Noldus Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Hei!! Reiser snart til Egypt!! Skal bo på/i El Guana. Noen som vet om det finnes noen dyreparker i nærheten?? Har ikke klart å finne noe om det på nettet enda vertfall... Åsså en ting til, noen som vet hvor gammel man må være for å leie bil der nede?? Vi prøvde oss på det på Gran Canaria i fjor, men der måtte du være minimum 25 år...
Gjest Regga gjest Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Hei!! Reiser snart til Egypt!! Skal bo på/i El Guana. Noen som vet om det finnes noen dyreparker i nærheten?? Har ikke klart å finne noe om det på nettet enda vertfall... Åsså en ting til, noen som vet hvor gammel man må være for å leie bil der nede?? Vi prøvde oss på det på Gran Canaria i fjor, men der måtte du være minimum 25 år... Det heter El Gouna. Jeg anbefaler at du ringer turoperatøren og spør om det er noen dyreparker der. Om de ikke vet får du spørre når du kommer til reisemålet. 25-års aldersgrense på bil-leie på Gran Canaria? Ukjent for meg, trodde Spania også hadde 18-års grense på førerkort?
Noldus Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2008 Kan godt være at det er 18 for å ta førerkortet, men vi fikk i allefall beskjed om at for å leie så måtte man være 25! Kan godt være at det bare gjelder enkelt utleiefirma, gjerne de som går gjennom et reisebyrå?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Du har kanskje kontroll, men å leie bil i Egypt? (Jeg er ikke redd for å leie bil i utlandet, men Egypt har jeg så langt styrt unna...)
Noldus Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2008 Ikke vet jeg!!! Har aldri vert der nede før jeg, så vet ikke så mye om hvordan det er! Derfor jeg spør her!! Håpte kanskje at noen visste noe, men ellers så tar vi det bare som det kommer da!
Gjest Gjest_Shanka_* Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Hei du! Så du skal til Egypt ja. Det blir en knalltur vettu! Anbefaler på det sterkeste å dra på ørkensafari og besøke en beduinleir! Kjempeinteressant og spennende, og gøy! Også vil jeg anbefale og snorkle masse!! Når det gjelder leie av bil, så er jeg enig i hun ovenfor- at det burde dere kanskje la være.. Det er en helt forferdelig trafikkultur der. kjører som noen griser.. Hvor lenge skal dere være der? Hvis dere skal være der lenge, så kan dere jo eventuelt melde dere på felles turer med reiseselskapet, for eks noen dager i Kairo eller i Luxor..
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #7 Skrevet 19. mars 2008 Med mindre dere har erfaring med leiebil i tilsvarende land før bør dere styre unna. Det er mange sikkerhetsposter og som det står ovenfor har de en spesiell kjørekultur samt elendig standard på bilene. Anbefaler ekskursjon til Kairo og/eller Jordan. Fordelaktig med en liten gruppe, men buss istedenfor minibuss (pga komfort og sikkerhet). Til Kairo er det greiest med fly da det tar lang tid med buss. Du bør arrangere dette på forhand. Forøvrig bra snorkling fra bryggen rett til høre for Sheraton i El Guana, men må bruke båt for å komme til de virkelig bra revene.
Noldus Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2008 Tusen takk for svar og tips til turer!! Vi skal være der i to uker, så har god tid til flere utflukter! Blir garantert en tur ut i ørkenen, samt snorkling! I tillegg må vi vel nesten få med oss noen pyramider også =) Da tror jeg vi bare dropper det med leie av bil!! har ikke noe erfaring fra tidligere...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Jeg likte Luxor bedre enn Kairo. Veldig bra stemning i den byen. Kairo var mer bråkete og kaotisk. Pyramidene er jo spesielle, men det er langt å reise bare for å besøke pyramidene. Det var mye turister ved pyramidene i Giza. Vi leide hester og dro på ridetur til noen pyramider som lå lenger inn i ørkenen. Det krevde litt rideerfaring for hestene vi leide var spreke araberhester. Men det var en fantastisk følelse å galoppere i Sahara. Og dere må snorkle eller dykke! Vi leide også en felucca (åpen seilbåt) med to gutter som mannskap. Vi reiste på Nilen i 3-4 dager og sov på dekk under åpen himmel. Gikk i land og kjøpte meloner fra folk som bodde langs Nilen. Fikk mange myggstikk, men brukte malariatabletter og sov inni soveposen for å unngå myggen om natten. Man kan ikke bade i Nilen. Vi vasset noen ganger da vi gikk i land. Det skal man helst ikke gjøre for det finnes en parasitt i vannet og vi ble også fortalt av de fastboende at det kunne være krokodiller der. Vi seilte helt til Aswan som ligger sør i Egypt. Bra at dere har slått fra dere leiebil. God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå