Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp sjekka BSU i nettbanken. Det står at jeg har 15 000 i disponibelt beløp (altså summen jeg har betalt inn i år), og 79 000 i bokført saldo. Er det disponible beløpet inkludert i den bokførte saldoen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disponibelt beløp er inkludert i bokført saldo ja.

Oppspart beløp meldes videre til skattemyndighetene 31.12, så penger du har satt inn i løpet av året kan fritt tas ut samme år. Har du satt inn 15.000,- i år kan du alså fritt disponere beløpet frem til 31.12, lar du beløpet stå på konto over årsskiftet så er beløpet låst og kan ikke benyttes uten å bryte BSU-avtalen.

Skrevet
Disponibelt beløp er inkludert i bokført saldo ja.

Oppspart beløp meldes videre til skattemyndighetene 31.12, så penger du har satt inn i løpet av året kan fritt tas ut samme år. Har du satt inn 15.000,- i år kan du alså fritt disponere beløpet frem til 31.12, lar du beløpet stå på konto over årsskiftet så er beløpet låst og kan ikke benyttes uten å bryte BSU-avtalen.

Er dette riktig da?

I min sønns BSU avtale, kan han uten å bryte avtalen, kun bruke av rentene.

Det innsatte beløp er ellers bundet opp mot boligformål.

Derfor har kontoen også en bedre rente.

Skrevet
Er dette riktig da?

I min sønns BSU avtale, kan han uten å bryte avtalen, kun bruke av rentene.

Det innsatte beløp er ellers bundet opp mot boligformål.

Derfor har kontoen også en bedre rente.

Nei man kan ikke ta ut rentene heller.....

Skrevet
Nei man kan ikke ta ut rentene heller.....

Det stemmer bare delvis. Du kan ta ut rentene som har kommet på etter fylte 34 år. Renter som har gått på før den tid er bundet og kan ikke tas ut uten å bryte avtalen.

Titta har rett i at det er mulig å ta ut penger som er satt inn på kontoen inneværende år uten at avtalen blir brutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...