Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 hvordan er økonomien din? Bor du i kollektiv eller leier du egen leilighet/hybel?
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Økonomien min er rimelig grei. Har lite, men til det daglige. Ferie og større ting er uaktuelt. Klarer ikke å spare noe. Har boliglån og forsørger barn.
Gjest Raptuza Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Økonomien kunne såklart vore betre! Men er gift og har barn og hund. Ca 33% av vår samla inntekt går til å betjena huslånet kvar månad. I tillegg har min mann skifta jobb og tjener mindre enn før.... :icon_neutral:
SuperGjest Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Hadde det ikke vært for bostøtte i tillegg til yrkesrettet attføring hadde det ikke gått rundt, da jeg bare har 6000 utbetalt fra NAV i måneden. Leier en liten leilighet til 6000 i måneden, har heldigvis en samboer å dele boutgiftene med. Klarer ikke spare noe, og det jeg hadde oppspart før denne perioden er borte, da jeg må spe på med det. Derimot blir det enda verre til høsten da jeg blir student fordi bostøtten faller fra.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 hvordan er økonomien din? Bor du i kollektiv eller leier du egen leilighet/hybel? Det går den veien med meg SNART,men vet ikke hvordan det skal gå bra. Etter mange,mange år med ok inntekt, så blir man syk, så skal man gå så drastisk ned i inntekt. Jeg kan unnvære ferie,nye klær og alt,men at en skal kjempe for regninger er ekstra belastning. har hus med de utgifter som følger med. Selv om jeg har mann med inntekt, så blir det ikke nok
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Hva er yrkesrettet attføring sånn pr definisjon? Huff høres ikke bra ut. Levde lenge på bare 2000 til mat, mobil, reise, etc i måneden. Var ikke mye kult
SuperGjest Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Yrkesrettet attføring. Man skal ha 66% av opprinnelig lønn. Mens jeg, som ikke har hatt noen inntekt ennå, får utbetalt 6000 i måneden etter 21% skatt. Det er minstesatsen og ikke lett å leve på nei..
2008brud Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Jeg får utbetalt 7400 kr i mnd. Er samboer, og har bil. Sparer intet. Men skal selge bilen da, så da blir det nå litt mindre utgifter.
Helen Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har utbetalt ca 16.000,- pr mnd. Dette er ink. barnepass. Men det er faktisk ikke så veldig mye mindre enn det jeg hadde utbetalt tidligere. Jeg hadde da 4 mil til jobben så det gikk en del bensinpenger pr mnd, så alt i alt så taper jeg faktisk ingen ting. Utenom fratrekket på skatten for kjøring da. Så vi lever akkurat som før
Jane F. Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Har hatt det ganske trangt økonomisk det siste året. Jeg og sambo har levd på 14 000 i måneden og det er før huslånet som ligger på oppmot 6000 kr og da betaler vi bare renta. Jeg går skole og har kranglet med lånekassen i over et år nå, jeg får 1500 kr i måneden og resten er sambos lønn/ sykepenger. Gruer meg til april da blir det bare 66% av 12 500..jeii.. For å si det mildt har vi akkurat nok til at det ikke går rundt. Hill papirmølja hos nav og Lånekassen.
Gjest Veronica Mars Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Gjest Nava Skrevet 19. mars 2008 #12 Skrevet 19. mars 2008 Yrkesrettet attføring. Man skal ha 66% av opprinnelig lønn. Mens jeg, som ikke har hatt noen inntekt ennå, får utbetalt 6000 i måneden etter 21% skatt. Det er minstesatsen og ikke lett å leve på nei.. Hvordan kan du få utbetalt bare 6000? Jeg mente minstesatsen for all trygd var 1,8 ganger grunnbeløpet, og det er ca 10000 brutto. Samboere og gifte får litt mindre utbetalt enn enslige, også trekkes det skatt, men du mister vel ikke 4000? Kanskje du skulle søke om skattebegrensning?
SuperGjest Skrevet 19. mars 2008 #13 Skrevet 19. mars 2008 Hvordan kan du få utbetalt bare 6000? Jeg mente minstesatsen for all trygd var 1,8 ganger grunnbeløpet, og det er ca 10000 brutto. Samboere og gifte får litt mindre utbetalt enn enslige, også trekkes det skatt, men du mister vel ikke 4000? Kanskje du skulle søke om skattebegrensning? Jeg er ikke gift eller registrert samboer. Får vel 463 kroner brutto per hverdag (5 ganger i uken), og det blir 9200 brutto. Så etter 21% skatt ca. 3600 per andre uke. Var litt kjapp i regningen da jeg sa 6000, jeg får jo en tusenlapp mer enn det i måneden. Lite er det likevel, og veldig tøft å klare seg på. Hadde det bare vært lov til å jobbe et par timer i måneden i tillegg til attføringen.. eller, det er jo lov, men da blir tilsvarende sum trukket av attføringen min, og det er virkelig ingen vits.
Gjest Veronica Mars Skrevet 19. mars 2008 #14 Skrevet 19. mars 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
SuperGjest Skrevet 19. mars 2008 #15 Skrevet 19. mars 2008 Dette stemmer vel ikke? Jeg mener du blir trukket per time du jobber, dvs det du tjener i timelønn mer enn det du får fra nav i timelønn får du ekstra. Det forsto jeg meg ikke helt på :klø: Jeg fikk beskjed av min saksbehandler på NAV at jeg ikke burde jobbe ved siden av attføringen fordi da ville jeg bli trukket tilsvarende fra attføringspengene. Og det stemmer med mine lønnsslipper da jeg hadde en oppsigelsestid på sommerjobben min, hvor jeg tjente 6000 siste måned jeg jobbet der, og jeg fikk null i attføring den måneden.
Gjest Veronica Mars Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
SuperGjest Skrevet 23. mars 2008 #17 Skrevet 23. mars 2008 Mulig det er slik, ikke vet jeg. Men det blir uansett så mye som "går bort" at det ikke er verdt det. I praksis vil det jo tilsi at man jobber med en timelønn på 49 kroner i ditt eksempel..
Gjest Veronica Mars Skrevet 23. mars 2008 #18 Skrevet 23. mars 2008 (endret) Mulig det er slik, ikke vet jeg. Men det blir uansett så mye som "går bort" at det ikke er verdt det. I praksis vil det jo tilsi at man jobber med en timelønn på 49 kroner i ditt eksempel.. Det har du helt rett i, det skal mye til at man gidder å jobbe for så lite. Men prinsippet til nav er vel at det skal lønne seg (bittelittegrann) å jobbe. Endret 23. mars 2008 av Veronica Mars
SuperGjest Skrevet 23. mars 2008 #19 Skrevet 23. mars 2008 Det har du helt rett i, det skal mye til at man gidder å jobbe for så lite. Men prinsippet til nav er vel at det skal lønne seg (bittelittegrann) å jobbe. En bedre måte å vise at det skal lønne seg (bittelitt) å jobbe hadde vel vært å gi lov til å jobbe og motta full lønn uten å bli trekt i attføring noen timer i måneden. Yrkesrettet attføring er jo til for at man skal kunne komme seg ut i jobb igjen, og da skulle vel arbeidsvilje bli satt pris på? Man kan fort havne helt utenfor arbeidslivet med slike regler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå