Gjest Gjest_ariel_* Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Jeg er blitt invitert i bryllup i juni. Kjempekoselig, bortsett fra at jeg ikke har sett brudeparet siden det ble slutt mellom meg og eks'n for et par år siden. Jeg takket derfor nei, i og med at de i hovedsak var eks'n sine venner. Jeg skjønner jo såpass at det forventes en gave i den sammenheng, i og med at jeg er blitt invitert.. Men jeg syns det hele er litt dumt siden jeg ikke har møtt dem på flere år (og ikke anser dem som et vennepar av meg. Venner møter jeg faktisk flere ganger i året!). Hva gjør jeg?
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Skjønner at det er litt vanskelig situasjon når man føler det er unaturlig å bli bedt, ja. Jeg har hatt det på samme måte. Ble bedt i bryllup til ei gammel klassevenninne (et år i samme klasse postgymnasialt) omtrent 4 år etter at vi hadde sett hverandre sist! Men hun var veldig ivrig på kontakt og sendte brev da hun bodde utenlands og julekort og sånn så det var vel derfor hun valgte å invitere meg. Jeg var heller mer tilbakeholden med kontakten da vi hadde lite til felles. Hun bodde også i en annen by enn meg. Jeg kunne ikke komme i bryllupet siden det kræsjet med bryllupet til fetteren min (og synes det var greit også siden kontakten var så som så). Jeg valgte da å sende et gratulasjonskort hjem til dem samt gave. Jeg valgte å gi et gavekort på Glasmagasinet (fantes i byen hennes). Jeg valgte å gi en gave for et mindre beløp enn jeg ville gjort om jeg skulle dratt i bryllupet. Men følte det var riktig å gi gave. Nå har vi forresten ingen kontakt. Dette er 4 år siden. Det har dabbet av. Det er ikke nok å sende hverandre julekort hvert år liksom...
Marge Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Er det ikke bare å kjøpe en gave da? Det trenger vel ikke være vanskeligere enn det?
Gjest StockDama Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Trenger ikke være en dyr gave heller. Bare en liten oppmerksomhet.
Gjest Elfrida Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Jeg skjønner jo såpass at det forventes en gave i den sammenheng, i og med at jeg er blitt invitert..Gjør det faktisk det? Jeg hadde faktisk ikke giddi å sendt noen gave til folk som jeg ikke engang anser som venner av meg, og som jeg ikke skal i bryllupet til. Et høflig avslag på invitasjonen må vel holde?
Rosalie Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Enig med Elfrida, men jeg hadde sendt et pent gratulasjonstelegram på dagen.
venus* Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Jeg hadde sendt et pent kort og en "gave med mening" Feks en av disse
Gjest Bond Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Jeg hadde da aldri hørt at en må sende gave selv om en ikke kan reise? Huff av meg - da jeg skal gifte meg, da skal jeg sende invitasjoner til alle som jeg VET ikke kan komme, så vi kunne bare få masse ekstra gaver uten ekstra kostnader
Gjest Gnitalusen Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Jeg hadde da aldri hørt at en må sende gave selv om en ikke kan reise? Huff av meg - da jeg skal gifte meg, da skal jeg sende invitasjoner til alle som jeg VET ikke kan komme, så vi kunne bare få masse ekstra gaver uten ekstra kostnader Også må vi passe på å oppgi at vi bare ønsker dyre pengegaver som kan settes direkte på kto. eller evt. gavekort i byens dyreste sjappe. Ærlig talt, hvis man blir invitert og ikke ønsker å gå fordi man føler at kontakten har dabbet av så takker man pent nei og ønsker til lykke med dagen og det er det. Man er ikke forpliktet til å kjøpe gave, akkurat som man ikke er forpliktet til å gå.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Jeg er blitt invitert i bryllup i juni. Kjempekoselig, bortsett fra at jeg ikke har sett brudeparet siden det ble slutt mellom meg og eks'n for et par år siden. Jeg takket derfor nei, i og med at de i hovedsak var eks'n sine venner. Jeg skjønner jo såpass at det forventes en gave i den sammenheng, i og med at jeg er blitt invitert.. Men jeg syns det hele er litt dumt siden jeg ikke har møtt dem på flere år (og ikke anser dem som et vennepar av meg. Venner møter jeg faktisk flere ganger i året!). Hva gjør jeg? I et slikt tilfelle hadde jeg ike sendt presang heller.... I en lign sak ble jeg invitert til en 50 årsdag. Til en person som aldri tok kontakt. Det var jeg som holdt kontakten..... Så det dabbet ut......ettter flere år får jeg invitasjon,men takket høflig nei. Jeg sendte heller ikke presang. Siden har jeg heller ikke hørt noe....noe jeg hadde regnet med
Karmela Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 Jeg hadde sendt et pent kort og en "gave med mening" Feks en av disse Jeg ville hadde ansett det som en fornærmelse om noe gav meg dette til bryllupet mitt. Da hadde det vært bedre å ikke fått noe i det hele.
