Gjest Hegepege Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 For dere som er godt i planleggingen eller alerede er gift, hva vil et bryllup koste sånn ca? Jeg har satt opp en liste over hvem vi skal ha til middag og kaffe, og vi blir ca 30 til middag og kanskje 50 til kaffe, regner jo med at de fleste vil bake med seg kake, og svigers jobber på konditori så det trenger vi ikke tenke på! Men tenkte bare sånn ca liksom:) Er litt usikker på hva vi skal ha å spise men man må kanskje regne med 500 pr snute for 2 eler 3 retter? Vi har tenkt oss et billig bryllup, vi er begge i studier og tjener ikke rått med penger for å si det sånn.. Håper det er noen som svarer der ute..
Possibly Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Du må nok minst regne med 500 per snute for 2 eller tre retter. I tillegg vil jo ringer og klær (brudekjole, dress, ...) være en stor utgiftspost. Og så kommer sånne ting som brudebukett, bryllupskake, invitasjonskort, fotograf, frisør osv. Man trenger selvsagt ikke bruke så mye på dette, men jeg tror det fort kan bli mer enn man tror hvis man ikke er veldig bevisst på å gjøre det billig.
*Emma* Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Der jeg serverer (av og til) kan få flott middag (3 retter) til rundt 300kr per pers. (Ganske sikker på at det var rundt 300 ihvertfall.) Sist jeg serverte feks var menyen følgende: - Krepsehaler med safranris og hummersaus - Reinstyrstek med poteter, saus og grønnsaker - Creme brulet Men så kommer jo drikke i tillegg da og det koster vel ofte mere enn maten... (Du må fort regne rundt 50-60kr pr glass vin/en øl og det går vel fort 1 til forrett, minst 2 til hovedrett og 1 til dessert kanskje...også kommer drikken utover kvelden.) Edit: Lurer på om jeg husket litt feil ang prisen, men jeg er ihvertfall sikker på at den var en god del under 500,-) Endret 23. mars 2008 av *Emma*
Nyttårsbrud Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 *Emma*: må si jeg gjerne skulle booket der du serverer, for der var d god pris på maten. Og ble jo sulten av å høre på meny forslaget! Som *Emma* skriver så må du (Hegepege) regne med at det går en del penger i drikke og. Vi har fått en kuvertpris på 1200,- per pers. Og da er d ikke fri bar, men vil si nok enheter drikke. (Kjører bong system, da d er lettere å holde oversikt over kostnader samt hvor mye drikke folk faktisk får i seg. Noen som innimellom med enkelte personer kan være litt greit...) Nå har jo vi valgt en spesiell dag, men fikk likevel et godt tilbud. For mat og drikke per pers vil jeg ha regnet rundt 1000 kr, men da har jeg tatt med noe alkohol utover kvelden, og antatt at det er på lokale /restaurant som fikser alt (servering, rydding + mat). Blir fort penger av slikt. Men har du festen på et lokale hvor du fikser alkohol selv så er d mye penger der å spare. Ellers så har vi budsjettert med at alt annet foruten lokale, mat og drikke, vil bli på sånn ca 40 000,-. Ingen anelse om det faktisk blir å stemme, men har tatt utgangspkt i flere forskjellige bryllups budsjetter som ligger ute på nett. Lykke til med planleggingen iallefall. Når og hvor skal du forresten gifte deg Hegepege??
Gjest Gjest_Moo_* Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Vi blir rundt 50-55 gjester og regner med å bruke totalt 80 000. Ca. 50 000 til festen og resten er antrekk, invitasjoner, minibryllupsreise og hotell til bryllupsnatta. Forhør dere litt rundt med forskjellige angående kuvertpris, vi havner på rundt 300 for tre retters (uten drikke, den står vi for selv).
Concertina Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Hvis du har festen på et lokale hvor du kan stille med mat og drikke selv så er nok det det rimeligste alternativet. Maten kan du enten bestille via catering, ha buffet, eller hyre inn en kokk og handle inn ingrediensene selv. Kan få 3-retters fra catering ned i 240 kr per pers, og enda litt lavere om du har buffet eller hyrer inn en kokk. Alkohol er gjerne billigere i Sverige eller på tax-free, så det er noe å spare om du bor nært grensa. Vårt budsjett ligger her, men vi skal ha mange flere gjester enn det du skal ha (rundt 90 stykker, alle til middag).
Gjest Hegepege Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 *Emma*: må si jeg gjerne skulle booket der du serverer, for der var d god pris på maten. Og ble jo sulten av å høre på meny forslaget! Som *Emma* skriver så må du (Hegepege) regne med at det går en del penger i drikke og. Vi har fått en kuvertpris på 1200,- per pers. Og da er d ikke fri bar, men vil si nok enheter drikke. (Kjører bong system, da d er lettere å holde oversikt over kostnader samt hvor mye drikke folk faktisk får i seg. Noen som innimellom med enkelte personer kan være litt greit...) Nå har jo vi valgt en spesiell dag, men fikk likevel et godt tilbud. For mat og drikke per pers vil jeg ha regnet rundt 1000 kr, men da har jeg tatt med noe alkohol utover kvelden, og antatt at det er på lokale /restaurant som fikser alt (servering, rydding + mat). Blir fort penger av slikt. Men har du festen på et lokale hvor du fikser alkohol selv så er d mye penger der å spare. Ellers så har vi budsjettert med at alt annet foruten lokale, mat og drikke, vil bli på sånn ca 40 000,-. Ingen anelse om det faktisk blir å stemme, men har tatt utgangspkt i flere forskjellige bryllups budsjetter som ligger ute på nett. Lykke til med planleggingen iallefall. Når og hvor skal du forresten gifte deg Hegepege?? Ok, vi har ikke satt noe dato enda, men det blir nok til neste sommer Dvs, han har ikke fridd enda, men vi har nå vært forlovet i to år og han snakker om det heele tiden, så vi har snakket om neste sommer. Jeg vil bare forhøre meg littegrann rundt før jeg begynner planleggingen, er derfor veldig greit å få noen råd/tips! Jeg jobber selv på hotell i kr.sand og der vil jeg få det billigere, men det forutsetter at vi gifter oss utenom høysesongen, og jeg har ikke så lyst til det, vi har ganske spredt familie så det ville være flott om det var i ferien så det ikke ble så stress for gjestene heller!
Amom Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Gjør sånn som oss! Vi har vært i kontakt med restaurantfaglinja på videregående her hos oss. Da har vi fått tak i en kokk og 6 til å servere. Kokken - som går siste året på vgs - tar kr. 150,- pr time, og serveringspersonalet - også siste år på vgs - tar kr. 100,- pr time. Da får vi en gjeng som er genuint interesserte i faget sitt, og gjør alt for at alt skal bli vellykket (vi var i bryllup i fjor hvor disse "briljerte"). I tillegg får vi kjøpe all maten selv, og sparer endel penger på det i forhold til cateringfirmaer o.l. Disse elevene har også vinlære på skolen, og kan gi gode tips til vin som passer maten. Vi hadde prøvemiddag i går, og det var utrolig godt! Jeg gleder meg så innmari til august!
Gjest Pupsilure Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Ok, vi har ikke satt noe dato enda, men det blir nok til neste sommer Dvs, han har ikke fridd enda, men vi har nå vært forlovet i to år og han snakker om det heele tiden, så vi har snakket om neste sommer. Jeg vil bare forhøre meg littegrann rundt før jeg begynner planleggingen, er derfor veldig greit å få noen råd/tips! Jeg jobber selv på hotell i kr.sand og der vil jeg få det billigere, men det forutsetter at vi gifter oss utenom høysesongen, og jeg har ikke så lyst til det, vi har ganske spredt familie så det ville være flott om det var i ferien så det ikke ble så stress for gjestene heller! Hæææ? Man er da ikke forlovet før en av dere frir?
Gjest Hegepege Skrevet 21. mars 2008 #10 Skrevet 21. mars 2008 Hæææ? Man er da ikke forlovet før en av dere frir? Det blir jo mer og mer vanlig da, da er man et steg videre på veien:) Kan være forskjell på forlovelse og frieri vettu:) De fleste av de jeg kjenner har gjort akkurat det samme!! Synes det er veldig greit, for hvis han ikke er riktig klar for et giftemål, kan vi alikevel være forlovet, da er det et tegn på at vi om ikke veldig lenge til skal gifte oss! Nå har vi vært forlovet i snart to år, og han har så smått begynt å planlegge (jeg også selvfølgelig)
Gjest Hegepege Skrevet 21. mars 2008 #11 Skrevet 21. mars 2008 Gjør sånn som oss! Vi har vært i kontakt med restaurantfaglinja på videregående her hos oss. Da har vi fått tak i en kokk og 6 til å servere. Kokken - som går siste året på vgs - tar kr. 150,- pr time, og serveringspersonalet - også siste år på vgs - tar kr. 100,- pr time. Da får vi en gjeng som er genuint interesserte i faget sitt, og gjør alt for at alt skal bli vellykket (vi var i bryllup i fjor hvor disse "briljerte"). I tillegg får vi kjøpe all maten selv, og sparer endel penger på det i forhold til cateringfirmaer o.l. Disse elevene har også vinlære på skolen, og kan gi gode tips til vin som passer maten. Vi hadde prøvemiddag i går, og det var utrolig godt! Jeg gleder meg så innmari til august! Det var jo et utrolig godt forslag da, det er noe jeg absolutt ikke hadde tenkt på.. Men det er jo mange lærlinger ved hotellet der jeg jobber som også helt sikkert ville ha hjulpet til.. Kjempegod ide altså Og de er jo flinke også, de fleste av de! Åh, ja august er ikke lenge til nei, det blir nok moro! Skal dere ha mange gjester, og hvor mye regner dere sånn ca pr.pers?
Possibly Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Det blir jo mer og mer vanlig da, da er man et steg videre på veien:) Kan være forskjell på forlovelse og frieri vettu:) De fleste av de jeg kjenner har gjort akkurat det samme!! Synes det er veldig greit, for hvis han ikke er riktig klar for et giftemål, kan vi alikevel være forlovet, da er det et tegn på at vi om ikke veldig lenge til skal gifte oss! Nå har vi vært forlovet i snart to år, og han har så smått begynt å planlegge (jeg også selvfølgelig) Hvis han ikke er riktig klar for et giftermål, så blir det feil å gå rundt og kalle seg forlovet. Men det er min mening, jeg har sett at det har vært en del diskusjoner om dette her tidligere også.
iap Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 men for å bli forlova så er det vel vanlig å fri for å bli det..elle har eg misforstått alt..
Gjest Pupsilure Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 men for å bli forlova så er det vel vanlig å fri for å bli det..elle har eg misforstått alt.. Det trodde jeg og Det er ok at man ikke setter datoen med en gang, men etter min mening skal man ikke fri igjen når man setter datoen. Noen har jo fridd allerede, siden man er forlovet. Men men....
*Emma* Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 Hvorfor må dere ødelegge tråden til Hegepege med denne diskusjonen? Det finnes drøssevis av 100 sider lange diskusjoner om "må man fri forå gifte seg"osv osv...diskuter i dem. Dette handler om noe helt annet!!!
Gjest Hegepege Skrevet 23. mars 2008 #16 Skrevet 23. mars 2008 Det trodde jeg og Det er ok at man ikke setter datoen med en gang, men etter min mening skal man ikke fri igjen når man setter datoen. Noen har jo fridd allerede, siden man er forlovet. Men men.... Det er ganske mange som gjør det samme som oss, så jo det går ann! Etter min mening var dette en forlovelse, istedetfor en forlovelse og frieri! Dessuten så er det som emma sier, ikke det denne diskusjonen dreier seg om!
Gjest Hegepege Skrevet 23. mars 2008 #17 Skrevet 23. mars 2008 Hvorfor må dere ødelegge tråden til Hegepege med denne diskusjonen? Det finnes drøssevis av 100 sider lange diskusjoner om "må man fri forå gifte seg"osv osv...diskuter i dem. Dette handler om noe helt annet!!! Heihei, takk for det:) Ser du skrevover her at det koster under 500 pr.sers Det er vel ikke tilfeldigvis på sørlandet du serverer;) Hehe.. Har vært inne å kikka litt rundt omkring, og de fleste har det ganke så dyrt, men som noen skrev her at de hadde leid inn lærlinger, og det kan jo vi også forsåvidt gjøre
Gjest Hegepege Skrevet 23. mars 2008 #18 Skrevet 23. mars 2008 Idag fridde han til meg, så nå trenger dere ikke fundere på hva som er rett eller galt her!!! JEG SKAL GIFTE MEG!!!!
augustjenta Skrevet 23. mars 2008 #19 Skrevet 23. mars 2008 Idag fridde han til meg, så nå trenger dere ikke fundere på hva som er rett eller galt her!!! JEG SKAL GIFTE MEG!!!! Gratulerer !!! Syns noen starter en litt teit diskusjon her..om det å være forlovet.. Jeg og samboeren/forloveden min forlova oss i 99, vi hadde lyst til å forlove oss for å få et sterkere bånd mellom oss, men vi var ikke klare da for å gifte oss... men nå er vi det.. så om 5 mnd ca giter vi oss. vel vel GRATULERER i hvertfall
Lilywhite Skrevet 23. mars 2008 #20 Skrevet 23. mars 2008 Hei og gratulerer med forestående bryllup Vårt bryllup kommer på i underkant av 80 000, med ca 40 middagsgjester og 70 totalt til kaffen. Da skal vi ha 3-retters middag til mellom 300 og litt over 400 kr per pers (har ikke helt bestemt oss for meny/leverandør ennå), med fri alkohol, men leier sted hvor vi kan ha med drikke, dette er lurt hvis man vil spare litt. Et lurt tips er å ta en titt i bryllupsdagbøkene, der er mange gode og detaljerte budsjetter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå