Gå til innhold

Å Gud, vi har tatt oss vann over hodet...... Hva i helsningen gjør vi nå ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bertha_*
Skrevet

Vi har nettopp bygget oss hus. Vi viste det ville bli trangt, men nå som vi er nettopp flyttet inn, så tror jeg at vi har drete på draget som de sier.

Tabbet oss skikkelig ut.

Vi har virkelig lite igjen å leve for pr mnd.

Nå føler jeg meg lutfattig, og undrer om det koster mer enn det smaker.

Det ble dyrere enn anntatt, og renta har steget. Pluss at jeg måtte redusere stillingen min med 10%, så jeg har nå bare 50% stilling.

Slik er tallene:

Mann inntekt netto: 34000,-

Min inntekt netto: 9000,-

Barnetrygd: 1000,-

Total inntekt: 44000,-

Total utgift 33000,-

I denne utgiftposten ligger lån, renter, forsikringer, avgifter, lisens, telefon, veiavgift, avisen, ja kort sagt alle utgifter.

Regnet ut slik at det er dette beløpet som må settes av til regninger hver mnd.

Ego, vi har 10000,- ti tusen kroner igjen på konten.

Disse 10 tusenlappene skal dekke alt vi trenger, som mat, klær, bensin, toalett og husholdningsartikler osv i en heil måned.

Vi får begge lønn den siste dagen i måneden, og begge lønnene går inn på samme konto, derfra trekkes 33000 inn på en annen konto. Ergo den 1 i hver mnd står det 10 000,- på lønnskontoen. Disse skal vare i 4 uker.

Er ikke dette skrekkelig lite?

Hvordan skal vi greie oss?

Sover dårlig om nettene, og føler at dette kommer vi ikke til å greie, og at vi må selge huset forde det blir for dyrt. Ergo vi blir bygdas store samtaleemne, og latter liggjort......

Er det mulig for en familie på to voksene og en to åring å greie seg på 10 tusenlapper i måneden?

Begriper ikke hvordan vi skal greie det.

Handler stort sett på fredager, og da på rema 1000, går vel omlag 1300 hver gang..... Mer de ukene det må handles lyspærer, såper og slikt.

Handler bare normalt, kornprodukter, melk, grukt grønnsaker, fisk, kjøtt, bleier, wc tørkerull, barbersaker, shampoer osv.

Vi handler vel for omlag 5-6tusen pr mnd, og har dermed igjen 4-5 tusen til alt annet, som bensin, en blomsterbukett, klær, og alt slikt.

Hva har vi gjort.herregud, kan vi virkelig overleve på denne summen?

Kan vi greie dette?

Kan vi sitte med huset vårt?

Kan vi drifte familien på bare 10 000??

Kjære jenter,jeg trenger alle deres meninger og synspungter nå.........

Gode gud, måtte renten ikke stige mere nå..........

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Trangt blir det, men det burde gå greit i noen måneder. Og ikke for å helle kaldt vann i årene dine, men alle prognoser tilsier at rentene kommer til å fortsette å stige.

Du bør snarest mulig begynne å søke etter ny jobb. Dere har ikke råd til at du bare jobber halv stilling i lengden. Hvis ikke så ryker nok huset.

EDIT: I følge SIFOs standardbudsjett vil dere trenge mellom 15.000 og 16.000 pr måned til forbruk, dette uten barnehageplass. http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Endret av Wadjet
Skrevet

Uffameg, føler med deg, jeg gjør det virkelig. Skal ikke komme med noe "dette burde dere tenkt mer igjennom" "renta kommer til å stige" da det ikke har noe for seg.

Bra at dere er realistiske på ca hvor mye dere har å bruke.

1. Spar strøm! http://www.bkk.no/servlet/se.ementor.econg...a.language.id=2

gir deg mange gode tips for hvordan å spare strøm. MYE billigere å bare kle dere godt istedenfor å bruke for mye på strøm

2. Mange butikker hiver gammel mat når det går mot stengetid. Snakk med dem. Se om det er mulig å få mat som snart går ut av dato (gratis eller sterkt redusert pris)

3. Snakk med slektninger,naboer eller bekjente når det kommer til klær og slikt. Si at dere er gjerne interessert i klær som bare skal kastes.

4. Må dere kjøpe ting, prøv å kjøp i kvantum, slik blir det billigere.

5. Skal dere kjøpe husholdningsartikkler o.l se på f.eks. QXL, FInn.no og slike steder før dere kjøper i butikker. Må dere kjøpe i butikk, se om dere ikke kan få kjøpt utstillingsvarer (billigere)

6. Skaff dere noe ala fri familie tlf abbonement, og bruk internett til å holde kontakt med resten. Eventuelt IP telefoni.

Til slutt.... er det ingen av dere som har mulighet til å jobbe mere? Det er kanskje det mest realistiske for dere for øyeblikket.... Synd å si det

Lykke til! Håper virkelig dere klarer dere

Gjest Gjest
Skrevet

Det burde gå helt fint. Klart det ikke er knallfett, men de aller fleste har vært der da de var nyetablerte. For mange varer denne perioden i flere år. En venner seg til å leve billig. Var selv nyetablert mot slutten av 80-tallet og fikk med meg krakket. Renta var høy, og det handlet om å overleve. En lærte seg noen triks.

Her er mine råd (Etter mange år med omtrent det samme å leve for pr mnd, og 3 ganger så mange unger som deg)

First price eller butikkens egne varer som euro chopper. Billig middag på ukedagene. Lage mat fra grunnen av og fryse ned. Kjøpe såpe, oppvaskmiddel mm i stort for eksempel på europris.

Klippemaskin til herrefrisyrer, langt hår på damer.

Klær kan kjøes på nett, og man må ikke ha nytt hele tida. Gå på salg og kjøp barnetøy.

Møbler og utstyr kan kjøpes på Finn eller fretex. Går det an å innrede leilighet i huset? Det går også an å se seg om etter en ekstrajobb / helgejobb. Det gjelder egentlig for dere begge. Var mange som gjorde det etter forrige krakk. Det du / dere eventuelt tjener på en ekstrajobb, kan hjelpe enormt på budsjettet.

Før i tida hadde alle det tøft i etableringsfasen. I dag har mange en ide om at de skal ha råd til alt de hadde før og som de ønsker seg, også i etableringsfasen.

Jeg tror dere greier dere viss dere går inn for saken. 10.000 er 2500 i uka. Dersom du bruker mindre en uke, betyr det mer som kan bli stående på konto. Ikke heng dere opp i Sifo-modellen. Klart dere gjerne skulle hatt 15-16.000. Men det har dere ikke, så hele greia blir å leve litt billigere.

Lykke til

Skrevet

Jeg synes ikke det var så ille, jeg.. 10.000 er jo tross alt 2500 i uken..

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Det er ingenting å skrike for! Dere klarer der fint på det om dere vil...eller har dere barn, eller er det bare dere 2?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er en voksen og ett barn og har 4000 i mnd. til vanlig forbruk, jeg har dog ikke bil, men 10.000 burde gå greit det? Det er vel heller det at dere er så vant til å ha god råd at det er vanskelig å plutselig ha mindre å rutte med, man føler seg plutselig valdig blakk. Overfør 2500 kr til brukskontoen i uka så er det lettere å fordele pengene jevnt utover mnd. I tillegg ville jeg vel kikket etter en jobb med høyere stillingsprosent, dumt å jobbe 50% og ha dårlig råd om du har muligheten til å få full stilling på sikt, enten der du er nå, eller et annet sted.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at det er så ille, dere burde klare dere ganske bra på 10.000,- pr mnd, men det gjelder å være økonomisk. Sett opp budsjett så er det nok ingen problemer å få det til å gå rundt.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

....og i tilegg til det jeg skrev istad så må dere regne med å ikke ha like mye å rutte med nå som dere har bygd dere et hus!

Ikke synd på dere i det hele tatt, bare kutt ned på unødvendige variable utgifter slik de fleste andre gjør når dem tar opp lån og har bygd seg et hus!

SÅNN er det bare!

Kutt ut evt. dyre vaner og lev utfra hva dere har!

Du hadde vel ventet at utgiftene skulle bli større nå med nybygd hus, eller hva hadde du egentlig forestil deg?

Hvor var det du "falt ut" da inntekt/utgift ble satt i forhold til lånet?

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest
Skrevet
Vi har nettopp bygget oss hus. Vi viste det ville bli trangt, men nå som vi er nettopp flyttet inn, så tror jeg at vi har drete på draget som de sier.

Tabbet oss skikkelig ut.

Vi har virkelig lite igjen å leve for pr mnd.

Nå føler jeg meg lutfattig, og undrer om det koster mer enn det smaker.

Det ble dyrere enn anntatt, og renta har steget. Pluss at jeg måtte redusere stillingen min med 10%, så jeg har nå bare 50% stilling.

Slik er tallene:

Mann inntekt netto: 34000,-

Min inntekt netto: 9000,-

Barnetrygd: 1000,-

Total inntekt: 44000,-

Total utgift 33000,-

I denne utgiftposten ligger lån, renter, forsikringer, avgifter, lisens, telefon, veiavgift, avisen, ja kort sagt alle utgifter.

Regnet ut slik at det er dette beløpet som må settes av til regninger hver mnd.

Ego, vi har 10000,- ti tusen kroner igjen på konten.

Disse 10 tusenlappene skal dekke alt vi trenger, som mat, klær, bensin, toalett og husholdningsartikler osv i en heil måned.

Vi får begge lønn den siste dagen i måneden, og begge lønnene går inn på samme konto, derfra trekkes 33000 inn på en annen konto. Ergo den 1 i hver mnd står det 10 000,- på lønnskontoen. Disse skal vare i 4 uker.

Er ikke dette skrekkelig lite?

Hvordan skal vi greie oss?

Sover dårlig om nettene, og føler at dette kommer vi ikke til å greie, og at vi må selge huset forde det blir for dyrt. Ergo vi blir bygdas store samtaleemne, og latter liggjort......

Er det mulig for en familie på to voksene og en to åring å greie seg på 10 tusenlapper i måneden?

Begriper ikke hvordan vi skal greie det.

Handler stort sett på fredager, og da på rema 1000, går vel omlag 1300 hver gang..... Mer de ukene det må handles lyspærer, såper og slikt.

Handler bare normalt, kornprodukter, melk, grukt grønnsaker, fisk, kjøtt, bleier, wc tørkerull, barbersaker, shampoer osv.

Vi handler vel for omlag 5-6tusen pr mnd, og har dermed igjen 4-5 tusen til alt annet, som bensin, en blomsterbukett, klær, og alt slikt.

Hva har vi gjort.herregud, kan vi virkelig overleve på denne summen?

Kan vi greie dette?

Kan vi sitte med huset vårt?

Kan vi drifte familien på bare 10 000??

Kjære jenter,jeg trenger alle deres meninger og synspungter nå.........

Gode gud, måtte renten ikke stige mere nå..........

har du en buffer på huset?huset vil alltids trenge noe snart. Du må vel beise neste år? ole veranda? har du tenkt på penger til uteområdet?

for å si det sånn, så sitter vi med det samme marerittet.

tomten blir dyrere ann planlagt. vanskelig tomt og vi har allerede brukt 100.000. regner med 50 tusen til over påske, først etter det skal det beplantes.

Du må ha en buffer til at noe kan ryke i huset ditt...vaskemaskin, kjøleskap....

Skrevet

Jeg ville kuttet ned på det som ikke er helt nødvendig av utgifter, bare for at dere skulle hatt en liten buffer. F.eks. avis trenger man jo praktisk talt ikke, man kan se nyhetene på tv eller lese dem på nett. Det finnes en del andre sånne "tulleavgifter" også.. Jeg betalte f.eks. på et treningsmedlemsskap jeg ikke brukte, abonnement på et ukeblad, et dyrt parabol abonnement med kanaler vi ikke så på, internett med en vill båndbredde osv. Om man dropper dette eller nedgraderer litt, har man ofte plutselig en tusenlapp ekstra i måneden. Og den kommer gjerne godt med.

Ellers kan jeg si at jeg (samboer og jeg har ikke felles økonomi) har 5000 kr. i måneden. Betaler faste utgifter på rundt 3500 kr. Dvs. at jeg har 1500 å rutte med i måneden. Og det går fint, etter hvert lærer man seg å snu på krona.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må prioritere annerledes enn før.Desuten er det dere har å leve for et hån mot oss som må leve for halvparten! Dere har 11.000; å leve for etter utgifter!Hvorfor skulle ikke det gå?Si meg det!

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
Trangt blir det, men det burde gå greit i noen måneder. Og ikke for å helle kaldt vann i årene dine, men alle prognoser tilsier at rentene kommer til å fortsette å stige.

Du bør snarest mulig begynne å søke etter ny jobb. Dere har ikke råd til at du bare jobber halv stilling i lengden. Hvis ikke så ryker nok huset.

EDIT: I følge SIFOs standardbudsjett vil dere trenge mellom 15.000 og 16.000 pr måned til forbruk, dette uten barnehageplass. http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Hva mener du nå? Hvorfor skal ikke 2 voksne personer kunne klare seg på nesten kr. 11.000; etter at alle utgifter er betalt?

Slik er det i etableringsfasen og desuten så er ikke beløpet så veldig lite heller!

Luksus:NEI / Levbart: JA

De et 2 stykker uten barn slik jeg forstår trådstarter!

Edit:Beklager Wadjet, ser nå eller fikk opplyst nå at ts skrev at dem har barn!

Skrevet

Det burde da gå helt fint!

Du må rett og slett bare få oversikt over hva pengene går til. Dere klarer dere fint med 4-5000 kr i mat på en mnd hvis dere er litt forsiktig med innkjøpene. Før hadde vi 4000 kr til alt av mat og husholdningsartikler for to voksne hver mnd, og klarte i tillegg å ha råd til andre ting som en tur på kinarestaurant eller et lite møbel. Tipper vi brukte rundt 3500 kr på mat og husholdning. Nå har vi bedre økonomi og bruker en tusenlapp eller to mer, men så kjøper vi akkurat det vi vil også da. Om dere klarer dere på 5000 har dere like mye til resten, og det burde vel gå?

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Hva mener du nå? Hvorfor skal ikke 2 voksne personer kunne klare seg på nesten kr. 11.000; etter at alle utgifter er betalt?

Slik er det i etableringsfasen og desuten så er ikke beløpet så veldig lite heller!

Luksus:NEI / Levbart: JA

TS skrev da at de var to voksne og et barn på 2 i åpningsinnlegget.

Jeg synes forsåvidt ikke at 11000 er så veldig lite for en familie på 3 etter at alle faste utgifter er betalt. Jeg greier meg helt fint på langt mindre enn dette utbetalt i måneden, og det går om man tenker seg om før man bruker penger. Sånn ellers bør vel TS vurdere å gå opp igjen i stillingsprosent, hvis de føler at det blir for lite penger når hun bare jobber 50%. Det er dyrt å bygge hus og etablere seg, sånn er det for de fleste!

Skrevet

De har et barn.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
De har et barn.

TS skrev da at de var to voksne og et barn på 2 i åpningsinnlegget.

:blomst: Beklager for det, for ja, det overså jeg og det var dumt eller skal vi si slurvete av meg!

MEN.......

Uansett så er ikke kr. 11.000; uholdbart for 2 voksne+ et barn pr. mnd. netto lite å rutte med, dere må bare prioritere og velge bort enkelte saker!!

Som jeg også skrev er det ingen luksus, men det gjelder å prioritere innkjøp og vaner og skrenke inn på det familien er vant med fra før av, av overflødige saker o.l.

Det finns de som har det trangere enn dette DESVERRE, men de klarer seg!

Budsjett er noe man alltid skal se på før man evt. bygger et hus.Det er lov å være etterpåklok selvsagt, men dere har ikke godt konkurs med det dere har igjen etter betalte utgifter - mener jeg!

Tenk lønsomt!

Gjest Gjest
Skrevet

Dere bør sette av minst 1000 kroner på sparekontoen hver måned. Som andre har nevnt er det viktig å ha en buffer.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Dere bør sette av minst 1000 kroner på sparekontoen hver måned. Som andre har nevnt er det viktig å ha en buffer.

Kanskje litt vanskelig å sette av det beløpet nå....nå som ts mener at de har så lite å rutte med mener jeg!!!!

(skjønner tanken og skjønner at tanken din var godt ment)

Skrevet

Ang. matvarehandel osv bør du undersøke litt. Rema 1000 er absolutt ikke alltid det billigste alternativet, de har jo f.eks ikke eget "billigmerke" som First Price og Euroshopper. Og selv vanlige kjente merkevarer kan ha utrolig stor prisforskjell fra butikkjede til butikkjede. Så det kan lønne seg.

Og hvis du kan, så bør du gå opp i stillingsprosent eller finne deg en ny jobb. Dere hadde fått inn mange flere tusen bare på det. Og da bør vel ikke barnehageplass til Småtten være så stort problem heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...