pia store søster Skrevet 8. april 2002 #1 Skrevet 8. april 2002 Det eg lurer på og ønsker tilbakemelding på er kva tradisjonar som eientle eksisterer i norge i samband med forlovingar.... I min samanheng skal dette kombinerast med utanlandske tradisjonar difor ser eg det som viktig å få ting rett.. Forlovelse: skal begge få ring? Er denne ringen den samme som ein brukar ved giftarmålet? Skal ein gravere denne då eller seinare...? Giftarmål: Gifteringar, korleis er dei forskjellige frå forlovelsesringane? Korrtid er det vanleg med diamant ring.. Eg håpar nokon kan je meg tips om kva dei har gjort eller kva dei skal gjere.... pia store søster
CecilieB Skrevet 8. april 2002 #2 Skrevet 8. april 2002 Jeg fikk ring med safir og diamanter da vi forlovet oss. Han ville unngå ring lengst mulig, så jeg kjøpte meg det jeg ville ha. Jeg har ikke noen gravering i denne ringen. Nå når vi gifter oss har vi kjøpt ringer til oss begge, gravert dem og vi skal ha dem på venstre hånd. 12
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2002 #3 Skrevet 8. april 2002 Det vi gjorde var at begge to fikk ringer. Vi inngraverte dem ikke da vi kun skal ha datoen for bryllupet der. I USA blant annet er det ganske vanlig at det er kun bruden som får ringen da gjerne en diamant ring. Det er jo noen som bruker det her i Norge. Foreldrene mine gjorde det slik at min mor (som kommer fra utlandet) bar en diamantring før de giftet seg. 12
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2002 #4 Skrevet 8. april 2002 I Norge har det ikke vært vanlig å bruke diamantring, det er noe vi har kopiert fra utlandet. Forlovelsesring kan fint brukes som giftering. Vi skal det. Vi har gravert navn og dato for forlovelsen, og før bryllupet graverer vi inn bryllupsdatoen også. Tror ikke det er noen forskjell på forlovelses - og bryllupsringer. Kommer an på smak. I Norge settes ringene på høyre hånds ringfinger. - M -
Gjest perle Skrevet 8. april 2002 #5 Skrevet 8. april 2002 Er litt på gyngende grunn nå, men jeg tror at dette er "vanlig tradisjon" i Norge: - Man kan bruke ringer ved forlovelsen, men da bruker begge ring, og gjerne den samme som man bruker til giftering - Gifteringen har man på høyre hånd (stammer fra at man "gav ed" med høyre hånd), men forlovelseringer er det mange som har på venstre hånd (hjertehånden...) - Har man forlovelseringer graverer man gjerne forlovelsedato inni Som sagt skal jeg ikke påstå at dette er helt riktig, men jeg mener å huske at jeg har lest dette. Selvfølgelig er det MANGE som gjør det på andre måter, men du spurte jo om hva som tradisjonelt sett var vanlig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå