Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I løpet av de nærmeste dagene skal vi reise til svigers på påskeferie. Det kommer alltid en eller annen kommentar om at vi ikke har fått barn enda og noe surt oppgulp om at jeg er så opptatt av jobb og karriere. Vi kommer antagelig ikke til å få biologiske barn fordi min kjæreste har for dårlig sædkvalitet. Dette er veldig vondt for oss begge, men akkurat nå er det vondest for ham. Jeg vet at hvis det kommer sure kommentarer rettet mot meg kan han komme til å fortelle at vi ikke kan få barn på grunn av ham. Det jeg frykter er at moren hans da kommer til å si noe sånt som: " Jeg har jo sagt at du går med alt for trange bukser".

Jeg er så lei av at hun alltid drar ham ned og er derfor redd for at jeg kommer til å svare noe sånn som at: "Buksene hans er det ikke noe i veien med, men hvis du/dere hadde sørget for at han ble operert i to-tre års aldereren ikke mange år senere hadde vi antagelig hatt huset fult av unger nå."

Selv om det er fristene å si noe sånt så vil det bare gi næring til flere dårlige følelser og hun har helt sikkert gjort sitt beste som mor.

Huff dette ble mye guff, men jeg måtte bare få det ut, for jeg gruer meg sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da... Det høres ikke no særlig morro ut :( Håper dere klarer dere fint.. :)

God påske!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å helt enkelt si: "Ja, vi vil gjerne ha barn, men det er ikke sikkert vi kan, så vi vil helst ikke prate mer om det, for det er vondt for oss." om temaet kommer opp? Og er hun av typen som ikke gir seg, kan du gjenta litt mer insisterende at dere ikke ønsker å prate om det. Og fortsette å gjenta ved behov, til hun skjønner at det ikke er noe å diskutere. Håper dere får en fin påske til tross for babysyk svigermor.

Men krysser fingrene for at det likevel klaffer for dere :klem:

Gjest Gjest ts
Skrevet

Tidligere har vi forsøkt oss med kommentarer som: "Det er ikke sikkert at vi kan få barn." og "Dersom det er meningen at vi skal få barn så dukker dem nok opp."

Det er da det kommer sleng bemerkninger om at jeg er ei sånn fin by frøken som bare er opptatt av karriere og at jeg sikkert ikke har tid til å få barn.

Skrevet

så lite hensynsfulle folk er altså :riste:

At ikke flere skjønner at sånne ting skal ikke mases om.. man kan støte folk!

Skrevet
så lite hensynsfulle folk er altså :riste:

At ikke flere skjønner at sånne ting skal ikke mases om.. man kan støte folk!

Enig!

Gjest Gjest
Skrevet

Helt ærlig, om hun ikke gir seg så hadde jeg spurt mannen om du fikk lov til å nevne i en slengbemerkning at "ikke alt som ikke ble ordnet i barndommen er like lett å reparere i ettertid" og eventuelt utbrodert om det ikke gikk inn. (går ut fra at det er snakk om stener som ikke falt ned i rett tid, og at hun allerede vet litt om det?)

Skrevet

hvorfor tror dere at svigerser er full av f..?

hva med å snakke med dem på skikkelig vis?

en enkel forklaring burde være på sin plass her

og ja - det kan være vondt å ikke få barnebarn også

Gjest *Mim*
Skrevet

Synes dere skal forklare at dere prøver, og at det er vanskelig for dere.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å stå over slike langvarige besøk hvis det er så mye vonde følelser knyttet til det?

Skrevet

Jeg har jo vært prøver noen år og har en viss erfaring med dumme uttalelser og kommentarer. Min/vår løsning på det problemet har vært å forklare realitene så enkelt og klinisk som mulig. I deres tilfelle kan dere jo bare si at dere høyst sannsynlig ikke kan få barn fordi mannen har dårlig sædkvalitet og at dette sannsynligvis skyldes en medfødt defekt. Å nevne at det kanskje kunne ha vært gjort noe med hvis han hadde blitt operert tidlig nok, synes jeg er unødvendig. For det første kan de evt. spekulere i det selv, for det andre kan man ikke vite om det ville ha gjort noen forskjell og for det tredje visste man langt mindre om slike ting for bare 20 - 30 år siden, så man skal ikke uten videre laste dem for å ha tatt den avgjørelsen.

Gjest Gjest_Tuppa_*
Skrevet
. Å nevne at det kanskje kunne ha vært gjort noe med hvis han hadde blitt operert tidlig nok, synes jeg er unødvendig. For det første kan de evt. spekulere i det selv, for det andre kan man ikke vite om det ville ha gjort noen forskjell og for det tredje visste man langt mindre om slike ting for bare 20 - 30 år siden, så man skal ikke uten videre laste dem for å ha tatt den avgjørelsen.

Ja, dette er viktig for deg, ts, å prøve å forstå og ta inn over deg. Alt annet vil gjøre deg bitter og bitterhet er en følelse som spiser opp èn innvendig over tid.

Men er du ikke litt for bastant ovenfor situasjonen dere er oppe i? Det at mannen din har dårlig sædkvalitet er ikke ensbetydende med at dere ikke vil få egne biologiske barn. Teknologien er kommet så langt. Har dere forsøkt med Icsi?

Lykke til!

Påska skal være "fristed", avslapping og kos. Gruer du til svigermor sammenkomst, så finn på en unnskyldning og dropp hele greia. Gjør det DU føler for, for å få en flott påske. Det er lov å skåne seg selv for å komme opp i vanskelig situasjoner som påminner en om ens barnløshet. Det er vondt nok fra før av.

Skrevet

Takk for alle velmenede råd.

Det går nok bra denne gangen også. Det er mine egne giftige kommentarer jeg frykter mest, det er vel derfor jeg heller ville skrive dem her og vite at jeg ikke ønsker å si dem til noen som kan bli lei seg. Jeg ønsker jo ikke svigers noe vondt og jeg ønsker heller ikke å såre dem selv om de sårer oss. Jeg er villig til å strekke meg langt for å bevare et godt forhold til dem.

Riktig god påske til dere alle. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du har en engels tålmodighet, TS. Håper påsken din blir fin, det fortjener du :klem:

Skrevet

"Vi har ønsket oss barn lenge, men dessverre ser det ikke ut til å gå så lett. Vi holder på med utredning og behandling, men utsiktene er ikke så lyse. Dette er tungt for oss og vi vil holde det for oss selv."

Eller

"Vi har ønsket oss barn lenge, men det ser dessverre ut til at fruktbarheten til "Per" er mye nedsatt pga problemet med testiklene i barndommen. Vi har søkt hjelp, men de kan ikke love oss noe foreløpig. Dette er tungt for oss, så vi vil helst holde temaet for oss selv."

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Til trådstarter. Hvilken type operasjon var det mannen din ikke fikk da han var 2-3 år som kan ha vært avgjørende for deres del.

Skrevet

Litt på sidelinja her.........men, jeg lurer også på hvilken operasjon mannen ikke fikk da han var liten.Grunnen er at jeg har en gutt selv som har en stein som ikke er nede i pungen hele tiden, og legene "vil se det an". Jeg vil han skal opereres NÅ!

Ellers så håper jeg dere får en fin påske til tross for muige sure oppstøt fra svigermor. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Litt på sidelinja her.........men, jeg lurer også på hvilken operasjon mannen ikke fikk da han var liten.Grunnen er at jeg har en gutt selv som har en stein som ikke er nede i pungen hele tiden, og legene "vil se det an". Jeg vil han skal opereres NÅ!

Ellers så håper jeg dere får en fin påske til tross for muige sure oppstøt fra svigermor. :)

Jojo-testikkel er at testikkelen har kommet ned, men overivrig muskulatur i pungen trekker den opp til lyskekanalen. Dette skal ikke behandles, men kan opereres hvis det plager ham psykisk senere. Det kommer til å plage deg psykisk hvis du får ham operert unødig og han får alvorlige komplikasjoner.

Testikler som aldri har kommet ned, skal derimot opereres.

Skrevet
hvorfor tror dere at svigerser er full av f..?

hva med å snakke med dem på skikkelig vis?

en enkel forklaring burde være på sin plass her

og ja - det kan være vondt å ikke få barnebarn også

hun tror vel ikke de er fulle av faen, hun syns bare det er vanskelig å svare når de spør fordi dette vekker følelser i henne som hun ikke på nåværende tidspunkt ønsker å dele med andre mennesker. det kan være fordi hun ikke selv er kommet så langt i prosessen med sin barnløshet at hun klarer å sette ord på det for seg selv.

det kan også være at ved å fortelle slike ting blir man veldig naken og sårbar. i tillegg vil alltid enkelte forsøke å hjelpe deg. og det er ikke alltid like lett å takle. min svigermor sendte haugevis med tabletter og vitaminer i posten da hun skjønte at vi ikke kunne få barn. i tillegg snakket hun med ALLE om det. det var ikke like enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...