sandra82 Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Jeg ville hadde ansett det som en fornærmelse om noe gav meg dette til bryllupet mitt. Da hadde det vært bedre å ikke fått noe i det hele. ville du sett på det som en fornærmelse hvis noen som ikke skulle komme i bryllupet ditt, som du egentlig ikke "kjenner" lenger, valgte å bruke penger på å hjelpe noen syke, sultende i ett fattig land i stedet for å kjøpe noen dyre glass til deg?!? det synes jeg er rimelig egoistisk!
Gjest Piper Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 ville du sett på det som en fornærmelse hvis noen som ikke skulle komme i bryllupet ditt, som du egentlig ikke "kjenner" lenger, valgte å bruke penger på å hjelpe noen syke, sultende i ett fattig land i stedet for å kjøpe noen dyre glass til deg?!? det synes jeg er rimelig egoistisk! Da kan de bruke pengene sine på det, men de behøver ikke fortelle alle andre at de har brukt pengene på det. Derfor ville jeg bare sendt et kort, og gitt en sum til noen som behøver det mer enn andre. Men jeg hadde ikke gitt det i gave til et brudepar jeg ikke anser som mine venner lengre, anser det som frekt. Har rett og slett aldri forstått hvorfor man skal skrive andre sine navn på noe slikt, blir for meg litt sånn "se på meg jeg støtter de som behøver det"
venus* Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Jeg ville hadde ansett det som en fornærmelse om noe gav meg dette til bryllupet mitt. Da hadde det vært bedre å ikke fått noe i det hele. I såfall ville jeg blitt enda mer sikker på at det var riktig beslutning
sandra82 Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 joda, er jo enig om at de kunne sendt bare ett kort.. men synes ikke man kan forvente noe fra noen som ikke kommer... så hvis noen som hadde avlyst til mitt bryllup ville brukt pengene til noen sånt i mitt navn ville jeg synes det var en fin ting.. går ikke en dag uten at jeg hører eller ser noe som gjør at jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de fattige..
Kattugla Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 Hmm.. Utifra "skikk og bruk", så er det kun hvis man er i nær familie som det forventes at man skal gi gave selvom man ikke møter i bryllupet. Har en sånn bryllupsbok
pinkybride Skrevet 17. mars 2008 #18 Skrevet 17. mars 2008 Å donere eller støtte noe i noen andres navn,synes jeg egentlig er helt teit. Ikke fordi jeg er kjip og grådig, kunne godt gitt pengene til et veldedig formål, men da vil jeg gjøre det selv og bestemme selv hva jeg skal støtte. Ikke at noen andre skal støtte en god sak for meg. Blir for dumt spør du meg. Til trådstarter, gjør det som er naturlig for deg,hvis du ikke hadde gitt dem noe gave før inbydelsen kom,skal du heller ikke gjøre det nå.
Gjest Gjest_ariel_* Skrevet 17. mars 2008 #19 Skrevet 17. mars 2008 Hei igjen Takk for mange svar! Tror nok jeg bestemmer meg for å ikke gi noen gave. Ga høflig avslag på invitasjonen og ønsket dem lykke til med bryllupet (takk for referanse fra "skikk og bruk"-boka Fraulein Fix)
Kattugla Skrevet 17. mars 2008 #20 Skrevet 17. mars 2008 Hei igjen Takk for mange svar! Tror nok jeg bestemmer meg for å ikke gi noen gave. Ga høflig avslag på invitasjonen og ønsket dem lykke til med bryllupet (takk for referanse fra "skikk og bruk"-boka Fraulein Fix) Bare hyggelig Jeg giftet meg i fjor og av de som ikke kunne komme, var det ikke alle som sendte en gave. Og jeg ble hverken sur eller fornærmet over det heller (Derimot var det en del som ikke var invitert i det hele tatt, som vi fikk gave fra.. Ble en smule flau der, gitt! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå