snutte Skrevet 18. mars 2008 #1 Del Skrevet 18. mars 2008 Etter en liten oppfordring fra mitt søskenbarn så skal jeg skrive dag bok her. Men den blir med min egen lille vri. For som dere sikkert kommer til å finne ut så er jeg en veldig mat interessert person. Så dette kommer til å bli min lille mat dagbok. Sånn som livet er nå så er jeg 17 år og bor hjemme. Jeg går siste året på restaurant og matfag (det som før het hotell og næringsmiddelfag). Så til sommeren skal jeg forhåpentligvis starte lærlingtiden min som kokk. Og jeg gleder meg KJEMPE masse. I dag skal storesøsteren min ha noen venner fra skolen på besøk. Jeg og pappa skal sørge for maten. Søsteren min går på folkehøgskole, og i anledning påsken har det reist oppover en del trøndere og en danske oppover hit nord i landet. Hun ønsket seg laks til middag. Så da blir det vel det. I tilegg så skal vi dampe noen blåskjell som dem skal få snake på. Håper det blir en suksess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snutte Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #2 Del Skrevet 20. mars 2008 Nå har jeg pakket mange lærlingsøknader i konvolutt og klistret på frimerker. Det er så spendende. Og jeg kommer til å være et nervevrak helt til jeg får svar på noen av dem. Jeg har nemmelig søkt på restauranter både her hjemme og i Oslo. For jeg har nemlig litt lyst til å flytte til sommeren. Sånn at hvis jeg får plass i Oslo som er bedre enn noen av dem jeg kan få her hjemme så flytter jeg. Men jeg vet liksom ikke når jeg får tilbakemelding fra de forskjellige plassene, og det er kanskje noe av det verste. Det å vente i uviten om når man får svar. Det var egentlig mye bedre når man søkte skoleplass. Da var det en søknadsfrist og en dag da man fikk beskjed om opptak. Nå er det ikke noe sånt. Jeg vet egentlig ikke om jeg er sent ute eller ikke, for ikke snakk om når man får tilbakemelding. Herregud så spendende dette er ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snutte Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 24. mars 2008 Da var påsken over og jeg er kommet ned fra fjellet. Her i nord har det vært bare et helt fantastikk vær. Vi gikk på ski og det var ca7 minusgrader, men det var helt vindstille og skyfri himmel. Det var rett og slett fantastisk Blåskjell med tomat 1 nett blåskjell 1 boks hermetiske tomater (hakket) 1 kinesisk hvitløk Ca 4 sjalottløk 4 -5 dl billig tør hvitvin Salt og pepper Først så sjekker du om blåskjellene er skadet. Hvis noen har skall som er knust så bør man ikke spise dem. Så finkutter du løk, hvitløk og tomatene. Og freser dem i er kasserolle. Ha i blåskjellene og hvitvinen. Og på med lokk. Det er viktig at man har på høy temperatur slik at vinen begynner å koke med en gang. Serverest med godt brød og salat. Hvis man vi servere det slik som det er tradisjonelt i Belgia så serverest det ned aioli og pommes fritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå