobber kommer det ofte nye folk innom, men det er sjelden de gjør mine til å hilse på andre. Er det bare meg, eller er dette dårlig folkeskikk? Jeg hilser alltid på folk jeg ikke har sett før, om ikke annet enn for å ønske velkommen. Har lagt merke til at mange ikke gjør det, og det forundrer meg veldig.

Det som har forundret meg er at nye kolleger snakker til meg som om vi har kjent hverandre lenge, de hverken hilser eller introduserer seg selv for meg først. Men overfor andre kolleger er de overstrømmende i sine første introduksjoner av seg selv...har også opplevd kvinnelige kolleger som er ekstra hyggelige mot mannlige kolleger.

Hender jeg selv heller ikke har hilset på alle etter en hilserunde og de ikke har vært der da, men jeg er da ikke overstrømmende mot noen og andre ikke.

Forøvrig synes jeg folk/kolleger er alt for opptatt av "skikk og bruk" og trynefaktor! Jeg er der for å jobbe ikke for å sosialisereres!!!!

Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)

Gjest:

....

Endret av VictoriaSecret
Gjest GossipGirl
Skrevet (endret)
Veldig enig; det er viktig å hilse og det er viktig å introdusere folk for hverandre! Men jeg syns også det er greit at jeg selv tar initiativ til å hilse hvis jeg og en venninne møter hennes venn tilfeldig. Jeg er ikke avhengig av at jeg blir introdusert, selv om det er det høfligste. Jeg er imidlertid ikke enig i at det med å ikke introdusere er et småstedsfenomen. Jeg syns faktisk ikke at folk fra utkanten er påfallende mindre høflige enn folk som er født og oppvokst i Oslo eller en av de andre "store" byene våre. Hvis jeg skal være fordomsfull rundt fenomenet tror jeg det har mer å gjøre med sosioøkonomisk bakgrunn.
Endret av VictoriaSecret
Gjest Casey
Skrevet
Det som har forundret meg er at nye kolleger snakker til meg som om vi har kjent hverandre lenge, de hverken hilser eller introduserer seg selv for meg først. Men overfor andre kolleger er de overstrømmende i sine første introduksjoner av seg selv...har også opplevd kvinnelige kolleger som er ekstra hyggelige mot mannlige kolleger.

Forøvrig synes jeg folk/kolleger er alt for opptatt av "skikk og bruk" og trynefaktor! Jeg er der for å jobbe ikke for å sosialisereres!!!!

Det er klart vi er ekstra hyggelig overfor mannlige kolleger :)

Man kommer ikke unna sosialiseringen, vi er sosiale vesener, de fleste av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...