Gjest slukøret Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har kjøpt meg flunkende ny spisestue i oljet eik. Et problem er at hele greien stinker noe voldsomt... Det er så man steiler med en gang man kommer inn gatedøren... Kommer det til å slutte å lukte? Et annet problem oppsto da jeg vasket av bordplaten for første gang, med en helt vanlig myk klut med lunkent vann. Bordet ser helt jævlig ut etterpå! Det er helt uttørket ut, og flisene står rett opp! Det ser ut som om bordet har svinebust, og det røyter.. Det går ikke an å spise på det, for de små flisene kommer overalt, også i maten. Skal det være slik da? Bordet må jo tåle å bli vasket av med vann?! Er jeg nødt til å olje det allerede, et par dager etter at det kom i hus? Og vil ruheten og alle småflisene bli vekke? Går det an å pusse det lett med helt fint sandpapir for å bli kvitt den verste busten? Hvilken olje må man bruke til å olje det med? Må jeg kjøpe spesialolje i møbelbutikken? (I så tilfelle hurra... to busser for å komme seg til butikken...) Hvordan skal man best vaske bordet da? Det må jo vaskes av med jevne mellomrom, og jeg kan virkelig ikke drive å olje det etter hver vask... I butikken sa de det var så lettstelt, bare å olje det et par ganger i året...
Gjest Helen Parr Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Det hørtes faktisk litt rart ut. Jeg tror jeg ville tatt en telefon til butikken hvor du kjøpte bordet. Vi har eik, og det oppfører seg iallefall ikke slik. Det er helt glatt og jeg oljer det med spesialolje ca en gang i året. Dersom det går lenger tid, ser det bare matt ut, det blir ikke flisete og bustete. Jeg ville definitivt forhørt meg om det er riktig at det skal være slik.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Utstillingsmodellen i butikken hadde også helt glass overflate, det var jo dette jeg hadde lyst på. Ikke et bord som man får flis i fingeren av å ta på.. Det ser omtrent ut som ubehandlet plank... Jeg får prøve å kontakte dem i butikken og håpe det er noe som lett kan ordnes. Det tok dem to måneder å levere skitet, til tross for at de har reklamert med den pakken kontinuerlig i omtrent hver eneste kundeavis det siste halve året... Jeg hadde tenkt å invitere til middagsbesøk i påsken på det nye fine bordet, men det går jo ikke an å bruke slik det er nå Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Hvilken olje bruke du forresten, Helen Parr? Går det an å få kjøpt i malerforetninger/jernvare? Så jeg slipper kave med å dra til en møbelbutikk?
La_Reina Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Jeg kjøpte kommode i oljet eik, og det første vi måtte gjøre, var å olje alle delene. Da kom det frem en helt annen farge og glans i treet. Deretter måtte vi igjen olje kommoden etter 3 måneder. Nå skal det holde i 6 til 12 måneder. Poenget er vel å få mettet treet med olje. Treolje til eik får du kjøpt hos farvehandlen.
Gjest Helen Parr Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Hvilken olje bruke du forresten, Helen Parr? Går det an å få kjøpt i malerforetninger/jernvare? Så jeg slipper kave med å dra til en møbelbutikk? Jeg kjøpte den de selger på Hilmers Hus, men har også brukt noe jeg har kjøpt på farvehandel. Pass bare på at den ikke får lakkert overflate. En gang fikk bordet nettopp det, og det tok lang tid før det var slitt vekk.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Takk for svar Ifølge butikken måtte jeg pusse det med fint sandpapir og så olje det, og så skulle alt være fryd og gammen igjen
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Heisan! dette var litt merkelig. Det virker som om du har kjøpt et bord som ikke har blitt overflatebehandlet i det hele tatt. Jeg har jobbet en del med treverk, og sverger til følgende fremgangsmåte ved oljing: Først vannbeising for å få treet til å reise seg (det har du jo allerede gjort når du vasket det) deretter slipe lett over med 180 sandpapir for å fjerne busten. Så påfører du olje (gjerne litt raust) (her bruker jeg Liberon finishing oil - litt dyr, men veldig bra) og så våtsliper jeg i oljen med 180 papir og til slutt 240. Tørk til slutt vekk overskytende olje og slipe støv(slipegørr er kanskje et bedre ord, for det blir litt klinete sammen med oljen) senere er det bare å olje etter behov, du ser når bordet blir litt matt og tørt. La aldri oljen få ligge så lenge på at den skinn-herder da får du de omtalte lakk-flkkene som blir blanke. ca 15min pleier å holde før du må tørke av det overskytende. Lykke til!
