Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne tråden hører hjemme her, men kan jeg få tak i russisk tastatur i Norge, og er det noen som vet hvor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så lett å oppdrive i norske nettbutikker. Det er ikke market for det vettu.

Prøv ebay eller noen amerikanske nettbutikker.

Lykke til, og husk windows-1251 encoding :)

Skrevet (endret)

Du kan i stedet kjøpe noen labeler på nettet og klistre på ditt tastatur. Se her:

http://www.cyrillicstore.com/referral/inde...al=cyrillic.com

Det koster $12 pr sett. Du kan velge røde, blå eller hvite taster. De russiske tegnene kommer i nedre høyre hjørne på hver tast og dekker derfor ikke over de vanlige tegnene. Alternativt kan du kjøpe på WEB siden et vanlig russisk tastatur til rundt $35.

Det er lett å sette opp ekstra tastatur i Windows og bytte mellom dem med hurtigtaster. På min PC bytter jeg mellom russisk tegnsett og norsk tegnsett ved å trykke på CTRL+left SHIFT.

Denne settes opp i kontrollpanelet under Regional settings og deretter under Keyboards and Languages. Her klikker man på Add og velger Russian keyboard.

Innlegget er redigert.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Skrevet

Takk :)

Paladin - mulig jeg ikke har sett godt nok, men hvis man kjøper klistrelapper, følger det også med en oversikt over hvor disse skal stå, så man slipper å lete seg fram?

Skrevet
Takk :)

Paladin - mulig jeg ikke har sett godt nok, men hvis man kjøper klistrelapper, følger det også med en oversikt over hvor disse skal stå, så man slipper å lete seg fram?

Ja. Det står trykket en rekke bokstavkoder over hver merkelapp som viser hvor den skal stå. Du skal følge det som står foran bokstavkoden W (for Windows). For eksempel vil det stå for klistrelappen for russisk phi stå A : W. Den skal da plasseres på vår tast A.

Se denne linken for hvor tastene skal plasseres for russiske tegn i Windows.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Russisk er nevnt på siden endel under midten av teksten.

• 6 måneder senere...
Skrevet

12 $ var dyrt; frakt kommer vel i tillegg. www.ruline.de har tastaturklistremerker til 2,89 € per sett. I tillegg 3-4 € i frakt, avhengig av hvor mye du kjøper.

Klistremerkene sitter på en plastbit, hvor plasseringa stemmer med plasseringa på tastaturet.

Skrevet

Ikke helt aktuelt nå kansje, men kjenner man noen som skal til et land i Baltikum på ferie (er jo mange som reiser på korte weekend-turer osv) så finnes de i helt vanlige data/elektronikk butikker (ala Elkjøp). Jeg kjøpte ett i sentrale Riga på forsommeren. Kombinert engelsk og russisk oppsett til ca 100 kr.

• 3 uker senere...
Skrevet

Men hvorfor trenger man russisk tastatur? Hvis det er for å lære det selve oppsettet "ЙЦУКЕН", så skjønner jeg jo... Men hvis man bare vil skrive på russisk, så går det an å bruke translit.ru eller liknende.

Skrevet (endret)
Men hvorfor trenger man russisk tastatur? Hvis det er for å lære det selve oppsettet "ЙЦУКЕН", så skjønner jeg jo... Men hvis man bare vil skrive på russisk, så går det an å bruke translit.ru eller liknende.

Jeg tror det er fordi russiske mennesker ønsker å kunne skrive direkte uansett hvilken applikasjon man er inne i. Man trykker simpelthen CTRL+SHIFT for å switche til russisk tegnsett og da er det greit å kunne skrive uten å tenke. Russiske mennesker har i fingrene hvor de ulike russiske tastene er akkurat som vi nordmenn kan skrive på et norskt tastatur omtrent i blinde.

Jeg tror ikke vi nordmenn ville likt å måtte bruke translit for å kunne skrive tekst med æ, ø eller å. Vi ville hatt et tastatur hvor æ, ø pg å finnes på egne taster.

Jeg ville ikke kjøpt et eget russisk tastatur fordi da finner man garantert ikke æ, ø, å på dette. Å måtte bytte fysisk tastatur er tidkrevende og plundrete når man skal skifte mellom inntasting av russisk og norsk tekst.

Istedet har jeg valgt løsningen med å kjøpe klistremerker som viser de russiske tastene i nedre høyre hjørne pr. tast. Dette funksjonerer meget bra og min russiske kone bruker dette uten noen som helst problemer. Dette koster ikke allverden. Da har vi ETT tastatur som kan brukes til begge formål.

På den annen side er linkene dine over veldig gode å ha inntil man får russiske tegn på tastaturet eller man er på et sted hvor man ikke har sitt eget tastatur. :)

Endret av Paladin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...