Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Vi skal snart ha konfirmasjon her i huset, jeg har sendt ut invitasjoner, og svarene begynnner å komme. Jeg trodde at "Vi inviterer Familen Olsen til selskap" inkluderte barn, mens "Vi inviterer Kari og Knut" betydde at "Kari og Knut" var invitert uten barn, men nå viser det seg at noen av de innbudte mener at det er en selvfølge at barn alltid er invitert sammen med foreldrene, og at de kommer med barn, eller ikke i det hele tatt. Nå begynner jeg nesten å bli stresset på grunn av dette. Selskapet er ikke noe problem. Selv om det blir trangt vil vi alltid klare å presse inn "en til", og litt uro tåles vanligvis, men vi har satt opp gjestelisten etter hvor mange overnattingsplasser vi har til rådighet, og fler enn de 17 som vi har regnet med til overnatting klarer vi ikke å legge ned. Hvis alle regner med at barna er invitert må vi skaffe til veie 8-9 soveplasser til, og det går bare ikke. Mens jeg holder på med dette gjør jeg meg noen tanker: er det en selvfølge at barn alltid er innvitert sammen med foreldrene til jubileer, konfirmasjoner, barnedåp osv... ? Personlig har jeg aldri sett på det som en selvfølge! Jeg mener det er spesifisert om vi er vi bedt som familie, eller om vi er bedt som enkeltindivider, og da må vi forholde oss til det. Hva mener dere? Er det alltid en selvfølge at barna deres er inviterte til de selskapene foreldrene er inviterte til?
Gjest *Mim* Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Nei. Det er opp til vertskapet å bestemme hva slags selskap de vil ha.
kamela Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Nei, det mener jeg ikke er en selvfølge - de som er invitert er nevnt i invitasjonen. Dette er tross alt konfirmantens dag, ikke sikkert h*n synes det er hyggelig å tilbringe dagen med 7-8 fettere og kusiner. Hvis du nå strekker deg så langt at de får ha med barna, skal du ihvertfall ikke tenke på overnatting, det er noe de må stå for selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Jeg må innrømme at dersom jeg hadde blitt bedt i konfirmasjon, barnedåp mm i familien så hadde jeg tatt det for gitt at det også inkluderte barn. Jubileumer er en annen ting da det ofte er en voksenfest som også er lagt på kvelden samt at det ofte serveres alkohol. Blir jeg bedt i barnedåp til en venninne så hadde jeg ikke tatt det for gitt at det inkluderte alle barn. For meg høres det ut som om det primært er overnattingen som er hovedproblemet. Selv om du inviterer så er det ikke gitt at du stiller med overnatting til alle gjestene.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Hos meg er det en selvfølge at barna også er en del av invitasjonen når jeg inviterer til f.eks. konfirmasjon eller jubileer. Da skriver jeg xxxx m/fam. i invitasjonen. Når vi mottar invitasjoner selv så ser vi an hvem det kommer fra for å finne ut om de kun mener oss voksne eller om det også er med barna, er jeg i tvil så sjekker jeg ut.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 For meg er det ikke en selvfølge at barn skal være med. Står det "Til Ola og Kari" i invitasjonen, da er det til Ola og til Kari, ikke til Per, Pål og Espen i tillegg. Står det "Til Kari m/fam", så er det Kari med mann og barn. Står det spesifikt ramset opp navn på hvem som er invitert, så er det akkurat disse som er invitert. Står det m/fam, så er det med familie. Jeg synes det er veldig frekt å ta det som en selvfølge at man kan drasse med seg barna i enhver sammenheng. Vi inviterte til konfirmasjon uten å inkludere alle fetrene og kusinene som var yngre enn konfirmanten. Av økonomiske hensyn. Vi hadde det hjemme, og hadde ikke plass til så mange, i tillegg tli at det koster å holde ørten fetre og kusiner med mat. Heldigvis skjønte alle dette, og det eneste barnet som var med var en toåring som ikke kunne borplasseres, og det var helt greit, de sa fra på forhånd og spurte om det var ok.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Takk for svarene som har kommet så langt. Det er litt ulik praksis skjønner jeg. Jeg vil bare presisere at de det er snakk om ikke er i nær familie. Der er barna inkludert. Det er snakk om slekt/venner av oss (foreldrene) som var en del av konfirmantens barndom før de selv stiftet familier, og som konfirmanten ønsket å be utenom familien selv om hun ikke har harr kontakt med dem de siste årene. Alle disse har barn i alderen 2-5 år.
