Gå til innhold

Hun hører bare ikke,bare tøyser og tuller hele tiden.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Datteren min er meget krevende,har egentlig vært det i noen år.

Hun er snill som dagen er lang,ikke noe gaping,banning,stjeling eller er stygg med andre.

Problemet er bare at hun tar ikke nei for for et nei.

Hun sliter meg ut.

Hun trekker i strikken helt til den holder på å ryke. Rett før jeg eksploderer så sier hun unnskyld,gir meg en klem å ser på meg med dådyrøynene sine.

Hun respekterer meg ikke i det hele tatt,jeg er møkka sliten.

Etter mange år som singel( etter eget ønske) er jeg nå ikke singel lenger,han reiste idag med dundrende hodepine for han makter ikke å være her.........

Jeg har gått med konstant dårlig samvittighet i åresvis pga tidligere ekteskap og det ungene har måttet tåle og finne seg i. Så da jeg ble alene med dem så skulle alt bli så mye bedre. Masse kos,tålmodighet og jeg har nok løfta dem på en gullstol.

Nå får jeg svi.......jeg har ikke gjort dette med vilje,jeg trodde jeg var en flink mamma. Ikke noe gaping,skriking,banning og husarrest.

Alt ordner seg bare man prater og prater og prater.................og nå prater jeg for døve prer på denne 12 åringen.

Hun er ikke spydig mot meg eller noe sånt,hun hører bare ikke.

Kjæresten min telte at jeg på en og samme ting hadde svart henne 13-14 ganger og hun kan holde på i timesvis.........jeg har hatt flere samtaler med henne og idag rømte jeg huset i flere timer og da jeg kom hjem satte jeg meg ned,viste at jeg var lei meg og sliten og snakket lenge med henne.

Hun er lei seg for alt dette,jeg vet at dette er min skyld,jeg trodde at jeg gjorde en god jobb,men har visst laget ris til egen bak der ja....

Nå er spørsmålet..................hva slags taktikk skal jeg ha nå.

Jeg trenger råd og løsninger.

Pepper trenger jeg ikke,er klar over mine misstag,nå må jeg redde stompene . For en gang skal hun bli voksen og hun må takle begrensninger, ja og nei osv...... og skal vi få det bedre her hjemme så må det en endring, så hva gjør jeg ???

God råd mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_guest_*
Skrevet

Konsenkvenser. Om hun ikke hører etter -null tv den uka. Har hun ikke lært da, null tv og internett/mobil neste uke. Da skal du se at jenta lærer å åpne ørene ;)

Du er ikke slem mot datteren din fordi om du setter grenser. Husk på at også du skal ha det godt, om du mistrives, så gjør barna det samme.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes heller ts skal prøve å snu trenden på en mer positiv måte. Ros datteren for god oppførsel og lag en ordning der dere gjør en fin ting sammen (kanskje en kinotur) hvis hun oppfører seg bra hele uken.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke du har gjort noe galt. Du er bare i ferd med å få en ungdom i huset. Det innebærer ofte utfordringer og konflikter. Virker som dere har et godt forhold. Ta vare på det. Hvordan dere takler disse årene har mye å si for hvordan ungdomstiden hennes blir og hvordan deres forhold blir i fremtiden. Jeg tror mer på tålmodighet, åpenhet og kjærlighet enn på negative konsekvenser. Hvis du møter henne med fordømmelse og negative konsekvenser kan du risikere å skyve henne bort.

Skrevet
Jeg synes heller ts skal prøve å snu trenden på en mer positiv måte. Ros datteren for god oppførsel og lag en ordning der dere gjør en fin ting sammen (kanskje en kinotur) hvis hun oppfører seg bra hele uken.

Støtter dette. Forskning viser jo også at belønning fungerer bedre enn straff i barneoppdragelse; altså at belønning/ros fører til ønsket oppførsel i en høyere prosentandel av tilfellene enn straff gjør det.

Det gjelder for øvrig for alle mennesker, ikke bare barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Støtter dette. Forskning viser jo også at belønning fungerer bedre enn straff i barneoppdragelse; altså at belønning/ros fører til ønsket oppførsel i en høyere prosentandel av tilfellene enn straff gjør det.

Det gjelder for øvrig for alle mennesker, ikke bare barn.

ts:

Jeg er alltid positiv,prater om alt,skryter og sier jeg er stolt av henne og veldig glad i henne.

Dette sier jeg hver eneste dag.

Synes at kjefting og straff egentlig er unødvendig,for mye løser seg ved å prate sammen.

At hun begynner å bli ungdom er helt greit, har vært igjennom ungdomsfasen en gang før. Har en på 20 år også.

Synes bare dette er slitsomt,for dette har som sagt pågått i noen år.

Gjest Casey
Skrevet

Du må vise at ord får konsekvenser og at ord følges opp i handlinger. Konsekventhet er et stikkord.

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet

Jeg tror du skal begrense dialogen med henne. Når hun maser eller spør om en ting for ørtene gang og dere begge vet svaret, så la være å snakk til henne. Når det derimot er en positiv dialog så går du inn i det med hele deg!

Som de andre sier, vær konsekvent. Vis at du mener det.

Eks.

Du: Innetid? Du skal være inne kl 20.30.

Hun: Hva??? 20.30, ingen er inne SÅÅÅ tidlig.

Du-svarer ikke på det.

Hun: Men mamma, kan jeg ikke få være ute til 22, det får ALLE de andre!!!!

Du: Du skal være inne 20.30, og dette er siste gangen jeg svarer på det idag.

Hun - fortsetter og fortsetter

Du - lar være å svare..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...