skrue Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Har akkurat fått tak i pølseskinn (dvs tarm) og kvernen står klar, så da skal jeg prøve meg på å lage pølser selv. Vet omtrent hva som skal til, men er det noen som har noen gode oppskrifter å komme med? Tenker jeg skal prøve med både fåre- og svinekjøtt for å se hva jeg får best til. Har fått råd om tre deler kjøtt og en del fett.
Brunhilde Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har brukt oppskriften til Keith Floyd, og det resulterte i veldig gode pølser. Du finner den på BBC Food.
Gjest Badiane Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Oppskriften til Floyd ser god ut! Ellers er jeg glad i tørket timian og salvie i pølser. Det er forresten unødvendig å lage brødrasp. Man kan bare kjøre brød gjennom kjøttkverna helt mot slutten. Det renser opp kverna også, slik at den blir lettere å rengjøre. Som når man skal lage kjøttboller, er det lurt å prøvesteke litt av farsen for å sjekke at salt- og krydderinnhold er passe.
skrue Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jeg endte opp med å bruke oppskriften det var lenket til over denne gangen. Jeg lot farsen (1.5 kg kjøtt og 500 g fett, egg, diverse krydder og hvitløk) stå over natten og laget pølsene idag. Det var overraskende enkelt å få formet pølsene. Hadde litt problemer med å få tak i kjøtt i går, så jeg kjøpte en rå skinke. Kan tenke med at kiloprisen for ferdige pølser blir ca 70 kr. Det meste fryses (rå), men det blir pølse til middag idag. Det må være første gang på en to-tre år. Om noen lurer, så bruker jeg en en Kenwood kjøttkvern som selges for ca 1000 kr. http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=MG450 (feil i beskrivelsen, den er på 1400 watt) Endret 19. mars 2008 av skrue
Gjest Gasse Skrevet 19. mars 2008 #5 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Hvor fikk du tarmen fra? (Hver gang en venn av meg vil jeg skal gjøre noe for ham, gir han meg først en kilo hjemmelaget polsk pølse, gjerne akkompagnert av et glass vodka. Da blir jeg så lettlurt at jeg går med på alt mulig, så jeg tenkte jeg skulle bygge opp resistans ved å prøve å lage pølse selv.) Endret 19. mars 2008 av Gasse
Gjest Badiane Skrevet 19. mars 2008 #6 Skrevet 19. mars 2008 Jeg endte opp med å bruke oppskriften det var lenket til over denne gangen. Jeg lot farsen (1.5 kg kjøtt og 500 g fett, egg, diverse krydder og hvitløk) stå over natten og laget pølsene idag. Det var overraskende enkelt å få formet pølsene. Hadde litt problemer med å få tak i kjøtt i går, så jeg kjøpte en rå skinke. Kan tenke med at kiloprisen for ferdige pølser blir ca 70 kr. Det meste fryses (rå), men det blir pølse til middag idag. Det må være første gang på en to-tre år. Morsomt med rapport! Var det fåretarmer du hadde? Pølsene dine så nemlig litt tynnere ut enn de vi har laget.
skrue Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2008 Tarmer kjøpte jeg hos en slakter. De som lager pølser selv har nesten helt sikkert dette på lager. De koster ikke mye og etter det jeg har hørt kan de fryses (ikke prøvet selv enda), så da er det i så fall bare å kjøpe når man kommer over det. Jeg er ikke sikker på hva slags dyr de kommer fra denne gangen. Jeg pekte bare på noen ferdige pølser hos slakteren og sa jeg ville ha tarmer som var like store. De jeg fikk var nok litt mindre, uten at det gjorde noe for min del.
Brunhilde Skrevet 19. mars 2008 #8 Skrevet 19. mars 2008 Det så ut som fåretarmer, ja. Jeg har bestilt tarmer hos slakteren og fryst ned. Fungerer helt fint. Ellers har jeg hørt rykter og at tarmer er lettere tilgjenglig og billigere i Danmark, men det har jeg ikke fått sjekket ut enda. De pølsene er skikkelig gode til engelsk frokost også, pølser, bacon, stekt tomat, stekte poteter og egg... Mektig og veldig godt.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Her er min pølseoppskrift, for feinsmeckere: Man tager ett stk kondom og stapper den full med kjøttdeig eller karbonadedeig. Voila!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå