Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Elise_*
Skrevet

Heisann!

Jeg er student og får lån/stipend av lånekassen som de fleste andre. Dette er ikke et stort stipend og jeg har ikke jobb ved siden av, så det blir ofte for lite penger i starten av neste måned før jeg får nytt stipend.

Nå har jeg bestemt meg for å ta opp et lån hos banken min for å betale et par husleier jeg ligger bak med. Da lurer jeg på om dette er lurt. Det blir ikke så veldig stort i underkant av 10 000kr. Jeg tenker på å betale ned innen 1 år, da jeg ikke har noen inntekt eller noe. Eneste jeg får av penger er det vanlige stipendet en gang i måneden.

Har aldri tatt opp lån før og har ikke snøreste aning om hvordan man går frem. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det der hørtes ikke ut som noen grei situasjon. Hvordan har du klart å komme på etterskudd med leia? Er student selv, og ser på leia som den absolutt viktigste utgiften hver måned, går heller sulten enn å ikke betale den.

Men uansett må du jo få betalt det du skylder, men å ta opp et lån for det uten å ha en ekstra inntekt i sikte, synes jeg hørtes litt rart ut. Du har jo allerede for lite hver måned, så det kan jo ikke bli noe bedre om du må betale ned lån samtidig?

Tror det beste er om du får deg en liten jobb ved siden av studiet, selv bare noen timer hver uke hjelper veldig om det er snakk om nedbetaling av lån. Å betale ned 10 000,- når du har en liten ekstra inntekt kommer til å gå som en lek, og etter lånet er nedbetalt har du jo fortsatt jobben!

Skrevet
Heisann!

Jeg er student og får lån/stipend av lånekassen som de fleste andre. Dette er ikke et stort stipend og jeg har ikke jobb ved siden av, så det blir ofte for lite penger i starten av neste måned før jeg får nytt stipend.

Nå har jeg bestemt meg for å ta opp et lån hos banken min for å betale et par husleier jeg ligger bak med. Da lurer jeg på om dette er lurt. Det blir ikke så veldig stort i underkant av 10 000kr. Jeg tenker på å betale ned innen 1 år, da jeg ikke har noen inntekt eller noe. Eneste jeg får av penger er det vanlige stipendet en gang i måneden.

Har aldri tatt opp lån før og har ikke snøreste aning om hvordan man går frem. Noen som kan hjelpe?

Det høres ut som en dårlig løsning å ta opp lån når du alt sliter med å betale husleie :klø:

Da får du jo bare ENDA mer å betale hver måned (renter og avdrag), selvom du løser problemet akkurat for øyeblikket.

Hvorfor tar du ikke heller en ekstrajobb i en eller annen form? Det trenger ikke være ofte, ei heller permanent. Tror iallfall det er en adskillig bedre løsning enn å ta opp lån.

Om du likevel insisterer på lån, så må du bare ringe banken og snakke med de. De kan forklare deg hva du må gjøre. Hos de fleste banker kan du dessuten søke lån direkte på nettsiden til banken.

Jeg vil imidlertid råde deg til å tenke nøye gjennom dette. Jeg tror ikke et lån er en bra løsning. Det er bare å forskyve problemet.

Skrevet

Tusen takk for raske svar folkens :)

Vel, jeg har fått mange avslag på søknader om jobber nå, så det er ikke noe jeg kan satse på. Jeg fortsetter å søke jobber såklart, men ja.

Grunnen til at jeg ligger på etterskudd, er ikke at jeg har prioritert noe annet enn husleia, men det har bare skjedd masse de siste månedene. Det er ikke bare penger til meg eller husleia mi heller. Det er bare for komplisert. Hvis jeg tar opp lån og betaler 1000,- i måneden dette året, kommer jeg jo selvsagt til å slite litt videre, men det er større sjanse for at jeg får noe annen hjelp av noen andre etterpå enn det er nå.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lurer på om stipend kan regnes som inntekt?

Skal søke lån i banken, og lurer på om jeg skal føre opp det jeg har i lønn + stipend?

Skrevet

Studielån er ikke inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...