Gjest Helen Parr Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Heisan! dette var litt merkelig. Det virker som om du har kjøpt et bord som ikke har blitt overflatebehandlet i det hele tatt. Jeg har jobbet en del med treverk, og sverger til følgende fremgangsmåte ved oljing: Først vannbeising for å få treet til å reise seg (det har du jo allerede gjort når du vasket det) deretter slipe lett over med 180 sandpapir for å fjerne busten. Så påfører du olje (gjerne litt raust) (her bruker jeg Liberon finishing oil - litt dyr, men veldig bra) og så våtsliper jeg i oljen med 180 papir og til slutt 240. Tørk til slutt vekk overskytende olje og slipe støv(slipegørr er kanskje et bedre ord, for det blir litt klinete sammen med oljen) senere er det bare å olje etter behov, du ser når bordet blir litt matt og tørt. La aldri oljen få ligge så lenge på at den skinn-herder da får du de omtalte lakk-flkkene som blir blanke. ca 15min pleier å holde før du må tørke av det overskytende. Lykke til! Det hørtes ut som det som har skjedd hos meg. Hva er egentlig "skinn-herder"? Det virker som du vet hva du snakker om.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 Mange av oljene på markedet er herdende oljer, dvs at man får en overflate som ikke er slik at den svetter olje (ville jo vært dumt når gjestene har satt seg til bords med finstasen på...) Overflaten ser likevel ikke lakkert ut ettersom den tyntflytende oljen trekker inn i treverket og man tørker av det overskytende slik at det herdede laget følger treverkets tekstur, hvis du skjønner hva jeg mener. MEN når du har på såpass my olje at den blir liggende som et lite vannspeil oppå treverket, og deretter får lov til å herde i ro og mak vil dette vannspeilet se ut som om man har lakkert dette området. Så derfro ; Tørk vekk det overskytende, og ikke la det få ligge i ro noe særlig mere en et kvarters tid. Hvis du har stygge flekker med herdet olje, bør du sansynligvis kunne pusse vekk disse, og gjøre prosessen om igjen. Lyklke til!
Gjest Helen Parr Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 Mange av oljene på markedet er herdende oljer, dvs at man får en overflate som ikke er slik at den svetter olje (ville jo vært dumt når gjestene har satt seg til bords med finstasen på...) Overflaten ser likevel ikke lakkert ut ettersom den tyntflytende oljen trekker inn i treverket og man tørker av det overskytende slik at det herdede laget følger treverkets tekstur, hvis du skjønner hva jeg mener. MEN når du har på såpass my olje at den blir liggende som et lite vannspeil oppå treverket, og deretter får lov til å herde i ro og mak vil dette vannspeilet se ut som om man har lakkert dette området. Så derfro ; Tørk vekk det overskytende, og ikke la det få ligge i ro noe særlig mere en et kvarters tid. Hvis du har stygge flekker med herdet olje, bør du sansynligvis kunne pusse vekk disse, og gjøre prosessen om igjen. Lyklke til! Takk for svar. Etterhvert forsvant den "lakkerte" overflaten og bordet er nå fint igjen. Jeg skal huske på til neste gang at jeg ikke skal ta på så mye, og heller ikke la det virke så lenge.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 Det høres ut som om du har peiling, så jeg våger meg å spørre et spørsmål. Svigermoren min oljet kjøkkenplatene mine (i en misforstått snillhet). Hun brukte antakeligvis altfor mye Liberon-olje, slik at kjøkkenplatene ser oljet ut Er eneste løsning å pusse dem ned? Blir en sabla jobb i såfall..arg.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 Takk for svar. Etterhvert forsvant den "lakkerte" overflaten og bordet er nå fint igjen. Jeg skal huske på til neste gang at jeg ikke skal ta på så mye, og heller ikke la det virke så lenge. Helen Parr - bruk gjerne mye, slik at du får mettet treverket - hvis ikke tar det bare kortere tid før du må frem med flaska igjen, men som sagt; tørk vekk det overkytende. Gjest_Helene - Som jeg pleier å si:"Er'e ikke det ene så er'e svigermor" Joa her lukter det nok av litt jobb... Det som kanskje kan være litt plundrete er å pusse ned noe som er innsauset i olje (papiret pakker seg og det blir bare kluss) tror derfor at det kanskje kan være en ide å bruke en sikling til å få av det verste før du tar finpussen med pussepapir.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 18. mars 2008 #14 Skrevet 18. mars 2008 Hehe, takk for svar. Måtte google sikling, men nå vet jeg hva det er. Er rart med disse svigerforeldrene. Hadde jeg vært bittelitt mer paranoid så hadde jeg trodd hun prøver å sabotere kjøkkenet mitt. Hun har også vasket hele serien med kjøkkenkniver med treskaft i oppvaskmaskinen. Jeg måtte virkelig anstrenge meg for å ikke eksplodere. Men nå har jeg lært, aldri la det mennesket oppholde seg alene i huset
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 En liten ting til når dere holder på; mange av disse oljene er selvantennende - ikke legg oljete filler i søpla...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå