Gå til innhold

Barn og tykk l

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har dere lagt merke til at det er blitt vanlig blant barn og ungdom å bruke tykk l selv om de er fra steder hvor dette tradisjonelt ikke brukes? For å være ærlig synes jeg ikke det er spesielt fint, særlig når det ikke passer inn i dialekten for øvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Her jeg bor er det omvendt. Da jeg vokste opp snakket de fleste med tykk l, nå snakker stort sett alle barn med tynn l (og mye "penere" generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Har dere lagt merke til at det er blitt vanlig blant barn og ungdom å bruke tykk l selv om de er fra steder hvor dette tradisjonelt ikke brukes? For å være ærlig synes jeg ikke det er spesielt fint, særlig når det ikke passer inn i dialekten for øvrig...

Jeg har ikke lagt merke til at barn gjør dette på steder der det ellers ikke er vanlig, men er enig i at det ikke er spesielt pent.

Endret av Casey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja det har jeg lagt merke til. det har blitt en hel generasjon av unger som høres ut som østfoldinger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det omvendt. Da jeg vokste opp snakket de fleste med tykk l, nå snakker stort sett alle barn med tynn l (og mye "penere" generelt).

Sånn er det litt her også.

Hva er stygt med tjukk l egentlig? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg tror fortsatt ikke jeg har skjønt dette med tjukk l. Er det Østfold-l'en? I mitt hode er tjukk l, den noen sier når de f.eks. sier "ute på jolet" i stedenfor "ute på jordet", og tilsvarende når de f.eks. sier "sola skinner".

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østfoldinger snakker ikke med tjukk L, det gjør de som snakker hedmark-dialekta. Du finner det også i akershus og noen få steder ellers i landet.

Egentlig snakka de også med tjukk L i oslo, men her skal man jo helst snakke sånn som de fine fruene på frogner...

Den L-lyden som TS refererer til høres bare ut som en talefeil for meg og kanskje litt baby-språk-ish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

tjukk-l heter vel egentlig retrofleks flapp på "fagspråket". En flapp kjennetegnes ved at en artikulator (i munnen) slår mot en annen, i dette tilfellet tungespissen mot ganen.

jeg har f.eks. denne lyden i ord som "gård"(gal) og sol som frk. Åberg sier.

Hvis jeg husker riktig fra ex.fac, så kan denne lyden bare læres i tidlig barndom, og hvis du ikke har fått den før tenårene, så kan du heller ikke lære den!?

Maren: tjukk-l er da såvidt jeg husker ganske utbredt, og er svært vanlig i blant annet trøndelag.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
I mitt hode er tjukk l, den noen sier når de f.eks. sier "ute på jole" i stedenfor "ute på jordet", og tilsvarende når de f.eks. sier "sola skinner".

Det stemmer. Den typen l som brukes mye i f.eks. Toten-dialekt i ord som "lang" og "bil" kalles mørk l.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østlending

Den tykke -l'en er utbredt over nesten hele østlandet, Østfold inkludert.

Lyden er sjelden og finnes få steder i verden, så jeg synes vi skal være stolte av den.

Mener å huske fra videregåendepensum at den finnes her på Østlandet, i en by i Italia og et område i India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tenk dere hvordan en østfolding sier kaldt.

Altså kaldt ved at man fryser.

Også tenker du deg hvordan en fra toten ville sakt det...

Tydelig forskjell, eller hva?

Språket i hedmark og østfold kan ikke sammenlignes når man snakker om L-lyden altså.

Endret: (skrev feil...)

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Ok, tenk dere hvordan en østlending sier kaldt.

Altså kaldt ved at man fryser.

Også tenker du deg hvordan en fra toten ville sakt det...

Tydelig forskjell, eller hva?

Språket i hedmark og østfold kan ikke sammenlignes når man snakker om L-lyden altså.

Rener med at du mener østfolding først, ikke østlending!?

Regner med at du ikke snakker om tjukk-l lenger her? Jeg har iallefall ingen tjukk-l i ordet kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skrev feil... mente østfolding. Altså de som bor i østfold og snakker (preker) dialekt.

Nevnte dette ordet spesifikt fordi jeg nettopp hørte ei jente som bor i byen (oslo) som sa "kallt", akkurat som en østfolding. Og hun snakket ikke dialekt ellers.

Tror det er dette TS snakker om, og det høres østfolding ut, men jeg mener at tjukk L er helt annerledes i hedmark enn østfold som begge ligger i østlandet.

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevnte dette ordet spesifikt fordi jeg nettopp hørte ei jente som bor i byen (oslo) som sa "kallt", akkurat som en østfolding. Og hun snakket ikke dialekt ellers.

Jeg tror du snakker om palatalisering nå, og ikke tjukk l. Når jeg sier kald, ball, mann osv, blir det en liten j lyd etter l/n.

Tjukk l kommer inn i ord som "blå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du har rett Malibulita, men dette forsto jeg ikke...

Endret av maren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badiane
Tror det er dette TS snakker om, og det høres østfolding ut, men jeg mener at tjukk L er helt annerledes i hedmark enn østfold som begge ligger i østlandet.

I denne tråden er det tre ulike l-lyder som har vært nevnt:

- Tjukk l, som er den lyden mange østlendinger og trøndere har i ord som "bli" og "sola"

- Mørk l, som er den l-lyden man har i bl.a. hedmarking i ord som "lang" og "bil"

- Østfold-l

De aller fleste som ikke har skarre-r (dvs de aller fleste østlendinger, trøndere og nordlendinger) har Østfold-l i dialekten sin. I ordet "herlig" vil for eksempel sekvensen "rl" bli uttalt som én konsonant, og denne konsonanten er det som noen ganger kalles Østfold-l.

Forskjellen mellom østfolding og andre dialekter er at mens andre dialekter skiller mellom "vanlig" l og Østfold-l ved at ordpar som "rørlig/rødlig" uttales ulikt, har østfolding kuttet ut "vanlig" l, og bruker Østfold-l overalt. Dette innebærer at "rørlig/rødlig" uttales helt likt, og at "kaldt" uttales "karlt".

Det er riktig at tendensen med å la Østfold-l erstatte "vanlig" l sprer seg over store deler av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Østfolding
I denne tråden er det tre ulike l-lyder som har vært nevnt:

- Tjukk l, som er den lyden mange østlendinger og trøndere har i ord som "bli" og "sola"

- Mørk l, som er den l-lyden man har i bl.a. hedmarking i ord som "lang" og "bil"

- Østfold-l

De aller fleste som ikke har skarre-r (dvs de aller fleste østlendinger, trøndere og nordlendinger) har Østfold-l i dialekten sin. I ordet "herlig" vil for eksempel sekvensen "rl" bli uttalt som én konsonant, og denne konsonanten er det som noen ganger kalles Østfold-l.

Forskjellen mellom østfolding og andre dialekter er at mens andre dialekter skiller mellom "vanlig" l og Østfold-l ved at ordpar som "rørlig/rødlig" uttales ulikt, har østfolding kuttet ut "vanlig" l, og bruker Østfold-l overalt. Dette innebærer at "rørlig/rødlig" uttales helt likt, og at "kaldt" uttales "karlt".

Det er riktig at tendensen med å la Østfold-l erstatte "vanlig" l sprer seg over store deler av landet.

Veldig bra forklart, Badiane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stemmer. Man kan for eks. høre på hvordan østfoldinger uttaler "ballen". Veldig mange barn uttaler det på samme måte, selv om de ikke snakker østfolddialekt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...