Gjest Gjest_Klompen_* Skrevet 17. mars 2008 #1 Del Skrevet 17. mars 2008 HVa slags saus bruker dere til lammelår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 18. mars 2008 #2 Del Skrevet 18. mars 2008 Når jeg steker lammelår gnir jeg det først inn med knust hvitløk, salt, pepper og rosmarin. Så har jeg litt vann i formen mens låret stekes. Det blir best hvis du langtidssteker på 100 grader. Bruk steketermometer og ta ut låret når termometeret viser 60 grader. Det tar nok 2 - 3 timer avhengig av hvor kaldt det er når du setter det inn i ovnen. Det er lurt å ta det ut noen timer før du skal steke det. Så får det temperert seg litt. Så til det du spurte om, altså sausen. Jeg tar krafta som låret har stekt i og siler i en kasserolle. Sper med mer vann til passe mengde. Koker opp og har i Maizenna til brun saus til det er passe tykt. Det står oppskrift på pakken. Deretter har jeg litt fløte i. Har også i litt sukkerkulør for å få sausen mørkere. Hvis du bener ut låret dagen før kan du koke kraft på benet og bruke til sausen. Da bruner du benet litt og sper med vann. Kok opp og ha i en løk og en gulerot delt i biter pluss litt salt og hel pepper. Kok kraften en time eller to. Sil og bruk samme fremgangsmåte som jeg har beskrevet ovenfor. Noen liker å brune en jevning av smør og mel og spe med kraften. Det kan du selvfølgelig også gjøre, men jeg synes min måte å lage saus på er bedre. Og så blir sausen magrere siden du ikke har smør i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå