Gå til innhold

Er ordet "kjernefamilie" positivt eller negativt

Gjest Gjest_Jon Are_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*

Hei!

Som overskriften sier; er ordet "kjernefamilie" positivt eller negativt ladet for deg?

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det mor, far og to barn hvor alle er lykkelige, i utgangspunktet veldig positivt. Etter min definisjon tror jeg det er få som er en virkelig kjernefamilie, men mange kan ha det veldig godt sammen, enten som en del av kjernen eller en del av en større storfamilie som i mine øyne nå er vel så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Negativt ladet, fordi jeg føler det ekskluderer og setter utenfor alle de som velger eller ikke har fått muligheten til å være del av en såkalt "kjernefamilie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan noen i utgangspunktet kan få noe negativt ut av en familie som består av mamma, pappa og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg møtte en kjernefamilie i bakken her en dag. Ungene var sure og mor og far bjeffa på hverandre. Får både positive og negative assosiasjoner egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Skjønner ikke hvordan noen i utgangspunktet kan få noe negativt ut av en familie som består av mamma, pappa og barn?

Jeg får ikke noe negativt ut av en familie som består av mamma, pappa og barn, det jeg derimot er negativ til er å omtale dette som en "kjernefamilie". Er en viss forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke noe negativt ut av en familie som består av mamma, pappa og barn, det jeg derimot er negativ til er å omtale dette som en "kjernefamilie". Er en viss forskjell der.

OK, men kjærnefamilie (eller nuclear-family) er jo bare en lettvint måte å si at familiekonstelasjonen består av mor, far og et par barn? Den sier jo ikke noe om hvor lykkelige de er eller hvor vellykkede de er? Skjønner imidlertid litt hva du mener; "den kjærnesunne, vellykkede kjærnefamilien, med de eplekjekke barna, ut på tur" liksom... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Uhåndterlig

Positivt!

Det er jo den aller, aller nærmeste familien det er snakk om, som mor, far, søsken, søskens respektive samt ungene dems!

Det er det jeg mener er kjernefamilien.

Hvorfor skulle det være negativt?

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
OK, men kjærnefamilie (eller nuclear-family) er jo bare en lettvint måte å si at familiekonstelasjonen består av mor, far og et par barn? Den sier jo ikke noe om hvor lykkelige de er eller hvor vellykkede de er? Skjønner imidlertid litt hva du mener; "den kjærnesunne, vellykkede kjærnefamilien, med de eplekjekke barna, ut på tur" liksom... ;)

Nettopp det siste der jeg forbinder med begrepet "kjernefamilie", og er vel kanskje derfor jeg ser på det som negativt. I tillegg til at jeg ofte føler at "kjernefamilien" blir fremhevet over andre familie sammensetninger.

Positivt!

Det er jo den aller, aller nærmeste familien det er snakk om, som mor, far, søsken, søskens respektive samt ungene dems!

Det er det jeg mener er kjernefamilien.

Hvorfor skulle det være negativt?

Du har tydligvis en annen forståelse av begrepet "kjernefamilie" enn det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Som overskriften sier; er ordet "kjernefamilie" positivt eller negativt ladet for deg?

Jeg synes nok det er noe negativt ladet. Det fordi "kjernefamilien" blir brukt i statistiske mål og undersøkelser, i politiske valgkamper og samfunnsmål, samt at en rekke matvarer i dette landet heter "Familiedeig", "Familiepizza", "Familie...", osv. Til og med det norske miniatyrsamfunnet er i endring, ofte mot sin vilje, men med hjelp fra EU - heldigvis.

Kjernefamilien er en beskyttelsesmekanisme overfor eksterne farer: ved trusler og terrorisme står kjernefamilien sterkt symbolsk sett.

Jeg liker "kjernefamilie" like dårlig som "Ola Nordmann" og "Jan Johansen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjernefamilien består vel opprinnelig av mor og far og deres biologiske barn, vet ikke om 50 % av de norske familiene består av det lenger.

Tror jeg er ganske nøytral til den betegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Ordet "kjernefamilie" er for meg negativt ladet.

Famlie, mor/far/barn, mine dine våre barn, mor og mamma, pappa og far -det er positivt ladet for meg.

Ordet kjernefamlie er så klisjee, far + mor + 2,3 barn, hund, volvo, hytte på fjellet, tur i skog og mark, bollebaking med unger og ungenes venner, etc etc. At det er DETTE som er liksom er til barns beste, er det som jgør at jeg får negative assosiasjoner til "kjernefamilie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig
Du har tydligvis en annen forståelse av begrepet "kjernefamilie" enn det jeg har.

Mulig det, men for meg er kjernefamilien de jeg nevnte!

Mulig det ikke er det som er det som virkelig ér kjernefamilien, men for meg er dette kjernefamilien - kanskje fordi vi ofte er samlet/treffes i fam.selskaper, turer, ferier sammen o.l. :vetikke:

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...