Gjest Rosin Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Til ts, jeg ville tolket det på samme måte som deg. Når personer er navngitt, gjelder invitasjonen bare disse. Så får det bli opp til de inviterte om de syns de kan komme når barna ikke er invitert. Ikke sikkert det er så lett å organisere hvis de har barn i alderen 2-5. Men det er jo en annen sak.
Carebear1 Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 (endret) - Endret 24. august 2008 av Melania
kamela Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 Takk for svarene som har kommet så langt. Det er litt ulik praksis skjønner jeg. Jeg vil bare presisere at de det er snakk om ikke er i nær familie. Der er barna inkludert. Det er snakk om slekt/venner av oss (foreldrene) som var en del av konfirmantens barndom før de selv stiftet familier, og som konfirmanten ønsket å be utenom familien selv om hun ikke har harr kontakt med dem de siste årene. Alle disse har barn i alderen 2-5 år. Dette er konfirmantens dag. Gjestene må respektere hvordan dere ønsker festen, og hvis det ikke passer dem, må de heller melde avbud, synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 Alle bør vel skjønne at det er de/den som står på invitasjonen som er invitert. Er det virkelig noen som dukker opp med ikke inviterte barn uten å spørre først, og som i tillegg forventer overnatting?
Kalorina Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 Jeg ville tenkt at om mine barns navn ikke stod på invitasjonen, var de heller ikke invitert. Står det derimot til familien Olavsen, gjelder det hele husstanden. Om jeg selv ble invitert ved navn, og jeg hadde en unge på under la oss si seks mnd, ville jeg nok tatt for gitt at babyen var velkommen. Alle andre barn ville jeg funnet barnevakt til.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 I vår familie er det ikke vanlig å invitere barna med i konfirmasjon, med mindre det står på invitasjonen. Alle tanter og onkler blir invitert men om alle hadde tatt med seg barna så hadde det blitt nesten 30 kusiner og fettre tilstedet og det blir litt drøyt. Jeg har kun vært med i konfirmasjonen til en kusine, ellers så er det mine foreldre som har vært invitert.
Gjest Piper Skrevet 18. mars 2008 #14 Skrevet 18. mars 2008 Vi kommer til å skrive navnene på de som skal komme, og da gjelder det ikke hele familien. Vil vi at hele familien skal komme, ville vi skrevet "til fam si og så". Velger de å ikke komme på grunn av at barna ikke får være med, så ville jeg bare sagt at det fikk bli deres valg. Jeg hadde i alle fall ikke satt i gang masse ekstra arbeid for å finne overnatting osv, på grunn av at enkelte mennesker er så frekk at de tar det som en selvfølgelighet at barna skal være med. Men over til en helt annen side av saken. Hvor viktig er det for konfirmanten at akkurat disse menneskene kommer? Er det veldig viktig, ville jeg gjort litt ekstra, men var det ikke så veldig viktig ville jeg ikke gjort noe ekstra.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 Takk for tilbakemeldingene. For konfirmantens del hadde hun satt stor pris på at de kommer, men de er ikke av de personene som absolutt må være tilstede for at dagen skal bli komplett. Hun har som sagt ikke hatt kontakt med dem de siste par årene, men husker dem med glede fra den tiden de var i livet hennes på mer regelmessig basis. Jeg har valgt å skrive en svarmail til dem det angår der jeg beklager misforståelsen, og presiserer at vi skal bare ha voksne denne gangen på grunn av plassmangel. Nå får jeg bare håpe at de aksepterer dette, og at de andre ikke automatisk tar for gitt at barna også er inviterte. Og bare et lite hjertesukk til slutt: det er kjedelig at noe som egentlig skal være en hyggelig anledning etterhvert fortoner seg som det rene stressmomentet. To som er invitert har takket ja til invitasjonen, men lurte også på om de kunne få bo hos oss noen dager lenger slik at de kan 17. mai sammen med oss når de først var på tur... Det er hyggelig, men det blir litt stress å ha besøk en hel uke rundt to så intensive dager.
sommerglede Skrevet 18. mars 2008 #16 Skrevet 18. mars 2008 Dette er tross alt konfirmantens dag, ikke sikkert h*n synes det er hyggelig å tilbringe dagen med 7-8 fettere og kusiner. hvorfor ikke? konfirmanten er plutselig ikke blitt så voksen at han ikke kan feire sammen med fettere og kusiner.... hadde du spurt konfirmanten tror jeg jammen han /hun hadde valgt fetter og kusiner fremfor onkler og tanter,....
prinsessa Skrevet 18. mars 2008 #17 Skrevet 18. mars 2008 Når det gjelder barnedåp og konfirmasjoner tenker jeg at hele familien er invitert. Men bryllup syns jeg er mer voksenfest og tenker at det bare er de voksne som er invitert. Men når det gjelder overnatting hadde jeg overhodet ikke regnet med at vertskapet ordnet med overnatting. Hadde det vært slik at vi hadde blitt bedt i barnedåp/konfirmasjon uten barn pga plassmangel hadde det vært greit det, skjønner det.
Gjest GossipGirl Skrevet 18. mars 2008 #18 Skrevet 18. mars 2008 Vi skal snart ha konfirmasjon her i huset, jeg har sendt ut invitasjoner, og svarene begynnner å komme. Jeg trodde at "Vi inviterer Familen Olsen til selskap" inkluderte barn, mens "Vi inviterer Kari og Knut" betydde at "Kari og Knut" var invitert uten barn, men nå viser det seg at noen av de innbudte mener at det er en selvfølge at barn alltid er invitert sammen med foreldrene, og at de kommer med barn, eller ikke i det hele tatt. Nå begynner jeg nesten å bli stresset på grunn av dette. Selskapet er ikke noe problem. Selv om det blir trangt vil vi alltid klare å presse inn "en til", og litt uro tåles vanligvis, men vi har satt opp gjestelisten etter hvor mange overnattingsplasser vi har til rådighet, og fler enn de 17 som vi har regnet med til overnatting klarer vi ikke å legge ned. Hvis alle regner med at barna er invitert må vi skaffe til veie 8-9 soveplasser til, og det går bare ikke. Mens jeg holder på med dette gjør jeg meg noen tanker: er det en selvfølge at barn alltid er innvitert sammen med foreldrene til jubileer, konfirmasjoner, barnedåp osv... ? Personlig har jeg aldri sett på det som en selvfølge! Jeg mener det er spesifisert om vi er vi bedt som familie, eller om vi er bedt som enkeltindivider, og da må vi forholde oss til det. Hva mener dere? Er det alltid en selvfølge at barna deres er inviterte til de selskapene foreldrene er inviterte til? Nei, det tar jeg ikke forgitt. Men jeg synes ikke at du skal ta forgitt at de skal komme uten barna, heller. Forklar problemet med overnatting, kanskje de kan sove andre steder?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #19 Skrevet 18. mars 2008 Når det gjelder barnedåp og konfirmasjoner tenker jeg at hele familien er invitert. Men bryllup syns jeg er mer voksenfest og tenker at det bare er de voksne som er invitert. Så du tenker ikke heller at det er de som står på invitasjonen som er invitert? Er det ikke de som skriver invitasjonen sin oppgave å synse om hva som er voksenfest og hva ikke?
Maxine Grey Skrevet 18. mars 2008 #20 Skrevet 18. mars 2008 den som er navngitt i invitasjonen er invitert står det familien olsen gjelder det hele familien olsen står det kari og per olsen er det kari og per olsen som er invitert - ingen flere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå