Gjest Blakk Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Hei! Noen vennlige sjeler som kan hjelpe meg med et forslag til en ukesmeny? Har i underkant av 800 kr i uka å leve for den neste måneden, dette skal dekke alle husholdningsutgifter, og skulle gjerne hatt noen konkrete menyforslag når det gjelder billigst mulig mat (til en person) som smaker godt. (Husleie og andre faste utgifter er betalt) Har ikke fryser, og dårlig med basisvarer i skapene. Har alle de store matvarekjedene rett i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Handleliste: Fullkornsspagetti (maks 15) Hermetiske tomater/tomatsaus (maks 10) Squash (maks 15) Kikerter (15) Egg (20) Billig ost (30?) Tomater (15) Havregryn (10) Melk for kalsium (10) Brød (2x15) Kremost (15) Brokkoli (11) Diverse frukt (50) En eller annen form for ris, gjerne fullkorn/villris (20?) Paprika (15 for tre First Price) Løk (10) Kyllingfileter (35 på Rema1000) Frokost hver dag: havregrøt Lunsj: brød med kremost og eventuelt agurk, paprika eller tomat Så, billigmiddager: Mandag: Fullkornsspagetti med krydrede hermetiske tomater, kikerter og squash Tirsdag: Omelett med resten av squashen og tomat, brød til Onsdag: Ostesmørbrød med resten av de hermetiske tomatene Torsdag: Fullkornsspagetti med brokkoli, ost og tomater Fredag: Stekt ris med en kyllingfilet, resten av brokkolien, egg, paprika, løk (grønnsakene er selvsagt frivillige, men ideen er jo å ha noe du kan bruke over flere måltider) Lørdag: Fullkornsspagetti med kidneybønner og tacokrydder Søndag: Ris, kyllingfilet, krydder og resten av grønnsakene Hele uken: frukt
Gjest Eurydike Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Hvis du liker fisk, er frossen seifilet og tunfisk på boks billige alternativer.
prinsessa Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Vil bare gi deg en et tips om hjemmelaget tomatsuppe som er så god: Til 4 pers. 2 bokser hermetiske tomater 1 liter buljong Grønnsaker - her tar du det du har. F.eks løk,gulerøtter, paprika, hvitløk. Ønsker du en mild suppe tar du mye gulerøtter, løk gir mer smak. Ca 1 sp tomatpure Jeg tar ca 1 løk, 1 gulerot og 1/2 paprika. Så litt div krydder, man tager det man haver. Bruker du løk og paprika er det greit og steke dette litt først. Deretter tar du tomatene og buljongvannet, gulerøttene og til slutt krydder. Dette lar du koke litt, ca 10 min. Deretter tar du suppen og kjører den i foodprossesoren eller bruker stavmikser til du får en jevn suppe. Man kan ta 1 dl matfløte i etter dette men det er valgfritt. Godt med brød til og hardkokte egg. Denne suppen har jeg lagd til venninder og fam. mange ganger når lommeboka er tynn med stor suksess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå