Gå til innhold

trampoliner

Anbefalte innlegg

Gjest forbannet nabo
Skrevet

Hva sjekker du når du kjøper trampoline?

God kvalitet? sikring? garanti osv?

men sjekker du om du har plass til det?

enkelte foreldre tenker ikke lengre.

Nabo i rekkehus har gått til innkjøp....vår i luften. Der har alle en bitteliten hageflekk med platting til kaffekos i solveggen. Nabo har plassert trampolinen der

Det ryktes i nabolaget om trampolinen. da det er skolefri, så starter det tidlig på dagen og fortsetter sent....det hyles og ropes.....Ikke en av foreldra sier noe.

Hva skal naboer finne seg i?

Så nå er alle naboer gått inn og lukket vinduene. Skal bli en festlig sommer.

Ja, barn skal høres,men på det nivået så er det rett og slett forurensning.

trampoline passer i egen bolig med stor hage.

Enkelte foreldre gir blanke f i om dem har andre naboer.

jeg kan heller ikke sitte ute og spille trommer eller trekkspill pga da forstyrrer jeg mone naboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi bor også i rekkehus....det bor mange barnefamilier her, men også familier uten barn.

Vi som har barn bruker å ha plaskebasseng på platten om sommeren.

Hva synes du om det da?

Det blir jo barne-hyl av det også.

Vi passer på at de ikke bgynner å bruke det før utpå dagen når alle har stått opp da....

Jeg synes det er vanskelig hvis ingen skal kunne leke seg i hagen fordi det kan forstyrre naboene.

Vi har små barn og vil gjerne holde et øye med dem, da er det naturlig at de er på baksiden av huset, så vi ser dem.

Jeg tenker at når en bor i rekkehus må en regne med å komme tett innpå sine naboer.

Våre nærmeste naboer har ikke barn.

Hva tenker du er toleransegrensen?

Ungene kan jo dempe seg litt selv om de hopper trampoline.

Der trenger ikke å rope og hoie fordet....men er det støyen fra selve hoppingen som irriterer mest?

La Guapa

Gjest Gjest_maren_*
Skrevet

Dette er nok et problem som har kommet for å bli.

Og man kan ikke nekte folk å ha trampis bare fordi man bor i rekkehus.

Men en ide hadde jo vært å sette den et lite stykke bortenfor husene, på en lekeplass eller lignende også kan en voksen ha oppsyn med de.

Hvis det er mulig ville jeg kommet med forslaget til naboene mine hvertfall.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også lurt litt på dette om hvor mye støy man må tåle fra barn, og hvor grensen går. Blir foreldre immune? Her i nabolaget er det en jente på 4-5 år som går rundt og hviner og skriker i lange perioder hver dag. Hun kan ikke leke noen form for lek uten at det hyles og skrikes så det høres langt, langt unna. Så vidt jeg vet er det ikke noe galt med ungen. Kanskje bortsett fra ta hun aldri har hørt ordet "hysj"? Jeg er ikke så naiv at jeg tror hysjing alltid hjelper, men må si jeg blir mer velvillig innstilt overfor foreldre som faktisk prøver. Man ser det jo feks i butikker også, unger som slår seg helt vrange og hyler og raser omkring. Da vil jeg si at jeg ser stor forskjell på situasjonen om foreldrene i hvert fall prøver å roe ned ungen, og sier unnskyld til folk som blir løpt ned, sølt på eller whatever. Det burde være en selvfølge, men er det ikke nå til dags.

Til dere foreldre, merker dere at dere får en annen toleransegrense for støy etter dere fikk barn? Evt, skjønner dere at andre rundt dere ikke dermed får det samme? :)

Skrevet
Til dere foreldre, merker dere at dere får en annen toleransegrense for støy etter dere fikk barn? Evt, skjønner dere at andre rundt dere ikke dermed får det samme? :)

Vi har så mange innedager i dette landet at jeg syns det beste vårtegnet er når ungene begynner å leke ute.

Gråting kan jeg bli lei av å høre, men gledesrop og barnelatter blir jeg aldri lei, ikke en gang når jeg våkner av det i helgene.

Naboen min har tre barn og trampoline i hagen, men de har strenge regler for støynivå. Brytes reglene så stenges trampolinen. Syns det er en god ting, ikke alle er like glad for bråk.

Gjest hensyntagen
Skrevet

Når man bor i rekkehus så skal man finne seg i noe, men ikke i alt. Foreldre som har barn sovende ute på plattingen i hagen kan ikke forvente at naboene skal forholde seg helt rolig mens barnet sover. Og de naboer som liker å spille høy musikk må forvente at de ikke kan spille så høyt de vil når de bor i rekkehus. Når man har valgt å bosette seg i et rekkehusområde så må man finne seg i å ta hensyn, innen rimelighetens grad selvfølgelig.

Hos oss er det flere som gjerne skulle hatt trampoline men her er det rekkemøter hvor slike ting blir avgjort. Det er ikke til å komme fra at det har en tendens til å bli støy med trampoline, fordi ungene har det gøy der. Og noe ungestøy må man tåle men en trampoline inviterer til mange barn og mer støy. Så her er det ikke trampoliner. Alle må finne seg i at det bor barn i et borettslag og at det følger med støy, men samtidig må også barn og foreldre finne seg i at det også skal tas hensyn til de øvrige i borettslaget.

En trampoline kan heller ikke uten videre settes på et fellesområde for da kommer det helt andre sikkerhetsregler til. Hvem er det som er ansvarlig for det som skjer på fellesområdet?

Gjest Gjest_maren_*
Skrevet

Hvis noe skal bli satt ut på fellesområder sånn som alle andre lekeapparater så anbefales det nok at noen har tilsyn ja.

Men dette kan vel hvert enkelt borettslag bli enige om selv?

Det er kommunikasjon som er kluet her...

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Jeg bor i rekkehus og jeg hadde blitt rimelig forbanna om naboen hadde satt opp trampoline på den lille tomteflekken de har. Heldigvis er de ikke plass, jeg har, men vil aldri satt opp en trampoline.

Trampoline brukes i en helt annen grad enn et plaskebasseng. Naboen har til sine unger og jeg plages ikke nevneverdig. Litt latter, bråk og støy fra unger tåler jeg akkurat som at naboen må tåle at jeg sitter ute med venner og prater og ler.

Vet om et borettslag som har kjøpt inn trampoline som står på deres lekeplass. Denne har et sikkerhetsnett og "inngangen" er låst med kodelås fordi den ikke skal være tilgjengelige for alle.

Skrevet

Vi bor i enebolig og har egen hage, men alikevel har vi strenge regler for hyling på trampolina. Det gjelder også for nabobarn, som kommer på besøk.

Merker fort at det er noen barn som aldri har fått høre "HYSJ" og "vær stille" i sitt liv.. Og for meg er det bare tull å hyle og hvine som gale, hvis de skal hoppe på trampolinen. Jeg har - etter gjentatte forsøk på å snakke til enkelte barn - sagt klart ifra at de ikke er ønsket på vår trampoline.

Jeg orker personlig ikke å ha så mye støy rundt meg, men jeg tenker enda mer på naboene... Derfor lærer jeg barna våre å ta hensyn. Leke og ha det gøy - uten å hyle som gale..

Gjest Gjest
Skrevet

Litt støy må man finne seg i, men ikke -all- støy.

Plaskebasseng brukes ikke hver dag, og ikke så lenge i strekk, som en trampline. Jeg synes også støynivået som regel er lavere enn ved trampolinebruk.

Jeg bor i blokk, og heldigvis har ingen av mine naboer trampline (hehe, spjong, der fór ungen utfor altanen gitt :fnise:) Men jeg går gjennom rekkehusbebyggelse for å komme til bussen. Og duverden så glad jeg er for at ikke jeg bor der.. Det er særlig et hus, der auler det av unger som skal hoppe på trampoline. Og støynivået er horribelt. Småjenter kan lage noen helt grusomme hvine og hylelyder. Stakkars naboer! Jeg hadde blitt gal hadde de holdt på slik utenfor mitt hjem i timesvis hver dag.

Jeg synes det er ille nok med de som lar ungene leke i trappeoppgangen i blokken, jeg.. Det er -veldig- lytt der... Særlig en mor har jeg lyst til å si et alvorens ord til. I går satt jeg i stuen og hørte, over lyden fra tv'en, at de kom inn i gangen og denne moren gaulte, "husker du hvordan karusellen hørtes ut Ole?? Ouiiiiiiiiii".

Jeg lar være å spille musikk på full guffe. Etter "stilletid" i blokken hører jeg bare på svak svak musikk, som jeg er sikker på at ikke høres. Da mener jeg at foreldrene kan lære ungene sine betydningen av ordet "hysj", og bruke dette en gang iblant også.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Vi bor også i rekkehus....det bor mange barnefamilier her, men også familier uten barn.

Vi som har barn bruker å ha plaskebasseng på platten om sommeren.

Hva synes du om det da?

Det blir jo barne-hyl av det også.

Vi passer på at de ikke bgynner å bruke det før utpå dagen når alle har stått opp da....

Jeg synes det er vanskelig hvis ingen skal kunne leke seg i hagen fordi det kan forstyrre naboene.

Vi har små barn og vil gjerne holde et øye med dem, da er det naturlig at de er på baksiden av huset, så vi ser dem.

Jeg tenker at når en bor i rekkehus må en regne med å komme tett innpå sine naboer.

Våre nærmeste naboer har ikke barn.

Hva tenker du er toleransegrensen?

Ungene kan jo dempe seg litt selv om de hopper trampoline.

Der trenger ikke å rope og hoie fordet....men er det støyen fra selve hoppingen som irriterer mest?

La Guapa

Min toleransegrense er høy. Har barn,men her er det snakk om store trampoliner. man skal vel ta hensyn til naboer? Og hva mener du med hensyn da?

Trampoliner medfører veldig mye støy. Ryktet om trampoline sprer seg til andre barn og det er ikke bare naboens barn.

Jeg lurer egentlig på støynivået er da det står på`..

Hva skal nabo finne seg i?

mest plagsomt om sommeren...ikke en j dag hvor det er stille. Sikkert lett for foreldre å sende barna ut på trampoline om de vil slappe av selv.

Ser ut for at barn ikke lærer kvaliteten ro/stillhet. Det skal foregå hele tiden.

De større barna tar over etter de små senere på kvelden. Skjønner ikke foreldre at det er stadig uro rundt de?

Når syns du naboen kan få litt ro?

At foreldre har blitt advart mot faren ved mer enn en på trampolinen i gangen har vist ikke gjort inntrykk på de.

Det er så mye skader på barn med trampoline der de er flere i gangen også.

Hva om jeg satt ute å spilte trekkspill, fele, ukulele eller sang falskt hele sommeren...ville du ike reagert da heller?

heldigvis, så er det flere borettslag som har forbudt trampoliner inntil husveggene.

dette pga det er plagsomt, støyende

Gjest Gjest_maren_*
Skrevet

Ser du fisker etter argumentet at barn må få lov til å være barn og derfor også støye... men det er snakk om hva man er i stand til å tolerere.

Men hvor mye nytter det å sitte og ergre seg og skrive om det på KG? Gjør noe med det TS! Gå til naboene dine og spør om det ikke går ann å jenke volumet litt!

Skrevet
Ser du fisker etter argumentet at barn må få lov til å være barn og derfor også støye... men det er snakk om hva man er i stand til å tolerere.

Men hvor mye nytter det å sitte og ergre seg og skrive om det på KG? Gjør noe med det TS! Gå til naboene dine og spør om det ikke går ann å jenke volumet litt!

Tror du virkelig at KG er første plassen dette blir tatt opp av meg?

Forelder er av den oppfatning at barn skal være barn. Lære at stillhet/ro er en kvalitet som må læres fra de er små er som fremmedord i deres ører.

Flere naboer med barn/uten barn/store barn har reagert til ingen nytte. Argumentet er at det er privat grunn. ingen hensyn der i gården.

ungene har nå oppfattet foreldres mening om saken og gjør sitt for at støyen skal være veldig høy.

Den står nøyaktig tre meter fra mitt stuevindu/soveromsvindu (2 et)

det er flere trampoliner rundt om i Norge som skulle blitt fjernet.

Nå fikk jeg nyss om at en kunne kontakte Kommunen. de kan pålegge at de fjerner den pa støyen. det har skjedd i nabokommunen. Ansamling av barn på trampolinen ar ca 8 stk, noe som resulterte i Psykisk terror av en eldre dame. HURRA HURRA, vent til påsken er over trampolineeiere.

Skrevet
Tror du virkelig at KG er første plassen dette blir tatt opp av meg?

Forelder er av den oppfatning at barn skal være barn. Lære at stillhet/ro er en kvalitet som må læres fra de er små er som fremmedord i deres ører.

Flere naboer med barn/uten barn/store barn har reagert til ingen nytte. Argumentet er at det er privat grunn. ingen hensyn der i gården.

ungene har nå oppfattet foreldres mening om saken og gjør sitt for at støyen skal være veldig høy.

Den står nøyaktig tre meter fra mitt stuevindu/soveromsvindu (2 et)

det er flere trampoliner rundt om i Norge som skulle blitt fjernet.

Nå fikk jeg nyss om at en kunne kontakte Kommunen. de kan pålegge at de fjerner den pa støyen. det har skjedd i nabokommunen. Ansamling av barn på trampolinen ar ca 8 stk, noe som resulterte i Psykisk terror av en eldre dame. HURRA HURRA, vent til påsken er over trampolineeiere.

Om jeg virkelig tror det? nei, hva vet vel jeg... Er ikke synsk heller da...

Om du faktisk prøver å gjøre noe med det så er jo mitt budskap vellykket. Selv er jeg for ung til å ha barn (synes jeg), men hvis det skulle skje så blir det nok trampis på oss. Men tror ikke at jeg kommer til å utvikle noen større støyaksept enn det jeg har i dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Skulle vi hatt trampoline (noe som er ganske uaktuelt) ville jeg lagt vekt på dette:

* plassering i hagen med vekt på sikkerhet, men også i forhold til naboene

* sikkerhetsnett og skikkelig kvalitet

* regler for bruk - både av mine barn og andre barn. For det første ville de kun fått være en på om gangen. De vil ikke få bruke den før kl. 10 om formiddagen og ikke senere enn 19.30 (da er det leggetid for de minste). De vil heller ikke få bruke den hvis ikke vi voksne er hjemme.

*trampolinen ville vært sikret når den ikke var i bruk.

Nå er trampoline uaktuelt i utgangspunktet, så dette er bare teoretisk. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

I sameiet vårt kom det plutselig opp en trampoline utenfor soveromsvinduet vårt. Begge jobber turnus, og har behov for å sove på dagtid med ujevne mellomrom. Noboene ble dritsure da vi tok det opp med dem....

Er ikke kommet frem til en løsning ennå....

Skrevet
I sameiet vårt kom det plutselig opp en trampoline utenfor soveromsvinduet vårt. Begge jobber turnus, og har behov for å sove på dagtid med ujevne mellomrom. Noboene ble dritsure da vi tok det opp med dem....

Er ikke kommet frem til en løsning ennå....

Huff...det var dumt.

Mannen min har også hatt nattarbeide i mange, mange år.

Jeg vet hvor tungt det er å sove med gressklippere og unger i vill sommerlek...

Jeg skulle til å skrive at trådstarter kanskje bør prøve å snakke med naboene

FØR kommunen evnt. blir kontaktet.

Jeg er helt enig i at en skal ta så mye hensyn en kan til naboene sine.

Vi pleier å spørre dem vi, om det er generende med plaskebasseng ute osv....så håper vi at de sier i fra da....

Det er dumt hvis det utvikler seg til uvennskap bare fordi noen har vært ubetenksomme.

Kanskje dere kan møtes på halvveien...Ikke trampoline etter kl 19 eller noe sånt...

Gjest nextlife
Skrevet

Da bi bodde i rekkehus hadde nærmest annenhver leilighet tramopline. Om dagene herjet småttisene og om kveldene ungdommene.

Med turnusjobbing kunne det til tider bli mye støy, og lite søvn. Heldigvis hadde vi gode etablerte naboforhold, slik at å be om noe timers pause, eller at ungdommene var litt stillere etter et visst tidspunkt på kvelden gikk helt flott.

Man kommer langt med å spørre høflig, og være litt imøtekommende er min erfaring.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Det er koselig med barnelatter og lek ute syns jeg, men det skal vises hennsyn til naboer når man bor så tett!

Min søsters familie bor i rekkehus med trampoline på den lille hageflekken sin og de har 3 barn! De har regler for når på døgnet, støynivået og hvor lenge av gangen trampolinen skal brukes!Barna er storfornøyd med det og det er naboene også!

Om du skal si fra til noen om det du finner uholdbart (dersom støyen varer hele dagen vel og merke) bør du gjøre det med naboen på en høfflig måte, og ikke kommunen i første omgang!Skjønner jo at det kan bli vanskelig da dere ikke vet hvordan naboen vil reagere og at dere er redd for vennskapet!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest_inka_*
Skrevet

Naboen vår har også trampoline hvor ungene hyler og hviner av glede. Om kvelden når de minste antageligvis har lagt seg så er det ungdommene sin tur men de bråker da ikke så mye? Litt latter og knirking fra trampolina!

Jeg synes det er verre når naboen starter opp bilen sin kl. 6 hver eneste morgen og lar den stå på tomgang til kl. 6.45. Det spiller ingen rolle om det er + eller - grader!!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...